Kite mee op wintersport

Knorrie

Berichten: 50
Oktober 18, 2006, 18:58:09
edit2Rapporteer  
Beste kitesurfers,

Ik kite al een geruime tijd op het water is nog steed kikken maar volgend jaar gaan we weer op wintersport.
Nu wil ik het snowkiten een keer uitproberen, heeft iemand daar al ervaring mee???
Waar moet je op letten, is het ongeveer hetzelfde als met de kite op het water??
Hoor het wel bedankt vast.
Patrick
snip

Berichten: 399
Antwoord #1 Oktober 18, 2006, 19:32:43
edit2Rapporteer  
ik zou in iedergeval wat bescherming om doen sneeuw is harder dan water
Alferink @ School
Gast
Antwoord #2 Oktober 18, 2006, 20:36:04
edit2Rapporteer  
Hoe zit het eigenlijk met de maten van de kite, water <=tov=> sneeuw.

JCS

Berichten: 259
Antwoord #3 Oktober 18, 2006, 20:55:11
edit2Rapporteer  
Maten moet je kleiner nemen heb ik gehoord omdat sneeuw minder weerstand geeft dan water.
Verder moet je uitkijken voor termiek bellen en val winden tussen die bergen daar...
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #4 Oktober 18, 2006, 22:16:25
edit2Rapporteer  
Even het kitesurfmagazine februari 2006 opgezocht  loser

Materiaal tips!

IOn de bergen zie je beide soorten kites, fifty-fity matrassen en tubekites. Patrick gebruikte een bowkite en gaf hieraan de voorkeur vanwege de stabiliteit in de thermiek van de bergen. Let wel: niet elke bow heeft de zelfde eigenschappen. Matrassen worden ook veel gebrikt vanwege hun stabiliteit en gemakkelijk starten en landen.

Lake of Moutains?

Op het meer is het gemakkelijker te leren, ben je op het vlakke uitgekeken dan kun je aan de rand van het meer altijd wel een walletje vnden. In de bergen heb je een lokale gids/rider nodig die je over het terrein van info kan voorzien. Freeriden door de bergen is een speciefieke snowkite ervaring. Het zoeken naar thermieken tussen de bergen of naar natuurlijke obstakels om voor trciks te gebruiken maakt het snowkiten uniek!

Wind?

Dat is per dal anders! Maar standaard is de wind in de bergen veel onberekenbaarder dan bij ons. Vliegers met een grote windrange, goede stabiliteit en doeltreffende safety's zijn zeer aan te raden. Windsterkte kun je globaal op het net volgen maar vooral hier in de bergen kan de wind je behoorlijk verassen.

Lijnen?

Gekleurde! Want je ziet ze echt niet, en 1x een kant van je board eroverhen en je lijnen zijn onbetrouwbaar. Zeker als je big airs of alngere tours wil maken!

Disciplines

Snowkiters doen zoals ze zelf zeggen, bijna de zelfde tricks als de kitesurfers. De extra dimensie die deze kitevorm toevoegt zijn de immense big-airs en het touren over de helleingen.

Punten:
- buiten de pistes skieen met bredere ski's
- kleinere kites dan bij kitesurfen
- stabiele kites een pré
-gekleurde lijnen voorkomen verwarring
-op vlakke stukken is snowkiten gemakklijker dan kitesurfen maar in de bergen owrdt meer kite controle gevraagd
-20m lijnen zorgen voor extra controle
-elk dal zijn eigen thermiek
-uitlopen van de lijnen in diepe sneeuw geen pretje
-op het meer kun je vrij kiten in de bergen heb je een gids nodig
-je hebt minder wind nodig dan op het water
-met een snowboard komt het snowkiten het dichts bij kitesurfen

Zo, hopelijk heb je er wat aan! Ik ga aan me huiswerk  schater
sjel

Berichten: 12
Antwoord #5 Oktober 18, 2006, 23:04:23
edit2Rapporteer  
Ik ga het ook proberen in februari, rechsensee in italie schijnt wel goede plek te zijn ThumpsUp

is een vegas05 10 meter aan te raden voor 60 kg? (ja ok ligt aan hoe hard het waait..)
lennart

Berichten: 1167
Antwoord #6 Oktober 19, 2006, 00:08:07
edit2Rapporteer  
ik zou in iedergeval wat bescherming om doen sneeuw is harder dan water

de sneeuw niet de grond eronder Wink
litewave

Berichten: 607
Antwoord #7 Oktober 19, 2006, 04:38:59
edit2Rapporteer  
Als je gewoon op wintersport gaat en een skipas neemt, hoef je hem niet mee te nemen, met die winden in de bergen is niet echt fijn kiten.
Echter ga je op vakantie naar de sneeuw en je zoekt de spot uit op vlakke stukken en/of je bent bereid te rijden en zoeken zal ik hem wel meenemen.
Als de kite niet in de weg ligt tijdens de reis zou ik hem altijd meenemen ( mijn kites liggen altijd in de auto, voor het geval dat)
xray

Berichten: 3688
Antwoord #8 Oktober 19, 2006, 06:20:48
edit2Rapporteer  
Altijd meenemen.Er is altijd wel een mooie spot in de buurt. Ik was in maart nog voor een snowboard wedstrijd op de Feldberg in het Zwarte Woud, had op het laatste moment mijn kite nog maar in de auto gegooid. Bleek er een perfect windje te staan en een supermooie spot om te kiten te zijn. Na de wedstrijd heeft deze jongen nog dikke lol gehad.....Videotje staat hier...

http://www.xray-on.nl/Feldberg_kite_1_xvid.avi (met dank aan RonaldS...)

Voor wat de maat betreft, ik vaar dezelfde maat als op het water maar je kunt vrij makkelijk een maat kleiner. Let in de bergen wel op thermiek en vlagerige wind.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.