je hebt je vaarbewijs lang niet overal nodig het licht er geloof ik ook nog aan hoe zwaar de boot is onder de zoveel pk heb je sowieso geen bewijs nodig
Vaarbewijssie hebk al in de pocket (grinnik_kitesmiley) maar die heb je in nl toch niet nodig om kiteles te mogen geven?? Zo'n stoomcursus heb ik ook gedaan maar achteraf gezien had ik zelf ook zo'n boekkie kunnen kopen en zelf daar uit leren, net als me je auto/scooter theorie.
Mij pa heeft nu ook spijt dat hij niet 1 en 2 had gedaan, Nu heeft hij alleen 1 en kunnen we niet het ijsselmeer op.. (shame_kitesmiley).. Ik moet nog een paar jaartjes wachten, maar vaarbewijs komt er zekker!
Vaarbewijs heb je alleen nodig op te varen met boten langer dan 15 meter of die sneller kan dan 20km/h. Voor kite en surfplanken etc. heb je het in nl niet nodig. Wist niet dat je dat ook nodig hebt om instructie te geven in Griekenland.
Natuurlijk is het altijd wel handig om wat kennis te hebben van wat er allemaal gebeurt op het water. Met name de kennis van het BPR. (Binnenvaart Politie Regelement) Hier vind je de uitwijkregelels op het water, wat betonning betekend etc.
Vaarbewijs 1 is voor binnenwateren en vaarbewijs 2 is een aanvulling, grotendeels naviagie dat is dan verpilcht als je vaart op het ijsselmeer of op zee. ( als 15 Meter+ of 20km/h + )
De lijst die je boven hebt staan klopt maar is alleen voor boten. Als je je vaarbewijs 1 gaat halen (gaat via ANWB) kan je net zo makkelijk je 2 ook halen. Je kunt een dure cursus volgen maar ook gewoon een boekje halen. En met een DVD oefenvragen maken net als voor je auto theorie. Voor de meeste mensen werkt dat het makkelijkst. Maar moet je zelf inschatten hoe makkelijk je kan leren. Is voor iedereen verschillend, een cursus zou ik zeker niet volgen als je een beetje ontwikkelde Beta kant hebt.
Ok, ik ga beginnnen met studeren,... 13 april heb ik mijn examen VB2 (1&2), op vrijdag de 13de... Daarna moet ik een ICC aanvragen, een internationaal vaarbewijs...
@ Joystick, ik ben chemist, dus die beta-kant zit wel goed