Windguru geeft 3 tabellen (zie
hier voor uitleg).
GFS is de lange termijnverwachting, geeft niet meer dan een indicatie of er evetueel wel of niet wind staat.
MM5 9km geeft een hoge resolutie voor een spot, over het algemeen niet erg betrouwbaar.
MM5 27km geeft een wat lagere resolutie, en daardoor een iets globaler en betrouwbaarder beeld van de situatie. (hangloose_kitesmiley)
Uiteindelijk geldt dat hoe meer de verschillende verwachtingen van verschillende sites overeen komen, hoe betrouwbaarder het is.
De laatste tijd zijn alle sites weinig betrouwbaar, volgens sommige komt dit door het warme water. Ik tel er bij windGuru altijd een knoop op 3 bij, dit zal echter voor iedere spot anders zijn .
Houd rekening met het feit dat de windvlagen in verhouding staan tot de windkracht; bij lichte wind zijn de vlagen dus bijv. kracht + 2kts, bij harde wind als morgen zullen ze eerder kracht + 8kts zijn. Oppassen dus.
Morgen verwacht ik persoonlijk ca. 27 knopen in Wijk, met vlagen tot 34 knopen.
Ik, mijn 95kg en mijn 10m2 blijven lekker thuis.
Ik stel voor dat jij hetzelfde doet.
Suc6
PS. trek je niet te veel aan van de comments hierboven; is allemaal goed bedoeld maar de laatste tijd is veiligheid, begrijpelijk, een beetje een hype waardoor mensen soms fel reageren. Gewoon zelf nadenken en de juiste vragen stellen... (grinnik_kitesmiley)