Otto
|
Ok, nu een hele flauwe.... Waarom heeft de Kerstman een baard?
En een serieuze vraag.... Wat is sikkelcelanemie?
|
|
|
reinout
|
sikkelcel is tog een mutatie van bloedcel door verkeerd dna?
|
|
|
Otto
|
Ja, bijna. Sikkelcelanemie is een mutatie waardoor rode bloedcellen van vorm veranderen. In de plaats van de ronde, zachte schijfjes die ze zijn worden ze sikkelvormig en hard. Hierdoor kunnen ze niet meer makkelijk door de smalste aderen, gevolg is verstoppingen van de rode bloedcellen en veel pijn. Sikkelcelanemie komt alleen voor bij mensen met een zwarte huidskleur en de pijn begint op het moment dat ze een inspanning moeten leveren.
Moest ik btw leren voor mijn bio examen, is niet gegoogled (grinnik_kitesmiley)
[Edit]: de pijn begint natuurlijk niet op het moment dat ze een inspanning moeten leveren, maar op het moment dat ze een (zware) inspanning leveren.
|
|
|
margrietje
|
ja sikkelsel anemie komt heel veel voor rond de evenaar, daar is zo ook n hogere kans op malaria, sikkelsel anemie schijnt daarbij n beschermende factor te zijn. daarom gaan al die mensen daar ook niet er aan dood zonder inentingen enzo!
(moest ik vorig jaar nog leren) nu volgend vak imunologie wordt t nog erger!
maare okewat houd de disengagement theorie in??
|
|
|
margrietje
|
oja sikkelsel anemie heeft geen drol met huidsskleur te maken.. toevallig wonen er veel donkere mensen rond de evenaar
|
|
|
|
Roon
|
Disengagement theorie:
Mensen verbreken hun verloving en gaan in de kroeg zitten...
|
|
|
reinout
|
bij sikkelcelanemie maakt het niet uit welke huidskleur je hebt. Bij sikkelcelanemie geven de gemuteerde (sikkel)cellen minder goed de zuurstof en koolstofdioxide door, daardoor merk je het pas bij zware inspanningen. Tenminste dit is mij verteld.
|
|
|
Matjas the scissor-kid
|
Door het profiel van de vleugel ontstaat er een luchtstroom met aan de bovenkant een hogere snelheid dan aan de onderkant van de vleugel. Hierdoor ontstaat er aan de bovenkant van de vleugel een onderdruk, waardoor als het ware het hele vliegtuig omhoog wordt gezogen.... goed zo sikkel me wattus.... en ziet me oma daarom zo bleek... mzzsl
|
|
|
|
Otto ergens anders
Gast
|
Naja, dat is iig de info die bij mij in mijn biologieboek stond. Ik ben geen expert op dat gebied hoor (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Silver Surfer
|
s nik kel-cel an me knie dus, irritatie in je knieholte als ie er langs schuurt. Maar ik zal voortaan op m'n taal letten, hoor. En bij het onderwerp blijven, want het is best gezellig.
|
|
|
Matjas the scissor-kid
|
hahah dus jij kan ook geen drie kwarts broek aan wegens je je weet wel mzzsl
|
|
|
reinout
|
haha (hangloose_kitesmiley)
|
|
|
|
|
margrietje
|
ik denk ook dat ik dat zou wil houden!
|
|
|
Jarno
Geen avatar
|
jongens jongens... we raken hier weer een beetje offtopic
|
|
|
|
Micky
|
Als het dan zo erg is....off-topic. Ben net terug van de wintersport en ja, er lag sneeuw en de hele week zon..... Wat zijn de 10 cru's uit de .......... Er is dus een gebied waar maar 10 cru's zijn.....
|
|
|
Lex
|
alpen?
|
|
|
margrietje
|
cru? critisch rondzwervende utrechter?
|
|
|
margrietje
|
maare okewat houd de disengagement theorie in??
|
|
|
|