Een enkel vraagje van een beginner

skillpad

Geen avatar

Maart 20, 2007, 00:06:38
edit2Rapporteer  
Beste mensen,

aller eerst hallo, ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb nu 1 jaar een firebee 3.0 en wil beetje gaan opbouwen naar het iets zwaardere werk, ik zat te denken aan een blade 4.9 met een freestyle flyboard.

maar dat even terzijde.

Ik heb al die tijd met handles gekite en ben bekend met de "bar".

toch snap ik het principe van de bar niet helemaal.. bij een 4 lijns handle heb je de stuur lijnen onder en de power lijnen boven, dus trek je de onderste kant van de handle aan de-powered de kite. Simpel genoeg.

Maar hoe werkt dit met een bar? en vliegt dat net zo makkelijk?..
Is er iemand die mij kan uitleggen hoe de bar werkt.

alvast bedankt en lach me niet uit  :Smiley
kentyman

Antwoord #1 Maart 20, 2007, 00:09:49
edit2Rapporteer  
Bij een bar zitten de stuurlijnen aan de uiteinden,
de powerlijnen komen samen en gaan door het midden van de bar.

Als je de bar van je af duwt dan depower je de kite,
trek je de bar naar je toe dan power je de kite.
Maarreh, zoek ff naar wat tekeningen van line-setups van 4 en 5 lijns kites, er is genoeg te vinden op 't internet!

Ik vind zelf een bar fijner vliegen dan handles.
vottens

Geen avatar

Antwoord #2 Maart 20, 2007, 00:12:47
edit2Rapporteer  
Bar werkt heel simpel links trekken voor links en rechts voor rechts. Voor extra power bar naar je toe halen.
Misschien is het wel slim om eerst eens met iemand mee te kijken of een lesje te nemen.
Dan kunnen ze je direkt een uitleg geven.
Wel zo veilig!

Vincent
skillpad

Geen avatar

Antwoord #3 Maart 20, 2007, 01:38:04
edit2Rapporteer  
dus je moet wel een trapeze aan hebben wil je met een bar kiten?
#RemcO#

Antwoord #4 Maart 20, 2007, 01:40:07
edit2Rapporteer  
ja... anders moet je heel de tijd unhooked. en daar word je nogal moe van denk ik zomaar
skillpad

Geen avatar

Antwoord #5 Maart 20, 2007, 03:52:39
edit2Rapporteer  
ja dat snap ik (met de firebee deed ik het ook een uurtje met windkracht 3 unhooked) maar je kunt met een bar toch niet zonder trapeze? nou ja, kan misschien wel maar dan kun je zeker niet de-poweren?
randy-v

Geen avatar

Antwoord #6 Maart 20, 2007, 03:59:57
edit2Rapporteer  
met de kites die jij opnoemt kan je volgens mij niet de poweren en zelf  vind ik een blade beter vliegen
met handels en als je met blade bar vliegt heb je geen harnas nodig

blade 4.9 is trouwens een supper power kite ThumpsUp
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #7 Maart 20, 2007, 04:00:05
edit2Rapporteer  
Kan wel zonder trapeze maar dat doet niemand de hele tijd. depoweren kun je dan met je depowerstrap...
skillpad

Geen avatar

Antwoord #8 Maart 20, 2007, 04:20:03
edit2Rapporteer  
dat zegt me dus helemaal niks .. wil je depowerstrap uitleggen? ik vraag dit want bar lijkt me ook toffer maar om met grotere kites te beginnen die ook meer lift hebben is het qua veiligheid beter om eerst zonder trapeze te gaan toch?

dus zou het zonde zijn als ik eerst handles moest kopen en daarna weer een bar.. dus het kan wel? en hoe?
skillpad

Geen avatar

Antwoord #9 Maart 20, 2007, 05:08:53
edit2Rapporteer  
En ik was van plan om mezelf te leren met een bar te kiten? is dit mogelijk? gevaarlijk?.. want ik probeer nu zoveel mogelijk te begrijpen maar vindt het hele bar systeem zeeeer ingewikkeld.

Of is het meer: doen en dan snap je het wel?
Alibali

Antwoord #10 Maart 20, 2007, 15:19:23
edit2Rapporteer  
 (bazuin_kitesmiley)Wat dacht je van les nemen ???
Wordt alles uitgelegd!
Succes
wouterb

Antwoord #11 Maart 20, 2007, 16:05:03
edit2Rapporteer  
Je redenering klopt; dat je unhooked niet kan depoweren. De strap kort de voorlijnen in (of verlengt ze) en heeft een iets permaneter karakter als de bar naar je toe halen

dus zou het zonde zijn als ik eerst handles moest kopen en daarna weer een bar.. dus het kan wel? en hoe?
Een nieuwe bar met lijnen kost je algauw €200-300
En zorg dat de safety-features werken op jouw kite. Die verschillen per merk.
Belly ItW

Antwoord #12 Maart 20, 2007, 19:43:35
edit2Rapporteer  
les zou wel makkelijk zijn! dan weet jij binnen 1 lesje precies hoe jou barretje werkt!
skillpad

Geen avatar

Antwoord #13 Maart 21, 2007, 02:28:32
edit2Rapporteer  
Eerlijk gezegt ben ik veel te lui om mezelf op les te sturen en vindt het altijd geld verspilling (heb mezelf ook leren windsurfen / ook trapeze gebruik en freestylen).

ik kijk nog wel even.. misschien dat ik iemand kan vinden die een bar heeft maar betwijfel het.
Azrael
Gast
Antwoord #14 Maart 21, 2007, 03:04:41
edit2Rapporteer  
Hoe moeilijk is het om een ervaren kiter mee te nemen om het je uit te laten leggen? Ik denk zelfs dat er wel mensen op dit forum zijn die het even voor je willen uitleggen. Zo'n bar stelt echt geen reet voor als je het begrijpt maar je moet het wel even goed rustig uitgelegd krijgen of goed nadenken. Ik vond vroeger zat aardige kiters op het strand die wilden helpen dus dan moet dat jou ook wel lukken. Toen ik niet zeker was over mijn C-quad heb ik ook iemand gevraagd die dezelfde vlieger had of hij hem even wilde testen voordat ik mijzelf eraan hing.
skillpad

Geen avatar

Antwoord #15 Maart 21, 2007, 05:10:41
edit2Rapporteer  
ok, nou ik kom er wel uit denk ik.. en anders ga ik eerst met steady windkracht 2 met een bar beetje oefenen.. (als het opbouwen me lukt  :Smiley )  (keek trouwens hier een filmpje http://www.bestkiteboarding.com/Videos;jsessionid=ac112b1b1f438d5065e41c074878a7f6996d00559b83.e3eTaxmKbNaNe34NaheQc34Sa3z0
onderaan staan 2 filmpjes over bars.. verklaart een hoop.

in ieder geval bednakt voor jullie reacties.

maar nu verder met lekker "beginners vragen (grinnik_kitesmiley)".

Het opruimen van de lijnen zowel de kite, ik heb mijn lijnen altijd gewoon op zon plastic ding in rechte lijnen op gewikkeld.. das wel goed volgens mij.. of kun je beter steeds schuin opwikkelen als jullie begrijpen wat ik bedoel.. maar nog belangrijker.. de lijnen van de kite!

ik ruim men kite altijd op door gewoon alle lijnen van de kite bij elkaar te bundelen en aan de top en onder zijde een lus te doen.. nu merk ik dat de kite lijnen op sommige punten "uitpluizen" dus dat er uit de lijn een stukje omhoog komt.. hoe kun je het beste je kite opruimen?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.