Ff vraagje, morgen voort eerst snowboarden.. welke stance

RonnieRotonde

Berichten: 166
November 10, 2006, 05:42:52
edit2Rapporteer  
Ik weet dat het een kite forum is, maar toch ff deze vraag  loser

Hej mense, ik ga morgen snowboarden.. Nu heb ik op mn wakeboard duckstance..

Zal ik dat morgen ook dan doen? heb nog nooit op een board in de sneeuw gestaan, maar tlijkt kwa beweging toch zeker veel op wake en kiteboarden lijkt me? Tlijkt me wel fijn om dan ook duckstance te doen zegmaar aangezien k dat gewend ben, want ze adviseren voor beginners toch om 1 been schuin naar voren te zetten en die andere normaal zegmaar (ja, beetje niks uitgelegd, maar jullie snappen t vast)
plaaggeest

Berichten: 1209
Antwoord #1 November 10, 2006, 05:45:04
edit2Rapporteer  
Als je een echte freestyler bent zou ik voor duckstance kiezen. Maar hou er rekening mee dat je knieen er behoorlijk onder te lijden hebben! Ik zou gewoon standaar instelling ongeveer 15 graden achter en 24 voor ingedraaid.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #2 November 10, 2006, 05:55:12
edit2Rapporteer  
Nooit duckstance doen op een snowboard, je vernield idd je knieen en je enkels. Weet dat vele het niet met me eens zullen zijn, maar als leraar i've seen a lot.
Standaard is 30 voor 15 achter, maar andere dingen kunnen ook. Zelf sta ik ook 20 voor en ongeveer 10 achter. Maar laat het ook ff van je board afhangen, grotere voeten dan 42, moet je een widebody hebben wil je niet gigantisch last gaan krijgen van toedrag. Je kunt je voeten zo draaien zodat je tenen en hakken niet over de rand komen, erg onhandig namelijk.
Denk eraan altijd meer graden aan de voorkant dan aan de achterkant.

Maar geen duckstance, totaal zinloos. meest topriders doen het ook niet meer. alleen de halfpipe riders hebben het nog, maar lang nie allemaal meer.
succes mooiste sport van de wereld.. nouja behalve in nederland waar je er weinig aan hebt en kiten de mooiste sport is.
RonnieRotonde

Berichten: 166
Antwoord #3 November 10, 2006, 06:06:32
edit2Rapporteer  
Thx, toch maar goed dat ik t ff heb gevraagd  (grinnik_kitesmiley).. Liever mn knien wat langer houden haha. Hoop dat ik met de wetenschap van wake en kiteboarden dit een beetje kan morgen! Heb dr zin in.

@ themplar

Nog tips? Wat is totaal anders dan opt water? Behalve de sneeuw ofcourse  loser
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #4 November 10, 2006, 06:59:06
edit2Rapporteer  
pff wat is anders... ehh eerlijk gezegd vraag dat iemand die daadwerkelijk al op z'n boardje gestaan heeft.. dus hopelijk na dit weekend.. heb sinds vandaag pas kites...

Maar belangrijk is altijd het meeste gewicht op je voorste been te hebben. (is ff wennen)
Je bovenlichaam is je stuur, (athans in het begin als je het goed wilt leren) je draait je bovenlichaam voor de backside bocht (van rug naar het dal naar gezicht naar het dal) in de richting waar je heen wilt.. tot dat je de frontside bocht gaat doen, dus voorover, van gezich naar dal naar gezicht naar berg. Dan pas draai je met je boven lichaam terug zodat je "dick" en je bovenlichaam dezelfde kant op wijzen, helemaal totdat je gedraait bent en uiteindelijk met je borst recht naar de berg kijkt.
Belangrijk is dat je dit combineert met gewichtverplaatsing, als je heen en weer gaat (traverseerd) heb je gewicht iets meer op je voorste been, op het moment dat je gaat sturen verplaats je al het gewicht naar het voorste been, daardoor draait het board naar beneden. ben je net iets over recht naar beneden heen (dus gezien de bocht) verdeel je gewicht weer wat meer, maar blijft dus iets meer op het voorste been (denk hierbij nog steeds aan je bovenlichaam).

Als je dit goed kunt Bravo.. vergeet vooral niet te kijken naar waar je heen gaat!

Ohja gezien dit je eerste keer is, ga eerst rustig rutchen. (eehh houd deze volgorde aan) dit houd in, je board dwars op de piste gewicht verdeeld over beide benen (gelijk) en doormiddel van meer of minder kanten van je board probeer je geleidelijk aan te gaan gleiden en ook te remmen veel belangrijker namelijk. Dit doe je zowel backside als frontside. Vervolgens probeer je dit weer te doen, alleen dan met gewichtverplaatsingen, dus ietsje meer op je rechter been bv, zodat je naar rechts gaat (en KIJKEN!! ook met je bovenlichaam die kant op (behalve op frontside dus met je borst naar boven) als je op deze manier heen en weer kunt gaan, dan probeer je die bochtjes zoals boven beschreven.

Doe je het op deze volgorde, kom je een heel end, en maak je geen rare fouten. ohja nog belangrijk, NOOIT je armen naar voren gooien en afweren met je handen als je valt... (Breek, verstuik, etc.)

Ik zal zeggen Succes en als je vragen hebt mail me maar.

You're not so local but friendly snowboardinstructor.
RonnieRotonde

Berichten: 166
Antwoord #5 November 10, 2006, 07:16:03
edit2Rapporteer  
Thx, dat ga ik eens rustig proberen morgen

Doe zelf vanaf mn 4e skien.. Heb wel wat gevoel met de sneeuw.. En met ijs en weg glijden en roetschen , dus hoop dat dat me een beetje van pas gaat komen. Is eigenlijk door kiteboarden gekomen dat ik dit een keer wil proberen. Ik zal wel ff een mailtje sturen oft gelukt is.. Thx for now!
surfensoul
Gast
Antwoord #6 November 10, 2006, 12:01:39
edit2Rapporteer  
Volhouden he en dan in de winter een keer de poedersneeuw in, dan ben je verkocht.

Eerst langzaam rutschen en vandaaruit meest gewicht op voorste been draai je vanzelf een bocht en beetje hangen naar toeside, daarna door je knieen en omhoog komen en je bovenlichaam draaien naar je heelside. Draai je een bocht naar de andere kant.

Werk aan deze techniek, dus door je knien en bij het omhoog komen draai je je bovenlichaam naar de andere kant dan draai je een bocht.
Beginners schoppen hun board om met de achterste voet, als het steil wordt en snel moet werkt dat niet meer.

Frank77

Berichten: 690
Antwoord #7 November 10, 2006, 14:14:34
edit2Rapporteer  
Normale piste gewicht op voorste been (itt kiten) en off-piste moet ik alle gewicht achterop zetten anders duikt m'n board en ik erachter aan. Offpiste is net als kiten, maar kiten is veeeel mooier.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #8 November 10, 2006, 14:47:18
edit2Rapporteer  
maar offpiste is ook heeerlijk Grin

hej ik zou je voeten ergens tussen de 0 en 10 graden voor achterste been en tussen de 10 en de 20 graden voor je voorste been nemen. ik heb heel lang 0 en 15 gestaan en sta ik toch gewoon duckstance, maar dat heeft ook weer als reden dat ik laatste keer erg veel switch heb gereden want dat wou ik leren. En dat is ook de enige reden voor duckstance, als je veel switch wilt rijden! En dat ga jij vast niet doen Grin

veel plezier, snowboarden is vet! (draag een helm!)
kiterrr
Gast
Antwoord #9 November 10, 2006, 15:27:50
edit2Rapporteer  
Dude het gaat waaien, ga kiten  (grinnik_kitesmiley)
AnalogePixel

Berichten: 249
Antwoord #10 November 10, 2006, 15:28:02
edit2Rapporteer  
Als je een echte freestyler bent zou ik voor duckstance kiezen.

Aan het begin van je snowboard avonturen weet je nog helemaal niet wat voor boarder je bent (Freestyle, Freeride, Racer)
Leer eerst maar eens snowboarden, daarna kan je wat beter bepalen wat je het lekkerst vindt rijden.

En de rest geeft goed advies! Voor 24 en achter 12. Ik rijdt nu zelf wel "duckstance", maar dat is omdat ik dan wat beter fakie kan rijden na een rotatie.

Veel plezier!
ROEL138
Gast
Antwoord #11 November 10, 2006, 15:41:59
edit2Rapporteer  
Waarom zou duck slecht zijn voor je knieën?? Op je kiteboard sta je ook duck, en bij veel beginnerslessen word je express duck gezet. Als je 30/15 gaat staan sta je heel erg ingedraaid (heet 'in de plus staan'), wanneer je duck staat is je houding beter. Je moet proberen niet teveel je bovenlichaam te draaien maar over je schouder te kijken door je hoofd te draaien...

Hang loose komende dagen!!!
audi

Berichten: 752
Antwoord #12 November 10, 2006, 17:47:23
edit2Rapporteer  
pas op het kan hard gaan.
met wake boarden haal je nooit de boot in en als je het touw los laat lig je stil.
als je van een helling ga, ga je steets harder dus hou er rekening mee dat je niet zo snel stil staat.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #13 November 10, 2006, 18:40:50
edit2Rapporteer  
Ehh Roel wat gebeurd er als je met je schouders gaat kijken? precies je draait je bovenlichaam. Er zit verschil in wat een beginner doet en wat een gevorderde doet. Eerst goed aanleren dan gaat de rest ook vanzelf beter. Duckstance is heel beroerd, gezien je je knieen op spanning zet en je enkels ook nog, en je vangt klappen op. Het beschadigt wel degeljk wat. Daarom in het begin gewoon niet doen. Als je ver gevorderd bent en voortdurend fakie of halfpipe rijd, is je lichaam er beter op ingesteld. Daarbij komt, het heeft zo weinig zin, als je je achterste been op 0 zet, dan gaat dat ook prima, en duckstance is alles behalve ideaal voor offpiste. dus als je een freerider bent zoals ik, en continu wisselt van style. is het gewoon beter om ergens tussen 30 en 0 je voeten te zetten.

Als je bij beginnerslessen duck gezet word.. heb je een slechte leraar te pakken, of hij is te lui om even te testen welk been voor en welk been achter. 

Hey frank, is niet waar wat je zegt, al het gewicht op je achterste been bij offpiste.. dacht ik ook, maar dat is me afgelopen seizoen wel duidelijk gemaakt dat het niet zo moest.
Je gewichtsverdeling is of beide benen gelijk, of ietsje op je voorste been of ietsje op je achterste been.  Als je eenmaal snelheid hebt, hoef je namelijk je geen zorgen te maken dat je board onder de sneeuw gaat. Was even wennen maar werkte idd veel relaxter en je word minder moe. Want je gewicht op je achterste been is gewoon ploegen door de sneeuw terwijl als je het goed verdeeld, je letterlijk drijft.

Hey succes er mee, heerlijk over de sneeuw.... snik... nog 7 weken.. dan mag ik weer... maar alleen maar 2 weken..... wil het hele seizoen weer.... snik.



posty

Berichten: 2454
Antwoord #14 November 10, 2006, 18:48:53
edit2Rapporteer  
duckstance is zeker niet slecht voor je knieen, maar wel als je in dezelfde houding probeert te staan als je bv 15-30 staat.
zolang je beide knieen naar buiten laat wijzen, en niet probeert je ene knie richting je ander te duwen is er niks aan de hand.
sterker nog, ik ken mensen die juist knie problemen hadden en er met duckstance minder last van hadden.
maar let wel, knieen naar buiten laten wijzen anders is het dus wel slecht voor je knieen.
maar goed, ook dit is weer heel persoonlijk, maar als je al wake/kite board ervaring hebt met duck is het het proberen wel waard denk ik.

suc6 met je volgende verslaving!
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #15 November 10, 2006, 19:25:09
edit2Rapporteer  
maar als je als beginner iemand wilt laten snowboarden zal die toch echt niet duckstance moeten staan. Dit om de simpele reden dat de beginner zal moeten draaien met z'n bovenlichaam en daardoor automatisch z'n knien. Dit is driftschwung basis onderdeel van snowboarden. Pas later leer je dat weer af. maar om een goede basis te hebben als snowboarder moet je dit wel volledig onder controle hebben. En ja dan is een normale stance gewoon beter.

Pas als je verder gevorderd bent ja dan kun je idd wel duckstance gaan staan, maar ik heb er geen goede ervaringen mee, en daarnaast heb ik geen goede reden gezien het te doen, zeker niet als je gewoon een freerider bent. En er zijn maar weinig nederlanders die puur freestyle zijn. Ja een paar.

Maar goed eerst de basis goed dan pas verder kijken.

En idd Succes met je volgende verslaving.
bart1
Gast
Antwoord #16 November 10, 2006, 20:21:42
edit2Rapporteer  
yo templer,

waar geef jij les dan? heb je je anwarter ook gehaald?

Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #17 November 10, 2006, 21:03:43
edit2Rapporteer  
Jep Ben dual ausgebildeter bij zowel wiener als Salzburger verband.
En zodra ik de mogelijkheid heb doe ik ook Landes 1,2 en aplinkurs.

Ik heb les gegeven in verschillende plaatsen. Wagrain, Filzmoos, en blijf nu in Dorfgastein in het Gasteinertal, echt geweldig daar. ooit een blauwe maandag bij Ripstar les gegeven, wat overigens echt een super super goede snowboardschool is.
En heb heel lang les gegeven bij snowlimits in roden/groningen/leeuwarden en emmen. Ben daar echter een paar jaar geleden gestopt omdat ik een tijdje in leeuwarden gewoont heb.

Gezien het feit dat jij anwarter kent, zegt me dat jij ook leraar bent
~Dirk~

Berichten: 633
Antwoord #18 November 10, 2006, 21:55:44
edit2Rapporteer  
Normale piste gewicht op voorste been (itt kiten) en off-piste moet ik alle gewicht achterop zetten anders duikt m'n board en ik erachter aan. Offpiste is net als kiten, maar kiten is veeeel mooier.
Wat meer setback is offpise wel handig ,dan hoef je niet zo  achterop te boarden en word je been ook minder snel moe
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #19 November 10, 2006, 21:58:05
edit2Rapporteer  
Verry good oxy.

Over het algemeen sta je al aardig wat naar achteren en is het niet snel nodig.
Maar uiteindelijk idd niet op je achterste been athans niet overdreven, wat teveel wel doen.
zwartebosneger
Gast
Antwoord #20 November 11, 2006, 00:03:46
edit2Rapporteer  
@themplar,

Wat probeer je te bewijzen? Je gaat mensen slecht advies geven door de stance die ze gewend zijn bij het kiten om te zetten naar jouw freeride stance.
De meeste mensen staan duckstance omdat je dan makkelijk sowel regular en switch kan rijden.
Voor de ideale stance moet je zelf kijken wat je relax vind. Zelf ben ik ook snowboarder en aardig ervaren. Ik sta 12/-8, dit is een veel voorkomende stance onder de snowboarders. Zelf ben ik ook een freerider en ben vooral te vinden in de p0w.

@ts
Ik zou als ik jouw was naar www.ultimate-snowboarding.com gaan, die geven je goed advies want alles wat themplar zegt is een eigen mening en voor ieder ander kan dit anders zijn.

Je weet zelf!
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #21 November 11, 2006, 00:20:18
edit2Rapporteer  
Ben nog nooit een zwarte bosneger off piste tegen gekomen.  schater
Sterker nog nooit in de alpen gezien  schater
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #22 November 11, 2006, 00:25:53
edit2Rapporteer  
Maar ga met Themplar mee duckstance is voor gevorderden en dan vooral in halfpipes.

Waarom geen duckstance als beginner. Maak 1 keer een kanten fout en je weet meteen waarom. Bepaal eerst welk been voor en dan ergens tussen de 30 en 0 graden zetten.
Doe wat lekker aan voelt. Beter laat gewoon staan zoals op het lesboard.

Stance veranderen pas als je gevorderd bent dan merk je pas echt het verschil.
Wees in het begin  blij dat je kan staan zonder te veel om te vallen en katapultjes.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #23 November 11, 2006, 01:18:48
edit2Rapporteer  
zeg zwartbosding...rode bessen. geen idee wat je jezelf noemt.

ik zeg niet dat ze heb stance moeten aanpassen.
Als ze hun knietjes willen mollen prima ga je gang.
Maar als beginner zowieso niet doen, het is echt niet goed, en het is gewoon een andere sport dan kiten. lijkt wel wat op elkaar maar is echt anders.

Alleen een halfpipe snowboarder heeft er wat aan, om duck te staan, en dit kan alleen omdat ie zowieso al heel ver gevorderd is. Mijn ervaringen zijn slecht met duckstand, en dit is ook wat ik toendertijd geleerd heb op de opleiding.
Kijk als jij graag zo wilt riden.. ga je gang. maar zeker voor offpiste is het niet ideaal. ik heb dit seizoen mogen leren van een paar ex profs en de momenteel 2e van oostenrijk studenten. En deze jongens riden geen van allen duckstance, ja voor wedstrijden evt. Maar voor normale snowboarden absoluut niet.

Ik geef een mening gedeeld door veel meer leraren. dus wat zo'n site me ook verteld voor algemeen snowboarden en voor beginners tot gevorderden is het beter om niet duckstand te staan op een snowboard. Pas later en alleen voor extreme sprongen en halfpipe gedrag is het zinvol.

Wat je ervaring betrefd. toppie toch. Blij dat je het goed lukt in de tief, moet je eens kijken hoe goed het gaat als je nog goed stond ook nog. Gaat een heel stuk makkelijker. Heb dit jaar ook een hele hoop geleerd van deze jongens en geleerd dat hoe ik het deed toch niet helemaal de juiste is. Maar goed gezien jij zo ervaren bent zul je het allemaal zelf wel weten.

Succes met beide geweldige sporten!
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #24 November 11, 2006, 01:20:38
edit2Rapporteer  
Ohja ps er bestaat ook nog zoiets als de methodiek van snowboarden, eerst zorgen dat de basis goed is zodat je daarna je goddelijke gang kan gaan. te veel snowboarders denken het zelf wel even te kunnen, en helaas vooral de nederlanders. Maar gelukkig zie ik hier bij het kiten een geweldig goed besef van veiligheid, hoop dat dat bij snowboarden ook gaat komen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.