Rhino 07 Topic met 10M2 test

Kite-doc

Berichten: 3
April 21, 2007, 19:34:02
edit2Rapporteer  
Rhino 10 m2 07 test,


Komende van ravens 1 (10 + 14) en een  raven II 16 wilde ik dit jaar een nieuwe set onder de raven 16 kopen.
Gezien mijn gewicht blijf ik liever bij de highpower kites dan de “tricksters torch of Vegas”.

Na 1x in te weinig wind met een 12 te hebben getest kon ik afgelopen donderdag met de 10 m2 Rhino 07 testen.


Condities:
Wind  mean 20 knopen max 25 knopen Joepie
Gew 93 kg, board 128 jamie pro L 05
Ervaring: 7e jaar nu, kitelooping beginnend met unhooked.
Kite: Rhino 10 m2 (met text prototype er op)

Pompen: de stuts waren nog opgepompt, iets bij gepompt. Bij deze kite blijkbaar niet de problemen met de valves zoals elders over gediscussieerd http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2337259 gezien het feit dat hij al frequent gebruikt er uitzag. Overigens werkt dit 2 pump systeem net zo makkelijk als naish (eigenlijk iets beter gezien de 2 verschillende drukcompartimenten waarbij de struts hogere druk kunnen bevatten dan de LE.

Bar: Microhook voor locken van de bar op de power positie, een driehoekige stopper die je gewenst kan plaatsen  (door schuiven over de lijnen )zodat je bar bij het terug draaien na een backloop of andere draaingen niet te ver weg van je schiet. Je kunt er met enige kracht doorheen drukken, overigens kun je er ook met de bar tegen de stopper varen alhoewel dat bij dit type kite, lijkt mij, niet nodig is. Overigens zelfs op maximale afstand kun je de bar wel weer pakken maar dat kost wel enige moeite. 
(knoopjes a fabriek)

Handeling: tja komende van ravens 1 c-kites stuk minder druk als je op het land staat. Echter fullpowerd op het water wordt de kracht van de kite goed voelbaar. Ik heb met deze kite wat golfgereden daarbij is het ongelovelijk hoe intuitief hij aan voelde. Geen moment heb ik mijn ogen van de golven af hoeven te halen. Verder duidelijke kortere draai cirkel er goed mee te vliegen. En ja hij vaart als een C-kite. Tenminste ik heb nooit een echte bow gevoeld en met deze kon ik zo weg en aan de bak(indirect redenerend dus)
Tijdens het varen valt op dat de Rhino 07 een stuk minder diep in de windhoeken ligt, overigens door goede pressie op je achterste been is hij daar wel te krijgen. Maar tenopzichte van mijn vorge kite duidelijk meer voor je gelegen dan schuinvoor je.  Tijdens de bochten houd de kite voldoend kracht. Met name bij het starten krijg je toch het gevoel dat de kracht in de uiterste hoeken minder is die van  bv de ravens. Echter gezien het feit dat deze kite op een andere hoek tov de rider staat  en de “angle of attack”anders is denk ik dat door aanpassen van de vliegweg tijdens de start dit op te vangen is. Overigens als je start en dan de microhook inhaakt ben je zo in plane.

Kracht: gezien de bovenstaande condities zou ik nu met mijn 10 raven 1 hebben gekite. Kwa opppervlakte lijkt er in eerste instantie dus geen verschil. Ware het niet dat ik nu de depowerstrap geheel powered gevaren heb (niet aan getrokken). In het begin heb ik met de strap 1/3 aangetrokken gevaren daarbij kwam ik prima weg. Wel viel het me op door later deze helemaal los te gooien dat er duidelijk meer power in de kite zat, zonder overpowerd te varen overigens. Wat opvalt is de enorme depower mogelijkheid een ruim bereik van de kite. Dit kun je gemakkelijk testen tijdens het golfrijden door de kite op te sturen de golf te “hooken”(180 graden )en dan weer aan te varen (de originele richting) en de kite laten duiken op dat moment komt er forse druk in de kite te staan en moet je keihard aan kanten (met de ravens dan) met de Rhino.. de bar van ja af en geen probleem.

Hoogte lopen: dat gaat net zo goed als met de ravens, door de microhook in te haken kun je nog  meer power krijgen. In deze wind prima te doen lower wind weet ik niet. Overigens geen verschil met de strap op 1/3 depower.

Springen: dit viel in eerste instantie iets tegen. Hij springt wel maar niet exeptioneel anders en de hangtime ontbrak. Ook door tijdens de sprong de bar helemaal aan te trekken leek dit niet een duidelijke toename van hangtime te geven. Uiteindelijk kwam ik er achter dat ik met mijn depower strap op 1/3 aan het kiten was. Door helemaal los te gooien neemt de kracht in de kite toe. Nu stuk beter herkenbare hangtime. Door de Microhook te gebruiken, gebuurde 1e x perongeluk.. ontstaat duidelijke forsere hangtime, eigenlijk schok ik hiervan ook omdat de kite in de microhook anders reageerd. Er is dus wel duidelijk winst te halen. Mijn vraagtekens staan een beetje bij de lower end gelegen spring capaciteiten. Deze lijken intermidiate te zijn, bij voldoende wind lijkt de kite pas iets extras te  geven. Verder viel me een ding op. Vaak spring ik als ik een standaard spong maakte een semi-deadman (met de handjes nog vast aan de bar en je board tegen de lijnen) dit omdat dat bij mijn ravens de langste hangtime gaf. Echter tot nu toe lijkt deze sprong met het baksteen fenomeen te eindigen. Ook af en toe ook met andere sprongen deze zelfde ervaring. Het lijkt er op dat tegen de landing aan de kite zijn lift snel verliest waardoor je pots valt ipv rustig te landen. Ik heb het gevoel dat door de vlucht tijdens de sprong aan te passen dit plotse vallen te verbeteren is. Natuurlijk ben ik een echte C-kite uit 2005 gewend en niet een hybride/bow dus dat zal zeker mee spelen. Daarbij sprong ik altijd met de bar tegen het knoopje en nu heb je niet een zelfde funcioneel knoopje behoudens de stopper(microhook misschien de oplossing). Een en ander heeft ook te maken me de hoge reactie snelheid van de kite tov mijn ravens waardoor ik hem beter in de gate moest houden. Voor je het weet is de kite op het water voor dat jij de rider dat is.

Kiteloop: Duidelijk snelle kite die een hoge loop draait, laatste stuk van de cirkel pas versnellend.

Unhooked: tja hier ben ik dus wel benieuwd naar Huh.. gezien mijn 1e ervaring met deze kite en mijn startende ervaring met unhooken bij deze wind niet geprobeerd.

Herstarten om eerlijk te zijn heb ik hem 1 keer op met een tip liggende in het water gehad en hoefde ik hem alleen naar de windhook te laten dobberen om hem te herstarten, dat ging prima. Geen ervaring met de situatie dat de kite met de LE op het water ligt.

Vergelijkende met KSM van maart 2007
Ook daar enige problemen met de lift en sprongen; echter misschien zoals door andere al opgemerkt te weinig getest.
Unhooked: zou te krachtig zijn om uit te haken bij toenemende wind


Wat zijn mijn conclusies:
Licht in de hand aanvoelende stabiele kite
Uiterst vriendelijk vlieggedrag
Goed te poweren en zeer goed te depoweren
Goede waveride eigenschappen

Enige twijfel over het springen met
Goede hangtime , na aanpassen sprong sequentie en met microhook
Neiging laatste stukje sprong de lift te verliezen (oplossing microhook? stopper)
Onduidelijke unhooked mogelijkheden.

Is het dan een stap op van de Raven 1? Kijkende naar de depower mogelijkheden wel. Het springen vergt nog enige aanpassing. De vraag blijft hoe gaat het unhooken.
Daarbij komt dat de directe concurent (in mijn optiek) de Raven III ook als zeer goed wordt gezien met stuk betere depower capaciteit en unhooked mogelijkheden.
Nou bij deze mijn test ervaring. Ben er wel redelijk uit maar benieuwd naar ervaringen van anderen.


Andere gebruikers review: http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2337851


hendrik@zwin

Berichten: 82
Antwoord #1 April 21, 2007, 19:43:38
edit2Rapporteer  
heb je de knoopjes pp de bar verstelt of niet ? de kite reageert hier wel veel beter mee met meer hangtime en vor de 10 zou ik hem 2 knoopjes strakker zetten , moet je maar eens uitproberen en dan de verschillen noteren

greets hendrik
Kite-doc

Berichten: 3
Antwoord #2 April 21, 2007, 19:59:40
edit2Rapporteer  
Ik heb de kite met de meegeleverde bar on aangepast gebruikt. Ik geloof dat de knoopjes stonden zo als de bar a fabriek werd afgeleverd maar zeker weet ik dat niet.
Het was een test kite dus kan niet zomaar even met kortere knoopjes testen.

hendrik@zwin

Berichten: 82
Antwoord #3 April 22, 2007, 21:27:16
edit2Rapporteer  
wel ja de bar is afgestelt voor de 16 maximale depower te geven en dus voor een 10 mag je hem wel 1 a 2 knoopjes strakker zetten hierdoor genereert hij een veel krachtigere en explosievere lift en ga je dus ook hoger
RH

Berichten: 298
Antwoord #4 April 23, 2007, 15:47:26
edit2Rapporteer  
Springen doet deze kite echt als beste van allemaal. Gewoon gedepowered terugsturen en bij loskomen de bar aantrekken en aangetrokken houden. Bij 25knt met een 10m2 gegarandeerd +/- 10 meter hoog en 60 meter ver. Anders moet je maar beter oefenen.
Kite-doc

Berichten: 3
Antwoord #5 April 28, 2007, 03:08:45
edit2Rapporteer  
Vandaag 12m2 en 9 m2 gehaald. Daarna met de 12m2 de zee op...

in reactie op de bovengenoemde spring eigenschappen kan ik zeggen dat hij zeker betere hangtime heeft dan mijn vorige kites, ook beter dan ik de eerste keer dacht Joepie. Overigens gewoon de bar a fabriek gevaren!

C/ tevreden loser
hendrik@zwin

Berichten: 82
Antwoord #6 April 28, 2007, 21:04:03
edit2Rapporteer  
kite-doc ik heb zelf ook een 12 en deel je mening volledig  ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.