Kitesurfers zijn brokkenmakers - AD 2 nov 06

Soca

Berichten: 93
November 02, 2006, 20:44:04
edit2Rapporteer  
02-11-2006
--------------------------------------------------------------------------------

Kitesurfers zijn brokkenmakers
OOSTVOORNE - Een kitesurfer met een gebroken knie, afgelopen weekeinde op het autostrand bij Oostvoorne.



Of een kitesurfer die z’n heup gebroken had, twee weekeinden daarvoor. Kitesurfen wordt niet zonder reden gezien als gevaarlijke sport.

De combinatie van surfen en vliegeren op het water wordt in Nederland pas een jaar of zes beoefend. De surfers bereiken soms snelheden van 60 kilometer per uur en maken sprongen tot ongeveer tien meter hoog.

Dat brengt risico’s met zich mee. „Ongelukken gebeuren vooral door onervarenheid. Bij weer zoals gisteren kan maar een klein deel van de kitesurfpopulatie de zee op. De onervarenen moeten het laten,’’ stelt Onno Meinen van Natural High Kitesurf & Events uit Hellevoetsluis.

Vaak rukken bij kitesurfongevallen verschillende hulpdiensten uit. Daar draait de maatschappij voor op, legt Henk van Dijk van Ambulancezorg Rijnmond uit. „De zorgverzekeraars betalen de amulances van de premie-inkomsten. Via een omweg is dat gemeenschapsgeld.’’ Hij weet niet hoe vaak er voor kitesurfers wordt uitgerukt.

De stations Ouddorp en Stellendam van de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM) hebben wel cijfers, al worden zij niet bij alle ongevallen ingeschakeld. Tot nu toe trokken de reddingswerkers dit jaar 19 keer uit voor kitesurfers, in 2005 was dat 21 keer.

Soms is het loos alarm, bijvoorbeeld omdat er een zeil is gevonden. Er wordt dan een zoektocht op touw gezet om de vermiste surfer op te sporen. Vaak zit die dan al weer veilig op de kant, maar daar komen de hulpendiensten pas later achter. „Zonde van de tijd,’’ vindt Michelle Blaauw van de KNRM. „Als mensen in de problemen zitten, dan komen we graag helpen. Maar als het al opgelost is, bel dan de Kustwacht even, dan kunnen wij ook weer verder. Anders zoeken we voor niets.’’



--------------------------------------------------------------------------------
 
http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/article765183.ece

balen ThumpDown
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #1 November 02, 2006, 20:46:51
edit2Rapporteer  
wat is dat nou voor bullshit om 'gemeenschapsgeld' erbij te halen. Slap argument.
Peet

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #2 November 02, 2006, 20:49:13
edit2Rapporteer  

Is inderdaad niet best..... (huilen_kitesmiley)

Jammer dat ze ook niet even de fantstisch mooie kant van het kiten belichten, en even een kitesurfer aan het woord laten! Ik ben trouwens benieuwd hoevaak de ambulance per jaar moet uitrukken voor bijvoorbeeld een sport als voetbal?
JO'Neill

Berichten: 538
Antwoord #3 November 02, 2006, 20:49:40
edit2Rapporteer  
En die titel dan...belachelijk!!
reinout

Berichten: 554
Antwoord #4 November 02, 2006, 21:10:04
edit2Rapporteer  
jammer geen goede reclame
Boudewijn

Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #5 November 02, 2006, 21:12:13
edit2Rapporteer  
Tot nu toe trokken de reddingswerkers dit jaar 19 keer uit voor kitesurfers, in 2005 was dat 21 keer.

S

we zijn in een dalende lijn bezig iig Smiley
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #6 November 02, 2006, 21:14:36
edit2Rapporteer  
Is eerder een kop voor in de Telegraaf.. wat een sensatie artikel zeg. Enigste wat ze hiermee willen bereiken is kitesurfen in een kwaad daglicht zetten. Gaat alleen maar in op de enkele incidenten die de laatste tijd hebben plaats gevonden. Deze cijfers in verhouding tot de mensen die kitesurfen vallen echt in het niet. Echt een waardeloos niet nieuwswaardig artikel  loser

kootsie

Berichten: 444
Antwoord #7 November 02, 2006, 21:25:08
edit2Rapporteer  
Inderdaad, ik spring veel hoger!  loser
Kite_Almere

Berichten: 177
Antwoord #8 November 02, 2006, 21:27:15
edit2Rapporteer  
„Ongelukken gebeuren vooral door onervarenheid. Bij weer zoals gisteren kan maar een klein deel van de kitesurfpopulatie de zee op. De onervarenen moeten het laten,’’ stelt Onno Meinen van Natural High Kitesurf & Events uit Hellevoetsluis.


 ThumpsUp zo hoort het
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #9 November 02, 2006, 21:31:27
edit2Rapporteer  
Ik kan er geen dingen in ontdekken die minder waar zijn...
Het punt is dat er alleen maar negatieve feiten in het nieuws zijn gezet.
Ze kijken niet meer naar de ontwikkelingen van veiligheid e.d.
En ook ik vind het erg zielig dat het gemeente geld erbij word gehaald, daar zijn de hulpdiensten toch voor ThumpDown
Bolke007

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #10 November 02, 2006, 21:42:28
edit2Rapporteer  
Ze zetten er niet bij hoevaak een hulpdienst moet uitrukken voor een andere sport......

Neem nou voetbal.....weet wel zeker dat dat percentage veel hoger zal zijn.


Maar goed, bijna geen enkele sport kan uitgeoefend worden zonder gevaar/ongelukken.


Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #11 November 02, 2006, 21:53:48
edit2Rapporteer  
Neem nou voetbal.....weet wel zeker dat dat percentage veel hoger zal zijn.
Ik denk niet het het percentage uitrukkingen hoger zal liggen bij voetbal, maar wel het aantal gevallen
FLOF

Berichten: 879
Antwoord #12 November 02, 2006, 22:03:07
edit2Rapporteer  
Wat is dit voor stemmingmakerij? Het AD is een subversieve krant, weg ermede!

@Rory, en het helemaal met je eens, wat een kul argument. Als ik 's ochtends weer in 10 km file sta omdat zo'n burgerlul in een picasso zonodig moest bellen en ontbijten tegelijk achter het stuur en daarom zijn voorganger inboorde, dan komt de ambulance ook. Das ook gemeenschapsgeld.

Verder wil ik graag wel eens weten wat het doel van dit artikel is, wat dat ontgaat me volledig. Lijkt verdulleme wel een SBS shownieuws item.....
Mark1970

Berichten: 194
Antwoord #13 November 02, 2006, 22:06:09
edit2Rapporteer  
Gemeenschapsgeld m'n bips...ik betaal toch ook al járen?
En als ze dan een keertje moeten uitrukken so be f*cking it!!
Kijk ff hoevaak ze op zaterdag amateur voetballers op de EHBO uit de kreukels moeten halen...
Staat niet in verhouding met het aantal kiters.
Stemming makerij dit artikel..
posty

Berichten: 2454
Antwoord #14 November 02, 2006, 22:10:35
edit2Rapporteer  
wat een gelul zeg! ambulance's zijn er toch voor om te helpen bij ongelukken, verschrikkelijk zeg!
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #15 November 02, 2006, 22:13:40
edit2Rapporteer  
Was ik al bang voor voor zo'n artikel daar kon je op wachten.

Toen dat auto strand open was gebeurde er ook wel regelmatig ongelukken.
Wat vroeger een voordeel was dat er altijd wel iemand je naar het ziekenhuis kon brengen.

Nu ben je aangewezen op de instanties Brandweer politie en ambulance.
Zwaar overdreven artikel over gemeenschaps geld  ThumpDown

Er kan een reactie geplaats worden op het artikel om je gal te spuien.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #16 November 02, 2006, 22:27:02
edit2Rapporteer  
AD... goeie krant! :-)

ik vind eigenlijk dat bijna alle media tegenwoordig maar van discutabele kwaliteit zijn. Dingen als bronvermelding of objectiviteit lijken niet meer interessant. Kijkcijfers en oplagen en advertentie-inkomsten wel!

slechte zaak.
Dikkiedik

Berichten: 298
Antwoord #17 November 02, 2006, 22:31:03
edit2Rapporteer  
Heeft het AD geen ingezonden brieven rubriek, zoals de metro of spits ?? Dat zou cool zijn om een weerwoord te kunnen bieden.
Ethicus

Berichten: 91
Antwoord #18 November 02, 2006, 22:34:11
edit2Rapporteer  
Misschien is het leuk om dit artikel naar het programma "De leugen regeert" te sturen.
maarten80

Geen avatar

Berichten: 58
Antwoord #19 November 02, 2006, 22:34:12
edit2Rapporteer  
gelukkig werken al die die op de been worden gebracht voor pakweg feyenoord-ajax gratis (sealedlips_kitesmiley), stel dat we daar gemeenschapsgeld in zouden steken loser
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #20 November 02, 2006, 22:36:44
edit2Rapporteer  
Ik zeg dat we ze allemaal doodknuppelen daaro bij de AD.

Ga toch De Telegraaf lezen
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #21 November 02, 2006, 22:45:35
edit2Rapporteer  
Gisteren SPEED record van windsurfers 90 km/u...
Was tijdens het journaal te zien  Joepie Dat is zeker niet gevaarlijk  ThumpDown

DOE EENS NORMAAL MEDIA  :Smiley
marc32

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #22 November 02, 2006, 22:46:44
edit2Rapporteer  
 (bazuin_kitesmiley)Waarschijnlijk heeft het AD al diverse klachten binnen gehad, want ze hebben de koptekst van het artikel inmiddels aangepast in "Ongelukken door onervarenheid".. Nog steeds een lekkere open deur, maar als het even zo doorgaat staat er straks "Kiten een gewelidige sport" Dus vooral blijven klagen bij het AD! 
Stefan24

Berichten: 67
Antwoord #23 November 02, 2006, 22:49:07
edit2Rapporteer  
Beetje jammer dit artikel over onze mooie sport. Waarschijnlijk geschreven door zo'n persoon die lekker op zondag gaat wandelen in het bos om daarna een kopje kruidenthee te kunnen drinken. kl**tz*k!!
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #24 November 02, 2006, 22:52:15
edit2Rapporteer  
Het is weer jammer dat onze sport in kwaad daglicht wordt gezet. Wat is nu de nieuwswaarde van dit artikel? Wat vele mensen niet weten is dat het aantal keren dat de KNRM moet uitrukken voor (catamaran)zeilers vele malen hoger is dan voor kitesurfers en surfers. Dat is blijkbaar geen nieuws.
Ik vind 19 keer niet eens veel. Als je naar een watersportseizoen kijkt dan is dat net aan 1 keer per week.
Natuurlijk is elke keer er een te veel maar om nu zo'n artikel te plaatsen. Beetje flauw. Ze konden de krant zeker niet vol krijgen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.