windguru 2de en 3de tabel

jochumutrecht

Geen avatar

Berichten: 7
September 21, 2006, 21:37:47
edit2Rapporteer  
Hallo....

Kan iemand mij vertellen wat de betekenis is van de 2de en 3de tabel op windguru...? Er zit namelijk vaak veel verschil in. En wat betekent mm5 27 km en mm5 9km, heeft dat iets met die weer satellieten te maken..?
Welke tabel is het meest betrouwbaar?

thx, Jochum
RoBLMD

Berichten: 103
Antwoord #1 September 21, 2006, 22:02:12
edit2Rapporteer  
De eerst tabel is de meest nauwkeurige. die andere tabellen hebben een lagere resolutie (27km en 9km).

MM5 is het rekenmodel dat gebruikt wordt voor de voorspelling.
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #2 September 22, 2006, 01:34:11
edit2Rapporteer  
De twee tabel is de beste tabel, die heeft het vaakst gelijk.
Erik Verhe1j

Berichten: 1044
Antwoord #3 September 22, 2006, 15:24:46
edit2Rapporteer  
de 2 onderste zijn wel 12 uur vertraagd! Als je betaalt kun je ze wel actueel krijgen.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #4 September 22, 2006, 16:48:43
edit2Rapporteer  
Citaat
De eerst tabel is de meest nauwkeurige.



Citaat
De twee tabel is de beste tabel, die heeft het vaakst gelijk


Wie heeft er nou gelijk ???????????????????????????


Citaat
die andere tabellen hebben een lagere resolutie (27km en 9km).


Wat bedoel je hier precies mee??? resolutie ????

Gr Richard

RoBLMD

Berichten: 103
Antwoord #5 September 22, 2006, 17:36:28
edit2Rapporteer  
27km resolutie geeft een beeld van het weer in heel Nederland. De voorspelling van bijv IJmuiden is dan gelijk aan pfff Enkhuizen ofzo. Daarom denk ik, de eerste Tabel is beter.
Windguru opent een venstertje als je op MM5-27km drukt, dan zie je een kaartje en wat uitleg.
Andrej
Gast
Antwoord #6 September 25, 2006, 04:09:15
edit2Rapporteer  
Volgens mij heeft die eerste een resolutie van minimaal 55km (eerste 83 uur, daarna 80km resolutie, tot 180 uur, en daarna 110km) en is dus de minst nauwkeurige. Resolutie houdt in dat de hele wereld in hokjes wordt verdeeld en dat voor zo'n hokje 1 weersvoorspelling wordt gemaakt. Hoe kleiner de hokjes, hoe nauwkeuriger de voorspelling.

De 2de tabel heeft een resolutie van 9km, en de derde een resolutie van 27km. Op basis van de resolutie kun je stellen dat de 2de tabel het meest nauwkeurig is. Dit is natuurlijk niet helemaal waar, hangt er ook vanaf met wat voor data je werkt. Als je er rommel in stopt komt er rommel uit, ook al zijn de hokjes nog zo klein. Ook belangrijk is waar het model voor bedoeld is: NWW3 is bedoeld voor oceaan weer, zal dus andere resultaten tonen dan een model voor land weer.

De eerste tabel is gebaseerd op een rekenmodel van NOAA (National Oceanic & Atmospheric Administration, US Department of Commerce): NWW3/GFS (noaa wavewatch 3/Global forecast system). Nww3 voorspellingen worden door het noaa gratis beschikbaar gemaakt. De redenering hierachter is dat de (amerikaanse) belasting betaler de berekeningen mogelijk heeft gemaakt, en daarom ook recht heeft op de resultaten.

In de zeilwereld wordt bijvoorbeeld al jarenlang gebruik gemaakt van de mogelijk om zogenaamde grib bestanden te downloaden, of toegemailed te krijgen. GRIB staat voor gridded binary. Het bestand bevat dus feitelijk de voorspellingen in hokjes (je kunt volgens mij zelf de resolutie en het gebied specificeren).

Omdat de gegevens gratis zijn zie je ze vaak langskomen op websites. Niet alleen bij windguru, maar bijvoorbeeld ook bij jumpteam (http://www.jumpteam.nl/jts2/weer_nww3.php), bouyweather (http://www.buoyweather.com/virtualbuoy.html), windfinder (in ieder geval stond er tot voor kort GFS boven de wind forecasts, tegenwoordig niet meer), surf-forecast.com, pipodekloon.nl, etc.

MM5 is volgens mij een rekenmodel van Pennsylvania State University & National Center for Atmospheric Research, maar in tegenstelling tot bij NWW3 worden er voor MM5 geen gratis wereldwijde berekeningen gemaakt. Je kunt de software volgens mij wel downloaden om je eigen berekeningen te maken, maar dan heb je nog wel wat input nodig.

Op weeronline kun je de resultaten van een groot aantal verschillende modellen bekijken: http://vakman.weeronline.com/
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.