Bijdrage aan de veiligheidsdiscussie nav Kite-Aware teams

Nino

Berichten: 333
September 10, 2006, 22:45:02
edit2Rapporteer  

Ik post dit naar aanleiding van het bericht van Laticamba over kite aware teams. Ik ben blij dat er ook wat ondernomen wordt in plaats van alleen maar geklaagd en lever daaran graag een bijdrage.

Allereerst constateer ik:
A. Er worden veel kitespots bedreigd door sluiting
B. Er is veel aandacht van overheid, media en kitewereld voor kite-ongevallen cq. veiligheid.
C. Er zijn grote verschillen tussen de organisatie / regels van de verschillende kitespots (bijv. Katwijk vs. Slufter)
D. De kitesport is volop in ontwikkeling en het aantal deelnemers groeit.

Veiligheid is dus uit meerdere oogpunten een belangrijk onderwerp is en wordt steeds belangrijker.
De overheid formuleert regels en verboden vaak bij gebrek aan zelfregulerend  vermogen. Om te voorkomen dat de overheid ingrijpt, moeten wij als kite community zorgen dat we zelf onze zaken goed voor elkaar hebben.

Ik heb daarom mijn ideeën om die veiligheid te verbeteren wat uitgewerkt en formuleer die hier. Ik nodig iedereen uit om kritisch doch opbouwend te reageren op de onderstaande punten (vergeet niet het nr. te vermelden).
1. De NKV heeft een wedstrijdcommissie en een PR-commissie. Ik stel voor een veiligheidscommissie in te stellen. Ik bied me hierbij aan als lid van deze commissie.
2. Een bord met de lokale regels en instructies bij elke kitespot, bij voorkeur in Nederlands, Engels en Duits (bij de trappen van de slufter, bij de ingang vh autostrand etc).
3. Op kitehigh werd het idee geopperd om kitespots een ranking te geven, net als bij skipistes. Dit lijkt mij een zeer goed idee.
4. Het idee van een kite aware team lijkt mij zeer goed. Vergelijk dit met berggidsen in berggebieden. Deze lieden hebben geen wettelijke autoriteit (geen politieagenten), maar wel kennis van zaken en van het gebied, worden herkend en hebben aanzien. Ik denk dat het kite aware team aan dezelfde eigenschappen zou moeten voldoen. Om de herkenbaarheid te vergroten is een lycra een goed idee.
5. Als er een ongeval gebeurd is, wordt hierover veel gespeculeerd wat de sport niet altijd ten goede komt. Mijn voorstel is om bij elk ongeval of bijna-ongeval de oorzaken op een rij te laten zetten door de commissie en ook te publiceren. Ik denk dat de meeste kiters hierin zeer geïnteresseerd zijn, hetzelfde geldt voor producenten, scholen en bijvoorbeeld de gemeente. Je laat in elk geval zien dat je serieus omgaat met ongevallen.
6. Certificeren van veiligheidssystemen. Nu moet iedereen zijn informatie bij elkaar scharrelen op diverse fora, waar ook nog een hoop tegenstrijdige meningen te vinden zijn. Mijn voorstel is om elk systeem te testen op hard meetbare criteria; releasekracht, tijd benodigd, aanwezigheid van cookproof etc. Resultaten publiceren op NKV-site, kitebladen en aan shops. Niet veilige systemen prijzen zich vanzelf de markt uit.
7. Certificeren van kitelessen. Net als bij parachutespringen, duiken etc. MOET een cursist bepaalde kennis en vaardigheden onder de knie hebben. Nu wordt de discussie uitgevochten op kitehigh en hanglos. Ik denk dat de NKV hierin een grotere rol moet spelen, aangezien de geloofwaardigheid van bijv. IKO aan erosie onderhevig is.
8. Beschermheer / vrouw. Het WNF had prins Bernhard. Wij hebben nog niemand.
9. Veel van bovenstaande punten kunnen onder verantwoordelijkheid van de NKV worden uitgevoerd (in elk geval niet commercieel). Overleg met diverse belanghebbenden is cruciaal en gebeurt al grotendeels. Denk aan kitescholen, shops, KNRM, Kitebladen, Gemeente etc.

Ben benieuwd.
Nino




KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #1 September 10, 2006, 23:37:02
edit2Rapporteer  
Ik mis dus eigenlijk de allerbelangerijkste certificering....namelijk certificering van gezond verstand!!!!!
Ben je met 1 certificering helemaal klaar.
......maar zie dat eens te realiseren......
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #2 September 10, 2006, 23:39:51
edit2Rapporteer  
Perfect idee van Laticamba en goed dat je het iets verder hebt uitgebreid qua ideeën.

Wat betreft punt 1, daar ga ik helemaal in mee. Moet op zich ook makkelijk te realisereren zijn. Ook is het goed om dit als aanspreekpunt te laten fungeren bij eventuele toekomstige ongevallen c.q. bijna ongevallen richting  pers m.i.
Eventueel op de NKV site een stukje beschikbaar stellen voor deze commissie.

Punt 2. Liever vandaag nog dan morgen. Zoals iemand al aangaf en ook het NKV zelf is er genoeg in kas dus moet dit op korte termijn geregeld kunnen zijn!

Punt 3. Kleine moeite, hele goede verbetering. Zeker als er ook specifieke zaken worden aangeven als stroming of andere dingen die de ranking kunnen beïnvloeden (zowel zwaarder als lichter).

Punt 4. Helemaal top, wordt al aan gewerkt als ik het zo lees. Lycra's hoeven mijn inziens ook niet veel te kosten als je er een sponsor aankoppelt (anders NKV potje).

Punt 5. Zie 1.

Punt 6. Wordt al een stuk moeilijker. Spelen vaak meerdere factoren mee (niveau kiter, weersomstandigheden etc.).
Wel kan door de veiligheidscommissie eventueel een overzicht worden gegeven van ervaringen van mensen met de diverse systemen. Blijft dan wel vaak een persoonlijke voorkeur, maar soms zijn ervaringen minstens net zo belangrijk als testresultaten. 

Punt 7. Zal ook lastig worden zou wel een goede zaak zijn. Tot op heden lees je echter soms slechte verhalen over erkende scholen en goede verhalen over niet erkende.
Duidelijkheid hierin zou er wel moeten zijn.
Misschien dat het NKV steekproeven kan nemen random bij de scholen door het jaar heen???
Eventueel scholen waarderen met een aantal sterren, blijken een aantal zaken niet goed in orde te zijn dat zo'n school zijn ster(ren) kan kwijtraken?

Punt 8. Altijd leuk/goed, laat de ideëen maar komen wie dat zou moeten zijn. Eventueel een Poll instellen?

Wordt vast en zeker nog vervolgd.

McBridges

Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #3 September 10, 2006, 23:46:06
edit2Rapporteer  
Idd, erg goede ideen, vooral de borden en de spotranking (ook op die borden erbij, een kaartje met de regio en daar per spot het aantal sterren aangeven, zo kan iemand snel een vervangende spot vinden) zullen het denk ik goed doen.
plaaggeest

Berichten: 1209
Antwoord #4 September 10, 2006, 23:49:39
edit2Rapporteer  
Ben het inderdd met fer eens..
Maar mensen hoe willen we dit gaan realiseren?
Ookal vind ik het wel een goed idee..
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #5 September 10, 2006, 23:55:52
edit2Rapporteer  
dit realiseren? ik zou ten eerste naar de nkv stappen en zorgen dat samen met hun er een soort van organisatie voor de veiligheid van het kitesurfen word opgezet.
Punt 6 wou ik eerst gaan gebruiken voor me PWS alleen is er helaas niet van gekomen.
zo'n test moet te doen zijn!
en natuurlijk moet er voor zo'n plan wel genoeg steun zijn, ik wil in ieder geval wel helpen!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #6 September 11, 2006, 00:44:12
edit2Rapporteer  
Punt 7 kan al een hoop ondervangen.
Ten eerste is de drempel te laag om aan deze sport te beginnen.
Stel een kitecursus van minimaal 2 volle weken verplicht, waarin je een cursist ook daadwerkelijk iets bij brengt. Hieraan een soort van brevet of whatever aan te koppelen. Betekent dus dat er ook mensen kunnen zakken...jammer dan van de dure cursus, maar dan ben je toch echt niet geschikt voor een sport als kiteboarden. Op deze manier filter je gelijk alle nono's er tussen uit.
Betekent idd dat ook de kwaliteit van kitescholen bevestigd moet zijn. Helemaal niks mis mee!!
Juist een kiteschool krijgt hier dan toch aardig wat verantwoordelijkheid in de schoenen geschoven.
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #7 September 11, 2006, 01:06:47
edit2Rapporteer  
en als de winkels nou is verplichten voor een iko kitepas te laten zien voordat je spul kan kope, bij 2ehands moete kitesurfers daar ook naar luisteren dan, maar zo filter je idd de foute mensen...
Louk
Gast
Antwoord #8 September 11, 2006, 01:39:27
edit2Rapporteer  
Ik, als echte beginner, ben het volledig eens met de voorstellen!
Door de populariteit van kitesurfen, ontstaat wildgroei. Daaregen moet iets gebeuren en het liefst door onszelf.
Want als wij het niet doen, doen anderen (gemeenten e.d.) het, en dan is het waarschijnlijk uit met de pret.

Veel succes!
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #9 September 11, 2006, 02:56:03
edit2Rapporteer  
Helemaal top

vooral punt 6 erg belangrijk voor beginners stel me als vrijwilliger beschikbaar.
LINKI
Gast
Antwoord #10 September 11, 2006, 18:54:30
edit2Rapporteer  
Ik wil deze discussie niet doodslaan of zo
Maar bij iedere kite die je koopt staat voorin het instructie boekje met koeien letters dat kiten dodelijk kan zijn.

En al die helaas dodelijke kiteongelukken  waren  ervaren kiters ,waarmee ik wil zeggen dat het gewoon een gevaarlijk sport is ook voor ervaren kiters .
Iedere kiter heeft wel één moment gehad van oeiiii daar kwam ik goed van af. vaak is het gewoon domme pech hoe ervaren je ook bent, je vecht tegen de elementen die nooit 100% voorspelbaar zijn.

En als ik nu lees al die voorstellen die gedaan worden dreigt dit toch wel naar overregulering ik persoonlijk vindt dat wel een beetje jammer.
Ik ben op veel kitespots geweest van Mirns tot de sluftert, overal waar je komt is het juist de spontaniteit tussen de mede kiters van beginners tot ervaren gasten om mekaar te helpen

Ik heb zo`n vaag vermoeden dat als er soort van "kitepolitie" rond gaat lopen dat het tot irritatie gaat leiden van "daar heb je die betweters ook weer",en de spontaniteit onder elkaar verdwijnt.

flakkee branko
Gast
Antwoord #11 September 11, 2006, 19:25:59
edit2Rapporteer  
jongens jongens toch, waar praten we allemaal over hier, je moet gewoon gaan kite'n, en natuurlijk is het gevaarlijk, maar dat weet je van tevoren als je er aan begint, en niet alleen beginners krijgen ongelukken, maar ook ervaren kitérs, en als je nou allemaal maar weer nieuwe regeltjes en iedeen gaat bedenken, dan wordt het allemaal maar weer moeilijker gemaakt,  ThumpDown ThumpDown
globe

Berichten: 1143
Antwoord #12 September 11, 2006, 19:36:16
edit2Rapporteer  
Gasten dit heeft helemaal NIETS met kitePOLITIE te maken.

LEZEN!

Het gaat er om dat er op de spots aanspreekpunten zijn die de regels weten en advies kunnen geven. Zodat je als beginners of niet-local eerst info kunt inwinnen voordat je het water op gaat. Ook kunnen deze baywatchers ingrijpen als ze vermoeden dat er iets mis gaat. Op de meeste kitespots is er geen enkele info te vinden over de spot zelf namelijk.

flakkee branko
Gast
Antwoord #13 September 11, 2006, 19:51:34
edit2Rapporteer  
en wat krijg je daarvan, gezeik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
want er zijn altijd weer locals die popie hopie gedrag gaan vertonen. je moet gewoon op elkaar letten
en daar heb je echt niet aangewezen personen voor nodig. offffff locals. gewoon normaal blijven en elkaar in de gaten houden. met kite'n. ListenToMe ListenToMe
Jari
Gast
Antwoord #14 September 11, 2006, 20:27:34
edit2Rapporteer  
Het ongeluk is weer gebeurd met harde (vlagerige) aanlandige wind,
in combinatie met obstakels

een gevaarlijke combo.

Ik ben geen Bow-fan. sterker nog, ben straight edge C-shape Kiter.. maarr.....

Ik ben wel van mening dat een kite met een systeem van BAR LOS is WEG DRUK wel erg veel aan de veiligheid zou bijdragen (vanaf 6 Bft)

denk aan Ronald, Ralph, duitsers die over duinen heen springen en mensen die vlak lang palen geslingerd worden.

Het enige nikste is dat het niks vaart.  terug draaien bar, handen los etc.
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #15 September 11, 2006, 22:39:35
edit2Rapporteer  
Citaat
je moet gewoon op elkaar letten
en daar heb je echt niet aangewezen personen voor nodig
Ik denk dat je met zo'n lycra sneller op iemand afstapt en dat er dan ook meer naar je geluisterd wordt.
Ik ben wel van mening dat een kite met een systeem van BAR LOS is WEG DRUK wel erg veel aan de veiligheid zou bijdragen (vanaf 6 Bft)
Een punch-out bar geeft dezelfde veiligheid, en die kan je gewoon met een c-kite gebruiken.

Een quick release waarvoor je je handen van de bar moet halen om vervolgens aan een lusje buiten je gezichtsveld te trekken mag geen quick release heten eerder een slow release.
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #16 September 11, 2006, 23:01:46
edit2Rapporteer  
Als je als nono aankomt en geen idee hebt hoe en wat en er loopt zo´n lycra over het strand is dat een handig punt om advies in te winnen. Die mensen gaan echt niet rondstappen of jij je kite wel volgens de voorschriften oppompt........
KiteAwarenummero1
Gast
Antwoord #17 September 11, 2006, 23:14:42
edit2Rapporteer  
ik wordt echt pislink van sommige reacties hier....

hoe kan je overegulering hebben als er nu NIKS is ?  ListenToMe

het heeft geen moer met kite politie  te maken maar met ZELF regulering

Precies zoals flakkee nog iets zegt , je moet op elkaar letten en als er een team van gevorderde vrijwilligers is die een extra oogje op iedereen houden en waar nodig mensen een duwtje geven

WTF is daar nou mis mee ?

Hou is een keertje op met op en top hollands te reageren en probeer iets toetevoegen aan een discussie ......

iedereen kan aangeven wat er mis zit in een idee en wat de addertjes onder het gras zijn......zeker alle hollanders, want daar zijn ze goed in ;-)

Probeer een eventuele oplossing aan te dragen als iets je dwars zit .....en kap eens met mieren...wippen....( eens kijken of ie dat ook delete ;-)
stefarius
Gast
Antwoord #18 September 11, 2006, 23:28:56
edit2Rapporteer  
Goede discussie want als wij hem niet doorvoeren dan wordt er voor ons bepaald!
Wat bepaald?
Nou waar, hoe en wanneer je mag kitesurfen.
Door ongevallen komt onze sport bij het grote publiek terecht, er komen vragen bij beleidsmakers en deze mensen willen weten is kitesurfen veilig of niet! Ze willen duidelijkheid!
Het NKV en de watersportverbond zijn de organen die deze punten in hun doelstellingen hebben staan. Wil je kitesurfen een officiële status geven dan zijn dit de uitgelezen organisaties.
Helaas heb je met 500 leden weinig slagkracht. Er zijn vele regiovertegenwoordigers die er alles aan doen om hun spots open te houden en de juiste informatie aan gemeenten en provincies door te spelen.

Daarnaast zijn er de ' goede' fabrikanten die innoveren in veiligheid. Gemakkelijke powercontrole van de kite is daarbij het belangrijkste punt. De Bow is daar mooi een mooi voorbeeld van " BAR LOSLATEN ", power weg!
Dit is een materiaal kwestie. Daarnaast heb je de locaties, ondiepwater is gemakkelijker en veiliger om kitesurfen te leren! Je kunt gelijk het water op, onder begeleiding en met een kleine kite kun je dan met een gerust hard een foutje maken zonder gevolgen. De instructeur heeft namelijk een raamwerk van veiligheid aangebracht! Dat houd in dat hij het materiaal heeft afgesteld op de windcondities en locatie. In zijn instructie daagt de instructeur de cursist om in alle veiligheid uit ervaring te leren. De theoretische mens onder ons heeft al hele boekwerken gelezen voordat ze handelen, het zijn de praktisch ingestelde mensen die leren door ervaren, dat is een kwetsbare groep.

De vraag is of kitesurfen structuur nodig heeft? Ja een structuur die de drempel laag houdt maar de veiligheid garandeert! Na 7 jaar lesgeef ervaring in het kitesurfen weten we dat dit kan en langzamerhand zelfs een must wordt voor het behoud van onze sport!
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #19 September 11, 2006, 23:37:50
edit2Rapporteer  


De vraag is of kitesurfen structuur nodig heeft? Ja een structuur die de drempel laag houdt maar de veiligheid garandeert! Na 7 jaar lesgeef ervaring in het kitesurfen weten we dat dit kan en langzamerhand zelfs een must wordt voor het behoud van onze sport!


De drempel kan ook te laag liggen als je kijk hoeveel kitescholen er zijn die alles in 3 uurtjes kunnen bijbrengen.
Of een kennismakings les van een uurtje.

Begrijp dat niet zo goed ik kom aan 4 uur nog te kort.

Weet zeker dat er jongens en meiden zijn die denken oh doe die cursus van een uurtje en dan kan ik wel een beetje vliegeren.
Dus dan komt dat straks ook wel goed als ik een kitesurfkite koop.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #20 September 11, 2006, 23:56:07
edit2Rapporteer  
Wil toch ook ff een reactie geven.

Hopelijk komt er nu eens een keer wat meer actie in het hele geneuzel over regels.
Ik weet best dat het niet zomaar op een paar dagen helemaal geregeld kan worden.
Maar hoop nu echt dat de instanties en personen die er over gaan, nu eens een keer
beslissingen gaan nemen, en er eens schot in deze zaak komt.
Hoe langer we wachten, hoe meer spots gesloten worden.

De enigste oplossing, volgens mij is een certificaat/vaarbewijs kunnen tonen en dan pas
zelfstandig met deze sport mogen beginnen, of kite mogen kopen.
Dus IKO certificaat of Vaarbewijs verplicht stellen.
Als je bij een goede kiteschool les hebt gehad krijg je automatisch een IKO certificaat.
Heb je dit niet vind ik dat een IKO kiteschool een mogelijkheid moet hebben, om
te laten zien dat je kunt kiten, en je dan (tegen vergoeding) een bewijs geven.
Een auto/brommer mag je ook pas rijden als je een rijbewijs hebt.

Kom al jaren in Oostenrijk (of all places) en voor dat ik daar het water op mag moet ik
eerst een bewijs kunnen overleggen dat ik kan kiten...
Ik heb een IKO bewijs, dus daar doen ze nooit moeilijk over.
Je betaalt 15 euro. en krijgt een gekleurde wimpel die je zichtbaar ergens aan moet hangen.
Kan iedereen zien die kan/mag hier kiten.
Heb je dit niet staan DE LOCALS ZELF paraat om je op dit punt te wijzen.
Zo houden ze hun kitespots schoon van alles wat er niet thuis hoort.

Hoor dat op Noordwijk ook iets dergelijks georganiseerd is d.m.v. lycra's
Kun je in een oog opslag zien of de persoon er thuis hoort.

Idee over kite aware teams is niet slecht maar denk je dat als het een dikke 6 waait,
en die gasten staan lekker te beulen, en er staat een beginner aan de kant te zwaaien,
dat ze dan ff op hun gemak alles komen uitleggen  Huh

We zijn op de goede weg, maar er moet nog veel gebeuren.

Greetz Rick

flakkee23
Gast
Antwoord #21 September 12, 2006, 00:48:04
edit2Rapporteer  
jongens jongens toch, waar praten we allemaal over hier, je moet gewoon gaan kite'n, en natuurlijk is het gevaarlijk, maar dat weet je van tevoren als je er aan begint, en niet alleen beginners krijgen ongelukken, maar ook ervaren kitérs, en als je nou allemaal maar weer nieuwe regeltjes en iedeen gaat bedenken, dan wordt het allemaal maar weer moeilijker gemaakt, ThumpDown ThumpDown


Helmaal mee eens. Het begint met lekker kiten, dan komen er regeltjes, verenigingen, contributie, verboden, mensen die het naleven van verboden bewaken, boetes.
Zonder regels, vereniging enzo zijn precies dezelfde mensen de helpen of juist aan het tegenwerken zijn. Ik zie geen enkele toegevoegde waarde in het verder reguleren van deze hobby. Het is onzin om te zeggen dat juist de mensen die het verzieken ervoor zorgen dat er regels moeten komen. Dat is een niet op te lossen probleem, waar je maar gewoon mee moet leren leven. Voor de overige 95% van de kiters zijn er geen regels nodig, maar eerder minder.
Nino

Berichten: 333
Antwoord #22 September 12, 2006, 01:10:40
edit2Rapporteer  
Ok allereerst allen bedankt voor de serieuze reacties. Zal ff inhoudelijk reageren:

@ Plaaggeest: Lijkt mij een goed idee om dit soort huiswerk door de op te richten veiligheidscommissie te laten doen, in elk geval onder de NKV-pet

@ roelieknoelie: Ik heb een kopietje van deze post naar de voorzitter en secretaris van de nkv gestuurd en wil hier wel een rol in spelen. Verder hebben zich via dit topic en via de mail meerdere mensen zich aangeboden voor hulp (waarvoor hulde) ThumpsUp.

@ Kitedemon: Volgens mij is het lastig om een bepaalde cursusduur te verplichten. Wel is het denk ik haalbaar om bepaalde punten op te stellen die beheerst moeten worden (en daarvoor ga ik jullie hulp zeker inroepen  (grinnik_kitesmiley)). Als een cursus te duur wordt loop je in elk geval het risico dat mensen bewust geen cursus volgen.

@ Linki. Ik vind het ook jammer dat dit ten koste van de spontaniteit gaat. Feit is dat het aantal kiters nog steeds groeit en de overheid dreigt in te grijpen. Dus let's face it. Als we niks doen wordt het zeker niet veiliger.

@ Flakkee branco. Ik vrees dat de aanpak "iedereen moet doen wat hem/haar goeddunkt inmiddels bewezen niet werkt".

@ Shockweef. Ik ben het helemaal met je eens, maar wachten op de betreffende instanties duurt mij te lang. We moeten zelf (ook) iets doen.

@ Flakkee23. Wederom; ik denk dat niks doen geen optie is. Als je de spelregels uit handen geeft wordt het spel ook anders gespeeld. Feit is dat het op Katwijk (volgens mij) wel werkt.
mazzomrx

Berichten: 332
Antwoord #23 September 12, 2006, 17:06:48
edit2Rapporteer  
mooie plannen.... ThumpsUp

Hoe ga je er lokaal mee om? Roosters makan van Lycradragers die dan ff een uurtje niet mogen kiten om omstanders en andere kiters pro-actief te benaderen voor hulp cq uitleg en info??

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.