Herfst.

KiteDemon

Berichten: 6806
Oktober 18, 2006, 01:39:09
edit2Rapporteer  
Eindelijk wordt het dan herfst. Voor velen betekent dat dikke pret, maar voor velen betekent dat ook gevaar. Met name de newbees en kiters die nog weinig ervaring hebben.
We hebben helaas al aardig wat voorproefjes gehad van wat er allemaal mis kan gaan in harde vlagerige wind en de toegenomen risico's in highwind condities. Met de dalende temperaturen worden de risico's alleen maar groter. Onderkoeling speelt nu een rol. Dit betekent dus dat alle veiligheidsregels zeker in acht genomen dienen te worden want niemand wil nu te lang in het water liggen.
De laatste tijd helaas weer te veel ellende voorbij zien komen die makkelijk voorkomen had kunnen worden.
Dus iedereen zijn koppie erbij houden, want de komende 5 maanden zijn de gevaarlijkste maanden van het jaar om hier in Nederland te kiten.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #1 Oktober 18, 2006, 01:47:44
edit2Rapporteer  
Aurel

Berichten: 135
Antwoord #2 Oktober 18, 2006, 01:57:56
edit2Rapporteer  
Ik heb al een flare gekocht just in case... Dan kan ik tenminste zelf beslissen of ze de reddingsboot moeten halen of niet! (Ik herinner me deze lange discussies van kiters als er eentje in het water ligt en ze twijfelen of ze wel of niet de boot moeten halen, dat wil je in de winter niet, je bent de enige die weet of je hulp nodig hebt of niet!)
Weet iemand een makkelijke manier om mijn flare aan mijn trapeze vast te maken? Is de flare ook helemaal waterproof als je hem uit de plastic verpakking haalt?    (dat zal wel neem ik aan...)

Grt
Aurel

PS: je leven is wel 14,95€ waard, koop een flare!
naish23

Geen avatar

Berichten: 762
Antwoord #3 Oktober 18, 2006, 02:00:45
edit2Rapporteer  
Er zijn zwemvesten met een apart vakje voor een flare. In de winter is een zwemvest eigelijk een must, als je kite dropt kan je in het water al na een paar minuten onderkoeld raken.
Kondor 11

Berichten: 611
Antwoord #4 Oktober 18, 2006, 02:02:04
edit2Rapporteer  
Here we go again bmbmbmbmbmbmbmbmbmbmbmbmbm
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #5 Oktober 18, 2006, 02:04:46
edit2Rapporteer  
Nog beter is om te voorkomen dat je in een situatie terecht komt waarbij je een flare nodig zou moeten hebben!!
Dus een juiste inschatting is belangerijker.
Een kiter met een beetje verstand zal het risico niet eens nemen om het water op te gaan als deze denkt dat hij een flare nodig heeft.

Voorkomen is beter dan genezen dudes!!
hifly

Berichten: 136
Antwoord #6 Oktober 18, 2006, 02:07:41
edit2Rapporteer  
schijnbaar kan je waterdichte pakketjes kopen met nooduitrusting voor aanje trapeze te doen . Alsik de link gevonden heb stuur ik hem door .
Aurel

Berichten: 135
Antwoord #7 Oktober 18, 2006, 02:18:39
edit2Rapporteer  
Dank je wel Hifly.

Ja Kitedemon, zeker is een juiste inschatting belangrijk, alleen kan ik mij niet voorstellen dat iemand "express" een ongeluk wil hebben! Het kan gewoon gebeuren, en dan ben je blij dat je een flare bij je hebt... Natuurlijk moet je niet denken dat je in elke condities zo maar kunt gaan varen omdat je een flare bij je hebt.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #8 Oktober 18, 2006, 03:23:32
edit2Rapporteer  
Citaat
Een kiter met een beetje verstand zal het risico niet eens nemen om het water op te gaan


Bij twijfel ga ik windsurfen  Joepie Joepie Joepie

Een stuk veiliger dan kiten  ThumpsUp ThumpsUp
hifly

Berichten: 136
Antwoord #9 Oktober 18, 2006, 03:29:37
edit2Rapporteer  
bij twijfel gewoon niet gaan . Iedereen kan wat tegenkomen , maar sommigen willen of kunnen niet nadenken welke handeling welk gevolg geeft .

Ik heb gisteren op Grevelingenmeer iemand met z'n zoon van ongeveer 11 jaar een leskite ( North Buster ) zien oplaten zonder zijn chikenloop aan z'n harnas te bevestigen . De vader ging deze aanbrengen als de kite in de lucht hing maar wist niet hoe deze te bevestigen . Als dit maar ooit goed komt met de grotere modellen .
Leon aero2
Gast
Antwoord #10 Oktober 18, 2006, 03:52:31
edit2Rapporteer  
Neem alsjeblieft deze topic in 8, want dit is idd. een heel serieus punt.
Temperaturen gaan dalen en stommiteiten worden dan echt hard afgestraft door moeder natuur.

Voor diegenen die denken dat het zo, n vaart niet zal lopen

Onderkoeling of hypothermie ontstaat wanneer het normale verdedigingsmechanisme van het lichaam tegen de koude ontregeld geraakt. Het lichaam koelt in het water nog sneller af dan in de lucht, tot wel 25 keer.

Koud worden is een keer niet zo erg. Belangrijk is dat de kerntemperatuur (de temperatuur rond de hart, hersenen en longen) maar rond de 37°C blijft. Komt deze onder de 34°C dan kan het lichaam dit niet meer zonder hulp van buitenaf herstellen en komt het lichaam in de gevarenzone.

De verschijnselen van de onderkoeling verschillen per graad van onderkoeling. In onderstaande schema de verschijnselen die bij onderkoeling horen.

Lichaams-
temperatuur in °C  Verschijnselen
37  Normale temperatuur 
36 tot 34 Verhoging verbranding om warmteverlies te compenseren, bleke huid, rillen, vermoeidheid,  is bewust en reageert normaal 
34 tot 33  Grens voor ernstige onderkoeling, verwardheid, desoriëntatie
33 - 31  Slaperige toestand, stop van rillingen, dwaas gedrag, geheugenstoornis, rillen stopt, spierstijfheid 
30 - 29  Bewustzijnsverlies, verstijving van de spieren, pols en bloeddruk zijn moeilijk te nemen, ademhalingsfrequentie daalt, pupilverwijding
28  Verhoogde prikkelbaarheid van de hartspier 
27  Stop van vrijwillige bewegingen, verlamming, spierstijfheid,  pupillen reageren niet meer op licht 
26  Slachtoffer in diepe bewustzijnsdaling 
25 - 21  Hartritmestroonissen, vochtophoping bij de longen 
20  Hartstilstand 
17  Stop hersenwerking 

Een aantal factoren kan deze afkoeling versnellen. Denk hierbij aan:

Leeftijd
Duur van de blootstelling
Mate van bescherming
Gezondheidstoestand
Alcoholgebruik
Omgevingstemperatuur
Vocht
Wind

Bron: http://www.naskwebsite.nl/thijs/onderkoeling.htm

Als iemand nat is koelt hij sneller af, als het waait zal dat nog sneller gaan en als de temperatuur nog eens laag is gaat het nog veel sneller. Vooral temperatuur en windsnelheid hebben hier erg grote invloed op.

Kan hier niet een hoofd topic van gemaakt worden?  Herst/Winter?

Vind het een goede bijtijdse topic van Fer, ben enkel bang dat je weer een hoop off-topic ga krijgen.

Tip:
http://www.kitehigh.nl/z_tips_winterkiten.php
CHRIZZZZ

Berichten: 1090
Antwoord #11 Oktober 18, 2006, 04:54:39
edit2Rapporteer  
bij welke water temp is het toch egt wel handig om een muts/ eventueel handschoenen aan te gaan doen ??

en wanneer kiten jullie meestal wel en waneer niet in de winter, want zijn een btje tips. K ben ook gewoon van plan om door te gaan...
DaRipper

Berichten: 370
Antwoord #12 Oktober 18, 2006, 04:55:08
edit2Rapporteer  
De herfstomstandigheden leveren ook voor ervaren kiters gevaar op!

Echter, helaas zijn ervaren kiters te vaak te overtuigd van hun eigen kunnen en worden als gevolg daarvan blind voor gevaarlijke omstandigheden. Je hoort het ze zeggen: ik ben ervaren, mij overkomt het niet.....
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #13 Oktober 18, 2006, 06:50:08
edit2Rapporteer  
voordeel blijft wel dat rond december de harde kern over blijft!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #14 Oktober 18, 2006, 13:42:05
edit2Rapporteer  
De herfstomstandigheden leveren ook voor ervaren kiters gevaar op!

Echter, helaas zijn ervaren kiters te vaak te overtuigd van hun eigen kunnen en worden als gevolg daarvan blind voor gevaarlijke omstandigheden. Je hoort het ze zeggen: ik ben ervaren, mij overkomt het niet.....

Als je als kiter zo naïf bent, dan ben je dus geen ervaren kiter!!
Ervaring staat los van eigen kunnen maar heeft meer te maken met kennis en opgedane ervaring en inschattingsvermogen.
De jongens die al wat jaren doorvaren in de winter zijn zich wel degelijk bewust van de mogelijke gevaren.
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #15 Oktober 18, 2006, 17:35:10
edit2Rapporteer  
zit al te wachten tot het winter wordt.. lekker rustig op de slufter !!! net als vorig jaar.. al je materiaal goed nakijken dat je niet door breuk van lijnen of losse schroeven ergens te lang in het water ligt...

onder 6 of 7 graden zijn cap en hanschoenen wel lekker.. nog een tip, heb vorig jaar o'neill golsurfhandschoenen gekocht, das nix voor kiten.. je voekt ze heel leicht schuiven als je lange rvaart, denk dat de kiethandschoenen van mystic wel stukje beter zijn dus daar ga ik over een maandje of zo ook maar eens naar op zoek..
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #16 Oktober 18, 2006, 18:58:06
edit2Rapporteer  
Buiten de juiste kleding is het belangerijk:

- je eigen grenzen te kennen.
- kennis van het weer.
- kennis van de gekozen spot
- kontrole van je materiaal.
- uiteraard kennis van alle veiligheidsaspecten (dus nooit alleen het water op of met offshore
  wind het water op enz. enz.)
- vaardigheid in kiten zodat je dus niet te veel in het water ligt.

En zo is er nog wel een hele waslijst om veilig in herfst en winter te varen.

Op basis van al deze kennis en ervaring is het ook pas mogelijk een juiste inschatting te maken.

Alles wat er aan bijdraagt om zo kort mogelijk in het water te liggen zal van belang zijn om veilig in deze seizoenen te kunnen varen.
Het kan soms even duren voordat de KNRM je uit het water vist, dus vertouw niet 100% op een redding want dit zou wel eens al te laat kunnen zijn.

Veiligheid begint in eerste instantie bij jezelf!!

Dit zal ook voor velen dus betekenen om juist niet het water op te gaan voor de eigen veiligheid!!!
Erik de Berik

Berichten: 641
Antwoord #17 Oktober 18, 2006, 23:37:26
edit2Rapporteer  
Erg goed verhaal! ThumpsUp
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #18 Oktober 18, 2006, 23:45:28
edit2Rapporteer  
schijnbaar kan je waterdichte pakketjes kopen met nooduitrusting voor aanje trapeze te doen . Alsik de link gevonden heb stuur ik hem door .

Al gevonden?
Kondor 11

Berichten: 611
Antwoord #19 Oktober 19, 2006, 05:00:24
edit2Rapporteer  
pak je toch een klein type rugzak of zo'n handtas voor op je rug
Jan-Willem

Berichten: 34
Antwoord #20 Oktober 19, 2006, 05:13:52
edit2Rapporteer  
Neem alsjeblieft deze topic in 8, want dit is idd. een heel serieus punt.
Temperaturen gaan dalen en stommiteiten worden dan echt hard afgestraft door moeder natuur.

Voor diegenen die denken dat het zo, n vaart niet zal lopen

Onderkoeling of hypothermie ontstaat wanneer het normale verdedigingsmechanisme van het lichaam tegen de koude ontregeld geraakt. Het lichaam koelt in het water nog sneller af dan in de lucht, tot wel 25 keer.

Koud worden is een keer niet zo erg. Belangrijk is dat de kerntemperatuur (de temperatuur rond de hart, hersenen en longen) maar rond de 37°C blijft. Komt deze onder de 34°C dan kan het lichaam dit niet meer zonder hulp van buitenaf herstellen en komt het lichaam in de gevarenzone.

De verschijnselen van de onderkoeling verschillen per graad van onderkoeling. In onderstaande schema de verschijnselen die bij onderkoeling horen.

Lichaams-
temperatuur in °C  Verschijnselen
37  Normale temperatuur 
36 tot 34 Verhoging verbranding om warmteverlies te compenseren, bleke huid, rillen, vermoeidheid,  is bewust en reageert normaal 
34 tot 33  Grens voor ernstige onderkoeling, verwardheid, desoriëntatie
33 - 31  Slaperige toestand, stop van rillingen, dwaas gedrag, geheugenstoornis, rillen stopt, spierstijfheid 
30 - 29  Bewustzijnsverlies, verstijving van de spieren, pols en bloeddruk zijn moeilijk te nemen, ademhalingsfrequentie daalt, pupilverwijding
28  Verhoogde prikkelbaarheid van de hartspier 
27  Stop van vrijwillige bewegingen, verlamming, spierstijfheid,  pupillen reageren niet meer op licht 
26  Slachtoffer in diepe bewustzijnsdaling 
25 - 21  Hartritmestroonissen, vochtophoping bij de longen 
20  Hartstilstand 
17  Stop hersenwerking 

Een aantal factoren kan deze afkoeling versnellen. Denk hierbij aan:

Leeftijd
Duur van de blootstelling
Mate van bescherming
Gezondheidstoestand
Alcoholgebruik
Omgevingstemperatuur
Vocht
Wind

Bron: http://www.naskwebsite.nl/thijs/onderkoeling.htm

Als iemand nat is koelt hij sneller af, als het waait zal dat nog sneller gaan en als de temperatuur nog eens laag is gaat het nog veel sneller. Vooral temperatuur en windsnelheid hebben hier erg grote invloed op.

Kan hier niet een hoofd topic van gemaakt worden? Herst/Winter?

Vind het een goede bijtijdse topic van Fer, ben enkel bang dat je weer een hoop off-topic ga krijgen.

Tip:
http://www.kitehigh.nl/z_tips_winterkiten.php


dacht even dat je ervoor had doorgeleerd...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.