Vraagje over het 'kite-les geven' van tegenwoordig...

GlennVegas
Gast
Antwoord #75 Mei 07, 2007, 15:05:09
edit2Rapporteer  
@Myzrael, je kite heeft, waar ook aan de rand van het venster, dezelfde kracht. Dus dat ie op 12 minder krachtig zou zijn dan wanneer hij op 3 uur zou staan, is helaas niet waar.

Da's een feit, staat tie links of rechts naast je kan iedereen er langs ( da's ook een feit) en bij een vlaag word je, met je kite op 12 uur gewoon ff 30 meter verderop geparkeerd. En da's ook een feit

en voor de rest wil iedereen gewoon lekker gezellie knalluh ( Da's het belangrijkste feit (grinnik_kitesmiley) )



Wat een onzinnige opmerking!!


Het blijft een feit... kiters die kunnen kiten... niet lopen zeiken op beginners die de kite op 12 uur zetten... gewoon omkeren of achterlangs varen!!! Maak het jezelf niet moeilijker... en wordt niet boos op de meneer/mevrouw die de kite op 12 uur heeft staan... zo leren ze dat netjes in de IKO lessen!... de ervaren kiter zou de wijste moeten zijn... maarja... lekker moeilijk doen en schelden Smiley zoals we altijd weer zien op het water hahahaha....

chill---outt..,
burton

Geen avatar

Berichten: 40
Antwoord #76 Mei 07, 2007, 15:42:06
edit2Rapporteer  
Shizzle....helemaal mee eens!!

Een beginner die heeft totaal nog geen weet van het windvenster,...12 uur is een veilige zone voor de beginner, we hebben het dan ook echt over beginners hier dan!

Voor een beginner die 3 uur les erop heeft zitten die heeft dan aan het einde van de les wel de feeling om de kite op 2 of 10 uur te houden en dan nog gaat het wel eens verkeerdt,..dus het is idd heeeeeel normaal voor een beinner de kite op 12 uur te houden om vervolgens naar de ander handeling te komen,...hoe wil je een beginner anders de bardruk leren herkennen en laten voelen?

Toch nog wel veel ontwetenden hierro op dit forum,...weinig mensen die zich kunnen verdiepen in de psyche van een cursist.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #77 Mei 07, 2007, 17:09:12
edit2Rapporteer  
Shizzle....helemaal mee eens!!

Een beginner die heeft totaal nog geen weet van het windvenster,...12 uur is een veilige zone voor de beginner, we hebben het dan ook echt over beginners hier dan!

Voor een beginner die 3 uur les erop heeft zitten die heeft dan aan het einde van de les wel de feeling om de kite op 2 of 10 uur te houden en dan nog gaat het wel eens verkeerdt,..dus het is idd heeeeeel normaal voor een beinner de kite op 12 uur te houden om vervolgens naar de ander handeling te komen,...hoe wil je een beginner anders de bardruk leren herkennen en laten voelen?

Toch nog wel veel ontwetenden hierro op dit forum,...weinig mensen die zich kunnen verdiepen in de psyche van een cursist.

Ik begrijp de beginner in kwestie wel, lekker makkelijk lopen enzo. Maar juist om dat de verleiding zo groot is zouden de gevaren hiervan in de le saangegeven moeten worden.

Een maatje van mij; altijd op 12 uur. 100x wat van gezegd, maar toch. Nu is hij in een weekend, varend een andere '12-uur-beginner' tegengekomen met een gebroken lijn als resultaat ( had erger gekund) en op het strand gelift ( ik kon 'm aan z'n knieen vangen en daarna z'n harnas). De rest van het weekend stond ie netjes op 10 of 2 uur.
Heeft ook als voordeel dat je 'vooruit' kan lopen. En dus zien waar je heen loopt en wat er aankomt.

Buiten makkelijker (achteruit)lopen heeft een kite op 12 uur mijnsinziens geen enkel voordeel.
Myzrael
Gast
Antwoord #78 Mei 07, 2007, 17:37:35
edit2Rapporteer  
Shizzle....helemaal mee eens!!

Een beginner die heeft totaal nog geen weet van het windvenster,...12 uur is een veilige zone voor de beginner, we hebben het dan ook echt over beginners hier dan!

Voor een beginner die 3 uur les erop heeft zitten die heeft dan aan het einde van de les wel de feeling om de kite op 2 of 10 uur te houden en dan nog gaat het wel eens verkeerdt,..dus het is idd heeeeeel normaal voor een beinner de kite op 12 uur te houden om vervolgens naar de ander handeling te komen,...hoe wil je een beginner anders de bardruk leren herkennen en laten voelen?

Toch nog wel veel ontwetenden hierro op dit forum,...weinig mensen die zich kunnen verdiepen in de psyche van een cursist.

Blij dat er toch nog mensen zijn die het snappen. Het verbaast me echt dat de zogenaamde ervaren jongens er geen bal van begrijpen. Thumbs up!
Leon aero2
Gast
Antwoord #79 Mei 07, 2007, 17:56:02
edit2Rapporteer  
Hierbij treed ik af als wat gevorderd kiteboarder...
GlennVegas
Gast
Antwoord #80 Mei 07, 2007, 18:00:18
edit2Rapporteer  
juist Grin hahaha maar die gebroken lijn is toch je eigen schuld... zoals ik al zei... omkeren en wegvaren! ... In de jaren dat ik les geef... heeft een beginner al genoeg moeite met de kite op 12 uur houden!! Laat staan... dan ze hem telkens laag moeten houden voor een arrogante ERVAREN kiter die er persee langs wilt omdat die anders boos wordt Grin whahaha...

maargoed... chilsss
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #81 Mei 07, 2007, 18:19:51
edit2Rapporteer  
juist Grin hahaha maar die gebroken lijn is toch je eigen schuld... zoals ik al zei... omkeren en wegvaren! ... In de jaren dat ik les geef... heeft een beginner al genoeg moeite met de kite op 12 uur houden!! Laat staan... dan ze hem telkens laag moeten houden voor een arrogante ERVAREN kiter die er persee langs wilt omdat die anders boos wordt Grin whahaha...

maargoed... chilsss
Tuurlijk is die lijn zijn eigen schuld..
Waar het mij omgaat is dat een kite op 12 uur gevaarlijker is dan op 10 of 2 uur voor de piloot zelf!!. Dat het daarnaast prettiger is voor andere is meegenomen.
Leon aero2
Gast
Antwoord #82 Mei 07, 2007, 18:33:07
edit2Rapporteer  
Er gaan hier weer een aantal dingen flink door elkaar heen, terwijl er enkel stukje goed bedoelde info werd gegeven. Wat is dat toch de laatse tijd?

Vraag me serieus wel eens af of het nog wel de moeite is om op bepaalde dingen te reageren
wat goed bedoelde info is, zonder dat er meteen kritiek geleverd wordt.



D.D

Berichten: 1561
Antwoord #83 Mei 07, 2007, 18:56:58
edit2Rapporteer  
Met je kite op 9 uur naar het water lopen is echt heel vervelend als het een beetje waait! Wat maakt het nou uit om je kite op 12 uur te houden, als je er last van hebt vaar je toch weer de andere kant op? Huh
burton

Geen avatar

Berichten: 40
Antwoord #84 Mei 07, 2007, 19:03:24
edit2Rapporteer  
Wordt er dan nergens begrepen dat een beginner altijd een nieuwe handeling eerst de kite op 12 uur dient te zetten alvorens je de handeling kan uitvoeren,...we praten over beginners die de bardruk nog moeten leren aanvoelen,..de beste bardruk voor een beginner is op 12 uur zone,...daar kan de cursist veilig depoweren en poweren,....zelfs sommige gevorderden kunnen dit niet begrijpen?,...gewoon voorlangs of ruim achterlangs passeren als je dit ziet!!
burton

Geen avatar

Berichten: 40
Antwoord #85 Mei 07, 2007, 19:46:20
edit2Rapporteer  
Wouter B,...idd ook daar heb je helemaal gelijk in,....op 2 en 10 uur is ook veiliger,....cusrsisten word ook in de les geleerd de kite aan alles standen van het windvenster neer te zetten,...vaak is het ook zo dat na de les de beginners de veiligste stand zelf op 12 uur hebben voor zichzelf (denkend),...omdat dat juist een bekende stand voor hen is.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #86 Mei 07, 2007, 19:48:23
edit2Rapporteer  
Volgens mij worden er hier een aantal zaken door elkaar gegooid:
Er is een groot verschil tussen de beginner die op het water staat te oefenen en iemand die door het water loopt ( op weg naar een plekkie om te oefenen / of hoogte te lopen)

Als ik een beginner zie die bezig is met oefenen vaar ik daar in principe al niet naar toe. Er is op de meeste spots ruimte zat om je eigen stekkie te vinden waar je geen tot weinig last van anderen hebt. Mij is echter tijdens m'n les geleerd om in het begin met m'n kite laag op het water naar een rustig plekje te lopen om daar te oefenen. Tijdens mijn les is er extra op gewezen om niet vlak voor de kant en vrij van obstakels m'n eerste zelfstandige pogingen te doen => minder stress voor mijzelf ( ik hoefde niet zoveel op de anderen te letten) en geen ergernis voor de meer ervaren kiters. Als ik tegenwoordig onderuit ga ( en dat gebeurd nog vaak zat) "parkeer" ik eerst m'n kite laag boven het water zodat de anderen makkelijk boven en onderlangs kunnen varen. Het valt mij op dat de meesten dan heel vriendelijk met een duim omhoog reageren. Als er les wordt gegeven vaar ik er al helemaal niet langs. Cursisten hebben vaak nog geen goede contrôle over de vlieger en het is zowel voor de ervaren kiter als de cursist zelf beter om niet te dicht bij elkaar te komen. Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als mensen vlak voor de kant waar iedereen wegvaart / terugkomt hun  eerste pogingen doen...........
burton

Geen avatar

Berichten: 40
Antwoord #87 Mei 07, 2007, 20:06:49
edit2Rapporteer  
Idefixie//....
Tijdens mijn les is er extra op gewezen om niet vlak voor de kant en vrij van obstakels m'n eerste zelfstandige pogingen te doen => minder stress voor mijzelf ( ik hoefde niet zoveel op de anderen te letten) en geen ergernis voor de meer ervaren kiters.

Hehehe,...in mijn 1e les in Zeeland stonden er horden kiters om mij heen van enige veiligheid (nu achteraf) was echter geen sprake,...pas in mijn 2e les van een andere kitesurfschool op het IJselmeer op Mirns 3e op "Strand Horst"Harderwijk, liepen we zo'n kilometer van de menigte vandaan dit om voor jezelf veilig en vertrouwd te leren kiten,....ik kon mij geen betere lessen wensen doordat er echt voor de cursist gedacht wordt, nu gezien zijn er nog steeds scholen die het woord veiligeheid helemaal niet begrijpen laat staan hanteren
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #88 Mei 07, 2007, 20:14:28
edit2Rapporteer  
Tja Manfred geeft nu eenmaal goed les  (grinnik_kitesmiley)
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #89 Mei 07, 2007, 23:06:35
edit2Rapporteer  
Ik citeer nog 1 keer

"Ik heb natuurlijk alle respect voor die gasten, want ook zij moeten leren, maar het is o zo irritant als je aan het varen bent, en je continu moet opletten of er niet iemand voor je neus staat met de kite op 12 uur...

Dus gasten, die het allemaal nog aan het leren zijn.... mijn boodschap aan u....
Hou je kite laag als je aan het wandelen bent.

Ik hoop dat jullie je hier een beetje in kunnen vinden, en dat jullie snel door de 'wandelfase' heen zijn.
Want dit houdt in dat jullie dan lekker aan het raggen zijn!!!!!!!!!!! :P:P:P"

Welk stukje snappen jullie nou niet???
GlennVegas
Gast
Antwoord #90 Mei 07, 2007, 23:35:00
edit2Rapporteer  
Ik citeer nog 1 keer

"Ik heb natuurlijk alle respect voor die gasten, want ook zij moeten leren, maar het is o zo irritant als je aan het varen bent, en je continu moet opletten of er niet iemand voor je neus staat met de kite op 12 uur...

Dus gasten, die het allemaal nog aan het leren zijn.... mijn boodschap aan u....
Hou je kite laag als je aan het wandelen bent.

Ik hoop dat jullie je hier een beetje in kunnen vinden, en dat jullie snel door de 'wandelfase' heen zijn.
Want dit houdt in dat jullie dan lekker aan het raggen zijn!!!!!!!!!!! :P:P:P"

Welk stukje snappen jullie nou niet???

ik nodig je uit om een keer te komen wandelen met 6bft of meer op de grevelingendam met je kite laag Grin ... ik zal mijn EHBO doos alvast klaarleggen Smiley voor het geval je kite te hard trekt en je lekkere sneejjjunn in je voetjes krijgt Smiley
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #91 Mei 07, 2007, 23:38:32
edit2Rapporteer  
zucht...met de juiste kitemaat en gedepowerd blijf ik gewoon staan. Ik snap je punt niet.
Myzrael
Gast
Antwoord #92 Mei 07, 2007, 23:44:32
edit2Rapporteer  
Ik snap het punt wel. Want het gaat niet om JOU maar om een BEGINNER die bijna zeker weten NIET zal blijven staan. Ik weet prima hoe hard ik achter mijn kite aan ging de eerste paar keren toen ik hem laag hield. Al planerend op mijn buik met een lekker vaartje. Dat was niet een te harde wind en ook geen te grote maat maar gewoon onervarenheid zoals elke beginner. Je denkt niet "Oh, wacht ik ga mijn kite laag houden EN mijn depowerstrap gebruiken daarvooor EN ik doe dat heel rustig EN geef alvast tegengas". Beginners doen slechts een ding tegelijk en zijn blij als dat goed gaat. De depowerstrap is ook echt niet het eerste wat je lekker onder de knie hebt. Kwam bij mij pas toen ik lekker kon bodydraggen en meer met mijn kite ging experimenteren. Ik snap zijn punt dus wel en ben het eens. Niet lullig bedoeld maar je bent toch zelf ook een beginner geweest? Dan weet je toch hoe dat gaat?
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #93 Mei 07, 2007, 23:44:53
edit2Rapporteer  
voor het geval dat.... Ik wil hiermee niet zeggen dat ik 'de man' ben op het water. In tegendeel zelfs.
Maar ik vraag me eigen nou echt af of jullie het niet een beetje kunnen begrijpen dat het soms vervelend is????
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #94 Mei 07, 2007, 23:46:18
edit2Rapporteer  
Hey Myz, jij zou je er toch niet meer mee bemoeien??? ;-))
Myzrael
Gast
Antwoord #95 Mei 07, 2007, 23:46:24
edit2Rapporteer  
voor het geval dat.... Ik wil hiermee niet zeggen dat ik 'de man' ben op het water. In tegendeel zelfs.
Maar ik vraag me eigen nou echt af of jullie het niet een beetje kunnen begrijpen dat het soms vervelend is????

Welnee, ik ben het 100% eens dat het vervelend is maar daar hebben we dan ook geen discussie over. Ik hou zelf mijn kite ook gewoon laag als ik loop omdat dat fijn voor andere mensen is. Maar zodra ik opstart vaar ik gewoon snel weg van de kant heb ik echt van niemand meer last dus persoonlijk erger ik mij er niet zo aan. Ik heb meer last van mensen die constant langs de kant tricks doen en gewoon overal doorheen raggen.

@Mark
Kon het niet laten  (grinnik_kitesmiley)
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #96 Mei 07, 2007, 23:47:47
edit2Rapporteer  
ff over de depowerstrap; dat is 1 van de allerbelangrijkste dingen die je onder de knie moet hebben, voordat je ook maar 1 teen in het water zet...!!!!!!!!
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #97 Mei 07, 2007, 23:48:47
edit2Rapporteer  
Maar goed kids, dit zal altijd een ge-heen en weer blijven van voor- en tegenstanders...
We zien en merken het wel weer van de week op de spot!!
Myzrael
Gast
Antwoord #98 Mei 07, 2007, 23:51:29
edit2Rapporteer  
ff over de depowerstrap; dat is 1 van de allerbelangrijkste dingen die je onder de knie moet hebben, voordat je ook maar 1 teen in het water zet...!!!!!!!!

Zeker, maar echt ermee leren werken gebeurde bij mij pas later. Je bent met zoveel dingen tegelijk bezig dat je niet constant overal op kunt letten. In het begin was het gewoon een strap voor power en minder power. Nu weet ik dat je er vooral met weinig wind extreem handig gebruik van kunt maken maar dat weet je allemaal niet in het begin want dat moet je gewoon zelf ervaren.
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #99 Mei 07, 2007, 23:54:21
edit2Rapporteer  
huh....t*ring wat zieken we mensen....wat merk zegt is toch altijd waar... loser loser

Nee ik heb niks geleerd op les en houd mijn kite standaard laag....simpel omdat dit veeeeeeeel makkelijker terug lopen is...snel op de grond bij vlagen..en als hij op 12 uur hangt moet je veel meer corrigeren...

DUS KITE LAAG JA... schater ThumpsUp

Mzzsl
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.