|
100%-DINGES-®!!!!!!!!
|
dus met 70kg en 'n board van 131 kun je met je 14 met 10 knopen weg komen!! lijkt mij n prima low-end
|
|
|
Bluecupra
|
kan het eigenlijk bijna niet voorstellen. Heb zelf een Raven 2 16 en heb toch minimaal 12 knopen nodig om weg te komen (Nobile 666 1.29 / 78KG).
Heeft de R3 echt zoveel meer lowend dan de R2?
|
|
|
slufterhufters.com
|
14m zal vanaf 12k inzetbaar zijn met jou gewicht en een 131 board. Let wel: met een breder board planeer je sneller dan met een langer board.
Low end zal niet beter zijn dan een 16m lift.
Voor de rest een mega vette kite, in alles subliem.
|
|
|
Derk
|
O.K, dus jij denkt niet beter, maar wel vergelijkbaar ?, weeg 90 kg en vaar met een 1.35/41 boardje, het hoeft wat mij betreft niet beter te zijn, vergelijkbaar is prima !
|
|
|
Rutger
Founding Father
|
Kites van tegenwoordig hebben een veel groter bereik zowel hi als low. Vaar zelf met de R3 en geloof me de set die jij zo willen aanschaffen krijg je 0 spijt.
Gewoon doen. Alles gaat ermee pasen loopen board offs enz.
Kopen die boel.
|
|
|
mathieu3
Gast
|
Heb de Raven 3 16 en 12.
Allebei zat low-end (en high end). Bij deze kites kan je erg veel tunen. Je lijnen een paar knoopjes verzetten is een verschil van dag en nacht. De kites hebben dus een grote range.
Of de low end van de 14 beter is dan een 16 lift zou ik niet durfen zeggen maar 1 ding is zeker, die ravens zijn echt super kites!
|
|
|
globe
|
[gratis kick]..
Vandaag de lowend van een Raven 3 14 kunnen testen... Zo op het eerste gezicht lijkt het of de lowend van een R3 14 bijna overeenkomt met mijn R2 16 van afgelopen jaar. Ik had minimale omstandigheden en kon goed varen. Wat opviel is dat ie belachelijk licht en en snel stuurt en door zijn snelheid veel kracht genereert. Een paar keer sinussen is voldoende om de boel aan de gang te krijgen. Verwacht geen big air, maar je kunt ermee wegkomen
De 10 knopen van bovenstaand schema ga ik niet halen maar een knoopje of 12-13 is wel haalbaar.
90 kilo, 135/38 board, Raven 14
|
|
|
KiteDemon
|
De lowend van de RIII 14 komt erg dicht in de buurt van de 16 RII ( en 16 RII heeft al erg goede lowend). Doordat de 14 sneller is en sneller draait, kan je idd met wat sinussen er even veel lowend uit persen als met een 16. Doordat de handling van de RIII 14 stukken lichter en directer is dan de 16 RII, voelt de 14 aan als een 12, en de highend zal ook vergelijkbaar zijn met een 12. Al met al is de 14 een erg lekkere maat met breed bereik, maar mucho meer fun dan een 16. De fun met de 14 begint bij 12 knopen. 75 kg en 129 Nobile 666......als dat helpt.......maar lowend is ook afhankelijk van de juiste techniek.
|
|
|
Jacobus
|
[gratis kick]..
Vandaag de lowend van een Raven 3 14 kunnen testen... Zo op het eerste gezicht lijkt het of de lowend van een R3 14 bijna overeenkomt met mijn R2 16 van afgelopen jaar. Ik had minimale omstandigheden en kon goed varen. Wat opviel is dat ie belachelijk licht en en snel stuurt en door zijn snelheid veel kracht genereert. Een paar keer sinussen is voldoende om de boel aan de gang te krijgen. Verwacht geen big air, maar je kunt ermee wegkomen
De 10 knopen van bovenstaand schema ga ik niet halen maar een knoopje of 12-13 is wel haalbaar.
90 kilo, 135/38 board, Raven 14
Met wat voor lijnen en maat bar vaar jij de 14?
|
|
|
globe
|
Met een normale 20' shift bar op 27 meter lijnen.
|
|
|
Jacobus
|
OK thanks! Was van plan een Raven2 14m2 te kopen, maar als die lowend echt zo goed is.... Dacht dat ik eruit was! Moeilijk moeilijk.
|
|
|
ArjanHepping
Gast
|
wat ik wel apart vind is dat de Torch en Raven 16 meter de zelfde low-end hebben... heeft iemand ervaring met het verschil tussen een raaf of torch 16?
|
|
|
KiteDemon
|
Ik heb de lowend van de 14 nu aardig aan de tand kunnen voelen, en deze is top! Wind rond de 12 knopen max.13 knopen. Zakt de wind even weg dan een paar keer sinussen om vaart te maken en off you go. Wel een snel board erbij gebruiken om schijnbare wind te creëren. Doordat de kite snel is en minder drag heeft dan bv een 16 of 18, kan je makkelijker hoog aan de wind lopen dan grotere maten, en met een beetje sinussen kan je er minstens even veel lowend uit halen als een 16. Het grote verschil met de 16 RaafII is de handling. De 14 RaafIII voelt als een 12, dus laat zich makkelijk sinussen om snelheid te maken, wat met een 16 of 18 al bijna niks meer toevoegd omdat het lompe trekzakken zijn. Kiteloopen met een 16 of 18 is altijd minder, maar met de RIII14 is dat dus nog gewoon fun. Afstelling: De RaafIII is wel gevoelig voor neuslijnspanning, dus let erop dat in het lage windbereik de neuslijn niet te strak staat. Staat deze te strak dan heb je minder power. Zelf heb ik de 8-knoop in de neuslijn eruit gehaald en er een platte knoop van gemaakt om de lijn een paar cm langer te maken. Hou rekening met lijnrek van de frontlijnen. Deze kan je desnoods compenseren de een knoop helemaal uit de neuslijn te halen en de 5de altijd op de uiterste knoop te bevestigen. Dat scheelt toch al snel weer een knoop meer power. Mijn conclusie is dat de 14 evenveel lowend heeft als de gemiddelde 16 maar veel meer fun is om te varen doordat deze aanvoelt als een 12. Wil je toch nog wat meer lowend dan kan je beter een groter en snel board erbij nemen. Maten boven de 14 zijn meer bedoeld voor de zwaardere jongens onder ons. 75 kg en 2007 Nobile 666 129 x39 Oja......fun voor mij betekend dat je dus niet over het strand hoeft te lopen om hoogte te maken. Dat betekend dat je de verloren hoogte na bv een kiteloop, met 2 korte rakjes weer goed moet kunnen maken. En dat is dus vanaf 12 knopen.
|
|
|
xray
|
Hmmm en toch voel ik meer voor de 16..... Want als de 14 als 12 draait en de 16m Raven 2 al bizar goed was qua low-end en stuurgedrag dan is de 16m Raven 3 een superkite.... Draaien als een 14, nog betere low-end, wat wil je nog meer met 90kg+ schoon aan de haak!
|
|
|
globe
|
Xray.
test binnenkort mijn 14 maar eens. Wedden dat je met een glimlach van het water komt. Gisteren de high-end uitgeprobeerd. Waar veel mensen met een 12 voeren was ik heerlijk met mijn 14 aan het stoeien in 18-20 knopen. De depowerstrap heb ik niet eens aangeraakt.
|
|
|
KiteDemon
|
Ha ha.......Ray je hebt helemaal gelijk.......maar wij verschillen dan ook 15 kg. Wat de 14 voor mij doet, doet de 16 voor jou. Maar moet zeggen dat de 14 echt een erg lekkere maat is. En wat globe al zegt, ook de highend is erg goed en de 14 RIII dekt voor mij nu het bereik van mijn oude RII 16 en 12 helemaal af en met zo'n enorme smooth handling. Ik heb lekker gevaren met die 14 terwijl andere net lekker konden varen met RII 18 en in de highend ook makkelijk vergelijkbaar met een RII 12. Maar ik zou zeggen testen die 14....zeker weten dat je met een grote smile van het water komt. Ik verbaas mij elke keer weer dat ze een kite zo kunnen verbeteren bij Naish.
|
|
|
Jacobus
|
Ik ben 105kg en heb ook een RIII 14 besteld, omdat deze na zeggen de lowend van de RII 16 heeft en dat is meer dan voldoende voor mij om vanaf een knoop of 14 te kunnen varen. Je moet je ook afvragen of je het water wel opwil met 11 knopen, meer dan heen en weer varen (klein sprongetje) zit er dan niet in, correct me if I'm wrong....
Vanaf een knoop of 15 vind ik het leuk worden om te kiten, is mijn mening.
|
|
|
KiteDemon
|
Jacobus, als je in de absolute lowend vaart dan speelt het board ook een belangerijke rol. Zorg in iedergeval dat je een snelboard hebt in combi met de Raven om ook de lowend eruit te kunnen halen. De Raven is snel en heeft een hoge vliegsnelheid waardoor je met een snel board veel schijnbare wind kan ceëren in de lowend om je op gang te houden. Oeps.....ik las al dat je een 2007 666 132 hebt............komt dus helemaal goed ....alhoewel....met 105 kg zou je ook nog makkelijk een maatje groter kunnen voor meer lowend.
|
|
|
Marcel~
Logs: 0 | 281 uur
|
Volgens mij stond er zondagochtend maar 11 knopen Fer...En later circa 10. Dus je low end zit volgens mij toch rond de 10 knopen hoor...
En mijn 90 kilo's op een Thorn 132/39,5 houden dan hoogte met de R2 18. Als het maar niet te hard stroomt...
Ik zou in jouw geval toch voor de 16 gaan Derk... Dus 16/10. Klinkt misschien wat ruim maar gaat gemakkelijk
|
|
|