VincentC
|
Tegenwoordig is de low-end van een 14 en 16 ongeveer gelijk, doordat de 14's van tegenwoordig steeds sneller worden en je hier dus ook low-end mee terug krijgt.
Veel mensen pakken een groter board omdat ze liever varen met een groter boardje en kleine kite dan andersom. Het verschil tussen de low-end van een gemiddeld boardje en van bijv. een Spleene Door is al snel een knoopje of 3/4, dus daar win je ook al veel mee. Het is maar net wat voor quiver je hebt, als ik jou was zou ik geen 14 erbij kopen aangezien die overlapt met je 12, maar een 16 kan je ook weer zo 'lomp' vinden...
|
|
|
Buster
|
Ikzelf vind 14m groot genoeg tenzij je erg zwaar bent... Is gewoon niet zo leuk met zo'n slome kite vind ik...
|
|
|
Marcel~
Logs: 0 | 281 uur
|
Ik, 90+ kg, vaar met veel plezier een Naish Raven2 18. Dus ze zijn er nog wel... Deze kite is verrassend speels voor zijn grootte en was 2e hands goedkoper dan een groter board. Bovendien pakt een grotere kite makkelijker in de auto dan een groter board (grinnik_kitesmiley). Naast een 12 inderdaad geen 14 nemen maar een 16 of 18...
|
|
|
Geronimo79
|
Of je neemt een 15 m, zit je er lekker tussen in. Best Yarga 15m is best lekker. Fuel 15m? geloof dat f-one ook van dat soort maten hanteerd.
|
|
|
100%-DINGES-®!!!!!!!!
|
ik weeg 95 en heb 'n raven 2 16m maar als ik het over zou mogen doen dan was ik niet groter dan 14 gegaan!!!
|
|
|
storm
|
Maar als je 16 pakt en groter board ben je helemaal snel weg. vaar zelf met rhino 06 16, torch 3 (12 en 9). 16 meter heeft toch echt veel meer low end dan 12, dus 16....doen. zeker als je er niet veel voor hoeft te betalen.
|
|
|
mbetz
|
Ik heb nogsteeds mijn oude Naish X8 18m die ik bij weinig wind vaar met een Underground Fridgedoor. Nieuwe kites zijn wel sneller, maar er gaat toch niets boven lekker power, ook bij weinig wind. Ik twijfel nu of ik mijn X4 inruil voor een Torch 18m of een Raven 19m. Voorkeur is een Raven omdat ik verder met Raven3 14m en 10m vaar, maar ergens komt mij 19m wel erg groot voor... In jouw geval zou ik gewoom voor een Raven 2 16M gaan, dan heb je met low end ook goede power.
|
|
|
xray
|
Kan nog prima! Dat iedereen hier op het forum elkaar na begint te praten betekend niet dat je niets meer aan een 16 hebt. Ik heb er nog altijd veel plezier mee en daar draait het om, plezier hebben!
|
|
|
Luko
|
16 is vet liever te veel power dan te weinig of nie?
|
|
|
Idefixe
|
Kan nog prima! Dat iedereen hier op het forum elkaar na begint te praten betekend niet dat je niets meer aan een 16 hebt. Ik heb er nog altijd veel plezier mee en daar draait het om, plezier hebben!
Yep, helemaal mee eens. Natuurlijk is kitesurfen pas echt kitesurfen als je lekker met een 12 ( of kleiner) aan de bak kunt. Het is ook een feit dat je met een groter board je low-end een stuk sneller vergroot dan met een grotere vlieger. Maar met de huidige windcondities ben ik toch al diverse keren blij met m'n 18 geweest......... Je mot toch wat hè.
|
|
|
kiteboy
Gast
|
Met jou gewicht is een 16 denk nog wel goed. Alleen een groter board zoals spleen door kan je helemaal snel varen. Ik kan met een rhino2 18 en door 64 varen als me kite niet eens blijft hangen. Alleen ik persoonlijk vindt dat geen zak aan:D:P
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Vegas 2006 18m2 is ook zeer goed getest in kiteboarding.de vorig jaar. Beter als de Rhino 2006 18m2. Komt ook door de extra depower t.o.v. R6. Maar low-end was ook dik in orde.
Een 16 sluit denk ik beter aan op je 12m2, maar door de grote depowerrange zou zelfs een 18m2 kunnen als je echt het onderste uit de kan wilt halen.
Overigens afgelopen donderdag nog een half uurtje met mijn oude Vegas 16m2 uit 2004 gevaren op de 2007 bar (5th lijn met maar 25m ipv 27m) in combo met mijn Nobile 666 129x39 (72kg), en ik was verbaasd over de extra low-end met de 666. Ik was als enige nog op het water die enigsinds hoogte kon houden. Was rond de 10/12 kn wind!
|
|
|
Shooter
|
De 16 is voor mij nog de meest gebruikte maat voor in de zomer!!!! Zou niet zonder kunnen!!!!
|
|
|
Marcel~
Logs: 0 | 281 uur
|
...en ik vaar de Raven2 14 en 18 maar ben blij dat ik ook de 18 heb met mijn 90+ kilo... Dit jaar al drie keer niet voor niets van Tilburg naar zee gereden en anders wel...
|
|
|
Lord of the Boards
|
Ik moet er niet aan denken om mijn 16 te moeten missen. Straks komen de mooie zomerdagen weer, waar de wind minimaal is maar net genoeg voor een 16. Zonde om dan toe te kijken hoe anderen met 16 lekker aan het varen zijn.........
|
|
|
Morres
|
Ik moet er niet aan denken om mijn 16 te moeten missen. Straks komen de mooie zomerdagen weer, waar de wind minimaal is maar net genoeg voor een 16. Zonde om dan toe te kijken hoe anderen met 16 lekker aan het varen zijn.........
ga slapen juh!
|
|
|