Op het land kiten...

Henning

Oktober 06, 2006, 22:58:04
edit2Rapporteer  
IK surf nu enige tijd over het forum en er valt me iets op, namelijk:

Op het land kiten is het domste / dodelijkste / idiootste wat je kunt doen...

Waar is dit op gebaseerd ??

Zelf flyboard is voornamelijk, dit doe je over het algemeen ook gewoon met een kitesurf kite (Foil's en soms ook tubes)... en nu moet je niet denken dat dit gewoon wat heen en weer rijden is; Nee, hierbij worden er ook jumps van 3 a 4 meter / front- en Back-rolls / 360 Table-tops / kiteloops  en andere ongein gedaan... (niet door iedereen maar toch...)

En oke, je valt maar daar kun je je op kleden / voorbereiden... het is heus niet zo dat je als je op het land kite regelrecht het graf in racet...

Dus waarom die menig en waarom ??
Kevin

Antwoord #1 Oktober 06, 2006, 23:14:11
edit2Rapporteer  
Ik denk dat jij hetn iet helemaal snapt het gaan namelijk naarm ijn idee om het volgende ze bedoelen ga niet op een klein stukje land zoals bij horst een beetje lopen jumpen dat gaat gehaaid fout en ga niet leren kiten op een veld maar in het water dit verzacht de klap en zo is het veiliger.
Groet Kèvin
Leon aero2
Gast
Antwoord #2 Oktober 06, 2006, 23:14:51
edit2Rapporteer  
Tja, je hebt ergens gelijk. Maar eerlijk is eerlijk, ik sta liever op het water mocht er iets fout gaan zoals bijv een lijn breken als op het land. Idem met hoge rotatie sprongen. Tuurlijk net wat je zegt je kan je er op kleden, echter is het gewoon zo dat je op het land harder terechtkomt als het mis gaat dan op water. Hoewel water ook hard kan zijn.

Ik bedoel kijk is naar de wat beter snowkiters!! Die zie je ook handle passes doen op grote hoogte, maar denk dat als je een keer mis grijpt dat de kans groter is op een flinke blessure of erger dan op het water.

Maar meningen verschillen......ik blijf lekker op het water.

naish23

Geen avatar

Antwoord #3 Oktober 06, 2006, 23:31:52
edit2Rapporteer  
Feit blijft dat de meeste ongelukken bij kiten op of in de buurt van het strand gebeuren. Bij flyboarden gebruik je een kleinere vlieger omdat je op het land veel minder kracht nodig hebt dan op het water. Overstuur je dan zullen de gevolgen dus veel minder erg zijn dan met kitesurfen. Daarnaast is er een groot verschil tussen vliegeren op bv een ruim grasveld zoals bij flyboarden of een smalle strook gras of zand met tientallen mensen die hun kites op- en neerlaten zoals bij kitesurfen. En zoals je zelf al zegt, bij flyboarden gebruik je veel bescherming.
Henning

Antwoord #4 Oktober 07, 2006, 00:11:52
edit2Rapporteer  
Mja... Ik ben het er mee eens dat veel kites @ weinig ruimte trouble geeft (start strand workum / mirns), Maar dat word er dus wel eens vergeten bij te vertellen; Voornamelijk in "ik ben beginner en zoek een kite Topics" merk ik het dus.

Zelf flyboard ik met een een Flysurfer PIII 10 (Heb een FS PII 13 en Speed 10 gehad) dus kwa power doe de kites die je bij het flyboarden gebruik echt niet onder de kite bij het kitesurfen (ik surf tr ook met deze kite...)

Want ik ben dus van menig kiten op het land kan prima, als je maar weet wat je doet...
larssmits
Gast
Antwoord #5 Oktober 07, 2006, 00:19:27
edit2Rapporteer  
Op het water vlieg je ze in meer wind, ik flyboard zelf ook om de winter door te komen maar hou me kites niet zo lang op land als op water...

Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Oktober 07, 2006, 00:47:02
edit2Rapporteer  
Ik kite nu 3 jaar op het land met tube kite met 2 andere mensen hier en wie flyboarden en buggien met tube kites en er is nog nooit wat gebeurt. Het enigste wat je moet doen is je hoofd erbij houden als beginner zijnde gewoon normaal doe als je op het land ga.
wouterb

Antwoord #7 Oktober 07, 2006, 01:41:50
edit2Rapporteer  
als je gaat flyboarden mag ik aannemen dat je weet waar je aan begint.
Het gaat in dit soort gevallen om starters die het als een veilig rustig begin zien.
Als je onverwacht uit je verschoning getrokken gaat worden sta ik toch echt liever in het water.
daan

Antwoord #8 Oktober 07, 2006, 01:48:38
edit2Rapporteer  
ja ik denk persoonlijk wel dat het verstandiger is om te kite op het water daar is de kite in principe ook voor bedoeld maar wanneer het een licht 3 a 4 waait kan je soms wel even een beetje op het land springen zo lang je je verstand er maar bij houdt je moet natuurlijk niet op een grasveld van 1 bij 1 gaan kite maar gewoon op een groot veld of een groot strand dat niet al te druk is. Maar je moet iig je hoofd er goed bij houden en als je toch een board heb ga dan lekker het water op om nare blessures te voorkomen  ThumpsUp ThumpsUp
Rowin

Antwoord #9 Oktober 07, 2006, 01:52:45
edit2Rapporteer  
Ik flyboard ook. Kite in precies dezelfde wind als met kitesurfen dus dit maakt niet uit. Vandaag hier in het binneland bezig geweest. Het regende en de wind was 15 tot 20 knopen. Af en toe waren de vlagen ietsjes harder nog. (bezig met 12m tube en 10 m foil) Ging met paul en lennart flyboarden. We haalde de 4 meter op het gemak, en soms 5 meter. Kite keer verkeerd terug boeken en de grond komt hard aan. Maja dan sta je op en ga je verder.
Ik geef toe dat flyboarden gevaarlijker is omdat de klappen veel harder aankomen. Ook je knieën krijgen meer te verduren.
Gewoon oppassen en nadenken wat je doet  ThumpsUp
T]-[0/\/\@S

Antwoord #10 Oktober 07, 2006, 03:02:25
edit2Rapporteer  
ja ik denk persoonlijk wel dat het verstandiger is om te kite op het water daar is de kite in principe ook voor bedoeld maar wanneer het een licht 3 a 4 waait kan je soms wel even een beetje op het land springen zo lang je je verstand er maar bij houdt je moet natuurlijk niet op een grasveld van 1 bij 1 gaan kite maar gewoon op een groot veld of een groot strand dat niet al te druk is. Maar je moet iig je hoofd er goed bij houden en als je toch een board heb ga dan lekker het water op om nare blessures te voorkomen 

Ben jij dat op je avatar
 (grinnik_kitesmiley)

dan spreek je jezelf wel heel erg tegen
Leon aero2
Gast
Antwoord #11 Oktober 07, 2006, 05:15:05
edit2Rapporteer  
Ik flyboard ook. Kite in precies dezelfde wind als met kitesurfen dus dit maakt niet uit. Vandaag hier in het binneland bezig geweest. Het regende en de wind was 15 tot 20 knopen. Af en toe waren de vlagen ietsjes harder nog. (bezig met 12m tube en 10 m foil) Ging met paul en lennart flyboarden. We haalde de 4 meter op het gemak, en soms 5 meter. Kite keer verkeerd terug boeken en de grond komt hard aan. Maja dan sta je op en ga je verder.
Ik geef toe dat flyboarden gevaarlijker is omdat de klappen veel harder aankomen. Ook je knieën krijgen meer te verduren.
Gewoon oppassen en nadenken wat je doet  ThumpsUp

Kijk dit is dus dan wel degelijk een verschil? Toch? Jij bent er bedreven in en alles is dan oke en have fun ik zie hier dus geen probleem.
Maar dus ook in jou tak zijn gasten die zich niet meten aan de windkracht en skills omdat ze onervaren zijn? Je raad dus al wat ik bedoel?

Ik heb trouwens antwoord gegeven op deze topic omdat deze meneer Henning goed overkwam en ook met verantwoording. Ik beschouw je dan ook als iemand waar je mee bezig bent.
Er zitten hier een aantal mensen tussen die je terecht wat inwrijven over de ruimte die je tot je beschikking moet hebben, en dus niet als een halve gare in de meest druk bezochte spot je kite gaat oplaten. Maar dit weet je zelf ook.

Kortom goede en gewaagde topic

daan

Antwoord #12 Oktober 07, 2006, 05:32:07
edit2Rapporteer  
ja ik denk persoonlijk wel dat het verstandiger is om te kite op het water daar is de kite in principe ook voor bedoeld maar wanneer het een licht 3 a 4 waait kan je soms wel even een beetje op het land springen zo lang je je verstand er maar bij houdt je moet natuurlijk niet op een grasveld van 1 bij 1 gaan kite maar gewoon op een groot veld of een groot strand dat niet al te druk is. Maar je moet iig je hoofd er goed bij houden en als je toch een board heb ga dan lekker het water op om nare blessures te voorkomen 

Ben jij dat op je avatar
 (grinnik_kitesmiley)

dan spreek je jezelf wel heel erg tegen

Zoals ik mijn bericht al zei als het niet al te hard waait kan het wel op het land  ThumpsUp en als je je hoofd er bij hou kan er niet veel gebeuren teminste als je maar niet met kei hard wind gaat ThumpsUp dus valt mijn tegenspraak wel mee
Rowin

Antwoord #13 Oktober 07, 2006, 16:14:12
edit2Rapporteer  
Kijk dit is dus dan wel degelijk een verschil? Toch? Jij bent er bedreven in en alles is dan oke en have fun ik zie hier dus geen probleem.
Maar dus ook in jou tak zijn gasten die zich niet meten aan de windkracht en skills omdat ze onervaren zijn? Je raad dus al wat ik bedoel?

Ik heb trouwens antwoord gegeven op deze topic omdat deze meneer Henning goed overkwam en ook met verantwoording. Ik beschouw je dan ook als iemand waar je mee bezig bent.
Er zitten hier een aantal mensen tussen die je terecht wat inwrijven over de ruimte die je tot je beschikking moet hebben, en dus niet als een halve gare in de meest druk bezochte spot je kite gaat oplaten. Maar dit weet je zelf ook.

Jup begrijp het. Maar bij flyboarden gebeurden veel minder ernstige ongelukken, hier is natuurlijk maar 1 verklaring voor en dat is dat weinig mensen het doen. ( en dan ook nog eens weinig mensen met een normale grote kite) Verder flyboard ik hier in het binnenland en me maatjes kunnen ook allemaal goed flyboarden. Er komt wel eens iemand aan die dan zegt, wat gaaf mag ik ook eens?. Tuurlijk, maar een ander keer, waait nu te hard! Op het strand gaat het allemaal iets makkelijker dan kitesurfen. Laat ik het zo zeggen, het is beter in de hand te houden. Degene die flyboarden en trics doen, met grote kite etc ken ik vaak al. Nooit echt last (ook ijmuiden) om tegen beginners te zeggen dat het te hard waait om te flyboarden. (weten ze zelf of zijn er niet op dat moment)

Verder, vandaag strakke bft 4/5 hier in binnenland. Toenemend naar 5 denk ik, word weer dikke h-core  Joepie

Henning

Antwoord #14 Oktober 07, 2006, 17:35:31
edit2Rapporteer  

Dank Wink En idd, dat het gezegt word vind ik zkr prima!!! Zelf ook al ervaring gehad met vreemdo;s die denken leuk te zijn en hun kite in je toming parkeren...

Ging me meer om de manier van hoe het gezegt word...
Er is nm een vrij recent topic dat die persoon in kwestie je dus voor gek verklaarde als je je kite op het land oplaat.

Dan moet er (vooral naar een beginner) naar mijn mening uitgelegt worden waarom dat volstrekt idioot is:

Dus onderbouwd; Like: Mocht je op een vrij druk strand staan en je word gegrepen door een ruk wind, of de kans op onderschatting van je kite... etc etc

En dat was dus vooral wat ik miste Smiley

ja ik denk persoonlijk wel dat het verstandiger is om te kite op het water daar is de kite in principe ook voor bedoeld...ThumpsUp ThumpsUp

Mijn kite houd ook erg van het land Wink

Verder...

Ik probeer (ook al ben ik beginner met kitesurfen, maar met grote kites zeer bekent) me in te denken over het hoe en wat... valt me vaak genoeg dat sommige mensen de oorzaak ==> gevolg reeks nog moeten leren...

Over het Flyboarden: Is zkr niet malser, check idd die Rowin / Lennart / Yusca etc lui maar... en idd flyboarden moet ook geleerd worden en omdat het zoals Rowin zegt wat rustiger is gaat het vaak met vallen en opstaan Smiley en gaat naar mijn mening allemaal nog wat "chiller"

Verder blijf ik mooi binnen, waait te hard hiero (rukwinden dan) en alls ik veel te nat...
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Oktober 07, 2006, 17:41:59
edit2Rapporteer  
Onzin dat je flyboard met DEZELFDE maat kite als je zou gebruiken op het water in DEZELFDE windsterkte!

Als ik met mijn 12m2 aan het varen ben, zijn ze met veel kleinere kites aan het flyboarden. En ook al is er 'nog' nooit wat mis gegaan met jullie (en laten we dat vooral zo houden!), feit is de grond is veel harder dan diep water. Risico op blessures/verwondingen is op land eenmaal veel groter.
Coen2000

Antwoord #16 Oktober 07, 2006, 19:05:16
edit2Rapporteer  
dat ligt er aan naar wie je kijkt denk k   want normaal gesproken is de high end gewono het zelfde van de GEMIDDELD surfer..en dan heb ik het niet over len10 met zn 11 in 35 knopen ofzo
dus de gemidd/betere flyboarders gebruiken gewoon dezelfde maat kite als de surfers Wink
WaZuP

Antwoord #17 Oktober 07, 2006, 21:20:24
edit2Rapporteer  
Weet je wat het is.. NU gebeuren er nog weinig ongelukken met flyboarden NET als kitesurfen 7 jaar GELEDEN toen er nog maar een handjevol mensen het deden en als je het deed dan was je zo geintreseerd dat je alles al van de hele sport al wist nu niet meer en mensen zien het als leuke hobby. Dit kan ook over 6 jaar met flyboarden aan de hand zijn dat t te druk word!

Kijk ik vlieger al sinds mijn 6e en sinds mijn 10e de met power kites en kon al op mijn 13e 4 meter hoog springen met een c-quad, dan zie je kiteboarden en je denkt wow ga ik doen.

Toen ik begon in 2002 kende ik alle theorie van een tube kite van buiten ik wou zo graag beginnen en had ook zeer veel vlieger ervaring (voelt gewoon als verlengde van mijn lichaam)
Kijk en als je dan weer 4 meter springt ken je de consequenties (heb er heel lang voor moeten opbouwen met C-quad voor ik die ervaring had natuurlijk).

Het probleem nu is alleen dat een hoop nieuwkomers in het kiten mensen zien springen op het strand en dit ook willen doen. Met veel te veel wind, omdat ze niet uit de vliegerwereld komen kunnen ze niet onderste boven een kite in de lucht houden of met de linker kant van je bar in je rechterhand controle houden. En weten ze de gevaren niet.

En daarom gebeuren er vaak ongelukken en daarom zegt iedereen op een kitesurf forum dat t levensgevaarlijk is denk ik (terwijl ik niks liever doe)

WaZuP

Antwoord #18 Oktober 07, 2006, 21:31:23
edit2Rapporteer  
Toen ik mijn IKO deed kreeg ik te horen van maarten huisman INSTRUCTEURS mogen niet op het land springen, waarop ik helemaal uit mijn vel sprong want zo ben ik begonnen! En gewoon powerkiten blijf ik gewoon graag doen want hou gewoon van vliegeren op het strand.

Het beste zou zijn als we TUBES inclusief (peter lynn  en flysurfer) op het water houden En de rest op t strand

want vooral tubes zijn gewoon erg lomp en gevaarlijk om op t strand mee te spelen en zelfs erg snel te slopen, duur, en niet erg aerodynamisch itt foils
Zonnetje

Geen avatar

Antwoord #19 Oktober 07, 2006, 22:16:04
edit2Rapporteer  

Het probleem nu is alleen dat een hoop nieuwkomers in het kiten mensen zien springen op het strand en dit ook willen doen. 

Dit is denk ik inderdaad t probleem. Het ziet er te makkelijk uit. Hier op t strand zie ik vaak kiters die na t oplaten van hun kite ff springen (meestal 'ff voelen hoe de wind is') en er zijn altijd wel omstanders die ik hoor zeggen "op t water zou ik nooit durven maar dit wil ik ook wel ff proberen"
Tsja....
ikke.
Gast
Antwoord #20 Oktober 07, 2006, 23:14:49
edit2Rapporteer  
als je gaat flyboarden mag ik aannemen dat je weet waar je aan begint.
Het gaat in dit soort gevallen om starters die het als een veilig rustig begin zien.
Als je onverwacht uit je verschoning getrokken gaat worden sta ik toch echt liever in het water.

Dan neem je meestal geen les maar begin je en oefen je zelf. Bij kitesurfen neem ke weer wel les.
Michiel.
Moderator

Antwoord #21 Oktober 07, 2006, 23:38:53
edit2Rapporteer  
dat ligt er aan naar wie je kijkt denk k want normaal gesproken is de high end gewono het zelfde van de GEMIDDELD surfer..en dan heb ik het niet over len10 met zn 11 in 35 knopen ofzo
dus de gemidd/betere flyboarders gebruiken gewoon dezelfde maat kite als de surfers Wink

ONZIN! Met een boardje in het water kun je veel meer weerstand opbouwen om tegen de wind in te komen dan met 4 bandjes in het zand. Daarbij heb je ook veel meer power nodig om de waterweerstand te overbruggen dan bandjes op hard zand.

Minder energie nodig = kleinere kite!

Buggyers hebben veel kleinere kites (ook als je omrekent naar het effectieve opp. van een kite) maar hebben veel meer snelheid door de geringere weerstand.

Hoog springen is niet alleen windsterkte en kitegrootte. Met flinke (schijnbare wind) snelheid kun je in weinig wind toch flink hoog komen. Kijk maar naar snowkiters.

Als er flyoarders zijn met even grote kites, dan zullen ze wel flink depoweren -> gevaarlijk dus als je iets verkeerd doet.
Coen2000

Antwoord #22 Oktober 08, 2006, 00:49:42
edit2Rapporteer  
mn opa ook
Rowin

Antwoord #23 Oktober 08, 2006, 01:11:49
edit2Rapporteer  
dat ligt er aan naar wie je kijkt denk k want normaal gesproken is de high end gewono het zelfde van de GEMIDDELD surfer..en dan heb ik het niet over len10 met zn 11 in 35 knopen ofzo

ONZIN! Met een boardje in het water kun je veel meer weerstand opbouwen om tegen de wind in te komen dan met 4 bandjes in het zand. Daarbij heb je ook veel meer power nodig om de waterweerstand te overbruggen dan bandjes op hard zand.

Minder energie nodig = kleinere kite!

Buggyers hebben veel kleinere kites (ook als je omrekent naar het effectieve opp. van een kite) maar hebben veel meer snelheid door de geringere weerstand.

Hoog springen is niet alleen windsterkte en kitegrootte. Met flinke (schijnbare wind) snelheid kun je in weinig wind toch flink hoog komen. Kijk maar naar snowkiters.

Als er flyoarders zijn met even grote kites, dan zullen ze wel flink depoweren -> gevaarlijk dus als je iets verkeerd doet.

Ik boarde laatst op Wijk aan Zee trouwens wel met me 12 meter terwijl de 7 waroo's al uit de tas waren. ( mijn gewicht is 55 kg) En dit boeit dus echt niet. Kijk je kunt idd vanaf windje 2/3 boarden. Zo zijn er ook kitesurfers die met wienig wind gaan, maar ik bft 5/6 sta ik nog steeds te flyboarden. Dan is het juist leuker want je kan hoger springen etc, maar dat hoef ik als het goed is jou niet uit te leggen Wink

@coen: Nee je opa helemaal niet Tongue
Michiel.
Moderator

Antwoord #24 Oktober 08, 2006, 03:01:35
edit2Rapporteer  
Ik boarde laatst op Wijk aan Zee trouwens wel met me 12 meter terwijl de 7 waroo's al uit de tas waren. ( mijn gewicht is 55 kg) En dit boeit dus echt niet. Kijk je kunt idd vanaf windje 2/3 boarden. Zo zijn er ook kitesurfers die met wienig wind gaan, maar ik bft 5/6 sta ik nog steeds te flyboarden. Dan is het juist leuker want je kan hoger springen etc, maar dat hoef ik als het goed is jou niet uit te leggen Wink

Dus jij wilt beweren dat je met een 12m2 (C-shape) tubekite met 55kg gewicht in 5/6Bfrt Nog fatsoenlijk tegen de wind in kunt lopen, laat staan flyboarden?  Huh

De topic ging toch over hoe onveilig surfkites op het land zijn wanneer de wind hard genoeg is om te varen? Zelfoverschatting is een van de grote veroorzakers van ongelukken...........
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.