Ik heb ooit eens in mn LE twee gaten gehad waar zo zonder moeite mn vuist door kon steken en heb deze gerepareed met boterham zakjes en lijn voor zachterrubbers. En moet zeggen heb er toen nog een een maand of 7a8 mee gevaren en nooit lek geweest. Het was een 12 dus ja je vaart er nog best vaak mee.
er zit op 1/4 vanaf het uiteinde een scheur van 15 cm overdwars. Had ik al geplakt en daarna opgepompt: bleef gewoon vol maar net voor die reparatie zit er een soort van "uitstulping" , bladder wordt over een afstand van zo'n 40 cm een flink stuk dikker ..... Bladder weer in de vlieger en opgepompt: alles na 3 uur nog steeds ok. Laatste keer varen: op Texel. Feestje ( dus niet) in de branding met een lekke L.E. Nieuwe bladder is al besteld / is niet echt duur, wil alleen morgen met de 12 ( staat wsch optimaal windje voor die 12 snappie? ) Dus zat te denken: ik gooi ff die bladder van m'n "ouwe"14 erin...........
Bladder van je 14 kun je erin gooien, ik vaar al een jaar met een 16m bladder in mijn 14m, geen probleem!
Het idee is dat je dan wel de uiteinden indeukt zodat de bladder in ieder geval niet langer is dan je 12m. Je kunt eerst de bladder helemaal in de LE doen en vervolgens de uiteinden met een stok (een bezemsteel werkt goed) indrukken zodat je een gedeelte als het ware binnenstebuiten in de rest van de bladder drukt, zodat de bladder als het ware korter is geworden...
had bij kiterepair voor cabrinha 10m2 een LE voor 65,- euries (excl. verzendkosten). Totaal weet ik niet precies meer, maar kwam nog onder de verkoopprijs van andere winkels uit!
Als je die 14m erin doet pas dan wel op bij t oppompen. Een grotere bladder betekent dat er meer lucht in moet en er dus meer druk op je leading edge komt te staan.