Beginner, ff voorstellen en gelijk een berg vragen

pindakaas

April 27, 2007, 16:19:56
edit2Rapporteer  
Hoi ik ben Danny nieuw hier,34 jaar jong of oud(wat jij wil). ik heb nu een 4 jaar goede vliegerervaring in de buggy en rij met racematten zoals Alien pro en Wingine's dus vliegeren opzich lukt wel. Vliegervirus heb ik wel te pakken en buggyen is top, maar het wordt nu echt tijd om het water op te gaan en heb daar wat vragen over:

-waar begin je mee? welke vliegers, welke lokatie?
- is lesnemen echt aan te raden? zo ja, waar en hoeveel lessen?
-wetsuit: aanrader of noodzakelijk?

Kortom: wie helpt mij opweg? en wat moet dat kosten een beginnersetje 2e hands is prima. Waar moet ik op letten om geen rommel te kopen als ik op zoek ga naar 2e hands spul of gewoon een verkeerde vlieger.
Waarom zou ik een tubekite nemen of juist zoiets als een flysurfer?

Een hoop vragen maar ze moesten gewoon gesteld worden voor ik echt kan gaan zoeken. Alvast bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Jolien.

Antwoord #1 April 27, 2007, 16:32:37
edit2Rapporteer  
ALTIJD les nemen.
ik hebook veel vliegerervaring, maar een kite is net ff iets krachtiger.
ook is het boardgevoel krijgen wel lekker als er iemand by is die je kan helpen.
Waar je les neemt ligt aan waar je woont. ik heb les gehad by NaturalHigh, op de Brouwersdam. Top gasten,heel relaxed en je kan altijd nog terug om wat te vragen.

geen spul ouders dan 2005 kopen i.v.m. veiligheidssystemen etc.
Let op reparaties etc.

Wetsuit is in de zomer niet noodzakelijk, maar zodra je in in de seizoenen gaat varen dat t wat kouder wordt, is het zeker wel noodzakelijk. als beginner lig je veel in t water en raak je snel onderkoeld.
MinneB

Antwoord #2 April 27, 2007, 16:32:40
edit2Rapporteer  
1 - les nemen!!!
2 - locatie: water waar je kunt staan (om te beginnen)
3 - wetsuit of shorty wel aan te raden aangezien je anders wel heel veel warmte verliest, beschermt je daarnaast ook nog wat.

4 - gebruik de zoek functie op dit forum = heleboel info  ThumpsUp

SUC6!
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 April 27, 2007, 16:37:18
edit2Rapporteer  
hey Pindakaas, veel plezier met je nieuwe verslaving. Ben zelf ook rookie en ik heb de afgelopen dagen veel tips gezien over materiaal voor beginners, dus pluis dat een beetje na. Er worden een aantal kites aangeraden, en als vliegerdude weet je waar het om gaat met veiligheid. Er wordt gesteld dat de kites van na 2005 veiliger zijn - meer depower. Je komt ook een hoop gemodificeerde C kites van 2004 tegen, met een vijfde lijn (heb ik ook, Naish V4 met 5de) die 5de is handig voor het starten op water, en om een beetje in te nemen als het te hard gaat (klemmetje bij je chickenloop). Verder heb je Bow/SLE/flat kites die zijn moderner en bijna niet 2e hands te scoren (beter 06 materiaal nieuw kopen in Dld), zijn ook geschikte beginnerskites bij.
Overigens bij dit soort vragen is je leeftijd minder interesant dan bijvoorbeeld je gewicht, ivm met de kite/board kombi die men je kan adviseren.
Voor een 2de hands boardje ben 250-300 kwijt, pak een beetje een grote brede als nog moet leren varen. Voor een kite kan je ook wel slagen voor zoiets. als je ambities hebt kan je nog denken aan 2 kites (bijvoorbeeld 10 en 14m2, afh van je gewicht) maar als je aan het leren bent zou ik alleen bij een goeie 4 bft het water op gaan en dan is de grote kite genoeg om te leren.
suc6!
R@bert

Antwoord #4 April 27, 2007, 16:44:49
edit2Rapporteer  
Yo peanutbutter!!! Welkom dude....

punt 1 : Neem les!! Laat je instructeur je inlichten over t materiaal die je kan aanschaffen...qua veiligheid zijn de bows/SLE's tegenwoordig hot!!
Er is heel veel te vinden tegenwoordig op Marktplaats of op de diverse fora...neem niet te oud materiaal. Niet ouder dan 2005, is mijn advies maar dat moet je natuurlijk zelf uitmaken.

Neem iig die 1ste les, ga daarna kijken naar een setje die bij je past qua gewicht/lengte ed...

Suc6 dude, see ya on tha beach ThumpsUp
Youri Blokdijk

Antwoord #5 April 27, 2007, 17:08:10
edit2Rapporteer  
He pinda welkom op het forum.
koop idd niet te oude spullen ivm veiligheid.
ik ben begonnen met eentoro 05 14m2 met 5th element bar van north en vond het echt een super set om mee te starten!

Toro met bar staat nu ook te koop voor 375 euro zonder beschadigingen 1 seizoen gebruikt ongeveer 10x en echt in nieuwstaat!

verder zou ik zeker wel een wetsuit nemen anders kan je echt alleen met hoogzomer kiten!

les is ook zeker een aanrader! heb zelf ook 1 les gevolgd (prive) en daar leer je toch echt wel veel over de veiligheid!

verder veel suc6 met kiten! Joepie
Morres

Antwoord #6 April 27, 2007, 17:24:32
edit2Rapporteer  
peanutbutter jellytime Joepie
martijn

Antwoord #7 April 27, 2007, 17:55:56
edit2Rapporteer  
verder zou ik zeker wel een wetsuit nemen anders kan je echt alleen met hoogzomer kiten!
! Joepie

ik ga volgende week lessen, ik koop dan gelijk paar spulletjes. wetsuit enz....maar wat kan ik dan beste nemen? shorty, etc etc. dikte, enz...??
tnx!
Merc
Gast
Antwoord #8 April 27, 2007, 18:24:10
edit2Rapporteer  
@ TyNtje
geen shorty! De weersomstandigheden van nju zijn super. Alleen als beginner lig je veel in het water. Onderkoelings verschijnselen zijn sneller aanwezig dan je denkt.
Ik raad je een steamer aan van 5/3. Daar heb je ook met de minder mooie dagen wat aan.

Succes

@ pindakaas
waar begin je mee? orienteren
welke vliegers? Wat de kiteschool aanbied en jouw voorkeur geeft. Tube heeft zo zijn voordelen.
welke lokatie? Maakt niet uit kan overal er zijn genoeg scholen kijk waar jij je het prettigst bij voelt. Het is wel zo dat je sneller leert kiten als je in een omgeving bent van vlak water en waar je lekker kan staan.
is lesnemen echt aan te raden? Het is een must. Check verder op de site staat vaak genoeg gemotiveerd!
zo ja, waar en hoeveel lessen? Het is maar net wat je nodig hebt, hoe snel je het op pakt. Ik adviseer je één privé lesje te nemen gezien je vlieger ervaring. Je kan altijd nog een extra les bij boeken
wetsuit: aanrader of noodzakelijk? Aanrader een steamer noodzakelijk ja; onderkoeling voorkomen en extra drijfvermogen geboden. Tijdens een les ie het verplicht! Als je lid wordt van een club is vrijwel altijd verplicht een wetsuite te dragen of een zwemvest. Informeer je erover door de algemene voorwaarden te lezen.
wie helpt mij opweg? Idereen zolang je maar beleefd blijft. Ook op het strand is iedereen bereid elkaar te helpen. Maar pruts niet wat aan want dan krijg je vreeselijke reacties. Vraag dan om hulp voordat je iets stoms / onverantwoords doet!!!
wat moet dat kosten een beginnersetje 2e hands is prima. Als je goed zoekt op dit forum zijn daar al diveverse topics over geweest. Je kan rekenen als je alles 2dehands aanschaft op +/- 600 euro alles erop en eraan. Maar als je lessen boekt bij een kiteschool die met matrassen werken dan heb je het voordeel dat je meteen met je eigen  vliegers aan de slag kan. Echter ben jij al een ervaren vliger en wil je waarschijnlijk niet materiaal dat ouder is dan je eigen matrassen. Dus...
Waar moet ik op letten om geen rommel te kopen als ik op zoek ga naar 2e hands spul of gewoon een verkeerde vlieger. Informeer of het een beginners kie is! Ga altijd kijken en controleer het doek, de naden, de lijnen, safty systheem.
Waarom zou ik een tubekite nemen of juist zoiets als een flysurfer? Een tube blijft heerlijk drijven op het water, een matras laat je in je eentje op en neer. Tja waar ligt je voorkeur. Op Autoplaya zie je genoeg kiters met een matras die varen goed of soms wel beter dan een tube. Alleen als hun kite in het water valt kunnen ze die niet herstarten. Loopt vol met water.

Welkom en succes bij het maken van je keuze!
Mocht je een kite op het oog hebben of een board, tik die dan in bij de zoekfunctie. Vaak lees je dan wel terug hoe de ervaring ermee is of deze ook voor een beginner is. En een goede school helpt je bij het vinden van een goed materiaal. Dat is namelijk service en in hun eigen belang dat de cursisten veilig verder op pad gaan.

gr.
pindakaas

Antwoord #9 April 27, 2007, 18:29:13
edit2Rapporteer  
op top, dedankt voor de fanatieke reacties!
@ el rudo: Ik doe 78kg op de schaal van de zwaartekracht, dus ik ben niet extreem licht of zwaar.
Maar de conclusie zou iets kunnen zijn:

1. neem les!!!
2. neem les!!!
3. koop geen oudere kites dan 2005 of iig een 5e lijn
4. wetsuit aan te raden
5. blijf als beginner boven de 4 bft lekker in de buggy zitten en niet op het water

Blijft er nog 1 vraag staan: er zijn al wat mensen die mij mailen en pb-en, bedankt daarvoor, maar wat is nou een verhouding tussen windkracht en vliegermaat? ik weet dat het anders is als in de buggy, maar iemand wil zijn 9 en 12 meter aan mij verkopen bijvoorbeeld, kan ik daarmee vooruit tot wk 4-5? of wordt dat pas interessant bij 5-6? Het lijkt mij inderdaad het beste om niet gelijk met harde wind te beginnen, maar daar moeten de kites ook naar zijn natuurlijk.
Micky

Antwoord #10 April 27, 2007, 18:36:26
edit2Rapporteer  
Windrange ligt niet alleen aan de maat van je kite maar ook aan het type kite. Mssn handig om even te melden om wat voor kite's het gaat.
Op zich is een 9 en een 12 prima.
pindakaas

Antwoord #11 April 27, 2007, 18:43:05
edit2Rapporteer  
het gaat om F.one M6 12meter en een F.one Tribal 9 meter
Merc
Gast
Antwoord #12 April 27, 2007, 18:45:47
edit2Rapporteer  
9 en een 12 niet in comibatie ligt veel te dicht bijelkaar!!! Zonde van je poen.
wouterb

Antwoord #13 April 27, 2007, 19:52:03
edit2Rapporteer  
In een test van Access werd de M6 als 'Powerhouse' omschreven, "...niet om je eerste kiteloops mee te oefenen..." (laat staan beginnen)
Was destijds voor mij de reden om van aankoop af te zien.

Tribals prima beginners kites, 9-13 prima combi (van horen en zien)
Myzrael
Gast
Antwoord #14 April 28, 2007, 06:45:32
edit2Rapporteer  
Ik vind de 14m2 M5 al nogal pittig. Laat staan die M6 in 12m2. Die schijnt nog een tandje erger te zijn dan de M5 in alle opzichten. Het lijkt mij geen beginners kite als ik alles zo lees erover met de M5 in mijn achterhoofd.
WIMPIII

Antwoord #15 April 28, 2007, 14:56:39
edit2Rapporteer  

@ pindakaas
Waarom zou ik een tubekite nemen of juist zoiets als een flysurfer? Een tube blijft heerlijk drijven op het water, een matras laat je in je eentje op en neer. Tja waar ligt je voorkeur. Op Autoplaya zie je genoeg kiters met een matras die varen goed of soms wel beter dan een tube. Alleen als hun kite in het water valt kunnen ze die niet herstarten. Loopt vol met water.
gr.

Je hebt goede adviezen gekregen alleen bovenstaande klopt niet helemaal. Jouw eigen matten zullen vollopen, dat klopt. Dit zijn open-cell matrassen. De foils van Flysurfer zijn gesloten en zijn heel goed te waterstarten. Sterker nog, ik denk dat de Pulse, de meer beginnersgeorienteerde kite sneller uit het water is dan meniggeen tube. Voordeel van Flysurfer voor jou is denk ik dat deze nog prima voor het buggyen te gebruiken zijn. (Als je dit wilt blijven doen tenminste). Voor Flysurfer zouden een 10 en een 7 een prima combi zijn.
Neem geen overhaaste beslissing in aanschaf. Aangezien je al goed kan vliegeren is het misschien handig naar een testdag te gaan waar meerderen merken aanwezig zijn. Is nog gezellig ook. Hou het forum in de gaten en check de agenda van deze site.
Veel succes met kiezen.
pindakaas

Antwoord #16 April 28, 2007, 16:48:30
edit2Rapporteer  
@wimpIII: de speed vind ik wel een erg dikke vlieger, ik heb hem al eens gezien op ijmuiden, maar ik ben bang dat dat geen beginnerskite is. In de buggy vlieg ik met racematten, maar op het water kan ik beter eerst even rustig aan doen. UIteindelijk zal het wel iets van flysurfer worden denk ik, want die zijn echt mooi.
Geen overhaaste beslissing is denk ik wijheid waar ik geen spijt van ga krijgen. bovendien koop ik niks totdat ik les heb gehad.

Ik heb al wat scholen gebeld, en er viel me wat op: de meeste scholen hebben een manier dat je met kopppels van 2 omstebeurt aan 1 vlieger mag hangen. Met andere woorden: je mag maar de helft van de tijd kiten, maar wel het volle bedrag neerleggen. zijn er ook scholen waar dat niet gebeurt en iedereen de hele tijd mag vliegeren? Want op deze manier krijg je maar de helft kite-tijd voor je geld.
Idefixe

Antwoord #17 April 28, 2007, 17:04:35
edit2Rapporteer  
De meeste scholen geven ook privé les. Met privéles krijg je inderdaad meer aandacht. Als je echter met z'n 2-tjes les hebt is mijn ervaring dat je meer leert. Je ziet de dingen die de ander doet ( goed en fout) je hoort op dat moment het commentaar van de instructeur ( waar jezelf ook van leert) en je hebt iedere keer even een "rust"moment om voor jezelf te evalueren wat er goed en fout ging en waar je de volgende oefening dus extra op moet letten. En met z'n 2-tjes betaal je gewoon minder.
kentyman

Antwoord #18 April 28, 2007, 22:26:24
edit2Rapporteer  
-waar begin je mee? welke vliegers, welke lokatie?
- is lesnemen echt aan te raden? zo ja, waar en hoeveel lessen?
-wetsuit: aanrader of noodzakelijk?

-neem eerst les tot je zelfstandig aan de slag kan (een goede instructeur zal je daar goed mee helpen)
-je instructeur kan je ook tips geven over watvoor materiaal je moet aanschaffen
-in Nederland is een wetsuit wel noodzakelijk, met een 5-4 of 5-3 wetsuit kun je het hele jaar door het water op zo'n beetje, met een 4-3 of 3-2 alleen in de lente, zomer & herfst. In de zomer kun je ook overstappen op een 3-2 shorty en op sommige dagen kan het zelfs zonder (maar in NL komt dat niet vaak voor)

qua kites & board: dat ligt aan je eigen stijl en je gewicht etc
als je voor C-kites gaat dan kun je beginnen met een 12m, later een 16m erbij voor lichte wind en dan nog later (in de herfst) een 8m erbij voor de harde wind.
Ga je voor bow-kites dan ben je waarschijnlijk met 2 kites klaar, bv een 9m en een 13m

board: een 135x38 ofzoiets?

koop geen oude troep, er is genoeg te krijgen in de winkels en 2e hands, koop geen kites ouder dan 2005 en zorg dat je een 5e lijn hebt ivm safety & relaunch
Merc
Gast
Antwoord #19 April 29, 2007, 16:20:15
edit2Rapporteer  
Er zijn genoeg goede kites jonger dan 2005 niet ouder dan 2003.
Waar het voornamelijk om gaat is je safty!!!!
Gertjan

Antwoord #20 April 30, 2007, 02:24:21
edit2Rapporteer  

Ik heb al wat scholen gebeld, en er viel me wat op: de meeste scholen hebben een manier dat je met kopppels van 2 omstebeurt aan 1 vlieger mag hangen. Met andere woorden: je mag maar de helft van de tijd kiten, maar wel het volle bedrag neerleggen. zijn er ook scholen waar dat niet gebeurt en iedereen de hele tijd mag vliegeren? Want op deze manier krijg je maar de helft kite-tijd voor je geld.

De prijzen van de privelessen zijn nog hoger, en wat idefix zegt klopt ook, je leert een hoop van een ander die ook aan het oefenen is. En je wordt als beginner ook moe van het terug lopen met de kite, dan ben je blij als je mag afwisselen.  En naar een goede les, kun je ook met een andere beginner samen met 1 set gaan leren kiten, je kan elkaar dan prima ondersteunen. Zoek op het forum naar een kameraad die met je mee wil leren kiten. Want samen leer je veel sneller en het is veel veiliger.
pindakaas

Antwoord #21 Mei 01, 2007, 04:12:56
edit2Rapporteer  
Gertjan: ok, op zich ook wel goede argumenten om de normale lessen te volgen.

Ik denk dat ik de flysurfer speed wel zitten, die kan ik dan ook gelijk in de buggy gebruiken(want dat wil ik blijven doen zolang het nog niet verboden is), alleen is daar het surfen mee te leren?
WIMPIII

Antwoord #22 Mei 01, 2007, 04:26:36
edit2Rapporteer  
Surfen is daar zeker mee te leren. Aangezien je al zat kiteskills bezit door het buggyen. Wel zul je het waterstarten ff goed moeten oefenen. De waterstart van de speed II zit overigens wel snor. Geldt trouwens voor elke kite waar je het water mee op gaat. Succes ermee.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.