golven

hagaer

November 14, 2006, 03:17:03
edit2Rapporteer  
gisteren lekker wezen kite kon nog redelijk goed hoogte lopen ondanks alle golven.
kheb me echt rot ge amuzeert voor de eerste keer boven de 5 m hoog gegaan (rond de zes a zeven meter )
nu had ik juist het probleem: met side-on shore winde en golven die recht uit zee komen heb ik het probleem dat als ik de zee invaar (recht naar de horizon dat ik bijna geen hoogt kon lopen door dat ik iedere keer dat er een golf afkwam werd afgeremd door die golf en bijna stil viel.
nu heb ik de vraag als eer geen dingen zijn die ik verkeerd doe om die golven over te komen?
heeft iemand tips?

ik was goed gepowerd met m'n 9m strike en het was absoluut geen vlagerige wind
(ik wil langs allebij de kanten altijd goed hoogte kunne lopen)
zeg aub niet kite insturen en afzetten op de golf

greets hagaer
Rowin

Antwoord #1 November 14, 2006, 03:20:24
edit2Rapporteer  
Op volle snelheid er door heen varen, Mij is dit ook verteld en ik kan dit ook zeker nog niet goed. Maar met volle snelheid er door heen varen. Hoogtehouden in die vaarrichting wordt moeilijk want elke keer wanneer je een golf paseerd verlies je hoogte. (hoogteloopen achter de branding of op vooral andere vaarrichting)
Brenkie

Antwoord #2 November 14, 2006, 03:38:53
edit2Rapporteer  
Nee nee, niet op volle snelheid er doorheen raggen mannen.
Op het moment dat je over de golf heen moet je kite hoger plaatsen (11 of 1 uur). Dan wip je makkelijker over de golf / schuimbak.
Op het moment dat je eroverheen gaat, je kite weer vol insturen. (omlaag dus)
Dan kan je weer flink kant op vaak prachtig vlak water en dus easy hoogte lopen. Bij de volgende golf hetzelfde trucje herhalen.
Zeker bij hoge bakken kan het gebeuren dat je achter de golf een stukje vliegt omdat dat water ineens is verdwenen. Als jij op dat moment dan zo snel mogelijk je kite laag hebt staan kan je weer contact met moeder aarde maken om die hoogte te houden.
Mocht de stroming nou zo heavy zijn dat het met het naar buiten varen praktisch niet mogelijk is om die hoogte te houden, dan maar achter de branding opkruisen uiteraard.

Succes dude
- Rene -

Geen avatar

Antwoord #3 November 14, 2006, 05:26:17
edit2Rapporteer  
Gewoon lekker POPPEN!!

Op volle snelheid door de golf varen?!??!?? hahahahahahahaha wat een topper SUCCES!! Grin:D:D:D

gewoon net alsof je aan het hindernis lopen bent omhoog en doorgaan Smiley

hahahahaha volle snelheid.. zie t al voor me golf van 3meter JAHOOOOR KNALLLUUUU
Jappy

Antwoord #4 November 14, 2006, 05:35:26
edit2Rapporteer  
Zeker niet met volle snelheid doorgaan...heb zelf ervaring met dwars door golven heen varen (en als ze groot zijn zal je dat dan zeker doen) en dat vindt je lichaam echt niet tof.
Kite iets hoger zetten en er wat rustiger overheen, na de golf kite weer omlaag en wat meer aankanten.
Is een golf echt niet haalbaar, dan kan je er meestal nog wel omheen (een golf breekt niet overal tegelijk).
Molliebolliie
Gast
Antwoord #5 November 14, 2006, 06:28:55
edit2Rapporteer  
je balletjes vinden het ook niet altijd fijn om een golf eraan geklatst te krijgen ...
kentyman

Antwoord #6 November 14, 2006, 15:48:56
edit2Rapporteer  
je kan golven niet negeren :-)
dus je kan niet gewoon op volle vaart rechtdoor proberen te knallen (niet als de golven wat groter worden in ieder geval). Je kan proberen erover heen te poppen of te springen, maar dan verlies je sowiezo hoogte. Als je het wat rustiger wilt doen dan kun je je kite wat omhoog sturen als je de golf op gaat en je board ietsje downwind sturen, je kan dan heel smooth een beetje "schuin de heuvel van de golf op". Je verliest dan wel hoogte dus zodra je bovenop de golf staat moet je je board weer hard upwind sturen en je kite weer naar beneden sturen.
Met andere woorden: als je de golf op gaat een beetje afvallen en kite omhoog (en misschien een beetje poppen), als je de golf weer afgaat dan hard upwind carven en de kite omlaag sturen. Je verliest dus hoogte bij het passeren van een golf en die moet je weer goed maken op dat vlakke stuk tussen de golven in.

ik herinner me de 1e keer dat ik (als redelijke beginner) voor het eerst een grote golf tegen kwam: die muur met water kwam op me af en ik had geen idee wat ik moest doen dus ik ging maar gewoon hard rechtdoor -> ik knalde als een soort strip-figuurtje recht de golf in... vette wipe out dus, je zag als het ware zo'n silouet van mij in de golf staan :-)
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 November 14, 2006, 15:50:21
edit2Rapporteer  
ik kan me herrineren dat ik een keer tegen de muur van de golf aan knalde en mijn board als een luciferhoutje brak!
Frank77

Antwoord #8 November 14, 2006, 16:00:25
edit2Rapporteer  
je kan golven niet negeren :-)

ik herinner me de 1e keer dat ik (als redelijke beginner) voor het eerst een grote golf tegen kwam: die muur met water kwam op me af en ik had geen idee wat ik moest doen dus ik ging maar gewoon hard rechtdoor -> ik knalde als een soort strip-figuurtje recht de golf in... vette wipe out dus, je zag als het ware zo'n silouet van mij in de golf staan :-)

Ja, ook mijn eerste ervaring; ik ging achter mijn kite aan en mijn board ging met de golf mee. Dus soort van spagaat die je niet overleefd. Kite opsturen (ff goed timen) en zelf je boardje schuin (dus niet vlak de branding in sturen, maar alvast ff hellen) iets met de wind mee tegen de golf opsturen en dan lukt het mij om de branding te overleven. Ik verlies idd hoogte met de walk of shame tot gevolg. Door de branding terug verlies ik ook hoogte als angsthaas voor een brekende golf die ik niet achterop wil krijgen. Kwestie van oefenen?
Elevation

Antwoord #9 November 14, 2006, 16:21:07
edit2Rapporteer  
als je er niet overheen kan / wil moet je wat verder vooruit kijken en een stuk uitzoeken waar je wel over de golf heen kan, alleen dus wel ff wat ruimer varen omdat dat dus altijd downwind zal zijn.. terug kan je zo makkelijk hoogte lopen, tussen de golven is het doorgaans vlak en kan je vol je kanten gebruiken om hoogte (terug) te winnen..
Radical Ronnie

Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #10 November 14, 2006, 18:00:07
edit2Rapporteer  
Grootste probleem zijn over het algemeen de (bijna) brekende golven.

De echte GROTE jongens moet je gewoon ontwijken (ruim eromheen varen of gijpen en terugvaren, later opnieuw proberen)

Het doorkruisen van witte, rollende golven als volgt:

[/list]
[li]Poppen / of wel "Bunnyhoppen" (Net als bij skaten of biken): Net voor je de golf raakt, vlieger iets hoger plaatsen, met je voorste voet energiek voorkant board optillen, op het moment dat je board de golf raakt, met je achterste voet bijtrekken. Over het schuim floaten en zodra het water weer stabieler wordt vlieger insturen en board aankanten.[/li]
[/list]

Suc6!
KiteDemon

Antwoord #11 November 14, 2006, 19:24:30
edit2Rapporteer  
Tip: zodra je over de golf bent juist downwind met je board landen om de vaart erin te houden. Doe je dat niet dan val je juist stil achter de golf.
De hele trick is juist om altijd met je neus downwind te landen als je kontakt met het water verliest. Je verliest dan altijd wel wat hoogte maar dat maak je gelijk weer goed door je board na een touchdown met snelheid weer upwind te sturen en de oorspronkelijke koers weer op te pakken.
michiel v geel

Antwoord #12 November 14, 2006, 21:57:12
edit2Rapporteer  
ik had hier eerst ook last van maar nu ik erg groot vaar en goed gepowerd vaar ik een stuk harder dan maakt het niet uit gewoon niet te klein pakken
hagaer

Antwoord #13 November 14, 2006, 22:58:31
edit2Rapporteer  
bedankt voor de tips
ik was zeker niet under powerd aan het varen kite nu al een jaar en half maar iedere keer had ik did probleem met west(linker voetje voor bij uitvaren) ik dacht eerst dat dit te maken had met mijn slechte kant ofzo maar op vlak water ging alles perfect dus dat moest aan de golven liggen.
zal het de volgende keer proberen kon toch genoeg hoogte lopen om na 2 rakjes een ferme sprong te maken maar wou dit toch doen naar 1 rakje kweste van m'n weinige vaartijd die ik meestal heb iets meer te kunne gebruiken voor springen
khad me echt rot geamuzeert

bedankt mensen tgaat trouwens alleen slecht bij de stijlere golven degene die juist zijn gebroken of nog juist moeten breken en doordat ik daar al m'n snelheid kwijt was kon ik ook nie voorbij een golfbrekertje geraken. was dus gedwongen om weer te keren
de breker lag dan wel net onder water maar toch neem geen onodige risico's
greets hagaer
many thanks for the tips dudes
Kondor 11

Antwoord #14 November 14, 2006, 23:27:38
edit2Rapporteer  
Ben laatst ook lekker bezig geweest met golven klieven, koste me twee vaste wervels die nu al zeven weken irriteren.
Was geregeld net te laat om flinke bakken te crossen en met het dichtslaan ramde ik vol op een muur van water, niet goed voor je rug en oren ThumpDown
Wel goed voor de fisio ze beurs,wordt straks om acht uur weer lekker gemangeld (huilen_kitesmiley)
Nino

Antwoord #15 November 15, 2006, 02:29:41
edit2Rapporteer  
..zoals Brenkie het zegt doe ik het ook. Het werkt!
Roon

Antwoord #16 November 15, 2006, 02:55:42
edit2Rapporteer  
Mijn ervaring is ook: kite wat hoger als je de golf op gaat en weer naar beneden als je er overheen gaat.
Bij het NK (op de eerste dag) viel het me op dat o.a. Kevin zijn board juist iets upwind stuurde als ie de golf op ging. Kan toeval geweest zijn maar ga ik wel mee experimenteren.
G.J1
Gast
Antwoord #17 November 15, 2006, 15:12:39
edit2Rapporteer  
Voor mij werkt het makkelijkste om de snelheid van mijn board laag te houden..Als je de golf op gaat kite omhoog sturen en als je er vanaf gaat weer oplaag. (eigenlijk net voordat je bij de top bent wordt je ook niet gelancheerd en hou je contact met het water)

En kite hou je boven de 45 graden grens, anders dan op vlakwater waar je hem er echt overheen kan sturen.

Als het echt hoge bakke zijn dan goed kijken waar je er lang kan en soms zal je downwind moeten om er overheen te komen en daarna weer aan de wind. Hoogte lopen als je naar buiten gaat is niet echt makkelijk. Gewoon door de branding en daar hoogte lopen....

Kwestie van veel doen en blijven oefenen  ThumpsUp
JorritPi

Antwoord #18 November 15, 2006, 19:08:20
edit2Rapporteer  
En koop impactvest, hij is mij zeker een keer erg goed van pas gekomen!  (geschokt_kitesmiley)  schater  (hangloose_kitesmiley) Kla-bam riep de golf tegen mij!
stefkiter

Antwoord #19 November 17, 2006, 04:02:50
edit2Rapporteer  
HAHA -rene-    super!! schater
Veertje

Antwoord #20 November 17, 2006, 04:12:24
edit2Rapporteer  
Alles is al gezegd en volgens mij is het ook een mix. Kestie van timen, soms even afvallen als je voor de breker langs kan, soms even inhouden om achter de breker op te prikken, soms gewoon doorvarenen de kite iets opsturen om over de golf gelift te worden, soms doorknallen en kite vet opsturen. En soms vergissen...!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.