Instap kite.

-KiteFanatico-

Geen avatar

November 26, 2006, 22:18:12
edit2Rapporteer  
Hey mensen,

Ben beginnnend kiter en daarom kom ik ook bij jullie om advies vragen.

Ben aan het orienteren, iemand die mij kan helpen als het gaat om verschil tussen 5th line en bow kites. Ik heb zo beetje rond zitten neuzen in de topics en wat mij opvalt is dat er veel termen rondvliegen zoals c- kites bijvoorbeeld.

Zijn er magazines e.d. in de running waar je algemene informatie op kunt doen over alle soorten kites en hun specifieke functies en mogelijkheden?

Momenteel zit ik nog in Spanje en ik kom eind januari naar Nederland. Ik wil daar gaan starten met kiten in mijn vrije tijd maar ik weet niet wat je in Nederland voor magazines of ander bladen hebt.

Ben van lengte 1,84 met een gewicht van 66 Kg. Ik ga lessen nemen bij Harry Vogelezang, Hem is mij via een vriend aangeraden.

Misschien dat iemand beetje op weg kan helpen!

Muchas Gracias,

Pavlo
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 November 26, 2006, 23:01:10
edit2Rapporteer  
Januari is hier superkoud, geen tijd voor beginners. Vanaf mei met schoenen en het juiste pak is realistischer.

4 lijns BOW: kite zit vast aan 4 lijnen. Om alle kracht uit de kite te halen moet je de bar helemaal van je af duwen, waardoor de spanning op de achterlijnen verdwijnt. Hierdoor valt de kite drukloos naar beneden. Helaas gebeurd dit niet altijd, of de kite kan inverteren.

5 lijns BOW: Kite vliegt op 5 lijnen (3 aan de voorkant, 2 aan de achterkant). Wanneer je de bar van je af gooit (safety trekken) glijd de bar +/- 5m over de 5de lijn (de aan je harnas vast blijft zitten) waardoor de kite volledig drukloos wordt en naar beneden valt. Herstarten is dan niet zo moeilijk.

Persoonlijk vind ik een 5 lijns BOW veiliger doordat je de kite totaal drukloos kunt maken in geval van nood. Ik geloof dat RRD nu een uitzondering heeft met een drukloos systeem met maar 4 lijnen, schijnt erg goed te zijn maar weet niet of die kite geschikt is voor beginners)
Formula1

Antwoord #2 November 26, 2006, 23:50:06
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf ook een beginner. Je kan beter beginnen in april/mei idd.
Zelf heb ik nu een Naish Aero II 5 lijns. Dit komt omdat een collega van mijn moeder ook kite en deze dus aanraad en hij was helemaal niet duur, hij is nog helemaal nieuw. Ik heb er ook een beginners board bijgekregen. Ik zou nu zo het water op kunnen gaan, maar te gevaarlijk en te koud. Zorg dat je je goed laat inlichten en niet zomaar een goedkope 2de hands koopt.
ijbe
Gast
Antwoord #3 November 27, 2006, 00:06:50
edit2Rapporteer  
Heb je de zoekfunctie al geprobeerd ? Er zijn een hoop vragen zoals de jouwe geweest.
Succes met je aankoop !
deltomaso

Antwoord #4 November 27, 2006, 00:16:03
edit2Rapporteer  
januari superkoud? als het zo doorgaat met het weer, kunnen we in februari weer met een shorty varen schater
Jarno

Geen avatar

Antwoord #5 November 27, 2006, 00:24:01
edit2Rapporteer  
wake kiter heeft het alleen over de BOW, maar vergeet de C en SLE kites hier

RRD heeft idd de hypertype, welke tussen een BOW en een SLE inzit, heb m zelf nog steeds niet kunnen testen (@$#%#Q$%) vanwege mn knie (@#$@#$#$@%#) maar heb gehoord dat het een zeer goede kite is.

Vraag het ook aan je leraar.

Je hebt nog een tijdje dus zoek zelf lekker een beetje rond op google, reviews, forums etc

Met jouw gewicht en lengte zou ik ergens rond een 12m2 kite gaan zitten.. of je moet nog jong zijn en van plan zijn veel pindakaas te eten als je naar nederland komt dan misschien iets groter.

succes
Formula1

Antwoord #6 November 27, 2006, 00:30:13
edit2Rapporteer  
Ik heb trouwens ook een 12m2. De gemiddelde grootte. Het zou trouwens wel mooi zijn als het dit weer blijft.
rob s.

Antwoord #7 November 27, 2006, 00:42:13
edit2Rapporteer  
zal wat extra gaan sparen en  een naish boxer sle 2007 9m en een naish raven 2007 14m halen. maar ja dan ben je wel een heel hoop euries kwijt. je range ligt dan van de boxer tussen 17 kn tot 35 kn en bij de raven van 10 kn tot 22 kn kan je bijna !!! altijd varen
kitaholic

Antwoord #8 November 27, 2006, 00:51:17
edit2Rapporteer  
De nieuwe generatie bow of hybride kites zijn idd goede aanraders, met jouw gewicht hoef je niet groter dan 12 m2 gaan.

De RRD hypertype waar anderen het hier over hebben is een top kite, maar is meer performance en mijns insziens niet geschikt voor beginners omdat hij wat minder stabiel is, met name de kleinere maatjes. Denk dat je met een ozone instinct / best waroo / north rebel / naish boxer niet fout kan gaan.

Maar wacht idd even tot het water een beetje op temperatuur is (mei).
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.