Inhaak discussie ongeluk Workum

Snowman

Berichten: 264
September 06, 2006, 17:23:54
edit2Rapporteer  
Zonder dat bekend is wat afgelopen zondag bij ongeluk in Workum precies gebeurd is wil ik toch een eerder discussie over inhaken onder de aandacht brengen. Zie http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=12753.0

Het ongeluk in Workum zet mij namelijk zwaar aan het denken wat betreft de manier waarop ik als beginner tot nu toe zelf waterkite omhoog trek namelijk altijd ingehaakt. Overweeg zelf om mezelf toch consequent te gaan aanleren altijd niet ingehaakt te launchen (conform IKO richtlijnen) ook al sta ik al in het water en is de wind niet vlagerig/beperkt etc. Zodat dit routine wordt.  Terecht ??

Bij deze nog sterkte aan Ralph die gisteravond 5/9  nog in coma lag (bron http://www.ralph-sterkte.hyves.nl/)

Theo
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #1 September 06, 2006, 17:31:20
edit2Rapporteer  
Hoi Theo,

je kunt ervoor kiezen om altijd uitgehaakt op te laten richting het water, alleen kleeft daar ook een gevaar aan.

Je schrijft dat je beginner bent, veel beginners hebben moeite om een goed gepowerde kite in te haken en niet zelden maken ze dan ook wilde stuurbewegingen bij het terug inhaken. Oefen eerst op in en uithaken IN het water zodat je het bijna blind kan...dan kun je het als tool gebruiken.

Vergeet niet om je kite helemaal te depoweren als je deze techniek gebruikt... EN ... zorg ervoor dat als je besluit om je kite los te laten dat je een goede vijfde lijns safety hebt. LET OP dit verhaal gaat niet op voor de meeste BOW-kites waarbij je continue ingehaakt blijft.

Grt Sander
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #2 September 06, 2006, 17:37:18
edit2Rapporteer  
Toevoeging....

de IKO richtlijn houdt er geen rekening mee dat mensen soms licht overpowered het water opgaan kennelijk. Want een goed gepowerde kite in windkracht 6 wil je niet heel graag (LEES: NIET) Uitghaakt oplaten .....

IK vind het dus een richtlijn waar een hoop maaren aan kleven!
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #3 September 06, 2006, 17:40:54
edit2Rapporteer  
Ok Sander, duidelijk verhaal.

Vraag die ik dan nog heb: wie of hoeveel procent van de ervaren kiters haakt bewust later in (als dat kan tenminste) vanwege veiligheid ???

Theo
DaRipper

Berichten: 370
Antwoord #4 September 06, 2006, 17:49:10
edit2Rapporteer  
Het Cabrinha Recon systeem is toch zo slecht nog niet......
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #5 September 06, 2006, 17:51:49
edit2Rapporteer  
Ik zie eigenlijk nooit iemand uitgehaakt launchen. Waarschijnlijk omdat uitgehaakt launchen vaker fout gaat (maar wel met minder ernstige gevolgen)

Het veiligste voel ik me ingehaakt met een punch-out bar: alle controle maar wel snel en makkelijk te releasen.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #6 September 06, 2006, 17:58:15
edit2Rapporteer  
Ik laat hem absoluut nooit uitgehaakt op. Gewoon inhaken is beter, omdat je dan je kite gedepowered kan oplaten en zoals sander zegt, gewoon betere controle hebt over je kite.
Laat je kite gewoon ingehaakt op, met desnoods 1 hand op de safety.
Kite_Almere

Berichten: 177
Antwoord #7 September 06, 2006, 18:05:11
edit2Rapporteer  
Ik laat hem absoluut nooit uitgehaakt op. Gewoon inhaken is beter, omdat je dan je kite gedepowered kan oplaten en zoals sander zegt, gewoon betere controle hebt over je kite.
Laat je kite gewoon ingehaakt op, met desnoods 1 hand op de safety.

ik sluit me hierbij aan
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 September 06, 2006, 18:06:21
edit2Rapporteer  
Mmmmm. Ik heb recon 2 dus als ik het niet vertrouw / er staat een flinke bak wind gaattie gewoon in standje launch: Paniek is bar van je afduwen en weg kite. Hoef je niet bij na te denken, je hoeft geen palletje te zoeken of wat dan ook. Gewoon de bar van je af duwen en klaar. Niet vergeten bij het wegvaren om dat ding weer op ride  te zetten
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #9 September 06, 2006, 18:12:31
edit2Rapporteer  
Je ziet vaak mensen die varen, dan vallen ze van ze board, of worden gelift  door een vlaag. Dan gaan ze  aan de bar trekken met alle gevolgen vandien. Kitecontrole is dus heel belangrijk. Uitgehaakt oplaten is onnodig. Ik vaar zelf recon met tapout. Ideaal in die situaties op de kant. Of bowkites, Varen toch een stuk lekkerder in die omstandigheden

Ik ben ook niet gegaan zondag, ik wist toch al dat ik toch niet lekker zou kunnen varen. Die ervaring hebben sommige mensen misschien al niet. Helft van de kiters leest de verhalen op forums niet. Dan weet je ook niet goed wat er speelt.

Mooiste weer van de wereld zondag, dikke wind, lekker warm. Helaas kunnen wij als kiters daar niet echt wat mee, uitzonderingen daargelaten.
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #10 September 06, 2006, 18:15:55
edit2Rapporteer  
het is veel veiliger om voledig gedepowerd op te laten en dan 1 hand bij de quic release houden, met 1 hand s turen moet je gewoon kunnen! zo heb ik het ook geleerd bij me les (iko)
Harry Vogelezang
Gast
Antwoord #11 September 06, 2006, 18:16:41
edit2Rapporteer  
Hi Jongens,

inhaken of niet gaat om de ruimte omheen "ik" loop altijd dicht bij het water en dan zorg dat de kite het lucht in ga.

Terug lopen helaas wordt door iedereen ingehaakt gedaan!   ZORG DAT JIJ RUIMTE HEB en doe dat op het manier die jou het beste uitkomt.

Gr.
Harry
www.kitesurfschool.nl

Ps:zaterdag en "zondag" goede wind op binnewater "pas op"  ThumpsUp
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #12 September 06, 2006, 18:25:54
edit2Rapporteer  
uitgehaakt naar water lopen lijkt me maar voor weinig kiters weggelegd.. trek gewoon ff depower aan als het redelijk hard waait en als het kan zet je hem weer open als je in het water bent...
FLOF

Berichten: 879
Antwoord #13 September 06, 2006, 18:34:31
edit2Rapporteer  
Persoonlijk ben ik van menig dat je als beginner je kite sowieso niet op moet laten als je twijfelt. Dit houdt overigens niet in dat de meer gevorderde kiter wel zijn kite moet launchen als hij twijfelt, ook niet, maar gevorderden kunnen de situatie beter inschatten.

Neem altijd een maatje kleiner als je niet zeker van je zaak bent en als je geen keinere maat hebt, dan is het jammer, dan kite je niet die dag.

Want als je overpowered bent is de situatie altijd gevaarlijk. Ben je unhooked, dan kun je hem lekker laten schieten, maar welke schade berokken je dan een ander?
Dus als je niet hooked durft, dan zeker ook niet unhooked.

Verder levert een investering van 35 eu al een hoop op, namelijk een deugdelijke windmeter.
Afgelopen zondag gaf mijn meter 30 knopen gemiddeld aan met vlagen tot 37. Dan is de rekensom snel gemaakt lijkt me.
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #14 September 06, 2006, 18:35:12
edit2Rapporteer  
Bow/ SLE kites moet je eigenlijk wel ingehaakt oplaten maar doe dat dan altijd richting het water!

Zondag bij Mirns ook weer verschillende mensen op het NATTE gras hun kites op zien laten.
Heb getwijfeld maar volgende keer zeg ik er dus gewoon echt wat van, die Sukkel met zijn gele cabrinha 9m ofzo werd 10 meter tussen de kites over het gras gesleept omdat zijn maatje de kite niet goed in de wind starte.

Ook mensen die achter de bomen tussen het publiek hun kite starten... lekker verstandig..

9 van de 10 keer gaat het goed maar net die ene keer.................
naish23

Geen avatar

Berichten: 762
Antwoord #15 September 06, 2006, 18:36:27
edit2Rapporteer  
Ingehaakt oplaten is zeker beter omdat je dan idd kan depoweren. Je moet dan wel 100% zeker weten dat je lijnen niet verkeerd zijn aangesloten, dit is nl de voornaamste reden om uitgehaakt op te laten.

Als ik m'n kite alleen oplaat doe ik dat trouwens wel altijd uitgehaakt, omdat je dat in een redelijk snelle beweging doet er altijd een kans is dat er een stuurlijn achter de y-splitsing blijft haken....
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #16 September 06, 2006, 18:47:15
edit2Rapporteer  
Ben ook bang dat dit merk afhankelijk is (om het overzichtelijker te maken).
f-one bv heeft een 'leash free'-systeem (leash, 5th in dit geval, zit aan de ch.loop). Uitgehaakt de bar loslaten is dus: kite kwijt en een projectiel over het strand/gras/dijk.
Daarentegen is de safety (in mijn geval): Bar van je af drukken, over de kraal 'plok'. geen gezoek iig
Ik ga (in dit geval) voor ingehaakt.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 September 06, 2006, 18:51:02
edit2Rapporteer  
En dan nog iets, veel barretjes zijn er niet op gemaakt om uit te haken. Daarbij blijft de chickenloop er als een dood vogeltje bij bungelen als je uithaakt waardoor het echt tig keer moelijker wordt om weer in te haken.
Een chickenloop die gewoon strak staat als je m uithaakt haak je bijna altijd in één beweging, en met beide handen op de bar, weer in.

Het is echt niks om lang te pielen met inhaken terwijl je unhooked staat, omdat je vaak daarbij niet meer op je kite let en de rest laat zich raden....
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #18 September 06, 2006, 19:14:51
edit2Rapporteer  
Bedankt voor reacties tot nu toe.

Citaat
Niet vergeten bij het wegvaren om dat ding weer op launch te zetten
Idefixe neem aan dat je ride ipv launch bedoelde ?.

Tot nu toe zelf dus ook ingehaakt gelauncht omdat de meeste het zo doen (zie bijv. http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2320984&highlight=launching) en het me tot nu toe is aangeleerd door mede-kiters.  

Echter loop ik met de gedachte om mezelf het unhooked launchen te verplichten ivm hoogste graad van veiligheid wat betreft voorkoming zware ongelukken (zoals Workum). Maar ook als maatstaf te gebruiken om wel  of niet daadwerkelijk te gaan kiten. Dus als unhooked launchen niet mogelijk is moet je dan wel gaan kiten? Het Workum ongeluk versterkt dit soort gedachtes (want wie weet ben jezelf de volgende die dit overkomt). Dit alles ongeacht soort materiaal. Neem bij veel wind dan ook mijn smurfspullen mee zodat ik toch water opkan.




ErikB

Berichten: 876
Antwoord #19 September 06, 2006, 19:35:46
edit2Rapporteer  
Slaat nergens op uitgehaakt je kite oplaten.
Dat is zowie zo niet te doen met hele harde wind.
En dan staan kloten om weer in te kunnen haken met alle gevolgen van dien.

Met 1 hand aan de bar en 1 hand op de saftey.
En als het echt hard waait zorg dan dat iemand je bij je harnas vast kan pakken.
Dus de kite met z'n 3en oplaten.

Eigenlijk is dit al van de gekke natuurlijk.
Laat je kite zo dicht mogenlijk bij het water op en als er obstakels in de buurt staan dan laat je hem niet op simpel toch.


Terug lopen is ook gemakzucht om zo dicht mogenlijk bij je spullen je kite neer te laten.
Wel met je hand op de safety.

Afgelopen zondag was echt alles check check en dubbel check.
Dan kan je je geen fouten veroorloven.

Als ik lees dat mensen hun kite op gras oplaten met 35+ knopen wind dan ben je levensmoe.




Taco.

Berichten: 629
Antwoord #20 September 06, 2006, 20:15:19
edit2Rapporteer  
Even brainstormen: is het niet mogelijk om op alle (kite)stranden een veilige launch zone te maken? Door bijvoorbeeld een punt te maken waar je je zelf aanvast klikt. Pas op het moment dat kite goed in de lucht staat klik je dit vaste punt los en ga je lopen. Dit punt zit bijvoorbeeld vast aan je 5e lijn of aan de quickrelease of chickenloop, hoe of wat weet ik ook niet, daar kun je nog over discussieren.

Schiet het idee niet meteen af met scenario's als manliften, ik bedoel dus niet dat je je trapeze aan een touw van 10 m knoopt en jezelf aan een paal vast maakt.

De launch zone is bevoorbeeld afgezet zodat als het misgaat en de kite knalt naar beneden dat je niemand raakt.
peter.

Berichten: 1145
Antwoord #21 September 06, 2006, 20:45:46
edit2Rapporteer  
snowman wil je nog meer ongelukken dan zou ik voor al uit gehaak gaan starten

ten eerste heb je veel te veel power als je uitgehaakt probeert te starten
ten tweede als je hem los laat is de kans groot dat je een omstander raakt

hoop dat je dit uit je hooft laat om echt te doen
Le Coq
Gast
Antwoord #22 September 06, 2006, 20:46:22
edit2Rapporteer  
Zoals al eerder gezegd hierboven; als het al nodig is om jezelf eerst ergens aan vast te knopen voordat je je kite gaat launchen of dat iemand je moet vasthouden aan je trapeze moet je óf een kleinere kite nemen óf gewoon niet gaan!!
globe

Berichten: 1143
Antwoord #23 September 06, 2006, 20:48:07
edit2Rapporteer  
Als je denkt dat het launchen niet safe is: NIET GAAN !!!

Ik zie ook wel eens gasten met zijn 2-en aan een trapeze hangen om zo een maatje in het water te helpen. Dat gaat allemaal goed, maar bedenk eens hoe het landen dan in zijn werk gaat... Maatjes zijn ook aan het kiten, dus toch maar je kite alleen landen. Succes gegarandeerd. Of op het water gaat er iets mis, dan sta je er dus wél alleen voor, dan is er niemand die je trapeze vasthoudt en je kite opvangt namelijk.
Een windsurfer of medekiter is dichterbij dan je denkt.

mijn motto:

Als het niet mogelijk is om normaal ingehaakt zelfstandig (uiteraard wel met helper om je kite omhoog te gooien) je kite te starten, dan is je kite te groot en blijf je maar gewoon lekker op de kant staan! Dan is je kite gewoon té groot.

Zo heb ik afgelopen zondag eerst een 7 meter geprobeerd om te kijken of mijn vrouw deze zou kunnen houden. Ik heb mijn conclusie getrokken dat deze kite veel te klein voor mij was en dat zij dus gemakkelijk met deze kite moest kunnen varen. Vervolgens zijn we 100 meter het water ingelopen en hebben daar de kite gestart. Ik ben voor de zekerheid in het water blijven staan en heb haar eerst 1 rakje heen en weer laten varen. Mocht de kite dan toch te groot zijn konden we hem in het water weer landen (100 meter van de kant). Kiten blijft een sport waar we elkaar mee moeten helpen, het is gewoon niet anders, geen kunstmatige launchhulpen oid.

Gewoon mensenverstand en een helpende hand.

amen.
stanley at work
Gast
Antwoord #24 September 06, 2006, 20:51:59
edit2Rapporteer  
Morrow

prima idee gewoon een verplichte launch zone instellen en dan het liefst nog in het water.
Ben alleen bang dat een grote groep er zich er niet aan zullen houden.

Zoek ten alle tijden de ruimte op tijden het launchen is gezondere voor jouw je kite en omstanders.

Kite safe of kite niet
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.