Jasper
|
bft 6 met stoten bft 7; op een locatie met veel ruimte, met de mogelijkheid om te staan; maximale vlieger grootte 4-5m2. Dat echt als max. 30 kn vind ik al teveel, vind zelf stoten tot 25 kn max.
Ben van mening dat je in deze omstandigheden pas kan lessen na het bodydrag stadium. Les2 dus.
|
|
|
KiteDemon
|
Zolang de wind stabiel is kan je bij wijze van spreken makkelijk tot 7-8 bft doorgaan als je het juiste materiaal in huis hebt. Het gevaar zit em eerder in de stoten (plotselinge wisselingen in kracht). Meestal is het zo dat hoe harder het waait hoe groter het verschil met de uitschieters. Tja...wat is nog verantwoord, dagen met stabiele wind boven de 6bft zijn erg zeldzaam in Nederland en zouden ze er zijn zorg dan in ieder geval dat je op het water staat want dat zijn de echte supersessies....
|
|
|
KiteDemon
|
Wil er ook nog aan toevoegen dat lessen altijd in ondiep water worden gegeven dus de kans dat je je enkels breekt na gelift te worden en toch op je pootjes terecht komt erg groot is.
Fer
|
|
|
ErikB
|
Ik heb < windkracht 5 met stoten van 22 knopen( windkracht 6 ) gestemd. Maar sluit me helemaal aan bij Fer met het juiste matriaal 4 meter of kleiner en een Stabiele tot windkracht 7 zou het ook moeten kunnen om les te geven.
Alles daar boven is gekken werk. We hebben het hier wel over beginners. Is toch niet de bedoeling dat ze straks denken met wind kracht 7 kan ik gewoon kiten, met zulke wind is het gewoon hard core.
En die kleine kite's één foutje en dat ding loopt 3 keer rond.
Wat je veel ziet in het buitenland waar de weer condities soms extreem zijn is dat er gebruik word gemaakt van een boot.
|
|
|
Marco
|
Materiaal en lokatie zijn de onderdelen die je als je les geeft sowiezo op orde moet hebben, als je bij veel wind, vanaf windkracht 5, les gaat geven dan is het heel belangrijk dat je met je materiaalkeuze rekening houdt met de variaties in windkracht. Je lokatie moet voldoende ruimte bieden aan de cursisten om bij een windvlaag de vlieger, of veilig te crashen of om een stuk achter de vleiger aan te slepen, bodydrag. Bij veel wind heb je dus ook veel ruimte nodig. Bij twijfel, doe het niet
|
|
|
Moza
|
Als windkracht 5 de limiet zou zij....volgens de meesten hier.....dan kunnen de scholen wel inpakken.
1 ding...als je binnenkort zelf eens gevaren hebt dan zou je eens de windstatistieken erbij moeten pakken...wedden dat er stoten 6 tussen zitten....dat is hier bijna altijd!!
Ik zeg dat het harder kan....wel afhankelijk van het gewicht van de cursisten en instructeur en de kitemaat!
|
|
|
WaZuP
|
Het hangt er ook vanaf of de instructeurs veel ervaring hebben met die wind. Ook het nieveau van de beginner is belangrijk. En de wind moet gewoon redleijk stabiel zijn. En natuurlijk kun je wel stemmen maar een 18 meter kite in windkracht 5 met stoten werkt natuurlijk ook niet. Laters Tim
|
|
|
WIM
Geen avatar
|
Om een goede beginnersles te geven heb je een stabiele zachte wind nodig. Diegene die zeggen dat ze in Fuerte met storm les geven zal wel gelijk hebben, of dit gelijk staat met op een veilige manier les geven is wat anders. In Cabarete geven IKO erkende scholen bv les in het water vlak bij het strand. De beginners (duidelijk de eerste les) mogen dan vertrekken in een rustig stukje water met weinig zwemmers en worden rustig verder getrokken door de zones met veel zwemmers. Vervolgens valt de kite in de water, de zwemmers moeten hun hoofd intrekken en mogen lekker wat mee aan de touwtjes van de kite trekken. Allemaal geen probleem en verantwoord, zolang er maar geld verdient wordt.
|
|
|
KiteDemon
|
Het commerciele aspect wil de objectieve kijk op veiligheid nog wel eens vertoebelen.... Gelukkig is het tot nu toe nog allemaal goed afgelopen en kunnen de klanjes tevreden naar huis.
|
|
|
KiteDemon
|
Oja..vraag is waar trekken we de grens? Tot het ook een keer daadwerkelijk misgaat? Er schijnen verschillende meningen over te bestaan...
|
|
|
Naish........what else???
|
Op het autostrand, de kites bij het water starten, kleine kites, moet tot kleine 6 bft te doen zijn. Ervaren kiters moeten weten dat beginners onvoorspelbaar zijn, passeer ze bij voorkeur aan de up-windzijde, passeer ze down-wind op grote afstand van de beginner, vooral bij harde wind. Bij zulke wind als zondag ga ik het water niet op, als beginner zou ik het uit enthousiasme denk ik wel gedaan hebbben! Een lesser is een beginner die vertrouwt op de deskundigheid en inschattingsvermogen van zijn instructeur, een verandwoordelijke taak dus! Ik hoop voor alle scholen dat er nooit een dodelijk ongeluk onstaat door te harde en vlaggerige wind. Iedereen op passen dus!
|
|
|
~Sjors RE-CO2
|
Kan beter zeggen, tot welke wind is het nuttig om les te hebben...
|
|
|
Radical Ronnie
Logs: 0 | 1555 uur
|
Beste Arjan,
Op het eerste gezicht een nuttige poll, echter met te weinig parameters!!!
Wat behalve de windsterkte een minstens zo belangrijke rol speelt, zijn bijvoorbeeld:
- Windrichting (Aflandig, sideshore, aanlandig, etc.). Met een pal aanlandige wind, wordt het al veel sneller gevaarlijk, dan bij een sideshore wind, bij een even sterke windkracht! Aflandige wind geeft weer heel andere gevaren...
- Het al dan niet aanwezig zijn van obstakels op het water of juist aan de kant. Een onschuldig ogende golfbreker, ver benedenwinds, kan bij vlagen van > 25 kn. al snel erg dichtbij komen en levensgevaarlijk blijken...
- Het aantal mede-watersporters/strandgasten
- Etc.
Kortom een kwestie van je gezond verstand gebruiken bij de vele mogelijke voorkomende situaties!
Gr. Ron
|
|
|
|
~Arjan
Founding Father
|
Hoi Radical Ronnie,
Je hebt groot gelijk over de kleine poll. Er zijn nog tal van situationele en persoonlijke factoren die hierbij een grote rol kunnen spelen. Veel factoren staan hier al op het forum of op de site.
We willen al jullie input uiteindelijk verwerken in de site.
Maar, wanneer je rekening houdt met al die factoren kun je misschien toch een grens aangeven tot wanneer jij het acceptabel en verantwoordelijk vind om les te geven of ontvangen.
Bij de IKO is de lesgrens bijvoorbeeld 24 knopen(windkracht 6).
Bedankt voor de serieuze berichten, Arjan
|
|
|
Moza
|
Dat zal in de praktijk anders liggen Arjan, dat kan niet anders.....
24 knopen.....nou dan kunnen ze op tenerife tarifa hawaii mauii en cabarete 3 dagen per jaar les geven......heb op tenerife een IKO school ook les zien geven terwijl ik nog nooit zo overpowered had gestaan met mn 9m^2....dat was nog eens hardcore les geven, en lachen hoor die cursisten en instructeurs! Gewoon een andere mentaliteit. Daarmee zeg ik niet dat dat in nederland ook moet kunnen, ik begrijp dat er hier natuurlijk meer speelt. Maar dan vind ik een grens van 24 knopen verkondigen door de iko ook hypocriet!......miisschien moeten ze dan wat strenger gaan controleren.
|
|
|
KiteDemon
|
Moza,
We beperken ons hier tot Nederland dus dat betekent dat we toch wel rekening dienen te houden met de regelgeving hier. Betekent ook dat we onze mentaliteit moeten aanpassen omwille van het behoud van de spots. Helaas brengt dat beperkingen met zich mee maar voorkomen is idd beter dan genezen (en mocht het mis gaan dan zal het erg moeilijk zijn om dat nog te genezen).
Fer
|
|
|
Moza
|
Hee Fer,
ik weet dat en realiseer me dat ook wel....alleen vind ik de laatste tijd dat er heel veel gezeken wordt over veiligheid mbt tot wind en scholen terwijl ik mensen nog steeds het water op zie gaan met slecht werkende safety systemen bijvoorbeeld.....dan moet iedereen ook super consequent zijn.
Verder zag je na die video's op het autostrand met die springvloed, die ik zelf ook vet vond, veel mensen ook enthousiast reageren......
Ik probeer met mijn posts een beetje de dubbele moraal eruit te krijgen, ik heb namelijk het idee dat veel mensen zeuren om het zeuren! En inconsistent zijn in hun mening!
Veder wil ik het ook gewoon safe, PERIOd!
Laters
;D ;D ;D
|
|
|
KiteDemon
|
Hey Moza,
Yep, niet iedereen is even objectief en de meningen lopen nogal uiteen m.b.t. wat nog verantwoord is of niet. Ook ik maak mij daar schuldig aan. Als het niet zo was dat de maasvlakte en omgeving op scherp stond dan had waarchijnlijk geen haan er naar gekraaid ( ik ook niet).
Maar anyway, ook hier leren we allemaal weer van en het is duidelijk dat de nederlandse kitegemeenschap al een stuk bewuster is dan 1 á 2 jaar geleden.
Cyah (morgen op Autoplaya?)
Fer
|
|
|
Moza
|
Hey Moza,
Maar anyway, ook hier leren we allemaal weer van en het is duidelijk dat de nederlandse kitegemeenschap al een stuk bewuster is dan 1 á 2 jaar geleden.
Cyah (morgen op Autoplaya?)
Fer
En das alvast mooi meegenomen!.....ben er morgen wel bij denk ik, balen alleen van de wind! Mahola
|
|
|
Pretorian
Gast
|
Ik denk dat het beter is om met een heel klein kiteje bij windkracht 6/7 te lessen dan met een enorme trekzak bij windkracht 2. Ik heb het vaak genoeg zien gebeuren dat ze met te weinig wind toch gaan lessen. Valt de, te zware kite, op 12 uur voor uit het windvenster, en pakt nog net even een zuchtje wind midden in de powerzone vlak boven het water. Dit vind ik persoonlijk gevaarlijker dan gecontroleerd oefenen met (zeer) zware wind.
|
|
|
-DAVE-
Gast
|
het liefst met 3 bft en een trainer kite dan kan je ook met elkaar praten EN ELKAAR GOED VERSTAAN!!!! DUIDELIJKHEID Lijkt me ook 1 van de prio's
met 7bft is het meestal schreeuw hier, schreeuw daar, en de boodschap is nog niet gehoord.
maar eeeh... idd. Niet boven de 6 bft gaan lessen (met beginners..)
|
|
|
KiteDemon
|
Kiteschoolhouders en instrukteurs zullen hun verantwoording moeten nemen. Toch zijn daar onderling ook weer verschillende meningen over. Er zijn veel faktoren waar rekening mee gehouden moet worden maar uiteindelijk vertouwt een lesser het inschattingsvermogen van de instrukteur. (blijkt nogal veel verschil per school te zijn)
|
|
|
~Arjan
Founding Father
|
Ok mannen,
Bedankt voor jullie reacties en feedback.
De poll blijft aan maar zal zakken in de berichtenlijst.
We zullen jullie feedback en andere theorie binnenkort uitwerken in een permanent artikel op de site.
Good winds, Arjan
|
|
|