High end van een board

Myzrael
Gast
April 28, 2007, 07:17:03
edit2Rapporteer  
Hey mensen. Ik vroeg mij af waardoor de high-end van een board wordt bepaald. Even voor het gemak een twintip. Mensen pakken met meer wind namelijk vaak een kleinere plank. Ik snap dat een groter board door zijn groot planeerbare oppervlakte wat sneller los komt in lichte wind, maar het lijkt mij dat een groot board juist door te edgen meer tegendruk kan geven om diezelfde reden. Op die manier leek het mij logisch dat een groter board ervoor zorgt dat je meer kunt afremmen.
Maak ik een denkfout en spelen er andere factoren mee?
tom_beul
Gast
Antwoord #1 April 28, 2007, 12:10:48
edit2Rapporteer  
Ik denk  dat je ook een denkfout maakt.

Iedereen pakt een kleiner board met harde wind omdat je dan het board makkelijker ''weg kan trappen''.

Met een groter board zou dit moeilijker kunnen en zou je ook wel eens over je rail kunnen worden getrokken worden.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 April 28, 2007, 15:05:45
edit2Rapporteer  
Met een kleiner board is het veel makkelijker om de "kont" ( achterkant) er flink in te trappen. Dat werkt dan gewoon als een rempedaal. Met een langer board ( met een scherpe rail) is het vaak wel wat makkelijker hoogte lopen.
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #3 April 28, 2007, 15:15:39
edit2Rapporteer  
Juist een groot board veroorzaakt tegendruk, dus waterverplaatsing. Je moet dus meer kracht zetten om dat water te verplaatsen. Lukt dat niet dan kom je los van het water en begin je te stuiteren. Dat lijkt mij de reden
Woutertje

Berichten: 193
Antwoord #4 April 28, 2007, 18:09:17
edit2Rapporteer  
Telt het niet ook mee dat je met een kleiner board gewoon meer kracht nodig hebt. Oftewel de kracht die je extra krijgt als je met veel wind gaat kiten...
Dus dat het mekaar een beetje opheft zeg maar, omdat je die kracht nodig hebt merk je het niet.

En het feit dat je dichter op de rail staat en dus harder op de edge van t board kunt duwen.
Je zinkt ook verder op een klein board, en dieper in t water betekend dat je meer oppervlak hebt waar je tegen kunt duwen...
Ricardo

Berichten: 1037
Antwoord #5 April 28, 2007, 18:33:50
edit2Rapporteer  
De high end van een board wordt bepaald door ten eerste de lengte van het board, des te langer des te zwaarder is het om je tail in het water te trappen om hem zo onder controlle te houden. De breedte van het board, des te breder je board des te zwaarder is het om je tail in het water te trappen. De scoop-rocker van een board, des te hoger (dus des te krommer het board) des te harder hij afremt door zijn vorm en des te makkelijker jij hem af kunt remmer door zijn vorm. En de buitenste lijnen van een board (weet even niet hoe die heten, maar ik bedoel de lijnen van de tail naar de nose als je hem plaat op het strand hebt liggen) des te krommer die lijn des te minder contact heb je met het water en des te minder low end je hebt, des te meer high end. Verders hebben vin grotes nog een kleine invloed, en bepaald de positie van je voetbanden ook veel, naar buiten is meer high end naar binnen is minder.
Myzrael
Gast
Antwoord #6 April 28, 2007, 18:41:32
edit2Rapporteer  
Top post Ricardo! Het wordt mij al een stuk duidelijker zo.
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #7 April 28, 2007, 21:32:18
edit2Rapporteer  
Zag je gister op Muiderberg gaan, twee adviezen mijnerzijds:

* Kite hard, en dan bedoel ik ook hard oppompen, wat ik gister voor je opliet was een vaatdoek

* Scharnieren aan die deur maken en ergens inhangen, en een goede twintip kopen. Dat board staat je progressie echt in de weg, geloof me.

Mzzl Joost
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #8 April 28, 2007, 21:49:35
edit2Rapporteer  
Juist een groot board veroorzaakt tegendruk, dus waterverplaatsing. Je moet dus meer kracht zetten om dat water te verplaatsen. Lukt dat niet dan kom je los van het water en begin je te stuiteren. Dat lijkt mij de reden

inderdaad, met een groot / lang board verplaats je veel water...
dus als je kite dan ook nog eens hard trekt dan moet je wel heel erg sterk zijn wil je je board in het water houden

een klein / kort board verplaatst veel minder water dus die kun je veel harder wegtrappen in overpowerde condities. Met een klein boardje ben je veel minder snel overpowered dan met een groot board.
Myzrael
Gast
Antwoord #9 April 28, 2007, 23:39:25
edit2Rapporteer  
Zag je gister op Muiderberg gaan, twee adviezen mijnerzijds:

* Kite hard, en dan bedoel ik ook hard oppompen, wat ik gister voor je opliet was een vaatdoek

* Scharnieren aan die deur maken en ergens inhangen, en een goede twintip kopen. Dat board staat je progressie echt in de weg, geloof me.

Mzzl Joost

Klopt. Ik had mijn kite te zacht opgepompt. Met het kiten zelf had ik door de constante wind gelukkig weinig last van dus ik was wel door wezen kiten. Ik kreeg die tip van jou over dat oppompen toch? Ik pomp nu totdat ik erop kan trommelen maar blijkbaar mag hij nog wel wat harder.
Over mijn board ben ik het met je eens hoor. Maarja, 80 euro nieuw toen he. Kon ik niet laten liggen. Volgende maand komt er een leuke twintip aan. Welke moet ik nog even kijken maar dat komt vast goed. Deze directional is met harde wind namelijk niet te houden omdat je hem prakties niet kunt remmen omdat je zo vlak ermee vaart. Je stuitert als een gek. Maar agh, ik heb er toch lol van op het moment dus tot volgende maand kan ik heus nog wel ermee varen.
Deze vraag is daarom ook zodat ik mij met die tips wat beter kan orienteren als ik boards ga testen/kopen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.