Groot probleempje,

prokiter

April 06, 2007, 00:43:00
edit2Rapporteer  
Heyy Mensuu,

IK heb een groot probleempje.

Het is dus fout gegaan met mijn houten core.

Met de tips dun frezen enzo is het allemaal lekker gegaan....echt een strak boardje.

Maar tot gisteren avond. (cry_kitesmiley)

Toen heb ik hem in bad gelegt om hem voor te buigen....en toen is helemaal fout gegaan.

Was eigenlijk ook wel te verwachten.

Maar nu mijn vraag, ga ik hem nog vlak in de vacuum tafel krijgen als ik toch effe de bodem vlak wil lamineren....... Huh

De rail is er een klein stukje vanaf geknapt....maar dat moet toch goed gaan lijkt mij......maar mijn baart het meeste zorgen of de vacuum pomp hem wel goed naar de tafel terug kan trekken.....????

Het is vuren dus best wel zacht, maar ik weet niet of het desondanks toch lukt.????

En dan wil ik hem dus nog een keer nat maken..... (sealedlips_kitesmiley)

En ik vroeg me af wat voor layup ik het beste kan doen.

Het is een vuren core van 10mm dik.

IK ben niet super argresief met kiten (nog geen kiteloops enzo)

Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld aan bijde kanten 2 keer 220 gr UD....????

Hier nog een paar pics van mijn mislukking..... (cry_kitesmiley)

Greetings..Pro Kiter.... (hangloose_kitesmiley)

Morres

Antwoord #1 April 06, 2007, 02:04:13
edit2Rapporteer  
vuren+water..........dat lijkt me bij voorbaat geen goed idee.....anders maak je em weer nat, en druk je em plat dmv plaat+gewicht+lijmklemmen.

Eerst maar f de expert vragen of dat kan, OZ, lord of the boards, LeonB enz.
Pbter

Geen avatar

Antwoord #2 April 06, 2007, 02:55:01
edit2Rapporteer  
ey, ik heb exact hetzelfde gehad met mijn red ceder/ essen core.
je hebt je core te nat gemaakt.
bij mij is het redelijk goed gekomen..

ik heb mijn core opnieuw nat gemaakt en hem vervolgens bijna een week lang onder kamertemp in vacuum gelegd.

dan komt het goed! belangrijk is echter wel dat je je core weer goed nat maakt.
rocker ingesteld op 5 cm met concaaf van 1 cm, gaf uiteindelijk 3,5 cm met concaaf van 1,3 cm
mathieu3
Gast
Antwoord #3 April 06, 2007, 04:04:32
edit2Rapporteer  
Holy shit!!

Dat ziet er niet goed uit. Ik gebruik Abachi-hout, daar ging het wel goed bij. Zal ook aan de houtsoort liggen dan. Ik had alleen de tippen iets verbogen omdat ìe daar op de bad kant steunde. Die heb ik door te verwarmen met een verfafbrander weer recht gebogen.

Toch wel gekloot dat natmaken en voorbuigen... Is er geen houtsoort te krijgen die geen of nauwelijks last van springback heeft? Heeft balsa dit probleem ook???

Hoop dat `t nog goedkomt dit. Gewoon weer opspannen, probeer eens met balkjes en lijmklemmen of zo..

Succes!
Pbter

Geen avatar

Antwoord #4 April 06, 2007, 04:33:42
edit2Rapporteer  
chill jongen, komt wel goed
royboy

Antwoord #5 April 06, 2007, 06:58:58
edit2Rapporteer  
check deze houtsoort dan eens Wink lijkt me wel aardig ideaal.. is aardig licht, goed te buigen, duurzaam.

http://www.af.nl/voorraad/massief/yellow_cedar/

groeten roy
Mitchel_12000

Antwoord #6 April 06, 2007, 14:17:37
edit2Rapporteer  
Hey prokiter,

Komt wel goed denk ik. Gewoon goed nat maken en vacuum trekken. Waarom de keuze van vurenhout eigenlijk. Ik heb er ook aan gedacht maar lijkt me relatief zwaar en broos.
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #7 April 06, 2007, 14:54:26
edit2Rapporteer  
Arghhh Arwin, dat Sucks!! (angry_kitesmiley)

Anyway....als ik jou was zou ik eerst de bodem lamineren en op een vlakke maltafel afpersen. De tippies zijn dan ook meteen gefixed. Daarna de core weer lekker natmaken, opspannen en geleidelijk laten drogen m.b.v. een ventilatortje.

Drogen onder vacuum is ook een optie. Alleen moet je vacuumpomp wel uitgerust zijn met een vloeistofafscheider i.v.m met "damp/vloeistofslag".

Vuren of Spruce is een prima houtsoort!! Het wordt niet voor niets gebruikt in snowboards. Het punt is dat we een van de grootste voordelen van hout (namelijk de veerkracht) proberen te bedwingen!!!

Zelf ga ik ook eens experimenteren met het verwarmen van hout m.b.v. een verbrander. Dus eerst 15 min onder water en dan "Flamen" en buigen. Dit gaat volgens de "scheepsbouwer" sneller. Alleen moet je wel uitkijken dat de PU-sidewalls/Tips niet smelten!

Arwin, chill man!! Komt goed!! ThumpsUp
mathieu3
Gast
Antwoord #8 April 06, 2007, 16:21:25
edit2Rapporteer  
He Royboy,

Dat yellow ceder lijkt me wel mooi spul inderdaad!

Ik ga mijn volgende board waarschijnlijk combineren met corecell. Woodcore onder de foot-area en vanaf de
buitenste inserts (met een paar cm speling) tot de tippen gewoon corecell.

Dan heb je dus sterkte en stijfheid waar je het wil hebben, namelijk onder de voeten en flex in de tip-area.
Alle boards die ik heb zien breken gingen aan gort precies in het midden of onder de voeten. Ook kan je het voet gedeelte zo goed als vlak houden, daar zit het hout, dus hoef je niet of nauwelijks voor te buigen.

Mij lijkt dit wel wat, ideeen of opmerkingen??????  :Smiley

Zal je een breekpunt creeeren bij het verlijmen van de corecell aan het hout?
prokiter

Antwoord #9 April 06, 2007, 16:29:52
edit2Rapporteer  
Heyy Mensuu,

Bedankt voor de reacties.

Ik ga vandaag de bodem insmeren met pox en dan morgen ochtend de bodem lamineren, ik ga vanmiddag uittesten of de vacuum pomp het boardje wel vlak kan trekken... Huh

Hoop dat het lukt.

Het gewicht valt wel mee.

Mijn kern is 1500 gr nu op dit moment, dus valt wel mee.... ThumpsUp

Greetings...Pro Kiter.... (hangloose_kitesmiley)
mathieu3
Gast
Antwoord #10 April 06, 2007, 16:33:17
edit2Rapporteer  
Prokiter,

Lamineer ook een laagje keper mee, anders heb je geen glas in de breedte richting liggen, alleen UD zou ik niet doen.
prokiter

Antwoord #11 April 06, 2007, 16:34:42
edit2Rapporteer  
Heyy,

Oke maar wat zal ik dan doen.....1 keer 220 UD en dan 1 keer 160gr keperweefsel....ik weet niet...word het dan niet wat krap.....????

mathieu3
Gast
Antwoord #12 April 06, 2007, 16:41:23
edit2Rapporteer  

Ik doe het volgende (na overleg met leon),

160 keper (onder 45graden)
160 keper
220 ud
core
220 ud
160 keper
160keper (onder 45 graden)

Is een zware lay up maar ik wil gaan voor een sterk board, je kan lichter lamineren, ook afh. van de dikte van je kern.
Elevation

Antwoord #13 April 06, 2007, 16:46:49
edit2Rapporteer  
160 / 220 ud is netaan.. weeg ruim 85 en vind het ietjes te slap, denk dat ik volgende keer 2 lagen ud op het dek doe, afgedekt met 160 keper, das sterk zat
prokiter

Antwoord #14 April 06, 2007, 17:59:50
edit2Rapporteer  
Heyy,

Okay,

Ik heb ook nog 80gr keperweefsel....denk dat ik het dan maar zo doe:  80gr keperweefsel
                                                                                                  160gr keperweefsel
                                                                                                   220gr UD
                                                                                                    Kern

En is het slim om hem voor te inpregneren...????

IK weet niet of jullie dit hebben gedaan....????

Om de zuigkracht ui het hout weg te halen.....

LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #15 April 06, 2007, 19:30:10
edit2Rapporteer  
Arwin,

In jou geval is die layup volgens mij prima ThumpsUp.

Na het drogen heb ik m'n kern toch nog ingesmeerd met een mengseltje Pox+Glasbubbles om de nerf af te sluiten. De kans op delaminatie is dan kleiner omdat de zuigkracht van het hout wordt weggenomen.
prokiter

Antwoord #16 April 06, 2007, 22:24:07
edit2Rapporteer  
Heyy,

Ik twijfel alleen of dit niet te veel word..... Huh

Greetings...Pro Kiter... (hangloose_kitesmiley)
panda

Antwoord #17 April 07, 2007, 01:48:56
edit2Rapporteer  
jo prokiter

ziet er ernstig uit maar valt volgens mij wel te herstellen

kun je het b.v. niet weer lijmen met epoxi ofzo
kavler aan de onder kant en dan hou je hem woodie aan de bovenkant

greetings   panda rider 
prokiter

Antwoord #18 April 07, 2007, 17:48:37
edit2Rapporteer  
Heyy MEnsuu,

Nou hij licht in de vacuum pers.....over morgen maar eens zienhoe het is geworden.....heb nu dus de bodem gelamineerd.....ik heb de rocker tafel een klein beetje rond laten staan..... ThumpsUp

Greetings..Pro Kiter.... (hangloose_kitesmiley)
prokiter

Antwoord #19 April 09, 2007, 20:22:54
edit2Rapporteer  
Heyy,

Vraagje he.

ik ga me kern vandaag weer voorbuigen met nu de onderkant gelamineerd (valt wel tegen hoeveel gewicht er bij is gekomen)....maar ik heb een grote fout gemaakt en een deel van de boven kant de van de kern eerder een keer ingesmeerd met epocty....dus ik hoop dat de kern nog genoeg water op kan nemen om hem te laten buigen.....maar ik heb geprobeerd de kern nu tussen de blokken naar beneden te duwen (zonder dat hij nog nat was) maar het gaat naar mijn iedee heel erg moeilijk......klopt dit....want ik wil niet dat me kern ineenkeer knap zegt..... Huh

oz

Antwoord #20 April 10, 2007, 01:55:36
edit2Rapporteer  
Prokiter,

check je pm.

Ltr OZ.
Elevation

Antwoord #21 April 10, 2007, 01:58:25
edit2Rapporteer  
zoe maar ff 100 1mm gaatjes erin boren, dan loopt ie wel vol...
prokiter

Antwoord #22 April 10, 2007, 02:15:03
edit2Rapporteer  
Heyy,

Ik heb hem goed geschuurd....en hem in bad gelegt...is goed gelukt.....hij icht nu te drogen....dus nu maar afwachten overmorgen wat ik overheb gehouden.... ThumpsUp

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.