FonezzzZz
|
hhmm apart ja iig, hmm het gevaarlijke is, dat slecht nieuws altijd meer impact heeft dan goed nieuws!
ben benieuwd wat er nu gaat komen in dat artikel van die journalist
|
|
|
T_im
|
was ut die man met die blauwe jas en dikke camera..
|
|
|
LEAF
|
Nee dat was Henry, zover ik weet geen uncovered journalist maar je weet het nooit natuurlijk.
|
|
|
rickclaus
|
Het probeem is altijd bij zulke dingen. Als er iets goeds gebeurd dan word het aan 3 mensen doorvertelt maar wanneer er iets fout gebeurd dan wordt het aan 10 mensen door vertelt. Dat zie je hier dus ook gebeuren.
|
|
|
Soca
|
Als jullie eens een goed stuk schrijven over kitesurfen.. over testen van materiaal oid dat veiliger is ofzo.. beetje een mooi stuk met leuke titel.. en dan gewoon insturen.. grote kans dat ze hem bijna letterlijk plaatsen. Vooral bij rd.voorneputten@ad.nl zitten ze te springen op nieuws artikelen. Doe dit dan wel pas over een weekie ofzo.. en overleg het eerst met elkaar.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Wat dacht je van de KNRM, kustwacht & andere hulpdiensten?
De KNRM heeft bijvoorbeeld vaker persberichten laten uitgaan over het zorgelijk toenemen van het te redden kitesurfers. En sorry, ik geef ze geen ongelijk. Absoluut slechte zaak voor het voortbestaan van de Slufter als kitespot!
|
|
|
Slufterhufter
Gast
|
Zoiets ?
Goedendag,
Ik heb begrepen dat er gisteren (05-11) een journalist van het Rotterdams dagblad op de Maasvlakte aanwezig was om wat vragen te stellen over het kitesurfen ter plaatse. Ik hoop dat jullie mijn onderstaande input naar betreffende journalist door kunnen mailen :
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zoals door u is vastgesteld komen ongelukkige situaties de laatste jaren meer voor op deze locatie. Zover ik begreep is door u ook vastgesteld dat het merendeel van deze situaties wordt veroorzaakt door beginners en onze oosterburen die we veelal ook tot beginners kunnen benoemen. Maar wellicht is het ook belangrijker om te verdiepen in de vraag waarom dit nu de sinds de laatste jaren is. Ik zal u trachten de zaken uit te leggen zoals wij dit zien/ervaren. Is het aantal kitesurfers de laatste 2 jaar drastsch toegenomen ? Het antwoord hierop is nee. Tot een paar jaar terug was het merendeel van de kitesurfgemeenschap terug te vinden op het Autostrand te Oostvoorne. Hier is het veiliger : paar honderd meter ondiep water, weinig tot geen golfslag en het allerbelangrijkste : geen gevaarlijke stromingen die met het blote oog moeilijk waar te nemen zijn.
Door de druk vanuit de politiek en de economie om Maasvlakte 2 te ontwikkelen diende het in te winnen zee/natuurgebied gecompenseerd te worden. Het Zuid Hollands Landschap zag zijn kans schoon om hun jarenlange wens auto's voortaan te weren van het Autostrand te Oostvoorne. Dit met als reden meer een rust gebied te creeeren voor de vogels. Handjeklap : Autostrand wordt natuurgebied (voor zover het al niet was..) en de politiek wordt niet belemmerd met de ontwikkeling van de Maasvlakte.
Voor oa. de kitesurf gemeenschap werd een parkeerplaats aangelegd, die ten koste ging van een groot stuk natuur.... (??) En men kon vanaf dat moment +/- 700 meter gaan lopen met een vracht aan kostbaar kitesurf materiaal. Tevens werd het strand geblokkeerd door een slagboom.
Hiermee werd het voor veel kitesurfers onaantrekkelijk om naar het Autostrand te gaan : 1) Geen zicht op de parkeerplaats en dus een inbraakgevoelige omgeving voor de auto's 2) Je laat je kostbare spullen ook niet op het strand liggen : het regent nat wat de levensduur niet ten goede komt, en ook bestaat de mogelijk hier weer van diefstal ( op zee kan je niet zien wat er op 800 meter afstand gebeurt..) 3) Op de parkeerplaats weet je niet hoe hard het waait, en dus weet je niet welke kite mee te nemen 4) Je gaat niet 3 x op en neer lopen bij weersveranderingen. 5) Een kitesurfer gebruikt de energie van een lange wandeling met zware bepakking liever voor de goede kitesessie. 6) Mocht er iets fout gaan dan blijkt dat ambulance ed. het strand nauwelijks tot niet kan bereiken, dit ondanks de goede afspraken. Wij voelen ons dus niet meer veilig op dit strand.
Het NKV (Nederlandse Kitesurf Vereniging) heeft hiervoor gewaarschuwd gedurende de ontwikkelingen van deze plannen. De gevaren waren dus bekend bij belanghebbenden. Helaas was het zelfs zo dat het NKV zichzelf moest uitnodigen voor vergaderingen.. (we werden dus niet serieus genomen lange tijd) Het alternatief werd dus automatisch strand Slufter op de Maasvlakte.
Op de diverse sites wordt door de kitesurfgemeenschap gewaardschuwd voor de gevaren van de Slufter. Hierbij wordt dus duidelijk gemaakt en geadviseerd beginners niet op strand Slufter te komen. (WWW.KITEHIGH.NL is de meest bekende onder de kitegemeenschap)
Helaas komen ondanks deze waarschuwingen toch veel onervaren kiters naar de Slufter. Op de kant lijkt het niet zo veradelijk en dus gaat men te water met alle gevolgen vandien.
Naar nu blijkt neemt de vogelpopulatie helemaal niet toe op het Autostrand blijkt bij de laatste tellingen. Sterker nog de vogelpopulatie neemt behoorlijk af ! De kitegemeenschap en de leefgemeenschap Oostvoorne en strandbezoekers geloofde ook al helemaal niet in de gedachtegang van ZHL, maar hoe maak je dat hard.. Zoals je het nu kan bekijken is de sluiting dus nutteloos geweest en brengt een behoorlijke groep kitesurfers in gevaar. Hoe belangrijk is nu eigenlijk een mensenleven voor de politiek ? Blijkbaar weegt het economisch belang zwaarder.. En als het fout gaat op de Slufter wordt er gewoon gezegd dat het een gevaarlijke sport is en dan verbiedt men het gewoon, of men zorgt ervoor dat er bijna op geen plek meer gekite mag worden. De makkelijkste oplossing/weg toch .. ? Ik ga niet zeggen dat kitesurfen geen gevaren met zich meebrengt, maar wij doen er alles aan om de gevaren te beperken. Maar in deze situatie worden wij dus gedwongen door de politie en ZHL. Wij zijn ervan overtuigd dat wij het aantal melding drastisch kunnen laten dalen, mits wij veilige stranden mogen behouden. Het aantal meldingen voor de sluiting spreekt voor zich. Paardrijden brengt jaarlijks vele zéér zware ongelukken met zich mee, zaalvoetbal heeft een véél hoger risico op blessures. Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen. In deze tijd is kitesurfen gewoon niet meer weg te denken, de sport is hiervoor te mooi ! Maar als het zo doorgaat men negatieve berichten in de pers wordt onze oh zo mooie sport kapot gemaakt. Nederland beheerst de wereldtop van de kitesurfsport, laten we hier trots op zijn en ons hier verder in ontwikkelen in de toekomst ! Dat het Autostrand ooit weer open zal gaan is een utopie ons inziens. Wij hebben als kitersurfers nauwelijks tot niets te vertellen in deze wereld en ZHL gaat zijn fout echt niet open en bloot bekennen. Men zal echt wel een andere goede reden nu geven om het strand gesloten te houden..
Wel hoop ik dat mijn input u zal helpen met het maken van een open een eerlijk stuk.
Met vriendelijke groet,
|
|
|
kitemam
Gast
|
geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|
Bart13
Geen avatar
|
hup insturen, is mijn mening, tenzij er nog andere mensen zijn die een goed punt hebben
|
|
|
jolein
Geen avatar
|
Prima stuk, maar het moet natuurlijk niet te negatief over het autostrand. Ook daar is de discussie momenteel gaande om het open te houden en waar er dan precies gekite mag worden. Tuurlijk was het fijner toen je er nog met auto op mocht, maar het autostrand is zeker nog steeds een van de beste plekken, zeker voor beginners. En als je de hele dag gaat kiten, kun je volgens mij ook best een stukje lopen. Maar de negatieve punten die in bovenstaand stuk genoemd worden wat betreft veiligheid en inbraak zijn zeker een punt. Het gaat mij er enkel om dat het niet moet lijken dat het autostrand tegenwoordig waardeloos is. We willen niet dat de gemeente of andere instanties dat dan weer als argument kunnen gebruiken. We kunnen niet in de ene discussie roepen dat het autostrand zo geweldig is en in een andere dischussie dat het niks is en dat er daardoor problemen zijn op de slufter.
Ik denk dat een aantal onnadenkende kiters te graag op de slufter wil varen. Gezond verstand gebruiken lijkt me en ga pas daarheen als je ervaring genoeg hebt (maar die discussie is al vaak genoeg gevoerd hier)
p.s. voor alle duidelijkheid vaar ik dus zelf alijd op het autostrand en heb me nog niet gewaagd op de slufter
|
|
|
ErikB
|
Ook leuk om te vermelden dat er al meerdere aanvragen zijn geweest om prullenbakken te plaatsen op de parkeerplaats van het auto strand en gelegenheid voor wc's.
Dit word totaal genegeert en straks kunnen die eikels van zhl zeggen kijk is wat een zooitje die gasten ervan maken. Vervuiling van de natuur sluiten maar dat autostrand voor kiters.
|
|
|
Soca
|
Ik zou inderdaad niet te veel op het autostrand afgaan.. maar meer een algemener positief stuk over het kitesurfen schrijven. Bijvoorbeeld dat de sport groeit maar het aantal locaties juist afneemt, dat dit incorrect is en dat er ook meer voetbalvelden komen naar mate het aantal spelers toeneemt. En dat daardoor te veel mensen op 1 spot moeten kiten en de risico;s vergroot worden. Je moet het natuurlijk zelf weten. Momenteel ben ik zelf hevig brieven aan t schrijven naar AD ivm autostrand en de vogeltrek. Onlangs heeft er zo'n groene gereageerd, waar ik gister weer een brief op ingezonden heb. ( http://www.autostrand.nl/00020.html ) Ik denk dat het beter is om dus vooral naar het kitesurfen zelf te kijken ipv het hele autostranddilemma erbij te betrekken.
|
|
|
Slufterhufter
Gast
|
Heb het stuk gister toch doorgezonden. Altijd hoog inzetten, hou je wisselgeld over is mijn idee.. Doet de overheid ook met Maasvlakte 2..
Wel direct reactie gehad van desbetreffende journalist :
Ik ben de journalist die het stuk heeft geschreven. Wij kregen in korte tijd een aantal berichten van de politie kregen over kitesurfers die betrokken waren bij een ongeval. Ik hoorde mensen om mij heen zeggen 'dan rukken de brandweer en ambulance weer uit, en zijn dus niet beschikbaar voor de rest van het eiland'. Ik heb een aantal mensen gebeld, onder wie kitesurfer Onno Meinen, die mij vertekde dat 'ongelukken vaak komen door onervarenheid' (dat was tevens de kop die in de krant stond. Helaas bemoeit de internetredactie zich met koppen, waardoor het maar al te vaak de lading van het artikel niet meer dekt). Ook de cijfers van de KNRM (21 keer rukten zij vorig jaar uit, 19 keer tot nu toe dit jaar) zijn natuurlijk niet schokkend hoog, en wijzen ook niet op een toename. De KNRM zegt ook dat ze graag komen helpen, maar dat kitesurfers wel even contact opnemen wanneer er alarm geslagen is en ze weer op het droge zijn. Met het artikel heb ik allerminst de bedoeling om kitesurfers in een kwaad daglicht te stellen, ik ben zelfs voor kitesurfers en de heropening van het autostrand, maar dat laat ik bewust niet doorklinken in mijn artikelen. Ik zal je reactie in een kort artikel meenemen, samen met een aanvulling van de KNRM. Volgens de KNRM is het aantal ongelukken zich aan het stabiliseren; "bij windurfers zag je een soortgelijke beweging. De sport is in opkomst, door onhandigheid gebeuren er ongelukken, maar na een tijdje stabiliseert zich dat. Dat zie je nu ook bij kitesurfen." Met vriendelijke groet, Marlies van Leeuwen AD/Rotterdams Dagblad verslaggever redactie Voorne-Putten
|
|
|
LEAF
|
Net bericht toch, klopt gewoon wat hij zegt, toen het windsurfen opkwam was het ook een bende met beginners die gewoon maar op zee gingen surfen en vervolgens in de problemen kwamen. Hopelijk helpen alle berichten op internet en ook het aanspreken van de beginners op het strand moet uiteindelijk zijn effect hebben. Al blijven er altijd dombo's bij die het altijd beter weten en schijt hebben aan het advies van ervaren Kiters. (shame_kitesmiley)
|
|
|