Michiel, Het is mijn mening ook maar.
Maar ook ik heb wel is aan een waroo gehangen en aan een boxer sle en aan de bandit en aan een rhino en aan de raven en de torch.
En toch houd ik me aan mijn mening met die waardes.
Oude discussie, maar je hebt ook gelijk
De eeuwige vraag: "
wat verstaat men onder low-end?"Naar mijn mening is het low-end van een kite de windsnelheid waarin iemand van 75kg hoogte kan houden met een bepaalde kite op een TT op vlak water (en ja, type boardje heeft ook invloed, maar nooit meer als een knoop of 3)
Ooit heb ik de Bandit 9m2 tegen de TribalII 13m2 kunnen testen op vlak water, de wind was volgens de windmeter tussen de 14 tot 16kn. Met de Tribal had ik veel power en kon tricks doen en een beetje springen. De Bandit had weinig druk en op een airial transition na viel er niets te doen...
behalve dat ik wel hoogte kon houden, en met de tribalII niet.
Dus ja, het low-end van de Bandit 9m2 is even goed, net iets beter als dat van de Tr2 13m2, maar voor freestyle tricks is toch de power in die wind beter van de Tr2. Het is maar wat je zoekt. Ik kan me geheel vinden in jou mening dat meer power de voorkeur heeft, zeker bij het doen van tricks (freestyle)
Zo ben ik van mening dat een flat kite dus meer m2 wind pakt dan een c kite maar doordat de c kite sneller is je de kite op dezelfde momenten kunt varen.
Dat is geen mening, maar kan bepaald worden aan de hand van de wetten van de aerodynamica: Een sneller vliegende kite kan met minder m2 net zoveel/meer kracht leveren dan een langzamer vliegende SLE met hetzelfde vlakke oppervlakte.
Echter, de meeste moderne vlakkere kites (een Delta-shape valt daar ook gewoon onder) vliegen ook net zo snel waardoor dit niet opgaat. Hierdoor is de low-end ongeveer gelijk aan dat van het geprojecteerde oppervlakte: 12C = 10/9m2 vlakke kite)
Toch zijn er voorbeelden te noemen van vlakke kites die jou stelling wel laten kloppen zoals de Core Riot. Ook die 12m2 komt niet eerder los dan 15kn.
En kom op, iedere beetje ervaren kiter weet ook dat zodra de wind minder dan 14 knopen is je bijna niks meer kan doen je kunt net hoogte houden maar buiten dat is is er niet veel meer
Absoluut mee eens
Ik heb niet voor niets mijn 12m2 Rhino verkocht, die stond 7 maanden lang stof te vergaren hier in de gang. En jij hebt ook geen 16m2 T3/4 volgens mij