PeeWee
Berichten: 1652
|
Hey deltomaso,
De kleurtjes? Ik de denk dat je de dunne draadjes om je depower bedoelt. Die kleurtjes komen overeen met de kleurtjes op je stuurlijnen (zitten onder je drijvers vertopt). Ze zijn nodig als je je clamcleat wil verschuiven. Bijvoorbeeld je verplaatst de clamcleat naar geel dan moet je de stuurlijnen ook naar geel verplaatsen op de knoopjes, de lijnen blijven dan dezelfde lengte.
Zelf laatst ook nog wat gevogeld met de lengte (ik heb een rebel). Maar toch weer teruggezet in de standaard zetting. Ik ben gewoon, na een jaar crossbow varen, gewend aan een wat langer depowerkoord.
Ik zie je wel weer een op S'hout (mogelijk woensdag?). Als je nog vragen heb dan stap je maar op me af. Ik ben die gast met grijs/oranje rebels en spleene boards.
Groet Peter
|
|
|
amorw
Berichten: 67
|
Kan er mischien eens iemand de moeite doen om de lengtes, vanaf iron heart tot gekleurde draadjes, na te meten. Bij mij zijn de draadjes reeds weggesleten vrees ik. Ik vermoed ook dat dit bij iedreen wel zal gebeuren.
|
|
|
deltomaso
Berichten: 83
|
@pewe, dank je! nu je het zegt, eigenlijk heel logisch!
Schellinkhout zal nx worden woensdag, ik heb griep, maar jij alvast veel succes
|
|
|
Powered_by_north
Berichten: 117
|
Kan er mischien eens iemand de moeite doen om de lengtes, vanaf iron heart tot gekleurde draadjes, na te meten. Bij mij zijn de draadjes reeds weggesleten vrees ik. Ik vermoed ook dat dit bij iedreen wel zal gebeuren.
Hee Stefan! Ik heb de bar inmiddels ook, dus kijk maar eens bij mij. Bij mij is het trouwens met verf gedaan, maar dat zal ook wel wegslijten. Waar ik mee zit: Als je de clamcleat dichterbij zet, dan worden de powerlijnen korter toch? Maar de 5de lijn wordt daardoor niet korter, gaat-ie dan niet te slap hangen?
|
|
|
Eugene
Gast
|
Op de 2005 modellen maakte het niet uit of de 5th te slap hing, volgens mij is het beter als ie slapper hangt dan te strak.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
In de gebruiksaanwijzing staat precies waarvoor de kleuren zijn. Je kunt de depowerlijn inkorten. Daarvoor moet je wel de stuurlijnen ook evenredig inkorten.
Simpel: inkorten tot groene (verf) = stuurlijn inkorten door op groene knoop te zetten! Erg simpel.
Doordat de depowerlijn doorloopt in de clamcleat verleng je met inkorten automatisch je clamcleat. Alleen omdat hier een vertraging opzit is het 1:2 Oftewel: depowerlijn met 5cm inkorten is 2,5cm clamcleat verstelweg erbij.
Helaas wat North er niet in heeft gezet dat dus ook je 5th lijn met de helft (in mijn voorbeeld dus 2,5cm) ingekort zou moeten worden
In tegenstelling tot de 2005 bar zit er een stopper ter hoogte van de Y, waardoor je 5th volgens mij altijd op een vaste stand blijft staan. Bij mij hangt de rode lijn helemaal slap sinds aanschaf, ongeacht de clamcleat afstelling.
Op kiteforum.com staan er een flink aantal posts over het afstellen van de bar met bijbehorende kites (Vegas06/07, rebel07)
|
|
|
deltomaso
Berichten: 83
|
dank! Dus als je de ideale afstelling heb gevonden (ik vlieg zowel Vegas7 16 mrt als Rebel 12) gewoon de rode lijn inkorten? Of heeft dit weer nadelige gevolgen bij een waterstart?
|
|
|
milamber
Berichten: 354
|
Vraagje aan de mensen die met de Rebel varen: Is de waterstart echt zo lastig als ze zeggen? Ik twijfel nog een beetje n.a.v die verhalen dat dit zeer lastig is met deze kite
|
|
|
Mitchel_12000
Berichten: 1183
|
De waterstart vind ik totaal niet lastig. Alleen moet je niet met de 5de lijn werken, maar gewoon 1 stuurlijk aantrekken. de kite gaat dan in notime weer de lucht in. Echter moet ik erbij zeggen dat mijn rebel nog niet zo vaak in het water heeft gelegen.
|
|
|
deltomaso
Berichten: 83
|
klopt!!! effe aan de powerlijn een gaan met die . Geldt ook voor de vegas 07
|
|
|
|
Roon
Berichten: 95
|
Herstarten van mijn Rebel 9 heb ik nog maar 1 keer hoeven doen (in lichte branding). Heb alleen een stuurlijn gebruikt en hij was in een paar seconden in de lucht.
|
|
|
PeeWee
Berichten: 1652
|
Als er redelijk wat wind is start de rebel redelijk tot goed. Met weinig wind moet je toch een beetje emmeren met de 5e lijn en één van de stuurlijnen. Wat dat betreft was mijn xbow een lekerdere kite.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Ik heb andere ervaringen. Herstarten van de kite als jij links of rechts aan de rand van het windvenster ligt: met 2 vingers in mijn neus. Supermakkelijk door simpel aan de stuurlijn te trekken.
Alleen wanneer de kite volledig downwind ligt heb ik er grote moeite mee. Volgens een aantal mensen op het internationale forum ligt dat aan de afstelling van de 5th lijn, maar vooral de afstelling van de stuurlijnen. Ik moet dit nog eens testen (dit weekend geen tijd (cry_kitesmiley))
De 2007 bar komt uit de verpakking met een redelijk op lengte zijnde 5th lijn, maar de rest moet je VOLLEDIG afstellen!
Ben nu al 3 sessies bezig met afstellen en kan nu al zeggen dat kleine aanpassingen het verschil kunnen zijn tussen dag en nacht voor de Rebel (9m2 vaar ik). Van een ongelovelijke bagger-kite in een heerlijk varende Flatekite met echt wel C-shape gevoel.
|
|
|
naja
Berichten: 355
|
Heb onlangs mijn Vegas 07 moeten waterstarten,downwind leading-edge down en oke er stond weinig wind maar ff.1stuurlijn aantrekken en wegwezen kon ik wel zwaar vergeten,tip verdomde het om omhoog te komen en alleen in combinatie met het inhalen van een flink stuk 5-lijn ging dat wel. Trouwens het onderste deel van mijn 5-lijn hangt idd. ook wat slap.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Ik moest toen ook mijn 5t iets aantrekken, maar vooral een stuurlijn flink inhalen. Zelfs zover dat ik vliegerlijn moest inhalen. En geloof me, dat doet zeer als de kite ineens wind pakt. Daarom duurde het ook zo lang.
De Rebel zou door zijn in twee richtingen geboven LE makkelijker moeten herstarten in zo'n geval. Ik heb nu begrepen dat je flink wat spanning op de stuurlijnen moet houden, zodat hij op zijn kop gaat staan, met de tips naar je toe. Daarna een kant van bar aantrekken. Gaan we proberen...
|
|
|