vinnen maken

randy-v

Geen avatar

Berichten: 47
September 26, 2006, 00:58:56
edit2Rapporteer  
heeft er iemand ervaring met vinnetjes gieten?

hoe moet ik te werk gaan en welk materiaal

greetzzzzzzzz...
Luc=los

Berichten: 90
Antwoord #1 September 26, 2006, 06:35:04
edit2Rapporteer  
Gaat heel goed wel aardig veel werk
voor foto,s kijk ff op: http://people.zeelandnet.nl/lucasdijke/boardnr2vinnen.htm

Tips voor het maken van vinnen met een silicone mal:
- Zet het originele vinnetje op de bodem van de mal zodat lucht bellen er goed van weg opstijgen.

- Na rustig mengen van silicone rubber bakje op mal zetten en dan gaatje in de boden prikken het loopt er dan langzaam van af onder in.

- Originele vinnetje eerst insmeren met siliconenrubber.

- Na mengen van de twee componenten het bakje even op tril plaatje zetten zodat de luchtbelletjes sneller op stijgen. Of het geheel onder vacuüm zetten.

- Giet met Poly-Pox LH 520 harder hier door krijg je een sterkere vin

- Langzaam opwarmen naar 80c niet meer dan 10c per uur ook weer langzaam af koelen

- Maak een boor mal om de vin in te verklemmen anders boor je zeker scheef en is je schroefdraad niet sterk genoeg.

- Stop zoveel mogelijk glasweefsel in de vinnen.

- Vul de mal met een injectie naald, anders krijg je zeker lucht insluiting.door het vele glas.
 
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #2 September 26, 2006, 22:52:10
edit2Rapporteer  
gewoon kopen. Is 10 keer beter.
4 TFC vinnen van north (4cm) kost 50 euri.
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #3 September 26, 2006, 23:00:28
edit2Rapporteer  
Ik heb mijn vinnen destijds gemaakt door ongeveer 30 laagjes glaskeper op elkaar te persen met epoxy.

Uitleg:

Leg over een zo vlak mogelijke ondergrond (trespa o.i.d.) een stuk PE folie. Zorg ervoor dat er geen rimpels inzitten. Het beste is om het strak te spannen met plakband o.i.d. Leg dan een laagje keper hierop, doordrenk het met epoxy. Hier weer een laagje keper op, enz. enz. Je kan om en om insmeren met epoxy, dus een laagje wel, laagje niet. Als je ongeveer 30 laagjes hebt gelamineerd, Pak je een stuk PE wat je er strak overheen spant. Hier leg je een plaat op (iets van Trespa ofzo). Hierbovenop 4 stoeptegels en een dagje laten uitharden.

Het resultaat is een knijterhard plankje (eigenlijk gewoon G10) wat nog best goed te verwerken is. Vinnetjes uitzagen, Gaatjes boren (iets kleiner dan de bout) en shapen. Ik had toen M5 bouten gebruikt, maar deze bleken toch te dun te zijn. Mijn vinnen kwamen op een gegeven moment krom te staan op mijn board.

Ik ben het echter met Leander eens. Je kan ze beter kopen. Het was leuk om een keer te doen, maar aan produktievinnen heb je veel meer plezier. Ik ben zelf erg te spreken over de vinnen van B3.

Succes,
Mitchel
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #4 September 27, 2006, 06:36:15
edit2Rapporteer  
40€ bij flysurfer.nl http://flysurfer.nl/winkel/?catnum=8&subcatnum=28&actie=artlijst
daan

Berichten: 426
Antwoord #5 September 29, 2006, 00:27:13
edit2Rapporteer  
http://www.a-boards.nl/?p=productsList&iCategory=8 vanaf 9euro per stuk.
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #6 September 29, 2006, 05:23:37
edit2Rapporteer  
Ik heb de finnen van Luc gezien, doen absoluut niet voor TFC onder. In fact, met strijklicht is zelfs het logo van de finnen meegekopieerd!

Die plastic loose finnen voor 40 euro is je reinste meuk, dat is echt helemaal niks waard.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #7 September 29, 2006, 19:00:21
edit2Rapporteer  
die vinnen van loose bevallen met anders goed, breekt/scheurt niet. Een aangezien ik vaak op 3cm water vaar, zegt dat heel wat bij mij
LOEN

Berichten: 767
Antwoord #8 September 29, 2006, 20:50:06
edit2Rapporteer  
Ik heb geen ervaring met vinnen gieten, maar wel met beelden gieten.
ik begrijp dat het grootste probleem is om een stapel weefsel ongevouwen in de mal te krijgen?

Is het dan in dat geval niet een idee om een 2 delige mal te maken?
als ik met een beeld een onmogelijke hoek heb waar ik bewapening in moet krijgen (in dit geval weefsel) maak ik een mal uit 2 delen die ik later weer aan elkaar span(banden) en dan volgiet.

Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #9 September 29, 2006, 22:56:56
edit2Rapporteer  
die vinnen van loose bevallen met anders goed, breekt/scheurt niet. Een aangezien ik vaak op 3cm water vaar, zegt dat heel wat bij mij

Heb in een jaar tijd er 2 onder mijn board weggevaren, en de andere twee zijn behoorlijk beschadigd. Vaar nu al een jaar met G10 van conceptX (TFC alike) en die blijven tenminste heel  en varen echt veel beter.
Zzz
Gast
Antwoord #10 September 30, 2006, 17:09:08
edit2Rapporteer  
Ik heb prima ervaringen met trespa. Met een beetje mazzel kan je dit in de bouw gratis krijgen, of bij een serieuze bouwmarkt reststukken voor weinig. Met een decoupeerzaag en bandschuurmachine is het zo gepiept. Loeisterk.

Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #11 Oktober 02, 2006, 04:52:48
edit2Rapporteer  
Ik heb prima ervaringen met trespa. Met een beetje mazzel kan je dit in de bouw gratis krijgen, of bij een serieuze bouwmarkt reststukken voor weinig. Met een decoupeerzaag en bandschuurmachine is het zo gepiept. Loeisterk.



En scherper dan een scalpel als het breekt. Geloof me, dat is echt scherper dan weet ik wats als het breekt. Wil je NIET onder je boardje hebben!
Rudolf

Berichten: 391
Antwoord #12 Oktober 02, 2006, 07:42:23
edit2Rapporteer  
Een vriend van me maakt altijd vinnen van snijplanken plastic (ken de scheikundige formule niet uit mijn hoofd). Het is te bewerken met een rasp, maar oersterk.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 Oktober 02, 2006, 16:30:44
edit2Rapporteer  
oersterk.......?? pff...
Weet niet wat die voor snijplank had, maar bij mij lagen die dingen er altijd zo onderuit.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.