Ongevallen en blijf opbouwend graag!

~Arjan
Founding Father

Berichten: 1841
September 04, 2006, 03:04:18
edit2Rapporteer  
Kiteguru's,

We lezen dat er vandaag verschillende ongevallen zijn voorgevallen op verscheidene kite-locaties. Ongelofelijk vervelend zijn natuurlijk deze ongevallen. We wensen de personen die dit meemaakten het allerbeste toe! Ook bedankt aan de mensen die deze personen hebben bijgestaan / geholpen! Hier is erg veel moed voor nodig!

Velen van ons zijn niet het water op gegaan doordat ze uit ervaring of de waarschuwingen hier op de site vanmorgen hun conclusie hebben getrokken. Dit is fijn.

Ik snap dat sommigen van jullie nu schrijven dat de ongevallen aan de personen zelf liggen. Jullie hebben het lef om dit hier te schrijven, velen zullen het alleen denken. Desondanks wil ik erop wijzen dat we positief omgaan met dit soort ernstige gebeurtenissen en hier ook op deze manier blijven communiceren.

Let op! Je hebt wel degelijk invloed door persoonlijk te communiceren op het strand en hier op het forum en deze site actief te lezen / mee te discussiëren.

Arjan

Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #1 September 04, 2006, 04:15:27
edit2Rapporteer  
Het klopt wat je zegt Arjan! Maar wanneer er in een topic gevraagd word "of het vandaag te doen is voor een beginner" dan zijn de meeste reacties goed en wordt het afgeraden om te gaan kiten, toch krijg je ook reactie die echt nergens op slaan, bv "dat moet ik toch zelf weten en bla,bla,bla."
Tuurlijk neemt iedereen zijn eigen belissingen, al zul je met dit soort opmerkingen mensen aanzetten tot onverantwoordelijke beslissingen. Je ziet het, gister en vandaag de waarschuwingen en zie het resultaat van vandaag!!!!!!!!
Gasten, geniet van deze mooie sport maar realiseer je waarmee je bezig bent.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #2 September 04, 2006, 04:53:12
edit2Rapporteer  
Helemaal mee eens Arjan.
Maar de realiteit op de Slufter was deze keer, dat er wel degelijk gecommuniceerd is met het slachtoffer voordat het incident had plaats gevonden.
Jammer dat we op zo'n manier wijs moeten worden.
Zorg dat je materiaal helemaal in orde is als je juist in condities als vandaag het water op gaat.
Dit had gewoon voorkomen kunnen worden.
Tom Kite

Berichten: 480
Antwoord #3 September 04, 2006, 05:06:52
edit2Rapporteer  
Ja helemaal mee eens, ben blij dat ik het water niet op ben gegaan als ik al die berichten lees

sterkte en beterschap aan de verongelukten
Jan-Willem

Berichten: 34
Antwoord #4 September 04, 2006, 06:01:25
edit2Rapporteer  
hallo,

allereerst heel veel sterkte aan de betrokkenen en zeker aan degene die het zelf heeft meegemaakt!!
ben zelf nog niet zo lang bezig maartijdens mijn lessen werd ZOVEEL nadruk gelegd op veiligheid..
zoals erikkieSLE tegen mij zei: luister naar dat stemmetje in je kop!!!

ps erik hoe was je event zaterdag op oostvoorne?

jan-willem
Roon

Berichten: 95
Antwoord #5 September 04, 2006, 08:16:50
edit2Rapporteer  
Weet nooit goed wat ik moet zeggen bij dit soort berichten, behalve "sterkte" en "gelukkig valt het mee".
Ik heb de topics over de ongelukkken vandaag al een paar keer gelezen. Het bericht van Arjan vraagt wel om een reactie.

Dat je je als beginner aangesproken voelt siert je. Doe met adviezen van (ervaren) medekiters wat je wilt. Maar domme reacties zoals 'ik stuur mijn kite door je lijnen' en 'ik ga lekker toch naar m'n spot met mijn 12 meter' slaan nergens op. Dat je er zo over denkt moet je zelf weten, maar door zoiets te ventileren op een forum als dit geef je een verkeerd signaal af. Het is makkelijk praten achteraf, maar ik heb er geen spijt van dat ik niet het water op ben gegaan vandaag.
Of je een advies wel of niet opvolgt moet iedereen zelf weten, maar denk even na voordat je regaeert.

Sterkte aan alle betrokkenen.
-M@rc-

Berichten: 113
Logs: 0 | 17 uur
Antwoord #6 September 04, 2006, 16:36:29
edit2Rapporteer  
Ik sluit me aan bij Arjan zijn post. In het topic van een"ongeval" is het naar mijn idee niet gepast om allerlei commentaar te geven op wat er gebeurd is...Tenzij je erbij geweest bent en objectief en vooral opbouwend iets over het ongeval kan schrijven.

Wat betreft het waarschuwen op het forum. Perfect! Het helpt mensen met het maken van een beslissing om wel of niet te gaan, zo'n bericht kan net het zetje zijn.

Ook ik ben gisteren naar het schellinkhout gegaan met het idee om te gaan varen, maar ik ben niet opgestapt. De vlagerigheid was te extreem.
Bij mij hebben een aantal afwegingen tot de keuze geleid.
Ten eerste datgene wat ik zag.
Ten tweede mijn zojuist aangeschafte windmeter. Ik zag daarop dat de gemiddelde windsterkte 22 knopen was, goed te doen met een 9 zou je zeggen, maar er waren vlagen bij van 32 knopen! Na zo'n vlaag zakte de wind dan zomaar weg, binnen een 1/2 sec naar 16 knopen om vervolgens weer te stijgen naar 26 etc.
Dit soort schommelingen kun je niet goed "voelen"aan de kant maar het apparaat liegt niet.

Ik steun de waarschuwingen op het forum, kijk naar de luchtvaart berichten want die zijn betrouwbaarder dan windguru e.d. Materiaal lijkt me duidelijk. Je waarnemingen en gespreken met medekiters op de spot ook.
Als laatste, schaf een windmeter aan! Het helpt je bij het maken van een keuze wel of niet, maar ook bij de juiste maat kite. Een welkome aanvulling op je setje.

Groet,

Marc
Pjoeloe

Berichten: 322
Antwoord #7 September 04, 2006, 16:46:37
edit2Rapporteer  
Ik heb een keer meegemaakt dat een kiter kwam vragen of ik z'n kite omhoog wilde gooien. Dus ik maak eerst ffies standaard praatje pot en vraag ook welke maat hij op wilde zetten... een 14 want hij had niet kleiner. En dat terwijl iedereen met 10 en kleiner aan het varen was. Ik heb hem toen ook verteld dat het veelste groot was en ook geweigerd de kite de lucht in te gooien en mijn argumenten hiervoor gegeven. Uiteindelijk heeft ie toch iemand anders weten te strikken.. de rest mogen jullie zelf invullen.

Communicatie is en blijft een belangrijk punt, je kan op die manier redelijk opmaken of de kiter in kwestie ervaren of beginnend is om te zien of zijn/haar keuzes correct is.

Sterkte...
J-D

Berichten: 110
Antwoord #8 September 04, 2006, 17:08:39
edit2Rapporteer  
Gister in Workum was er ook iemand die liet een 16 (!) meter op.. Je zag verschillende mensen kijken : 'wat doe je!'. Deze persoon heeft de kite ook maar heel even in de lucht gehad, en even later (net als bijna iedereen) een 10 meter opgepompt.

Maar dan denk ik bijmezelf ook; waar ben je in godsnaam mee bezig.
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #9 September 04, 2006, 18:26:14
edit2Rapporteer  
Zelfoverschatting van je kunnen, en onderschatting van de omstandigheden. Dat is het gevaar op dagen als gisteren.

Persoonlijk ben ik van mening dat je met deze windsnelheden je niet op binnenwater moet begeven gezien daar een veel grotere kans is op (te) sterke vlagen.

Ik ben gister op het autostrand geweest, en was tot mijn verbazing alleen om 17:00 uur.
Ook daarom heb ik niet gevaren. Ik heb mijn kite wel opgelaten, maar de vlagen waren gewoon niet te houden, dus heb hem ook weer neergelaten.
Ik had speciaal al gewacht tot later in de middag, aangezien de wind wat zou gaan afzwakken.

Misschien ook van mij niet geheel verstandig om mijn kite daar alleen op te laten. Maar ik heb speciaal niet ingehaakt om als het te heftig was gewoon de bar te laten gaan.
Mijn inziens is het autostrand een stuk safer als de ijsselmeer spots.
Daar heb je gewoon 1 km. downwind ruimte.

Maar als ik die verhalen hoor over 12, 14 en 16 meter kites. Dan mogen we in onze handjes klappen dat het hierbij is gebleven.

@ -M@rc-: Ik sluit me aan bij je mening over windguru enz.
Ik heb gekeken op pag. 702, die gaven windkracht 6 aan. Jaa.. dacht ik nog, schrijffoutje zeker.
Daarna 707 gechecked, de actuele luchtvaartberichten, en die gaven dus 30 a 35knopen aan met vlagen tot 40 knopen!

Beetje verschil maar.
globe

Berichten: 1143
Antwoord #10 September 04, 2006, 18:39:37
edit2Rapporteer  
Gister in Workum was er ook iemand die liet een 16 (!) meter op.. Je zag verschillende mensen kijken : 'wat doe je!'. Deze persoon heeft de kite ook maar heel even in de lucht gehad, en even later (net als bijna iedereen) een 10 meter opgepompt.

Maar dan denk ik bijmezelf ook; waar ben je in godsnaam mee bezig.

Waarom heeft deze gast in hemelsnaam zijn kite in de lucht gehad? Waarom stap je niet gewoon op zo'n jongen af en grijp je niet in. vooral omdat je al aangeeft dat verschillende mensen zich afvroegen wat deze gast ging doen?
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 September 04, 2006, 19:04:36
edit2Rapporteer  
Citaat
Maar als ik die verhalen hoor over 12, 14 en 16 meter kites. Dan mogen we in onze handjes klappen dat het hierbij is gebleven.

ik heb ook met de 12 gevaren op horst. was best te doen, maar absoluut niet voor beginner. En daar zit nu juist het verschil in.
Aan zee was het andere koek. heb daar even gevaren met de 8m.
J-D

Berichten: 110
Antwoord #12 September 04, 2006, 19:14:14
edit2Rapporteer  


Waarom heeft deze gast in hemelsnaam zijn kite in de lucht gehad? Waarom stap je niet gewoon op zo'n jongen af en grijp je niet in. vooral omdat je al aangeeft dat verschillende mensen zich afvroegen wat deze gast ging doen?


Ik heb zelf niet ingegrepen omdat ik een kite aan m'n harnas had hangen  (tong_kitesmiley)
Maar volgens mij zijn er verscheidene mensen geweest die tegen hem zeiden dat 'ie het niet moest doen.
Jacobus

Berichten: 416
Antwoord #13 September 04, 2006, 19:49:03
edit2Rapporteer  
Wat J-D zegt over het feit dat deze meneer inderdaad aangeproken is door een aantal mensen klopt, zag het ook. Achteraf sprak ik deze Duitse meneer ook en hij liet wel blijken dat hij vond dat hij heeel goed kan kiten. Bij sommige mensen kan je lullen wat je wil en de kite niet oplaten, maar er is er altijd wel iemand die zo'n persoon toch helpt (FOUT) omdat ze 1) de persoon niet durfen tegenspreken of 2) dat ze beginner zijn en zoiets hebben van wat weet ik ervan, die gozer zal zelf wel weten wat hij wel/niet kan.

Uit eerdere berichten te hebben gelezen van globe kan hij weten als geen andere hoe arrogant Duitsers kunnen zijn  (grinnik_kitesmiley) (Mirns). Ik wil niet alle Duitsers over een kam scheren, er zijn erbij die wel veilig met de sport bezig zijn, maar heel veel ook niet en die ook nog eens super arrogant zijn. Ik lees nooit Duitse forums dus ik weet niet hoe zij ermee omgaan, maar dat er op dit forum veel over geschreven wordt vind ik een goede zaak en maakt iedereen zeker bewuster van wanneer het wel of niet veilig is om te gaan kiten (voor mij in ieder geval wel).

Wat Brenkie zegt we mogen inderdaad blij zijn dat het zondag hierbij gebleven is, de engeltjes hebben zondag over uren gedraaid. ThumpsUp
globe

Berichten: 1143
Antwoord #14 September 04, 2006, 20:07:38
edit2Rapporteer  
Er zijn zeker Oosterburen die heel erg goed met de sport bezig zijn. Bij 'ons' op Polsmaten varen er zo'n 5 rond die echt wel weten wat ze doen.

Het 'probleem''  met Duiters is dat ze waarschijnlijk 3 a 4 uur in de auto hebben gezeten en zich erg op een gave kitesessie verheugd hebben. Ze zullen en moeten dan het water op, ook al laten de omstandigheden het eigenlijk niet toe.
Vergelijk het met de eigenwijze wintersporters uit Nederland die bij slecht weer, sneeuwval en lawinegevaar toch zonodig de berg op moeten terwijl de 'locals' lekker beneden blijven aan de heisse Shoko mit Rum.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #15 September 04, 2006, 22:34:16
edit2Rapporteer  
Het 'probleem'' met Duiters is dat ze waarschijnlijk 3 a 4 uur in de auto hebben gezeten en zich erg op een gave kitesessie verheugd hebben. Ze zullen en moeten dan het water op, ook al laten de omstandigheden het eigenlijk niet toe.

Kan ik me best in vinden: Ik ben al zago als ik een uur (met file zelfs meer) door het land naar autoplaya cross, om te constateren, dat de voorspellingen weer voor geen meter deugden.
Tommie

Geen avatar

Berichten: 358
Antwoord #16 September 04, 2006, 23:05:07
edit2Rapporteer  
en zo'n windmetertje is echt SUPER!
eigenlijk zou iedereen er eentje moeten hebben, zodat je veel beter weet wat de wind doet.
de precisie van zo'n ding gaat soms tegen je gevoel in, maar als je dan op het water staat met een maatje kleiner als je eerst had gedacht, ben je toch wel blij met zo'n metertje.

rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #17 September 04, 2006, 23:11:08
edit2Rapporteer  
Wat J-D zegt over het feit dat deze meneer inderdaad aangeproken is door een aantal mensen klopt, zag het ook. Achteraf sprak ik deze Duitse meneer ook en hij liet wel blijken dat hij vond dat hij heeel goed kan kiten. Bij sommige mensen kan je lullen wat je wil en de kite niet oplaten, maar er is er altijd wel iemand die zo'n persoon toch helpt (FOUT) omdat ze 1) de persoon niet durfen tegenspreken of 2) dat ze beginner zijn en zoiets hebben van wat weet ik ervan, die gozer zal zelf wel weten wat hij wel/niet kan.

Uit eerdere berichten te hebben gelezen van globe kan hij weten als geen andere hoe arrogant Duitsers kunnen zijn  (grinnik_kitesmiley) (Mirns). Ik wil niet alle Duitsers over een kam scheren, er zijn erbij die wel veilig met de sport bezig zijn, maar heel veel ook niet en die ook nog eens super arrogant zijn. Ik lees nooit Duitse forums dus ik weet niet hoe zij ermee omgaan, maar dat er op dit forum veel over geschreven wordt vind ik een goede zaak en maakt iedereen zeker bewuster van wanneer het wel of niet veilig is om te gaan kiten (voor mij in ieder geval wel).

Wat Brenkie zegt we mogen inderdaad blij zijn dat het zondag hierbij gebleven is, de engeltjes hebben zondag over uren gedraaid. ThumpsUp

kom net van www.oase.com en de meningen en communicatie daarzo zijn net als hier dwz
goede en slechte/stomme opmerkingen. De hoofdlijn van de thread: "Heute 2x Scheisse Holland"
zegt denk genoeg over het meeleven.
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #18 September 05, 2006, 04:10:53
edit2Rapporteer  
Op horst nog een dame aangesproken die met een 10 meter en een deur het water in liep, compleet alleen. Heb haar gewaarschuwd voor zeer harde vlagen maar ze heeft het toch geprobeerd. Gelukkig niets gebeurd en 5 minuten later had ze de kite weer opgerold.

Een gebruiker van een waroo was verstandiger, ik zag dat zijn LE veeel te zacht was, praatje gemaakt, wat uitgelegd over inverten. Was zijn 4e keer en hij had inderdaad elke keer een geinverte waroo gehad.  Man heeft mijn advies ter harte genomen en zijn kite bijgepompt maar of hij nog is gaan varen durf ik niet te zeggen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #19 September 05, 2006, 05:15:31
edit2Rapporteer  
dat 2 x scheisse holland heb ik dus opgestart, ik ben het eigenlijk een beetje beu om iedere keer weer uit te leggen dat: Je ook als er geen zwemmers zijn je gewoon niet in de zwemzone in Mirns gaat varen, staat zo slordig op de webcam. Je in Mirns niet vlak voor de kant gaat lopen stunten. Je voordat je kite gaat launchen je eerst je lijnen checkt en niet op het moment dat je op het water staat. Je, als je op de kant staat een beetje om je heen kijkt en spontaan helpt als iemand z'n kite wilt landen, Je je kite in het water launcht: ook als je zelf een ervaren kiter bent => je geeft dan alleen maar een goed voorbeeld voor de beginners. Je voordat je een kite de lucht in gooit een beetje om je heen kijkt waar anderen mee varen, Je als beginner ( zoals ik dus) of ver upwind / of ver downwind van anderen gaat lopen klooien en helaas: enz. enz. enz. Shit, begin september... brrrrrr  (geschokt_kitesmiley)
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #20 September 05, 2006, 05:21:02
edit2Rapporteer  
Op horst nog een dame aangesproken die met een 10 meter en een deur het water in liep, compleet alleen. Heb haar gewaarschuwd voor zeer harde vlagen maar ze heeft het toch geprobeerd. Gelukkig niets gebeurd en 5 minuten later had ze de kite weer opgerold.

Een gebruiker van een waroo was verstandiger, ik zag dat zijn LE veeel te zacht was, praatje gemaakt, wat uitgelegd over inverten. Was zijn 4e keer en hij had inderdaad elke keer een geinverte waroo gehad. Man heeft mijn advies ter harte genomen en zijn kite bijgepompt maar of hij nog is gaan varen durf ik niet te zeggen.

Ja die man is weer gaan varen.... En die meid was samen met een kleine dikke man...Zij stond in het water en die kerel hield haar boven zijn hoofd vast aan haar trapeze... Ging echt nergens over  :Smiley
RonnieRotonde

Berichten: 166
Antwoord #21 September 05, 2006, 07:07:02
edit2Rapporteer  
Als ik dit allemaal lees dan valt werkelijk mn bek open..

Ben zelf beginner, ben iets van 6 keer geweest oid.

Ik heb een 12 meter die ik goed kan houden bij windkracht 4.5/5 , maar dat is echt randje voor mijn kunnen. Hoe dom of levensmoe (of zwaar) moet je zijn om met zulke omstandigheden een 12, 14 of 16 meter op te laten? Mijn leven is nog te leuk voor zulke stunt  (grinnik_kitesmiley)
buur@work
Gast
Antwoord #22 September 05, 2006, 20:19:51
edit2Rapporteer  
Heel simpel toch, als je iemand met een te grote kite ziet en je zegt dat het niet kan in de omstandigheden, en deze hem toch wilt oplaten, help je gewoon, pakt de kite in het midden vast en trekt de stop er uit, kite leeg, lijnen los maken, aan bijde kanten,  en dan geef je de kite weer netjes terug aan de eigenaar... dan is de boodschap toch duidelijk!  
J-D

Berichten: 110
Antwoord #23 September 05, 2006, 21:27:38
edit2Rapporteer  
Heel simpel toch, als je iemand met een te grote kite ziet en je zegt dat het niet kan in de omstandigheden, en deze hem toch wilt oplaten, help je gewoon, pakt de kite in het midden vast en trekt de stop er uit, kite leeg, lijnen los maken, aan bijde kanten,  en dan geef je de kite weer netjes terug aan de eigenaar... dan is de boodschap toch duidelijk! 

Net alsof dat gaat werken  schater
litewave

Berichten: 607
Antwoord #24 September 06, 2006, 00:32:40
edit2Rapporteer  
Heel simpel toch, als je iemand met een te grote kite ziet en je zegt dat het niet kan in de omstandigheden, en deze hem toch wilt oplaten, help je gewoon, pakt de kite in het midden vast en trekt de stop er uit, kite leeg, lijnen los maken, aan bijde kanten,  en dan geef je de kite weer netjes terug aan de eigenaar... dan is de boodschap toch duidelijk! 

Maar wel karakter

Net alsof dat gaat werken schater
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.