Hessel
|
In zee kan best, natuurlijk wel ff wat moeilijker in het begin, maar gewoon doorzetten, en zolang je niet met aflandige wind het water opgaat is de kans dat je afdrijft heel klein. En je kan een rolleash nemen, wel met impact vest en helm natuurlijk. Als je dat niet wil en je board is upwind, dan moet je leren hoogte te lopen met bodydraggen, of hopen dat ie downwind drijft en in zijn koers gaan liggen
En het is natuurlijk wel lekker om eerst genoeg lessen in vlak water te nemen totdat je kan varen, en daarna op zee te gaan
|
|
|
Merc
Gast
|
Ik heb het op zee geleerd. Zorg dat je een buddy hebt en dan komt het wel goed.
|
|
|
Hessel
|
Waar wil je eigenlijk gaan kiten? sommige plekken hebben namelijk ook nog eens meer stroming dan anderen en worden sneller diep
|
|
|
Jolien.
|
ik heb t geleerd op Brouwersdam. Tuurlijk is zijn de golven in het begin je grootste vijand, maar als je daar eemaal doorheen ben kan je prima varen. gewoon zorgen dat er altijd mensen zijn en niet te ver de zee opgaan in het begin. Hou ook het getij in de gaten als je op zee gaat varen
|
|
|
Frank77
|
Ik heb het geleerd op oostvoorne (autostrand). Ik kan het aanraden omdat dat het het leven een heel stuk makkelijker maakt.
het kost wel ff investeren in de rit naar ondiep water toe, maar ik kan het zeker aanraden. Darnaast heb je op zee veeleal ook nog kiters die kunnen varen, dus een stuk je rustig gebied op zoeken kan soms wat lastiger zijn.
mocht je wl op zee beginnen dan ziou ik bij een ZW beginnen en niet met NW/N; dan zijn de golven moeilijker.
|
|
|
*Maximus*
|
ik ben al een paar keer op zee wezen kiten maar de ene kant op lukt wel maar de andere niet omdat ik dan of met de golven mee ga (dat ik ze veel hoogte verlies) of ze slaan in mijn been en dan val ik, kan iemand mij daar tips in geven?
|
|
|
Bazmark
|
xam: blijven oefene gaat vanzelf lukken!
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Zee? Je hebt zoveel verschillende condities op zee, dus zoek als beginner de wat vlakkere spots op lang de kust (oostvoorne, brouwersdam) of ga de zee op als het een lange periode niet hard gewaaid heeft want dan heb je veel minder golven. Gelijk tussen bakken van 2m+ gaan beginnen is niet echt het leukste dat er is.
|
|
|
dennis82
|
En je kan een rolleash nemen, wel met impact vest en helm natuurlijk.
Heb zelf in het begin een rollease gehad en ik kan je die echt zwaar afraden !! Ik had ook een protec helm op als ik er mee ging varen maar het bord werd een keer in mn nek getorpedeert en heb er lang last van gehad .. Had nog erg mazzel dat ik niet knock out ging.. Je kan het beste gelijk leren hoe je bord ken ophalen om dat soort ongelukjes te beperken en die leash niet te gebruiken!!
|
|
|
sjorsmaster
|
ik heb het geleerd op zee en als je dat eenmaal door hebt dan is een meer super simpel je moet gewoobn op momenten gaan dat het vloed word en dan zijn er kleine golven in het begin en kan je staan
|
|
|
Merc
Gast
|
Bij vloed is de stroming ook gunstiger!
|
|
|
kentyman
|
Op zee is het kitesurfen wel moeilijker om te leren vanwege de branding / golven en vanwege eb & vloed en stromingen. Afhankelijk van hoe de zandbanken liggen en welk getij het is kunnen er best sterke stromingen ontstaan op zee, de Slufter is hier een goed voorbeeld van. Bijvoorbeeld bij eb (afgaand water) kan het zo zijn dat er tussen 2 zandbanken een geul ontstaat met een sterke recht aflandige stroming (een mui), als je daar in komt dan zwem je daar niet tegenop (je moet dan naar de zijkant zwemmen / poging doen tot self-rescue).
Maar als je het getij en de stromingen en de windrichting goed in de gaten houdt dan kun je best een poging wagen op zee. Zoek in het begin wat vlakkere spots op zoals idd bv de Brouwersdam of Ijmuiden etc.
Als je een board-leash gaat gebruiken, neem dan zeker ook een helm!
Zonder boardleash je board recoveren (van upwind) dat doe je door upwind te bodydraggen: zet de kite aan de linker of rechterkant v/h windvenster en steek je "voorste hand" uit vlak onder het water als een soort zwaard.
succes!
|
|
|
|
robin..
|
eerst een paar keer naar vlak water gaan auto strand bijvoorbeeld zodat je een beetje kan varen
en dan ga je gewoon de zee op
zorg ook dat je je kite kan herstarten in diep water want in het begin is dat echt een must
veel suces
|
|
|
Leander
Logs: 0 | 4 uur
|
Helemaal mee eens, je leert echt 10 keer sneller op water waar je gewoon in kan staan ipv op diep water. Dat komt later allemaal wel.
|
|
|
Myzrael
Gast
|
Ook handig...........Zet je mobiele telefoonnummer/adres en naam op je board. Mocht je hem dan kwijt raken dan is de kustwacht niet in paniek omdat ze je kunnen bellen of alles goed is mocht je hem kwijtraken. Ook makkelijk zodat mocht iemand hem vinden hij je gelijk kan opbellen om je board terug te brengen.
Zet ook het nummer van de kustwacht in je telefoon voor de zekerheid mocht er iets gebeuren met iemand. ALARMNUMMER 0900 0111 Operationeel 0223 542300
|
|
|
spongebob
Geen avatar
|
wow zoveel reacties op zon korte tijd (van een goei forum gesproken ) zijn er nog goede spots dichter bij Antwerpen of niet
|
|
|
arjanschip
|
krabbendijke:D als het een beetje laag water is kun je een kilometer uit de kust nog makkelijk staan ik heb het er ook geleerd
|
|
|
|