18 inch bar op 14m² ?

Nicolas

Berichten: 914
November 30, 2006, 17:18:57
edit2Rapporteer  
Maakt dat echt zoveel uit als je met een kleinere (shift)bar 18 inch op een grotere kite 14m² vaart ?
daanbanaan

Berichten: 585
Antwoord #1 November 30, 2006, 17:40:08
edit2Rapporteer  
van waar die wedervraag??
zagy

Berichten: 804
Antwoord #2 November 30, 2006, 18:06:33
edit2Rapporteer  
antwoord is toch al goed gegeven, het werkt niet goed.
Ik dacht zelf dat het altijd makkelijk kon, heb het dan over een 12 m, maar dat werkt ookniet echt goed.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #3 November 30, 2006, 18:36:43
edit2Rapporteer  
18 inch is 45 cm. Ik heb nitro 12.(standaard 50 cm 20 inch), vaar die op 45 cm en dat is perfect. Zou niet anders willen. 45 cm geeft veel meer gevoel en controle.

Misschien geldt dit niet voor alle kites. Maar ik heb de torch 12 ook even gevlogen op een 18 inch, niks aan het handje werkt super.
Ik pak wel altijd het laatste knoopje, voor de meest power. Als je dat niet doet, zou het idd een beetje te kort kunnen zijn.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #4 November 30, 2006, 19:05:05
edit2Rapporteer  
?? Wat een onzin ! Lengte bar heeft niets te maken met power... Alleen met de stuuruitslag die je kunt maken en dus stuursnelheid...
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #5 November 30, 2006, 21:03:06
edit2Rapporteer  
Marcel, een kite stuurt alleen als je je stuurlijnen aantrekt. Als je kite helemaal gedepowerd is, hangen je stuurlijnen helemaal slap. Je kunt aan de bar trekken wat je wilt(sturen), maar zolang je stuurlijn niet strakker gaat staan(niet de kite aantrekt) zal je kite niet draaien.

Hoe langer je controlbar is, hoe meer stuurlijn je aan kunt trekken, hoe meer bereik je hebt.

Als je dus een kleinere dan de ''aangeraden'' lengte bar wilt nemen, zal het probleem zijn dat je minder bereik hebt om de stuurlijn aan te trekken. Je zult een grotere stuuruitslag moeten maken.
Helemaal als je kite gedepowerd (slappe stuurlijnen) staat. Dan kun je met die kleinere bar niet meer genoeg aan die stuurlijn trekken.

Dus een kleinere bar kan wel, maar dan moet je wel zorgen dat je stuurlijnen strakker staan.

Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #6 November 30, 2006, 23:10:57
edit2Rapporteer  
Rory,

Je stelt een kite toch altijd eerst af?! Wanneer je de stuurlijnen strakker zet power je eenvoudigweg de kite meer. Maakt dan niet uit of je bar lang of kort is...

Indien je een kortere bar gebruikt en vervolgens de stuurlijnen strakker zet dan normaal dan heb je gewoon meer power. Uiteraard heb je minder spanning op je stuurlijnen wanneer je (teveel) depowered maar dat is met een korte bar ook zo en dan heb je minder stuuruitslag dus wordt ie minder stuurbaar.

Met andere woorden, je compenseert met strakkere stuurlijnen niet de lengte van de bar!
torch111@
Gast
Antwoord #7 December 01, 2006, 00:11:08
edit2Rapporteer  
@ Rory, Marcel heeft gelijk

drifter

Berichten: 1757
Antwoord #8 December 01, 2006, 00:23:10
edit2Rapporteer  
Zit een fout in mijn verwoording. (grinnik_kitesmiley)
Ik bedoel niet dat je je stuurlijnen strakker moet zetten, sorry dat zet ik idd beetje verkeerd neer. Moet 'strak' staan.

Op mijn kite zitten 3 knoopjes voor de stuurlijnen. Ik bedoel te zeggen dat je het het knoopje voor de meeste power moet pakken wil je een kleinere bar nemen. DAt werkt beste op een kleinere bar.
Bij de standaard bar kun je wel alle drie de knoopjes pakken, omdat je bar meer bereik heb.

Ik heb een 8m en 12m met de 45cm bar van de 8m. Eerste keer 12m vliegen heb ik kite op eerste knoopje gezet. Verste van de kite, minste power. Mijn eerste gedachte was, shit die bar is eigenlijk net te kort. Ging wel maar moest flinke halen maken met die bar. Nu gewoon op 3e knoopje en is perfect. Snapje?
 
Dat probeer ik eigenlijk te zeggen. Dat is denk ik ook waaar het in dit topic over gaat. Kan 18inch op een (12) 14meter kite.
Ik weet dat het bij 12m geen probleem is, bij 14 zou het misschien wel kunnen maar 20 inch is beter.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.