Lord of the Boards
|
Hey Aram, Lift wordt volgens mij veroorzaakt door het verschil in luchtsnelheid boven en onder je kite. Doordat de lucht boven je kite een hogere snelheid heeft, onstaat daar een soort vacuum waardoor je kite omhoog wordt getrokken (vleugel effect) Doordat de buiding naar boven loopt, lijkt me dat de lucht onder je kite makkelijker weg kan komen, waardoor die luchtsnelheid hoger wordt. Als de snelheid van de lucht onder je kite hoger is, wordt het verschil in luchtsnelheid minder, waardoor het vleugeleffect dus ook minder wordt. Ik kan het zo niet aangeven op een foto, want ik heb er op het moment geen programma voor. Mijn HD is gecrashed, dus ik moet alles opnieuw installeren. Op deze foto is het te zien: En dan bedoel ik niet bovenin, want dat komt waarschijnlijk omdat die ene strut leeg is (???), maar bij de een na onderste strut
|
|
|
Wimt
|
Aram, een bolle kite is stabiler, maar draait langzamer. Heb dat bij de X-bow ook gedaan, met zware latjes meer bolling; erg stabiel, maar stuurt langzaam. De latten tussen de laatste struts eruit gehaald; beter draaien.
|
|
|
Loepie (2 flat-3) de Leeuw
|
Wacht nu maar af allemaal tot hij de kite een aantal keer heeft getest ipv allemaal meningen en theorien op te schrijven.
|
|
|
Lord of the Boards
|
Als je zo'n project op een forum zet wil je volgens mij meningen en theorien horen. Kun je alleen maar van leren. Daarom is het een forum. En dit viel me gewoon op.
|
|
|
aramfoil
|
@LOB klopt, meningen zijn altijd welkom, mist onderbouwd, ik zie idd de buiging ook waar jij het over hebt, en misschien heeft dat invloed op de lift, de enige manier om dat te testen is door de buiging weg te halen bv mbv een lat. (ik zal nog even wat neuzen in aerodynamica boeken omtrend reflex profiles).
@wimt ook jouw mening is welkom maar hier geld juist dat er een theoretische onderbouwing moet zijn. en vooralsnog mis ik die bij jouw verklaring over de latjes en de bolling en de stuursnelheid. dus kan ik alleen zeggen dat het een theorie is, als jij dan vervolgens zegt dat mijn kite daardoor snel stuurt en weinig lowend heeft (zonder hem zelfs in je handen gehad te hebben) vind ik enigzins prematuur.
Ik denk dat als ik ergens ga varen dat ik de kite ook even in de handen steek van een paar doorgewinterde kiters, die dan vervolgens hun mening over vlieggedrag kunnen geven en zelf kunnen posten hier.
Aram
|
|
|
daanbanaan
|
@aramfoil laat die prutser van een wimt toch, hij weet zelf niet waar i het over heb. zo te zien zijn die fotos op ijmuiden gemaakt, hoop je een keer tegen te komen daaro ben zeker benieuwd naar de eind resultaat en wil wel een keertje in mn handen hebben. keep up the good work dude
groet daan
|
|
|
Wimt
|
Aram, lees de afdeling nieuws hierover, daar wordt het nog een keer uitgelegd. Maar het is bekende theorie; bol is stabiel en voor weinig wind, vlak is voor snel en sturen. Tot zover de theorie, heb `m niet in mijn handen gehad, maar daar gaat het hier niet over. Als je hierover vragen hebt; geen probleem maar a.u.b. no hard feelings, wat jou daarmee meteen een uitzondering maakt. En ik sluit mij aan bij bovengenoemde opmerking, dat dit een forum is om dingen te bespreken, zie dit dus graag niet als zinloze kritiek, ook daarin zou je dan meteen een uitzondering zijn.
Kortom, verbaas mij eens.
|
|
|
Elevation
|
zou je ook nix van wimped aantrekken, allemaal onzin kraamt ie uit en komt dan weer met wazige verklaringen on onverklaarbare stukken tekst..
vind het er goed uitzien wat je hebt gebouwd aram... hoop de kite ooit eens life te kunnen aanschouwen..
|
|
|
|
|
El Rudo
Logs: 0 | 252 uur
|
hey Aram, geweldige kite, mooi gemaakt! Hopen dat je er ook mee kan varen, hoewel het grootste deel van de kick al binnen is lijkt me. Ik zat nog te denken over een ouwe topic hier over speedkiten, daar ging het over de hoge drag van kites. Heb je al overwogen om het "kuiltjes in de golfbal" of "stripjes op het schaatspak" principe toe te passen om sublaminaire turbulentie te creeren? volgens de theorie zou je dan een hoop minder drag hebben, dus sneller varen en hoger lopen. Golfers roepen dat gladde ballen ongeveer de helft zo ver komen als "dimpled" ballen. http://entertainment.howstuffworks.com/question37.htmhttp://www.nieuwarchief.nl/serie5/deel05/dec2004/pdf/timmer.pdf
|
|
|
aram vroling
Gast
|
@el rudo: volgens mij werken die kuiltjes alleen omdat de bal een spin heeft, de airflow blijft eraan hangen en wordt door de draaing neerwaarts gedrukt, waardoor de bal lift krijgt, maar ik kan dat mis hebben. ik denk dat voor speedkiten je een vlakker bow met hoge AR wilt hebben met een bunkerhard (lees niet rekkend) doek. b.v. mylar (wat ook in erg dunne vorm te krijgen is. dat met wat andere aspecten zou wel een toffe speedkite opleveren.
@de rest. vorige week gevaren met mijn bow, ben geen held met springen, maar als het meezit vanmiddag op schellinkhout, en dan wil een maat van me ook wel even proberen. trouwens als je me daar ziet mag je er wel even mee varen (op voorwaarde dat je het kan en dat je een beetje voorzichtig bent.)
groet aram
|
|
|
El Rudo
|
ik ben geen aerodynamikert maar ik heb begrepen dat het gunstig is om een dun laagje turbulente lucht op je aerofoil te hebben, dat werkt als een gel waardoor de langsstromende lucht langer aan het oppervlak blijft hangen. resultaat: minder zog/drag en meer effect van de vorm van het profiel (lift etc.). Kijk maar even naar de die 2e link pdf, 2e plaatje (bol in windtunnel). verder wel een aardig artikel, ze vertellen ook dat ze voor verschillende snelheden verschillende ruwheden textiel gebruiken in die schaatspakken, waardoor ze ook weer minder drag krijgen. Allemaal om die gel-laag te krijgen. Het lijken mij ideeën die in de kites toepasbaar zijn, imho is drag een ondergewaardeerd probleem bij kites. succes met testen trouwens!
|
|
|
WIMPIII
|
Hey El Rudo. Waar moeten die dimples dan komen? Aan de onderkant van de LE neem ik aan?
|
|
|
Morres
|
kuiltjes principe word oo kgebruikt bij stille ventilatoren van computers
|
|
|
El Rudo
|
@wimpIII, check even die pdf http://www.nieuwarchief.nl/serie5/deel05/dec2004/pdf/timmer.pdf, op 2de pagina duidelijke plaatjes van bollen, één zonder en en één met groef op ca 50° van de "vliegrichting". Dimples hoeft niet bij een kite want die gaat maar een kant op (okay met een beetje angle of attack verandering bij depower heb je een paar graden verschil). Een bal draait alle kanten op en heeft dus niet zo veel aan lijnvormige groeven. op het derde blad zie je een been van een schaatser, dat is een betere vergelijking met een LE. Daar zit geen groef in (doet pijn) maar daar zit zo'n stripje op geplakt. vlgs mij kan je met een stripje neopreen (3-4 mm, op 45-50° tov de angle of attack) over de hele lengte behoorlijk wat drag reduceren. Je zou er één boven en één onder kunnen stoppen. En als je zelf je kite bouwt zou je een dikke langsnaad van de LE met de open kant tegen de vliegrichting in kunnen maken, alles wat de luchtstroming een beetje verstoort kan je gebruiken Het kan ontzettend gezwam zijn, maar het is een aerodynamisch concept dat toch wel bewezen is, en al tientallen jaren op allerlei manieren wordt toegepast bij aerofoils en idd ventilatoren, munitie, ballen, vleugel etc.. Het lijkt me dat je drag kan reduceren, wenselijk op pad naar een superkite! Het concept van grover weefsel voor de LE zou ook kunnen werken, het schijnt wel dat de snelheid van de luchtstroom uitmaakt hoe grof dat moet zijn (staat ook in dat artikel)
|
|
|
Loepie (2 flat-3) de Leeuw
|
Vaandaag ff een stukje ermee gevaren en ik was echt onder de indruk van de snelheid en kracht van de kite. Eerste keer dat ik een bow gevaren heb en ik hoefde niet eens te wennen. Impressive. Bedankt nog Aram.
|
|
|
aramfoil
|
Ik heb er nu drie keer mee gevaren,
Ik kan wel zeggen dat de low end erg goed is (ik denk vergelijkbaar met een 15 meter kite) afgelopen zondag was eventjes alleen mijn 10 en een 18 meter airush lift bezig! moet wel zeggen dat dit voor een groot deel te danken was aan de forse directional die onder mijn 10 gevaren werdt maar dan nog! en als de wind dan even toeneemt dan gaat ie echt goed, hoogte lopen? vroeger moest eerst hoogte lopen en dan kon ik een trukje gaan doen, nu moet ik wel truukjes gaan doen anders raak ik al die hoogte niet kwijt!
nadelen zijn wel dat je bv weinig bardruk hebt, waardoor je wat meer moet opletten waar de kite is, en als je rotaties doet is dat onhandig met een snelle 10 meter kite. andere punten van kritiek, de TE flappert nogal aan de tips, vooral bij sturen etc. maar ik ben geen voorstander van latjes, dus dat blijft gewoon zo. en ik moet nog wel leren hoe af te zetten voor een sprong en alles te timen, maar dat kon ik met een fabieks-C ook al niet.
kortom ik denk dat met een paar kleine nodificaties dit echt een superkite is! (maar aangezien ik bevooroordeeld ben zeg ik: als je me ziet en je wilt uitproberen, gewoon even vragen!)
groeten Aram
|
|
|
El Rudo
|
te gek man, lijkt me waanzinnig kicken met eventjes je eigengebouwde kite. Cheers!
|
|
|