Kwaliteit kitescholen.

Boardhead

Geen avatar

Berichten: 9
November 10, 2006, 01:51:34
edit2Rapporteer  
Tijdens mijn kitelessen heb ik toch wel wat zaken gemist.
In dit forum leer ik als beginner behoorlijk veel. Ik ben ook gelift, doordat ik de kite te lang op 12 uur hield met behoorlijk veel wind. (gekneusde hiel, 3 weken hinken)
Wiilen jullie iets kwijt over de kwaliteit van de kitescholen ? Hadden een aantal ongelukken niet voorkomen kunnen worden door betere lessen ? Wordt er wel genoeg aandacht aan de veiligheid besteed?
daanbanaan

Berichten: 585
Antwoord #1 November 10, 2006, 02:05:34
edit2Rapporteer  
mookhoek bij welke school heb je lesgehad dan?
is het gebeurd door dat de school niet goede uitleg heeft gegeven(ivm de kite op 12 uur zetten) of heb jij niet goed opgelet.
een goede school zou dit ten aller tijden moeten bespreken met de leerling lijkt me
en veiligheid staat op nr 1 bij een gecertificeerde school.
 
Boardhead

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #2 November 10, 2006, 02:25:19
edit2Rapporteer  
Heb erg goed opgelet. "Kite wil altijd naar 12 uur" er werd niet bij verteld dat je dat beter niet te vaak kunt doen. Over de gevaren van bijv. liften, werd niet gesproken.
Kiteschool van Vogelenzang, maar ik weet niet of het bij andere scholen wel gebeurt.

Gebeuren er tijdens kitelessen bij de ene school meer ongelukken dan bij de andere ?
Marijn alias Vos

Berichten: 502
Antwoord #3 November 10, 2006, 02:47:42
edit2Rapporteer  
Kiteschool van Vogelenzang, maar ik weet niet of het bij andere scholen wel gebeurt.



das toch die school waarbij Harry tussen de cursisten door vaart al paasend?

ach...... zit zeker verschil in tussen de verschillende scholen.

er zijn keurmerken voor scholen die kan je hier vinden:

http://www.kitehigh.nl/z_linkpage.php

maar vaak hangt het ook van je instructeur af.
Harry Vogelezang
Gast
Antwoord #4 November 10, 2006, 02:55:28
edit2Rapporteer  
Mookhoek,

als jij bij mij (Harry V.) les genomen hebt "dan heb jij een goede les gehad "wat ik niet begrijp is ....wij zijn 6 weken geleden gestopt met de kitesurflessen (omdat nu te afhankelijk zijn van de wind en het weer zijn  volgende jaar 21 April gaan wij weer starten) en jij komt nu met hoe zit met het veiligheid en wkaliteit van de scholen ????? :Smiley

Ik zal daar niet te veel over hebben maar maak jij daar niet druk wij Kitesurfschool.nl geven  en goede en veilig les en ik sta achter alle mijn instructeurs.

Ik wens jou (en je vrienden) een goede winter tegemoet, hier in Z-Afrika is lekker hoge golven en goede wind.

Ciao
Harry
Ps : Arjan laat deze keer niet een te lang verhaal van maken aub.
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #5 November 10, 2006, 02:56:06
edit2Rapporteer  
Ik heb les gehad bij http://www.surfensoul.nl/ en als er één is die veel aan veiligheid doet is het hier wel!  ThumpsUp
marc010

Berichten: 121
Antwoord #6 November 10, 2006, 03:03:58
edit2Rapporteer  
Ik heb dit jaar 2 keer lessen gehad bij een van de instructeurs. Er wordt zeker duidelijk vertelt dat 9 uur het veiligst is om te lopen met de kite. Dus naar het water en terug. Tijdens de les wordt aan de hand van de condities van de dag bepaalt hoe ze voor het eerst gaan oefenen, Wij stonden die dag met een 14 in minimale wind. vast maken aan de 5th en UNHOOKED lekker oefenen. Er werd toen vooral vertelt dat je niet op 12 uur moest laten maar de kite constant in beweging te houden. Dag 2 meer wind, vlageriger, die dag werd duidelijk vertelt dat op 12 uuur  kans is om gelift te worden. Toen werd wel hooked gestart.. Ik kreeg les van Nick toen nog met de oude boxer
 
Ik denk dat je tijdens de les al fantaseerde hoe je zou varen en mischien dat je daarom  wat puntjes gemist heb. :Smiley Op zo'n dag wordt je zoveel veiligheids puntjes vertelt waar je voor moet oppassen............

Qua veiligheid is hier niets op aan te merken, Ze blijven altijd in de buurt, en trouwens zijn er geen gekke dingen (ongelukjes) gebeurd naar mijn weten.



hinkelbij j van inkel.nl
Gast
Antwoord #7 November 10, 2006, 03:43:43
edit2Rapporteer  
en je heb nu ook gratis leren hinkelen is toch ook weer meegenomen d8 ik Joepie Joepie
tom_beul
Gast
Antwoord #8 November 10, 2006, 03:47:36
edit2Rapporteer  
Citaat
Er wordt zeker duidelijk vertelt dat 9 uur het veiligst is om te lopen met de kite.
Als ik mijn kite op 9 uur zet dan ligtie altijd tegen de grond aan .. Wat een uitleg! Gewoon die kite zo laag mogelijk raggen!
daanbanaan

Berichten: 585
Antwoord #9 November 10, 2006, 04:03:35
edit2Rapporteer  
.
Kiteschool van Vogelenzang,



kijk daar heb je het al....
 (grinnik_kitesmiley)
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #10 November 10, 2006, 04:05:44
edit2Rapporteer  
Hoi Mookhoek,

dat is wat dit forum extra meegeeft. Er komen hier veel beginners die dingen leren of anders tegen dingen gaan aankijken nadat ze al een les hebben gehad. De 1 pikt dingen beter op als er nog wat extra schriftelijke info bij gegeven wordt de ander leert alleen in de praktijk.

Vandaar ook de verschillende scholen in het reguliere onderwijs.

Ik werk zelf bij Harry en ik zie gewoon heel veel verschillende cursisten die allemaal andere facetten van de sport het beste oppikken...de een heeft meer controle over de kite de ander over het board en een derde kan extreem goed kites herstarten...

Jij moet nu werken aan alles!  En daar helpt dit forum bij...

VB:
http://www.kitehigh.nl/veiligheid.php

Ik zelf leer ook nog veel over verschillende dingen hier op het forum...doe er je voordeel mee!

Grt en succes in de koude dagen...
harryCab

Berichten: 316
Antwoord #11 November 10, 2006, 04:10:02
edit2Rapporteer  
@ Moza: prima gesproken en laten het hier maar bij houden!

Was vroeger bij scheikunde ook beter in praktijk dan theorie.....
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #12 November 10, 2006, 04:53:01
edit2Rapporteer  
Vraag is meer of je een goede instructeur hebt gehad want per kiteschool zit daar nog veel meer verschil in dan de algemene kwaliteit van de school.

Ik heb geen IKO meer (is t uiteindelijk niet waard voor mij) maar kan je er donder opzeggen dat ik heel veel IKO instructeurs ken die veel minder aan veiligheid besteden dan mij. (lees gewoon slecht lesgeven)


Als jij zeker weet dat jouw intsructeur dit niet heeft behandeld kun je het beste nog een keer contact met hem opnemen dat hij zijn lessen wat zou moeten aanpassen of vragen waarom hij het niet heeft verteld. Volgende heeft mischien niks maar die daarna breekt mischien zijn nek wel.

Je leest al genoeg ellende hier de laatste tijd kwa ongelukken, en alle beetjes helpen natuurlijk om de sport veiliger te maken.
joostje
Gast
Antwoord #13 November 10, 2006, 15:27:45
edit2Rapporteer  
Ik vind lopen met de kite boven je veiliger dan de kite laag.
Ik vaar al 5 jaar (vaak) en ben op die manier nog nooit gelift.
Als je op die manier gelift wil worden moet je echt een kite van 6 maten te groot op hebben staan.
had je beter even naar de kites om je heen kunnen kijken.

ps. ik zeg het nu vast. blijf ook uit de buurt van duinen met je kite, of was dat toen al het geval?
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #14 November 10, 2006, 16:01:41
edit2Rapporteer  
Ik vind lopen met de kite boven je veiliger dan de kite laag.
Ik vaar al 5 jaar (vaak) en ben op die manier nog nooit gelift.

Ik wel,

bij toenemende wind toen ik nog beginner was en terug moest lopen. Was maar 10 cm ofzo, maar je gaat er als een raket vandoor en als je dan instuurt wordt het echt dramatisch. Ik moest releasen en hield er een gescheurde kite aan over.

 Sindsdien houd ik mijn vlieger aan de kant zo snel mogelijk laag . Bij harde wind, laat ik hem sowieso al niet hoger opstijgen dan een paar meter, en loop dan direct naar het water.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #15 November 10, 2006, 16:05:16
edit2Rapporteer  
het verschilt per keer wat de veiligste "parkeer-plek" is voor je kite, ik hou mijn kite meestal op 45 graden (dus op 10:30 of 1:30). Bij vlagerige wind is het zeer goed mogelijk dat je gelift wordt met je kite op 12, maar als je je kite superlaag hebt en er komt een vlaag dan ga je er natuurlijk ook achteraan (maar niet omhoog).

Probeer je kite altijd zo te parkeren dat ALS er een vlaag komt en je gaat er achter aan dat je dan voldoende ruimte hebt downwind om "uit te kunnen draggen". Maw: zorg dat je VEEL ruimte downwind hebt zonder obstakels.

De herfst is een goed seizoen voor de wind, maar het weer (en de wind) is ook vaak onvoorspelbaar en vlagerig. Beperk de risico's zoveel mogelijk (ga bijvoorbeeld niet lang op het strand staan ouwehoeren met je kite in de lucht, ik ken voorbeelden van mensen die op het strand een vlaag kregen en pas weer wakker werden in het ziekenhuis in kritieke toestand).

Wat de kwaliteit van kitescholen betreft, dat verchilt nogal maar het is moeilijk om een school als geheel de schuld te geven, het gaat meer om individuele instructeurs. De ene instructeur is de andere niet en goed en veilig lesgeven is een vak apart. Wel vind ik dat kitescholen zich kritiek ZEER moeten aantrekken en het aan hun leerlingen en aan de rest van de kitesurf-community VERPLICHT zijn hier serieus op in te gaan en hun instructeurs zo nodig bij te scholen / op hun vingers te tikken / in het gareel te houden. De school is uiteindelijk verantwoordelijk! De vraag naar instructeurs is groot maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit v/d lessen!

veiligheid eerst!
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #16 November 10, 2006, 16:27:38
edit2Rapporteer  
Ik heb ook 5jaar geleden les gehad bij Harry (Tjalling) en nooit een blessure opgelopen door de verkeerde instructies indertijd.
Het is zeker een goed onderwerp, maar zou het vrij algemeen houden zonder te gooien met ballen stront.
Het zou zomaar kunnen zijn dat "de concurrentie" hier gretig gebruik van maakt en das niet goed voor de promotie van onze mooie sport.
Voor de rest zou ik als je een probleem met iemand hebt het persoonlijk uitspreken en buiten dit forum houden, want dat brengt erg veel negativiteit naar buiten. We zijn al te vaak negatief in het nieuws.

Maar wat ik al zei goed onderwerp!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #17 November 10, 2006, 18:51:50
edit2Rapporteer  
De kwaliteit van een les is sterk afhankelijk van de instrukteur!
Je kan moeilijk een kiteschool beoordelen die meerdere instrukteurs heeft.
De ene instrukteur heeft ook een beter inlevingsvermogen dan de ander, en kan waarschijnlijk ook de boodschap beter verwoorden naar zijn cursisten. Daarbij zal 80% ook nog eens afhankelijk zijn van de cursist zelf. De ene cursist pikt alles moeiteloos op en begrijpt ook meteen het hoe en waarom. Bij andere cursisten zal het daarintegen gelijk weer het andere oor uit gaan, en deze zullen waarschijnlijk nooit echt begrijpen waar ze mee bezig zijn, ook al hebben ze een eerste klas super instrukteur die hun dat bij probeert te brengen.
Helaas treffen we van die laatste catagorie teveel op de stranden aan tegenwoordig...........
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #18 November 10, 2006, 19:17:11
edit2Rapporteer  
De kwaliteit van een les is sterk afhankelijk van de instrukteur!
Je kan moeilijk een kiteschool beoordelen die meerdere instrukteurs heeft.
De ene instrukteur heeft ook een beter inlevingsvermogen dan de ander, en kan waarschijnlijk ook de boodschap beter verwoorden naar zijn cursisten.

precies wat ik zeg maar dan nog is het de verantwoordelijkheid van de school om ervoor te zorgen dat ze alleen bekwame instructeurs in dienst nemen.

Daarbij zal 80% ook nog eens afhankelijk zijn van de cursist zelf. De ene cursist pikt alles moeiteloos op en begrijpt ook meteen het hoe en waarom. Bij andere cursisten zal het daarintegen gelijk weer het andere oor uit gaan, en deze zullen waarschijnlijk nooit echt begrijpen waar ze mee bezig zijn, ook al hebben ze een eerste klas super instrukteur die hun dat bij probeert te brengen.

dit is juist waar de goede instructeurs gescheiden worden van de slechte: een goede instructeur observeert z'n studenten en bepaalt de zwakke en sterke punten en speelt daar dan op in zodat elke student aan 't einde van de rit toch alles goed begrijpt. Als dat niet lukt binnen de les dan zal de instructeur moeten aangeven dat dit niet gelukt is en dat er dus meer lessen nodig zijn of dat de student zich zelf meer moet verdiepen in de lesstof (de instructeur kan de student bv aangeven waar die info te vinden is).

er rust dus een grote verantwoordelijkheid bij de instructeur maar de eind-verantwoordelijke is natuurlijk de school (eigenaar)
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #19 November 10, 2006, 23:08:20
edit2Rapporteer  
Over de schoo: Ik ben bij Harry geweest. Moet bekennen dat ik echt niet meer in detail weet wat ik wel en niet te horen heb gehad. Ik kan me wel een lang praatje van H. herinneren in de shop. Ging volgens mij over de safety.....
Vind het soms niet echt netjes om idd daarna vlakbij de klasjes enorm hard te varen en te springen. Dit alles was vorig jaar...dit jaar niet veel gezien.

Over de kite stand:
Ik heb hem toch op 12 staan. wordt liever met en vlaag ff omhoog gelift (half metertje max.) dan meteen vooruit over het strand gesleurt...dan weet je zeker dat je pijn gaat krijgen en niet meer tot stilstand komt tot je je kite los laat.


ijbe
Gast
Antwoord #20 November 10, 2006, 23:43:44
edit2Rapporteer  
Ik heb les gehad bij het coraaltje maar dat was ook niet geweldig, hartstikke aardige mensen hoor maar ik kreeg te horen dat je na bijvoorbeeld boddydraggen je kite rustig bovenm je moest laten hangen enz. ik vroeg of er voorrangsregels voor kiters waren maaar die waren er niet enz.
Ik twijfel in iedergeval nog een hooop aan de kwaliteit van de kitescholen.

Greetz ijbe.
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #21 November 11, 2006, 00:25:56
edit2Rapporteer  

Over de kite stand:
Ik heb hem toch op 12 staan. wordt liever met en vlaag ff omhoog gelift (half metertje max.) dan meteen vooruit over het strand gesleurt...dan weet je zeker dat je pijn gaat krijgen en niet meer tot stilstand komt tot je je kite los laat.


Toch beter om je kite schuin voor je te houden een vlaag kan je opvangen door je voorste been te strekken en met je andere been ga je knielen.
Niet vergeten vlagen en kiten is geen goede combinatie.

Mocht het zo zijn dat je een gladde ondegrond heb gras bijv dan zou ik hem wel op 12 uur houden.
Maar wel met 1 hand op de safety.


Rowin

Berichten: 616
Antwoord #22 November 11, 2006, 00:31:56
edit2Rapporteer  
Ik heb vorig jaar juli bij harry vogelezang les gehad...(2 dagen les gehad, 2 verschillende instructeurs gehad) Wordt top les gegeven, ook veiligheid wordt een goede aandacht aan besteed. Ben veel te weten gekomen en handige dingetjes goed blijven onthouden. Ben er erg blij mee geweest! Scheelde dat ik wel een beetje kon powerkiten en flyboarden. Bij de les ook meteen uitleg over spingen gehad, en toen ook gelukt  (grinnik_kitesmiley)

Verder vaarde harry er inderdaad er dik gepowerd door heen. Maja, ik vond het alleen maar een voordeel want je kunt op die manier meteen kijken hoe het precies werkt en kon meteen kijken wat ik allemaal nog moest leren  (tong_kitesmiley)
Complimenten bij deze  ThumpsUp
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #23 November 11, 2006, 00:52:52
edit2Rapporteer  
De school van Harry heeft zeer goede instructeurs, gasten die veel ervaring hebben! Wanneer ik een kennis advies zou moeten geven dan stuur ik hem zeker naar Harry en zijn jongens. Ik heb niks met de school van Harry te maken en baseer mijn mening over de kwaliteit door observatie van zijn lessen, dat Harry tussen zijn lessers door kite vind ik minder maar hij weet wat hij doet.
Tuurlijk zullen er wel eens mensen zijn die niet tevreden zijn, maar ligt dat dan ook meteen aan de school, of misschien ook aan de cursist??? Heel af en toe hoor je eens een klacht over de school van Harry, maar de tevreden klanten hoor je niet, hoe kan dat????? Das simpel!!!!!
Dagelijks stijgen er van Schiphol meer dan 500 vliegtuigen op, dit hoor je zelden,.........maar oooooooohwee wanneer er een vliegtuig op de Bijlmer land, dan staan de kranten vol!
Oftewel, goede berichten hoor je zelden maar wanneer het eens minder gaat dan breekt de hel los! Ik hoor trouwens zelden dat er ongelukken gebeuren bij kitescholen, terwijl de beginners meestal de "nono's"worden genoemd, hoe komt dat dan?
Laat de scholen nu eens een keer met rust en hou op met zeiken!

Grt Bob
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #24 November 11, 2006, 01:00:39
edit2Rapporteer  
Instrukteurs zouden eigenlijk de nono's eruit moeten filteren die het dus echt niet begrijpen.
Helaas is er nog geen regelgeving voor en houd je het ook niet tegen.
De meesten hebben natuurlijk geen zin om bakken geld te pompen in dure lessen, ook al hebben ze die erg hard nodig. Het zijn vaak ook dezelfde figuren die dan een e-bay setje voor weinig willen scoren en zelf gaan lopen aanklooien na 1 les waar ze dus echt niks van hebben opgestoken. En de harde bewijzen daarvoor kom je dus tegen op je favo spot......
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.