|
xray
|
tja.... 5/3 met titaniumshirtje eronder
Dit moet je overigens alleen doen als je zeker bent van je kunnen. Kiten met dergelijke koude moet je niet te lang doen want het kost veel meer energie dan normaal. Neem ook minder risico's dan normaal want alles gaat wat langzamer. Ga zeker niet alleen varen en ook niet te ver naar buiten.
Raymond
|
|
|
Nick_66
Gast
|
Nee, ik ben nog lange niet zeker van mezelf wat betreft het kitesurfen. Laat staan dat ik nog zonder moeite kan varen. Ben pas begonnen en moet nog heel wat leren. Een titaniumshirtje??? Dat heb ik niet. tja.... 5/3 met titaniumshirtje eronder
Dit moet je overigens alleen doen als je zeker bent van je kunnen. Kiten met dergelijke koude moet je niet te lang doen want het kost veel meer energie dan normaal. Neem ook minder risico's dan normaal want alles gaat wat langzamer. Ga zeker niet alleen varen en ook niet te ver naar buiten.
Raymond
|
|
|
xray
|
In jouw geval zou ik stoppen bij 10c dan! Titanium shirtjes zijn 1 mm neopereenshirtjes met een metaalachtig laagje erdoor. Gewone lycra's werken averechts!
|
|
|
kentyman
|
bij 7 a 8 graden begint het echt koud te worden, zorg dat je goede kleding hebt (een goed wetsuit, een lycra, een cap en eventueel handschoenen / booties, een zwemvest.
Met een zwemvest lig je net wat hoger in het water waardoor je minder snel afkoelt: in water koel je VEEL sneller af dan in de lucht. Als je met lage temperaturen gaat kiten zorg dat je goed eet en drinkt (en uitgeslapen bent en fit bent enzo) en ga niet te lang het water op. Ook moet je niet te ver het water op gaan: je moet zover het water op gaan dat je eigenlijk binnen 5 minuten naar de kant terug kan zwemmen. Als je onderkoeld raakt dan ben je na 5 minuten half dood en na 10 minuten helemaal dood...
dus...
oppassen!
|
|
|
Naish........what else???
|
Beginner stopt bij 12/13grd (afhankelijk van water temp.), gevorderde tet 5 grd en doorgewinterde tot 0 grd!
|
|
|
xray
|
Beginner stopt bij 12/13grd (afhankelijk van water temp.), gevorderde tet 5 grd en doorgewinterde tot 0 grd!
Was dat nou doorgewinterd of gestoord Bob?
|
|
|
Kondor 11
|
Kom bij ons varen met zw bij de kerncentrale, lekker warm water en altijd licht
|
|
|
Nick_66
Gast
|
bij 7 a 8 graden begint het echt koud te worden, zorg dat je goede kleding hebt (een goed wetsuit, een lycra, een cap en eventueel handschoenen / booties, een zwemvest.
Met een zwemvest lig je net wat hoger in het water waardoor je minder snel afkoelt: in water koel je VEEL sneller af dan in de lucht. Als je met lage temperaturen gaat kiten zorg dat je goed eet en drinkt (en uitgeslapen bent en fit bent enzo) en ga niet te lang het water op. Ook moet je niet te ver het water op gaan: je moet zover het water op gaan dat je eigenlijk binnen 5 minuten naar de kant terug kan zwemmen. Als je onderkoeld raakt dan ben je na 5 minuten half dood en na 10 minuten helemaal dood...
dus...
oppassen!
Dus als je klokkenspel begint te rammelen is het te koud :-) Voorlopig ga ik toch alleen maar naar kitesurflokaties waar het ondiep is. Met mijn wetsuite 5/3 zou ik toch nog een keer in november kunnen gaan, of raden jullie mij dat af als beginner? Heel misschien wil ik dit komend weekend nog een poging ondernemen. Of het autostrand of Schellinkhout. Autostrand is voor mij het dichtste bij.
|
|
|
Naish........what else???
|
Een aantal Slufterhufters gaat tot +0 graden door, heel dichtbij de kant en nooit alleen. Zorg dat je regelmatig gaat kiten, liefst minimaal 1 keer per week, zodat je geleidelijk aan de kou kunt wennen. Koud water is erg levensbedreigend,ik heb vorige winter iemand onderkoeld zien raken en das best heftig, geloof me die gast was tot niets meer in staat! Realiseer de risico's die je neemt!!! Succes.
|
|
|
Nick_66
Gast
|
Een aantal Slufterhufters gaat tot +0 graden door, heel dichtbij de kant en nooit alleen. Zorg dat je regelmatig gaat kiten, liefst minimaal 1 keer per week, zodat je geleidelijk aan de kou kunt wennen. Koud water is erg levensbedreigend,ik heb vorige winter iemand onderkoeld zien raken en das best heftig, geloof me die gast was tot niets meer in staat! Realiseer de risico's die je neemt!!! Succes.
No way dat ik bij een temperatuur van 0 graden ga kitesurfen! Daar heb ik zo wie zo de kleding niet voor en het moet wel leuk blijven. Ga dit soort risico's niet opzoeken.
|
|
|
stekker
|
wat dacht je van een dry suite
|
|
|
kentyman
|
het is niet echt zo dat je kan zeggen dat je "na november niet meer kunt kiten", ook in de winter zijn er soms dagen dat het 5 a 10 graden is, zonnetje erbij, fijne wind, als je je goed voorbereid enzo dan kun je dan erg lekker kiten! Bijkomend voordeel is dat er dan voor de rest niemand op het water is :-) Maar onderkoeling is erg gevaarlijk dus zorg dat je materiaal in orde is en keep it safe!
|
|
|
Elevation
|
onder 0 hou ik het voor gezien, boven 0 ,afhankelijk van richting, is goed te doen.. zou niet met een windkracht 7 meer gaan varen als het 1 of 2 graden is..
gewoon ff handschoenen, cap en schoentjes aan en een goed pak dan is er nix aan de hand..
|
|
|