TtHoM@s
|
volgens mij moet je een bow minder ver terug sturen maar eigelijk proberen om over je heen te sturen op 12 uur en natuurlijk bar aantrekken
gewoon veel verschillende dinge proberen en dan op eens heb je het...(tong_kitesmiley)...
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Ik heb juist het gevoel dat je veel verder terug moet sturen bij een flat, en dat het moment van lift lastiger te voelen is.....maar dat laatste is gewoon een kwestie van wennen.
In principe kun je met een flat/sle/bow al springen door de kite op 12 uur te zetten tijdens het varen en de bar hard aantrekken. Voor echte serieuze hoogte verder terugsturen.
|
|
|
Angela KA
|
... én wat je ook doet: nooit de bar loslaten/laten vieren als je eenmaal in de lucht zit! been there, done that.. ... Ik heb nooit C-kite gevaren en kan niet over een verschil praten. Ik vind het timen met de bowkite inderdaad ook moeilijk. Ik stuur mijn kite meestal door 12 uur en trek dan de bar aan. Waar je om moet denken is dat je zodra je los komt, je de kite ook direct weer terug stuurt. (bij de C-kite kan je daar volgens mij even mee wachten).
|
|
|
CHRIZZZZ
|
Heb weinig met bow gevaren, maar ze hebben wel wat meer lift vergeleken met c. Alleen de kite een stuk voorbij 12 sturen en je gaat automatisch omhoog. Bij C moet je veel meer afzetten...
is wat is ervan denk
|
|
|
Sake
Gast
|
Heb weinig met bow gevaren, maar ze hebben wel wat meer lift vergeleken met c. Alleen de kite een stuk voorbij 12 sturen en je gaat automatisch omhoog. Bij C moet je veel meer afzetten...
is wat is ervan denk
En is grote onzin. C-kites hebben juist meer lift/accelaratie naar boven. Da's juist 1 van de manco's van Bows. In de kleine maten maakt het allemaal niet uit en is juist meestal lekker. Hangtime is weer een ander verhaal.
|
|
|
drifter
|
bij een bow komt het over het algemeen minder op techniek aan om te springen. Omdat vooral de 'bar aantrekken' al veel doet. Bij een C komt alles precieser, goede edge, juiste snelheid, juiste timing met insturen.
Ik ben nog niet van mening dat een bowkite hoger springt onder normale omstandigheden. Bow geeft je bij harde wind wel het voordeel dat je je edge kunt houden door de grote depower, en daardoor dan wel goed los kan gaan.
Ik heb net de overstap gemaakt naar bow's. Heb bijna 10 keer met 9m bow gevaren. En ben nog steeds aan het zoeken naar hoe ik het beste kan springen. Ik kom er best goed hoog mee, maar ik heb het idee dat het nog iets hoger kan.
Maar ik denk wel dat je niet te ver terug moet sturen bij takeoff (half 12), en niet meteen de bar moet aantrekken. Omdat je dan makkelijk de lift kunt verpesten doordat bows iets 'stall' gevoeliger zijn.
|
|
|
KiteDemon
|
De boost bij C-shapes is veel explosiever en heftiger dan flats. Kort maar erg hevig. Maar flats zitten aerodynamisch beter in elkaar en dat merk je duidelijk in de hangtime. Het voelt allemaal wat softer aan maar je hangt wel langer in de lucht. Wat timing betreft is dit helemaal afhankelijk van de maat die je vliegt en hoe gepowerd je staat. Is voor C's en flats hetzelfde maar bij flats lijkt dit allemaal een beetje in slowmotion te gaan, dus juist niet te ver terug sturen bij afzet maar ongeveer voor je gevoel juist bij 11 uur. Leer springen op gevoel zonder naar de kite te hoeven kijken om je timing in orde te krijgen. Maar wat juist het meest bepalend is voor hoogte is de afzet. Hoe agressiever je aankant, hoe hoger je gaat. BTW, timing verschilt per maat, merk en kitemodel, dus je zal een kite altijd eerst moeten leren kennen, om alles eruit te kunnen halen.
|
|
|
|
ik heb het idee dat ik met mijn waroo veel hoger spring als ik mijn kite terug stuur voorbij 12 uur
|
|
|
KiteDemon
|
ik heb het idee dat ik met mijn waroo veel hoger spring als ik mijn kite terug stuur voorbij 12 uur
Hangt er maar vanaf hoe gepowerd je staat. Hoe meer power, hoe minder je de kite hoeft terug te sturen. Vooral bij platte kites is dat goed merkbaar. Pas als je los bent van het water dan dan stuur je de kite rustig voorbij 12 met veel wind, tenslotte heb je tijd zat in de lucht. Wat mij opvalt bij bow/SLE riders, is dat ze niet goed aankanten bij afzet, maar alles door de kite laten doen door alleen de bar aan te trekken. Als je hoog wilt gaan dan zal je je board juist goed hard moeten poppen bij afzet om ook echt hoogte te kunnen krijgen. De kite doet de rest wel als je eenmaal airborn bent.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Helemaal mee eens om hard met je board af te zetten. Daarmee maakte ik al veel meer hoogte met mijn Rebel. Maar de 9m2 is zo snel en beweegelijk dat hij echt vrij precies terug gestuurd moet worden (kiteloop is zo gemaakt). En tot nu toe meer terugsturen gaf meer hoogte (met afzetten natuurlijk). Heb de 'sweetspot' nog niet echt gevoelt zoals bij mijn C-shapes wel het geval is.
Maar het zal ongetwijfeld ook met het model en type te maken hebben. Met C-shapes springt ook de een makkelijk hoog dan de ander.
|
|
|
remcokite
|
Ik vaar zelf met een torch, mijn vriendn heeft een best waroo. en met de best spring ik veel hoger dan met de naish. bij de torch komt er meer techniek bij kijken,board goedt aankanten, hard en ver de kite terugsturen. bij de best ga je met ligt terug sturen en de bar aantrekken al als een gek de lucht in.
Nou waaide het afgelopen weekend ook wel erg lekker in oostvoorne!! (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
RH
|
Met de Rebel is mijn ervaring dat je veel hoger en zeker verder komt dan met een C. De techniek is volgens mij als volgt: (1) zoek overpowerde situatie, (2) maximale power varen (sheeted-in), (3) kite tussen 10/11 of 1/2 uur plaatsen, (4) aankanten (nog harder varen), (5) bar van je af en agressief insturen naar 12 of voorbij, (6) afzetten en bar aantrekken (in de lucht vervolgens wat links en rechts boven je hoofd sturen)
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Thanks voor de tip. Sinds ik van PL's over ben gestapt op LEI's durf ik niet meer zover terug te sturen. Blijkbaar moet ik terug naar af
|
|
|
|
Met de Rebel is mijn ervaring dat je veel hoger en zeker verder komt dan met een C. De techniek is volgens mij als volgt: (1) zoek overpowerde situatie, (2) maximale power varen (sheeted-in), (3) kite tussen 10/11 of 1/2 uur plaatsen, (4) aankanten (nog harder varen), (5) bar van je af en agressief insturen naar 12 of voorbij, (6) afzetten en bar aantrekken (in de lucht vervolgens wat links en rechts boven je hoofd sturen)
dat is de manier idd!
|
|
|
KiteDemon
|
Erg moeilijk om een gedetailleerde uitleg te geven, omdat de mate van terugsturen helemaal afhankelijk is van hoe gepowerd je staat, en wat voor maat je precies vaart. Globaal kan ik wel aangeven welke beweging de kite moet maken, maar de mate waarin is dus afhankelijk van windsterkte, maat en kite waarmee je vaart. Nogmaals, om alles uit een bepaalde kite te halen zal je deze dus eerst moeten leren kennen, en op gevoel moeten kunnen springen (dus zonder naar de kite te hoeven kijken en je timing van afzet in orde moet hebben) .......dus oefenen!!!! Zodra je een andere maat of kite pakt, zal je zien dat je timing ook gelijk in de soep loopt, en zal je jezelf weer moeten aanpassen aan de kite, om er weer alles uit te kunnen halen.
|
|
|
|
zeker weten! vaar 9 van de 10x met een 14 en als ik dan een keer met de 9 aan het varen bent is mijn timing waardeloos!
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Timing is idd. per kite en ook per maat verschillend. Maar mijn Rebel gaat duidelijk minder hoog op de klassieke C-methode sprong. Vroeger met Peter Lynns moest ik ook verder terugsturen, maar dat heb ik snel afgeleerd met mijn eerste LEI kites. Nu moet dat weer terug.
Ik ga het snel proberen, de windgoden zijn ons weer gunstig gestemd in ieder geval komende week (vrijdag?)
|
|
|
RH
|
Vroeger met Peter Lynns moest ik ook verder terugsturen, maar dat heb ik snel afgeleerd met mijn eerste LEI kites. Nu moet dat weer terug.
Je hoeft helemaal niet verder terug te sturen dan bij een C-kite. Van 11 naar 12 of van 1 naar 12 is echt voldoende om heel hoog te gaan met de Rebel. Het gaat veel meer om het feit dat je gedepowerd instuurt (bar halverwege depowerlijn met één kant van de bar ver naar je toe), en dan kant houden en plots afzetten en bar aantrekken.
|
|
|
Leander
Logs: 0 | 4 uur
|
Om echt hoog te gaan, moet je bij bijna iedere kite gewoon naar 12 uur sturen. Dan krijg je de lift recht omhoog en ga je minder ver. Hoe lomper je instuurt, hoe hoger je gaat. Maar het allerbelangrijkste is nog steeds de afzet. Als je niet megahard aankant en goed wegpopt op het juiste moment, dan krijg je gewoon geen hoogte. Alles draait om de timing. Dit is veel belangrijker dan dat je je kite naar 12 uur of naar 12:30 stuurt. gewoon oefenen en kijken wanneer je het hoogste gaat. (en als het kan een golfje meepikken )
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Met een Vegas 2005 8m2 kon ik veel hoger springen met de '12 uur' methode (en stevig aankanten en afzetten) dan met de Rebel. Maar ik moet toegeven, nog niet kunnen testen in high-end van de kite. Idd. niet helemaal depoweren helpt enorm voordat je naar boven stuurt. Hopelijk vrijdag weer in de praktijk oefenen!
|
|
|