breather onderaan, kan dat? Ja, maar....

knar

Geen avatar

Februari 12, 2007, 02:59:46
edit2Rapporteer  
Kan ik de prepreg met durasurf voor het dek maken in mijn hol ingestelde vacuum tafel?

Om de bolling aan de goede kant in het dek te krijgen moet dan het breatherdoek onderaan en daar bovenop peelply.   Kan ik hierop de lagen glasweefsel gaan lamineren en dan de durasurf erop leggen?

Loopt de hars niet naar beneden weg door de peelply heen naar de breather?
knar

Geen avatar

Antwoord #1 Februari 18, 2007, 02:43:47
edit2Rapporteer  
Of is het zodig de bolling van de vacuumtafel vlak in te stellen zodat de breather bovenaan kan liggen?
prokiter

Antwoord #2 Februari 18, 2007, 05:27:40
edit2Rapporteer  
Heyy,

Ik vat even niet wat je percies bedoelt.

Maar eigenlijk is het gewoon, je tafel effe insmeren met lossings was, en daar boven op je peelply en dan je glasweefsel, maar ik gooi het glasweefsel altijd eerst op de onderkant van het boardje, en dan smeer ik het in met epoxty, en dan gooi ik het boardje om en leg ik hem op de tafel en dn doe ik de boven kant....effe peelply op de bovenkant en dan breether op en zuigen maar..... ThumpsUp

Maar jij hebt het over durasurf....dus afwerklaag, maar heb je daar een print op staan????

Dan zou ik als ik jouw was een pregplaat maken met de durasurf en het glasweefsel en dan later de preg platen op het boardje zuigen...... Joepie

Greetings....Pro Kiter.... (hangloose_kitesmiley)
knar

Geen avatar

Antwoord #3 Februari 18, 2007, 06:16:40
edit2Rapporteer  
Ik vat even niet wat je percies bedoelt.
...
Dan zou ik als ik jouw was een pregplaat maken met de durasurf en het glasweefsel en dan later de preg platen op het boardje zuigen......

Greetings....Pro Kiter.... (hangloose_kitesmiley)

Bedankt,
Ik wil inderdaad eerst de prepreg met durasurf en glasweefsel maken en dat later op mijn boardje zuigen.

Bij de prepreg voor de bodem kan ik eerst durasurf op de tafel leggen, dan glas erop lamineren, dan peelply en dan breather. Geen probleem.

Bij de prepreg voor het dek komt de durasurf bovenop en zit  de peelpjy en de breather onderop. Gaat dat wel goed als ik het glas ga lamineren terwijl het op de peelply ligt?

GjT

Antwoord #4 Februari 18, 2007, 15:43:32
edit2Rapporteer  
Nu snap ik het, denk ik. Je gaat de prepreg platen maken op een mte rocker ingestelde rockertafel...

Kan denk ik wel, maar ik zou voor de zekerheid de tafel gewoon vlak instellen en dan gewoon op de gebruikelijke manier te werk gaan.

GrGjT
knar

Geen avatar

Antwoord #5 Februari 18, 2007, 17:13:47
edit2Rapporteer  
Ja dat bedoel ik.

Het vlak instellen en weer terugstellen is nogal wat meetwerk, daarom wilde ik het zo doen.
Misschien dat ik nog even een proefstukje maak om te kijken of het gaat met de peelply + breather onder.
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #6 Februari 18, 2007, 17:23:57
edit2Rapporteer  
Hey Knar,

Je zou eens een proefstukje kunnen maken.......Meten=weten (grinnik_kitesmiley).

Persoonlijk denk ik dat je in de problemen komt. De kans is groot dat het Peel-ply teveel hars krijgt waardoor het ingekapseld wordt in de epoxyhars. Met het gevolg dat het na uitharding slecht af te scheuren is. Ook denk ik dat er dan teveel schrale plekken kunnen ontstaan waardoor je zwakke plekken krijgt.

Het leuke van een Prepreg plaat is dat het flexibel blijft, zodat elke "Rocker/Concaaf" prima te persen is.
De vorm is pas definitief wanneer beide prepreg-skins zijn geperst op de core.

Je kan overwegen om een vlakke vacuumtafel te maken. Gewoon een paar balkjes met een plaatje Trespa en een paar zuigpunten. Het is ff een investering...maar dan heb je ook wat. Het scheelt gewoon een heleboel stelwerk.

Hier een picca...

gr,
Leon
knar

Geen avatar

Antwoord #7 Februari 18, 2007, 18:09:06
edit2Rapporteer  
Leon bedankt,
Dat inkapselen is precies waar ik bang voor ben.
Ik denk dat eerst een proefstukje maak en als dat niet lukt ga ik met een vlakke tafel verder.
knar

Geen avatar

Antwoord #8 Februari 19, 2007, 01:06:17
edit2Rapporteer  
Ik had geen stuk trepsa staan en wilde vandaag toch verder.

Ik heb het op de gok als volgt aangepakt:

Stuk plastic foilie op een tafel gelegd (niet de rockertafel).
Daarop de Durasuf, hars, printje, daarna lagen glasweefsel met epoxy en daar bovenop peelply met breather.
Vervolgens heb ik de natte kledder omgedraaid en op mijn rockertafel gelegd. Daarna vacuumfolie erover en zuigen.
Hij staat nu te pruttelen en het ziet er voorlopig goed uit. Morgenochtend weet ik meer.

Bedankt voor de adviezen want het heeft me wel geholpen. Ik had nog niet eerder met peelply en breather gewerkt maar ik zie nu wel in dat het fout zou zijn gegaan asl ik bovenop de peelply was gaan lamineren.
LeonB

Antwoord #9 Februari 21, 2007, 23:39:29
edit2Rapporteer  
Citaat

Hij staat nu te pruttelen en het ziet er voorlopig goed uit. Morgenochtend weet ik meer.

En???? 
royboy

Antwoord #10 Februari 22, 2007, 03:06:31
edit2Rapporteer  
wat houdt prepeg in? en moet je altijd lamineren MET peelply? en dan een breater? (tapijt ofzo?)

groeten
wouterb

Antwoord #11 Februari 22, 2007, 03:43:32
edit2Rapporteer  
preperg wil zeggen dat je het laminaat voor je dek en/of bodem voorfabriekt (prefabben) en die vervolgens op je kern lijmt.
knar

Geen avatar

Antwoord #12 Februari 22, 2007, 04:02:05
edit2Rapporteer  
Citaat

En???? 

Ik had even een paar avonden geen tijd.
Het is goed gelukt. Omdat mijn breather (2~3mm vilt) kennelijk een patroontje van dikte variaties heeft, zag ik na een paar uur zuigen ook een patroontje van hoogte variaties in het vacuumfolie.
Dat is uiteindelijk weer strak getrokken.

Ca 11 uur na het lamineren heb ik de plaat uit de vacuumtafel gehaald en op een vlakke ondergrond gelegd om verder uit te harden. De prepreg is uiteindelijk vrijwel vlak. Volgens mij hoef je de prepreg niet op een vlakke tafel te maken, maar kun je zowel de bodem- als de dekprepreg in de rockertafel maken met in beide gevallen de zichtzijde naar boven.
Om terug te komen op mijn vraag: Breather en durasurf onderaan kan dus wel, maar je kan het net zo goed of lliever bovenaan doen.

Helaas is de transparantie van de durasurf me wat tegengevallen; de kleuren van het katoentje dat ik eronder heb liggen zijn niet erg helder (nog slechter dan de achterkant die op de rechter foto staat). Die ga ik niet gerbuiken.

Ik heb nog wel een nieuwe vraag:
Na het aftrekken van de peelply ziet het laminaat eruit zoals op de foto. Is dat normaal?
peter thuis
Gast
Antwoord #13 Februari 22, 2007, 05:11:28
edit2Rapporteer  
zo droog als dat linkergedeelte is imo niet goed, waarschijnlijk een te hoog vacuum.
LeonB

Antwoord #14 Februari 22, 2007, 15:11:26
edit2Rapporteer  
Hey Knar,

Wanneer je het peelply hebt afgescheurd krijg je een behoorlijk ruw oppervlak. Dat wil je ook!

Je moet i.d.d. uitkijken met een te hoog vacuum waardoor de kans groot is dat je een te schraal laminaat krijgt. Ikzelf heb goede ervaringen met een vacuum van 65-70%. Wanneer ik de prepreg op de core verlijm zuig ik op een maximaal vacuum van 95%.

Bytheway....je kan eens proberen om de achterkant van de prepreg in te rollen met witte epoxy-primer, wat gewoon bij Polyservice verkrijgbaar is. Volgens mij komen dan de kleuren door het transparante durasurf meer tot zijn recht zonder dat je problemen krijgt met hechting.

gr,
Leon

knar

Geen avatar

Antwoord #15 Februari 23, 2007, 05:55:40
edit2Rapporteer  
Hallo Leon,

Ik had al eerder als proefje het katoen en durasurf met water natgemaakt en tegen elkaar geplakt en toen zag het er wel goed uit. Ik denk dat de epoxy de poriën van van de durasurf niet goed vult omdat het te dik is. Een dun vloeibare primer is een goed idee.

Als vacuumsetje heb ik twee koelkastcompressors die met een schakelklok om de beurt een kwartier aanstaan. Bij het opstarten doe ik ze allebei aan. Ik heb (nog) geen manometer. Misschien kan ik volgende keer beter één pomp uitlaten.

groet, Knar
LeonB

Antwoord #16 Februari 23, 2007, 15:47:05
edit2Rapporteer  
Yo Knar,

Een vacuummetertje is in dit geval geen overbodige luxe ThumpsUp.

Persoonlijk denk ik dat een "pompje minder" weinig uitmaakt omdat het op te zuigen volume toch al heel klein is. Je zit volgens mij relatief snel op vacuum met jou systeem.

Je kan in jou geval het beste een zogenaamde "bleedvalve" ertussen freubelen. Je staat dan een "gecontroleerde" lek toe zodat je pomp minder vacuum haalt. Een nadeel....je moet dan wel continue-bedrijf houden.

Het beste is natuurlijk een pressostaat met variabel setpoint. Maar die zijn wel prijzig...

Zelf heb ik een aan/uit-regelsysteempje gebouwd volgens "Edwin Butin Bik ". Mijn pressostaat schakelt "aan" wanneer het vacuum lager is dan 65% en "uit" wanneer het vacuum 70% heeft bereikt.
Omdat mijn pomp een vacuum van 95% kan halen, heb ik een variabele na-draaitijd ingebouwd.
Hiermee kan ik nog even doorzuigen gedurende deze tijd wanneer de pressostaat al "uit" staat.
Dus stel ik voor een "prepreg" de na-draaitijd in op 30 sec (zo kom ik uiteindelijk rond 80% vacuum), en voor het afpersen van een boardje zo lang mogelijk (na 90 sec een vacuum van 95 %).

gr,
Leon
knar

Geen avatar

Antwoord #17 Februari 27, 2007, 20:26:24
edit2Rapporteer  
Hi Leon,

Dat klinkt sophisticated! Omdat ik maar 1 of 2 boardjes per jaar bouw, wil ik het voorlopig simple houden.
Het gaat mij om de gein van het bouwen en om iets unieks te hebben. Het hoeft niet perfect te zijn.

Gisteravond nieuwe prepreg gemaakt, maar nu zonder cap.
Ik heb in de buurt van de vacuumaansluiting een paar kleine gaatjes in de folie geprikt voor wat bleed air. Met  plakbandjes op de gaatjes kan ik de mate van lek op het oog instellen.  De plaat ziet er nu in ieder geval aan beide zijden beter uit. Niet perfect.
Morgen zet ik hem op de core.

groet, Knar
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.