kneuzen en breken van ribben

mijngatindelucht

November 12, 2006, 01:16:35
edit2Rapporteer  
Nou Nou, het lijkt wel of er steeds vaker kiters ribben kneuzen of zelfs breken. Hebben jullie ook dat idee?

Waar zou het aan liggen? Kiten met veel wind, extremer worden van de moves, ...? Zelf ben ik wel eens van 5 meter naar het watergetrokken door een onbedoelde kiteloop. Aardige klap gehad.

Wat zou helpen, een impactvest? Wie heeft er ervaring met zo'n vest en hoe beperkend is die?

Zijn er mensen met EHBO kennis op het forum...hoe herken je ribbreuken en wat moet je doen? Eerst naar huis je pak uit en douchen of direct naar de eerste hulp?
Arnie26736

Antwoord #1 November 12, 2006, 01:17:36
edit2Rapporteer  
of mensen posten steeds vaker hun  gevoelens hierow Wink
Naish........what else???

Antwoord #2 November 12, 2006, 01:20:54
edit2Rapporteer  
Bij een goed gekneusde rib of een gebrokken rib zal het niet meer lukken om zelf je pak uit te trekken, dus direct naar de EHBO. Een gebrokken rib kan door verkeerde begewingen nog extra schade aanrichten dus naar de EHBO en foto's maken!
Idefixe

Antwoord #3 November 12, 2006, 01:25:00
edit2Rapporteer  
Duidelijk geval van: DE HERFST IS ER WEER.
Ondanks veel safety op de moderne kites blijft kitesurfen een extreme sport ( vooral met de hollandse "vlagerige"windcondities)  Een impactvest vangt veel klappen goed op. Zelfs een ouderwets zwemvest kan al veel uitmaken. De een ervaart geen beperking van een impactvest de ander vindt het een ramp. Puur persoonlijk denk ik. Goed passen bij aanschaf is wel retebelangrijk.
Een gebroken rib is vaak uitwendig voelbaar ( niet altijd) EHBO => foto's . een gebroken rib kan best wel wat schade aan bijv je longen aanrichten. Take care!  loser
The Submarine

Antwoord #4 November 12, 2006, 01:47:38
edit2Rapporteer  
Een gekneusde rib herken je alleen aan pijn (cry_kitesmiley). Een gebroken rib kan je herken je meestal niet echt. Je kan echt heel veel pijn hebben, maar dat heb jij boij een kneuzing ook.  Wanneer je je rib een beetje kan bewegen (niet hard duwen) is hij waarschijnlijk gebroken. Je kan dan langs de eerste hulp gaan, maar die doen meestal niets bij 1 tot 3  gebroken ribben.
 Wanneer een rib een standsverandering heeft, dan kan hij je long hebben geperforeerd. Dan heb je dus een pneumothorax (klaplong). Dit herken je onder andere aan benauwdheid en pijn... wanneer dit laatste het geval is moet je meteen naar de eerste hulp.
En ook bij wat voor twijfel dan ook gewoon ff langs de eerste hulp.. beter 1 keer te veel dan.. nou ja met alle eventuele gevolgen van dien.
3rikj3
Gast
Antwoord #5 November 12, 2006, 01:48:59
edit2Rapporteer  
Ik heb zo'n Cabrinha trapeze met impact vest eraan vast, loop ik hiermee
niet voor lul want dat gevoel heb ik wel..? (tong_kitesmiley)
The Submarine

Antwoord #6 November 12, 2006, 01:51:11
edit2Rapporteer  
Als je aan je veiligheid denk en anderen vinden dat je voor lul loopt, dan is er iets mis met hun hersentjes.... Lekker hoor knap op het board.... kom jij kijken of ze in het ziekhuis nog zo good looking zijn in hun pyama
 YeSS
Idefixe

Antwoord #7 November 12, 2006, 01:53:07
edit2Rapporteer  
Ik zag een paar weken terug een gast: het zag er niet uit, één of andere motorhelm op z'n knar, een zwemvest uit het jaar nul. MAAARRR varen/knallen die gozer!! zwaar respect.
lekker boeiend hoe je eruit ziet ( komt volgend jaar zomer wel weer) safety first!
Boudewijn

Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #8 November 12, 2006, 03:00:28
edit2Rapporteer  
Als je aan je veiligheid denk en anderen vinden dat je voor lul loopt, dan is er iets mis met hun hersentjes.... Lekker hoor knap op het board.... kom jij kijken of ze in het ziekhuis nog zo good looking zijn in hun pyama
 YeSS
dan moet je mijn pyama is zien zeg, ITS TOO SEXEH!
GetHigh

Antwoord #9 November 12, 2006, 03:29:13
edit2Rapporteer  
Een impact vest helpt niet altijd. Zelf heb ik namelijk met een impact vest ook een rib gebroken, dit was dan wel met wakeboarden, maar ik denk dat je dezelfde klappen kan maken met kitesurfen. Pas twee weken later ben ik naar de dokter gegaan omdat er een bult op kwam, toen bleek dat ie gebroken was. Wel veel pijn gehad maar dat ie nou gebroken was had ik niet meteen door. Maar een klaplong herken je zeker wel. Dit ook zelf ervaren maar dan kan je bijna niet meer bewegen, in de auto onderweg naar het ziekenhuis was een ramp elk hobbeltje verging ik van de pijn. Dit was overigens niet met kitesurfen of wakeboarden gebeurt. Ook nooit gehoord dat dat iemand is overkomen. Maar ja boven de 25 knopen moet je wel weten wat je doet. Een ongeluk is zo gebeurd.
Maar het blijft een te gekke sport.

The Submarine

Antwoord #10 November 12, 2006, 03:39:54
edit2Rapporteer  
dan moet je mijn pyama is zien zeg, ITS TOO S
 YeSS
dan moet je mijn pyama is zien zeg, ITS TOO SEXEH!

Dan wil ik jouw pyama we eens zien! Heb je er 1 met bert en ernie erop of nog wilder?
Naish-Kiter

Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #11 November 12, 2006, 03:42:55
edit2Rapporteer  
ik draag hem altijd de impact laat ze maar lachen maar het vangt wel de harden klappen op
Stanley

Antwoord #12 November 12, 2006, 03:54:53
edit2Rapporteer  
Ik heb zo'n Cabrinha trapeze met impact vest eraan vast, loop ik hiermee
niet voor lul want dat gevoel heb ik wel..? (tong_kitesmiley)

veiligheid eerst.  looks who cares

Vaar zellf altijd met een oud drijfvest niet te verwarren met een zwemvest.
Vangt een klap iets meer op dus kans op gebroken ribben minder.
Maar bij een extreme impact hou je natuurlijk ook gekeunsde ribbetjes over.
Tomislav

Geen avatar

Antwoord #13 November 12, 2006, 04:15:12
edit2Rapporteer  
Herfst is een risicoseizoen maar mij is het in februar overkomen.

Een hoge sprong van een golf met 8m2 kite in feb 2006, een onbedoelde rotatie, een onbedoelde kiteloop, een harde crash op een golf met een ribblessure (ben niet langs de EHBO geweest), verrekte kniebanden en gebroken board. Ook een bijna dood ervaring van de harde klap op het water. Tony was in de buurt en sleepte me aan de kant. Een maand lang kwakkelen en dan een maand lang revalidatie van de knie.

Een zwemvest had zeker tegen verdrinking geholpen voor het geval dat Tony niet in de buurt was geweest, maar niet tegen de klap, want dit kwam door de trapeze die zeer hard omhoog schoot.

Het blijft uitkijken en uiteraard beseffen dat je wel een risico neemt als je gaat kiten, zeker met kleine maten in harde wind. Een ernstige blessure is gewoon mogelijk.
3rikj3
Gast
Antwoord #14 November 12, 2006, 04:27:29
edit2Rapporteer  
Super bedankt voor jullie reactie's..!! Joepie Joepie ThumpsUp

Volgend seizoen neem ik les, ik heb nu al een kiteboardje nog geen wetsuit, en ik ga nu nog
lekker mountainboarden voor de kite meer onder controle te krijgen.. Joepie
Micky

Antwoord #15 November 12, 2006, 08:42:19
edit2Rapporteer  
Bij een goed gekneusde rib of een gebrokken rib zal het niet meer lukken om zelf je pak uit te trekken, dus direct naar de EHBO. Een gebrokken rib kan door verkeerde begewingen nog extra schade aanrichten dus naar de EHBO en foto's maken!

Dat je zo snel mogelijk naar de EHBO moet mocht je het vermoeden hebben iets gebroken of gekneusd hebben ben ik het helemaal mee eens.  ThumpsUp
Dat je je pak niet meer uit kan trekken niet. De zwellingen ten gevolge van gekneusde ribben nemen pas na enkele uren dermate toe dat je je van de pijn op een andere planeet waant. Juist de 2e en 3e dag na je ongeluk zijn het ergste.... (cry_kitesmiley)
Mocht er een rib gebroken zijn dan heb je hier in de meeste gevallen minder last van dan een gekneusde. Uiteraard de uitzonderingen daargelaten als er ribben dermate gebroken/verschoven zijn dat ze idd een klaplong of andere organen hebben doorboord.
Spreek helaas uit ervaring......

gr, Micky
Kondor 11

Antwoord #16 November 12, 2006, 22:49:51
edit2Rapporteer  
draag altijd impact vest en vaak ook een helm om me arme hersentjes warm te houden, t zijn nog maar zo weinig celletjes ben ik zuinig op
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.