Inhaak discussie ongeluk Workum

FlyGirl

Geen avatar

Berichten: 791
Antwoord #25 September 06, 2006, 22:05:49
edit2Rapporteer  
Gewoon het water inlopen met je kite onder je arm en op 100 meter van de kant lekker waterstarten.
Misschien iets vermoeiender, maar gewoon superveilig. Start altijd ingehaakt, heb simpelweg de kracht niet om dit uitgehaakt te doen. Soms gaat het idd mis en wordt je een metertje of 10 door het water heen getrokken, geen enkel probleem. Dus als je nou niet helemaal zeker bent van je zaak neem geen onnodig risico en start lekker op het water.  Staat helemaal niet stoer maar scheeltwel heel vee (pimploser_kitesmiley)l ellende.
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #26 September 06, 2006, 22:36:49
edit2Rapporteer  
Gewoon het water inlopen met je kite onder je arm en op 100 meter van de kant lekker waterstarten.
Misschien iets vermoeiender, maar gewoon superveilig. Start altijd ingehaakt, heb simpelweg de kracht niet om dit uitgehaakt te doen. Soms gaat het idd mis en wordt je een metertje of 10 door het water heen getrokken, geen enkel probleem. Dus als je nou niet helemaal zeker bent van je zaak neem geen onnodig risico en start lekker op het water. Staat helemaal niet stoer maar scheeltwel heel vee (pimploser_kitesmiley)l ellende.
Doe dat maar ens op een dag met goede golven...of vlak water en veel wind...grote kans dat je je lijnen niet goed afrolt of dat ze door elkaar heen gaan. Geen optie!

Leon aero2
Gast
Antwoord #27 September 06, 2006, 22:38:59
edit2Rapporteer  
Gewoon het water inlopen met je kite onder je arm en op 100 meter van de kant lekker waterstarten.
Misschien iets vermoeiender, maar gewoon superveilig. Start altijd ingehaakt, heb simpelweg de kracht niet om dit uitgehaakt te doen. Soms gaat het idd mis en wordt je een metertje of 10 door het water heen getrokken, geen enkel probleem. Dus als je nou niet helemaal zeker bent van je zaak neem geen onnodig risico en start lekker op het water. Staat helemaal niet stoer maar scheeltwel heel vee (pimploser_kitesmiley)l ellende.

Ben het helemaal met je eens, en je leert meteen je 5de lijn te gebruiken.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #28 September 06, 2006, 22:53:48
edit2Rapporteer  
unhooked oplaten is moeilijker dan hooked-in oplaten en het inhaken daarna brengt veel risico's met zich mee.

De meest veilige manier om je kite te launchen is denk ik:
-hooked-in
-ene hand op de bar
-andere hand op je quick-release
-kite richting 't water oplaten
-zoveel mogelijk ruimte downwind en zo dicht mogelijk bij 't water
-iemand die achter je staat en je vasthoudt aan je trapeze
-als het kan zo ver mogelijk het water in lopen (maar dat lukt niet op open zee)
-en natuurlijk niet gaan als je het niet vertrouwd!!!

Als je er al over twijfelt om hooked-in te lanceren dan moet je ZEKER NIET unhooked gaan lanceren...
FLOF

Berichten: 879
Antwoord #29 September 06, 2006, 22:58:05
edit2Rapporteer  

Als je er al over twijfelt om hooked-in te lanceren dan moet je ZEKER NIET unhooked gaan lanceren...

... dat zeg ik!
Iemand er niet mee eens? Dit is zo geen discussie natuurlijk, meer een opsomming van meningen.
(wellicht handig om het ook in Duits te plaatsen ivm met tegenstemmers  (grinnik_kitesmiley) )
Hifly
Gast
Antwoord #30 September 06, 2006, 23:07:16
edit2Rapporteer  
Uitgehaakt als beginner lijkt me waanzin . Eveneens met de zelfde windkracht varen als die dag .

Volledig depowerd starten , zoals reeds meerdere keren hier is vermeld is de beste oplossing om stunten te voorkomen . Als je nog een kite moet kopen neem dan een bow , heb er zelf ook eentje en geloof me scheelt een pak . Niet dat ik anti C ben , maar is veel rustiger in vlagerige wind en vooral in het starten kost dit een hoop energie minder .

Groot voordeel bij een bow is bar loslaten en power is weg ( in mijn geval Switchblade ) geen getrek of gesleur , kite blijft netjes in de uithoek van het windvenster zitten wachten op het startschot .( dus wat unhooked betreft kan je dit uitsluiten via een bowkite )

Het starten zelf : ik ga steeds het water in MET helper ! Ik zie in Workum ( en andere plaatsen ) nog steeds helpers , MET surfpak maar bang om natte voeten te krijgen , de kite vanop het strand oplaten ..


T]-[0/\/\@S

Berichten: 215
Antwoord #31 September 07, 2006, 00:16:42
edit2Rapporteer  
Gewoon het water inlopen met je kite onder je arm en op 100 meter van de kant lekker waterstarten.
Misschien iets vermoeiender, maar gewoon superveilig. Start altijd ingehaakt, heb simpelweg de kracht niet om dit uitgehaakt te doen. Soms gaat het idd mis en wordt je een metertje of 10 door het water heen getrokken, geen enkel probleem. Dus als je nou niet helemaal zeker bent van je zaak neem geen onnodig risico en start lekker op het water. Staat helemaal niet stoer maar scheeltwel heel vee (pimploser_kitesmiley)l ellende.

Daar heb je zon strak punt mee , doe mij maar 10 meter het water door dan zand happen
Tom

Berichten: 2890
Antwoord #32 September 07, 2006, 01:26:15
edit2Rapporteer  
Mmmmm. Ik heb recon 2 dus als ik het niet vertrouw / er staat een flinke bak wind gaattie gewoon in standje launch: Paniek is bar van je afduwen en weg kite. Hoef je niet bij na te denken, je hoeft geen palletje te zoeken of wat dan ook. Gewoon de bar van je af duwen en klaar. Niet vergeten bij het wegvaren om dat ding weer op ride te zetten
Recon1 is veel beter dan 2.
Ik heb het meegemaakt toen ik nog met Cabrinha voer, Zwaar overpowerd met 8 en toen ik punch out wilde gebruiken bleef die stalen pen hangen en ik vloog hoog over het strand...
(door de wind was dat lijnje bij de kite er 100x om geslagen waardoor 1 lijn dus korter was enna het loslaten die kite gelijk volgas richting 12uur ging) Stomme fout lijnen niet goed te checke maar ik dat systeem zou ik dus ook niet teveel vertrouwen!
JER
Gast
Antwoord #33 September 07, 2006, 01:35:38
edit2Rapporteer  
Starten uitgehaakt is volle onzin!!

Met de wind van afgelopen Zondag heb je een verhoogd risico dat moeten wij kiters meer gaan inzien, het is heel vervelend voor die jongen dat dit hem overkomen is khoop dat het goed gaat met die jongen.

maar een kite uitgehaakt starten is echt nonsens, uitgehaakt starten en volle power erop, da's zeker nier goed!
wonis

Berichten: 36
Antwoord #34 September 07, 2006, 02:06:21
edit2Rapporteer  
Volgens mij is het heel erg simpel:

1) Ken de regels (starten in het water etc. etc.)
2) Ken je kite (Leer deze kennen met niet te veel wind)
3) Ken je eigen gewicht (daar hebben ze een weegschaal voor)
4) Enige twijfel = NIET gaan
(Discipline: lang onderweg te zijn geweest naar de spot,al dagen niet gekite hebben mag nooit voorrang hebben op gezond verstand)

Wordt aan bovengenoemde regels voldaan dan is ingehaakt launchen geen probleem en de beste optie omdat er veel meer controle is. Uitgehaakt launchen is ervan uitgaan dat er geen controle is en geen kennis van hoe de kite te bevestigen. Dat is natuurlijk NOOIT een uitgangspunt!

Wat mij betreft wordt er een algemeen verbod op kiten uitgevaardigd bij windkracht 7 of hoger, want er zijn altijd eikels die het niet kunnen inschatten. En die ene ziel die wel bij deze snelheden plezier beleeft weegt wat mij betreft niet op tegen de ernstige ongelukken die kunnen gebeuren. Het zal je zoon, dochter etc zijn...
Belly ItW

Berichten: 96
Antwoord #35 September 07, 2006, 02:36:09
edit2Rapporteer  
zolang er niet zoiets bestaat zoals jullie het noemen een launchzone, vind ik dat het iedereens eigen keus is en daarmee ook je eigen risico iedereen weet welke gevaren er bij komen kijken. Wil iemand het vanaf het strand doen met meer risico zijn keus ook zijn probleem als hij 2 sec. later in de boom ligt. en als je voor veiligheid voor je zelf gaat EN voor je ''collega's'' van de sport en evt. toeschouwers dan loop je een eind het water in. Eigen risico maak je de keus om op het strand te starten accepteer dan ook de consequenties! vind ik
ciao
diederik

Berichten: 908
Antwoord #36 September 07, 2006, 02:37:59
edit2Rapporteer  
Alles blijft gewoon een inschatfout....ten tijde van het ongeluk waaide het hard...erg hard, mensen zijn geneigd dit soort omstandigheden te onderschatten waardoor er (ernstige) ongelukken gebeuren. Zeker als beginner moet je leren goed in te schatten en bij twijfel niet gaan, een gevorderde moet natuurlijk ook uitkijken, maar deze heeft een betere kennis over omstandigheden en zijn gear. Ik weet niet wat de skills van de persoon in kwestie zijn?

Die extreme wind was niet te doen voor beginners en gevorderden, ik ben als ver gevorderde en met als kleinste maatje een tien ook niet gegaan....
hifly
Gast
Antwoord #37 September 07, 2006, 03:51:27
edit2Rapporteer  
Belly , ik ben niet akkoord met jouw stelling ...het is door iedereen z'n eigen keuze van al dan niet lessen te nemen , al dan niet VELIG te kiten , al dan niet veilig te starten ,enz ...dat we nu met de prolematiek zitten van gesloten of verboden zones . Het is dan niet ZIJN probleem dat die kiter in de boom hangt maar ONS probleem ook ...
Joost--

Geen avatar

Berichten: 1016
Antwoord #38 September 07, 2006, 04:11:02
edit2Rapporteer  
nou ik heb zo vaak uitgehaakt gestart. Maar ik heb een peter lynn kite dat is toch anders.

Ik start uitgehaakt. dan blijft de kite een paar meter boven de grond hangen, terwijl de kite zich helemaal vult met lucht. Dan haak ik rustig in. duw de bar van me af. En de kite gaat via de zijkant richting 12 uur.
Werkt perfect.
Maar ja dat is wel een peter lynn. dus geen idee of dat bij tubes lekker gaat.
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #39 September 07, 2006, 04:28:49
edit2Rapporteer  
Ok nu weer bedankt voor alle antwoorden en betrokkenheid.

Merk aan veel antwoorden dat ik duidelijk nog bepaalde ervaringen maar vooral ook vertrouwen mis.
Conclusie wat mij betreft is dat in de meeste gevallen ingehaakt gewoon de betere optie is zolang je je verstand maar gebruikt wat betreft launch-gebied, windsterkte en materiaal.

Wat ik dan nog wel wil weten of er onder jullie kiters zijn die bewust ongehaakt launchen en kiten om bijv. kracht te trainen, sprongen te maken of puur voor de fun?

Gr.,

Theo
underground
Gast
Antwoord #40 September 07, 2006, 07:07:18
edit2Rapporteer  
Als Ralph unhooked was gestart had ie nu niet in het UMCG gelegen. Hij had dan unhooked vast kunnen stellen dat het te hard waaide en had niet ingehaakt. Er zitten dus wel degelijk voordelen aan unhooked starten. Probleem is alleen de power die er op de kite staat als je unhooked bent. De depowerstrap aantrekken daar ben je er niet mee. Als de kiteindustrie zich daar nu eens mee bezig hielt. Volgens mij is het heel simpel op te lossen met een stopperballetje aan de chickenloop kant van de bar. Schuif je van je af, is alle kracht uit de kite en daarom en omdat je chickenloop dan veel lager hangt is inhaken ook veel simpeler.
Unhooked starten is uiteindelijk toch het safest daar ben ik van overtuigd, alleen moet het probleem van de power opgelost worden. Ik ga dit idee zsm testen omdat ik er veel heil in zie en het zelf dus wil gaan toepassen en laat jullie wel weten hoe het bevalt.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #41 September 07, 2006, 07:17:44
edit2Rapporteer  
Ik doe het ingehaakt maar volgens mij kan het niet anders want heb een bow kite.. Als ik niet inhaak dan kan ik niet depoweren en zal mijn kite dus 100% gepowerd zijn omdat ik aan de bar moet hangen.. Snap echt niet waarom je de kite perse op het strand wilt oplaten  loser zal wel aan mij liggen maar ga lekker het water in  ThumpsUp Heb je tenminste ook de weerstand van het water mocht het mis gaan  Joepie Joepie
FlyGirl

Geen avatar

Berichten: 791
Antwoord #42 September 07, 2006, 15:20:23
edit2Rapporteer  
Heb je helemaal gelijk in Moza maar ik loop liever een keer het water uit om mn lijnen uit elkaar te peuteren als dat ik in het ziekenhuis eindig...
Gewoon het water inlopen met je kite onder je arm en op 100 meter van de kant lekker waterstarten.
Misschien iets vermoeiender, maar gewoon superveilig. Start altijd ingehaakt, heb simpelweg de kracht niet om dit uitgehaakt te doen. Soms gaat het idd mis en wordt je een metertje of 10 door het water heen getrokken, geen enkel probleem. Dus als je nou niet helemaal zeker bent van je zaak neem geen onnodig risico en start lekker op het water. Staat helemaal niet stoer maar scheeltwel heel vee (pimploser_kitesmiley)l ellende.
Doe dat maar ens op een dag met goede golven...of vlak water en veel wind...grote kans dat je je lijnen niet goed afrolt of dat ze door elkaar heen gaan. Geen optie!


globe

Berichten: 1143
Antwoord #43 September 07, 2006, 17:24:00
edit2Rapporteer  
Underground

Is op zich een goed idee, maar blijf er wel rekening mee houden dat unhooked altijd gevaren voor de omgeving met zich meebrengt. Unhooked is zeker niet de veiligste oplossing in sommige gevallen.

---

Wellicht haal ik nu talloze kitehighers op mijn nek, toch waag ik het erop.

Het ongeluk van Ralph had misschien kunnen worden voorkomen als hij eerst met minder wind zijn nét nieuw aangeschafte kite had uitgeprobeerd. Vooral het safetysysteem. Ik begreep dat hij deze kite pas vrijdags gekocht had en er zondag meteen mee aan de gang ging. Zorg dat je altijd vetrouwd ben met je safetysysteem en schaf een systeem aan waar jij je het veiligst mee voelt. Dan moet het maar een keer een paar Euro kosten.

Zeg eens eerlijk: wie van jullie test regelmatig zijn/haar safety? Dus gewoon voor de lol op het strand of in het water deze lostrekken voordat je aan je kitesessie begint.

Ikzelf heb het 2x gedaan, en dat was alleen toen ik mijn nieuwe barren kreeg  (shame_kitesmiley)

Ik durf te beweren dat er Iron Hearts in omloop zijn die niet eens meer open kunnen vanwege de hoeveel zand die er tussen zit.
underground
Gast
Antwoord #44 September 07, 2006, 18:35:47
edit2Rapporteer  
Ik heb nog nooit gehoord van een serieus slachtoffer onder omstanders van iemand die unhooked start. Je kite kan naar beneden komen dat is alles, maar als je start moet je altijd voldoende ruimte beneden winds hebben. Als je unhooked start wordt je niet meegetrokken en zal de kite nooit meer dan 30 meter benedenwinds van je neerkomen. Wat te denken van ingehaakt starten. Dan worden mensen tientallen zoniet 100 meter meegezeuld en dan komt de kite nog eens naar beneden. Een vele groter gevaar voor omstanders dus. Bovendien komt de kite veel harder naar beneden omdat de kite niet aan de leash of 5e lijn hangt maar vaak nog gewoon ingehaakt is als ie tegen de grond slaat. En wat de denken van de kiter zelf die tegen omstanders aanknalt. Nee, unhooked is ook voor omstanders minder gevaarlijk. In de seriueze artikelen bv: http://www.kiteforum.com/phpbb/viewforum.php?f=131 gebaseerd op heel wat ongelukken adviseren ze allemaal unhooked te starten. Het is alleen oncomfortabel  (en dat is makkelijk te verwarren met onveilig) en daar moet wat aan gedaan worden want anders doen mensen het gewoon niet. Joost met de Peter Lynn klaagt toch ook nergens over. Blijkbaar is een PL unhooked nog voldoende te depoweren. Dat moet met een tube ook makkelijk te verwezelijken zijn. En als het licht en simpel is gaan mensen het wel doen.
Unhooked landen is dan ook simpel. Je zou dan op en bij de kant nooit meer ingehaakt hoeven te zijn en ik durf te wedden dat dat heel wat ongelukken scheelt.
globe

Berichten: 1143
Antwoord #45 September 07, 2006, 19:28:37
edit2Rapporteer  
Underground,

Ik heb het stuk door zitten lezen en er staan zeker goede dingen in, maar niet met alles ben ik het eens. Dit stuk is  van 7 july 2004 dus bv. nog vóór de bows/sle's. Een Bow is gewoonweg met het huidige depowersysteem NIET unhooked te starten. Dat is echt een gevaar voor de rider en de omstanders.

Wat ik wel met je eens ben is wanneer er een goed depowersysteem op de markt komt waarmee je unhooked je kite mee kunt depoweren dit zeker bijdraagt aan de veiligheid.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.