Vraagje over het 'kite-les geven' van tegenwoordig...

robin..

Berichten: 1511
Antwoord #100 Mei 08, 2007, 00:36:03
edit2Rapporteer  
ja meneer zandvliet
Petteflat

Berichten: 179
Antwoord #101 Mei 08, 2007, 01:10:41
edit2Rapporteer  
voor het geval dat.... Ik wil hiermee niet zeggen dat ik 'de man' ben op het water. In tegendeel zelfs.
Maar ik vraag me eigen nou echt af of jullie het niet een beetje kunnen begrijpen dat het soms vervelend is????

Gewoon nog ff lekker dooroefenen, en je vaart in het vervolg zo tussen alle stilstaande 12-uur kites door.  loser
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #102 Mei 08, 2007, 01:11:47
edit2Rapporteer  
nerd
R.B.

Berichten: 951
Antwoord #103 Mei 08, 2007, 14:38:42
edit2Rapporteer  
Mijn mening:

Leer eerst goed je kite kennen (dan zou je ten alle tijden je kite laag kunnen houden terwijl je ermee loopt)
wordt je dan nog meegetrokken door je kite dan moet je een kleinere maat kite nemen.

En geloof mij toen ik leerde kiten deed ik dit op het strand (niet in het water) en hield ik me kite ook vaak op 12 uur Dat voelde voor mij veilig aan.
Tot op die ene dag dat er dus een windvlaag kwam en dat ik zomaar ff 10 meter in de lucht hing.
Ik schok me dood (verder wel zacht geland) en ben toen met een paar mede kiters gaan praten hoe hun dit voorkomen.

Die vertelden mij dat ik me kite schuin in het windvenster moest houden.

Sindsdien doe ik dit en merk je gewoon dat het veiliger is.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #104 Mei 08, 2007, 16:31:13
edit2Rapporteer  
ik vind het onderwerp van deze thread best belangrijk en serieus maar de manier waarop sommige mensen hier posten vind ik echt te aso.  In plaats van met argumenten wordt er met direct op de persoon gespeeld zo van "nee jij snapt er niets van" - "nee jij!", lekker volwassen jongens, zo komen we er wel uit! Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om te posten maar ik verveel me eventjes dus ik ga m'n gal ook even spuwen... dat schijnt normaal te zijn?

Lang geleden was ik ook beginner en ben ik ook op Oostvoorne begonnen. In de tijd dat ik daar aan het klooien was was het er nog niet zo druk en kon je er nog met de auto het strand op waardoor de mensen veel meer verspreid waren over het strand. Of je als beginner nou je kite op 12 hebt of op 3, als beginner sta je gewoon altijd wel iemand in de weg omdat je gewoon niet zo wendbaar en kundig bent enzo. Dat is niet de fout van de beginner!

Als gevorderde kiter moet je altijd voorrang verlenen aan beginners. De gevorderde kiter heeft namelijk de ervaring / het inschattingsvermogen / de techniek om op een veilige afstand te blijven van de beginner. Andersom is dit niet het geval, dus daarom ligt de verantwoordelijkheid bij de gevorderde! Mijn bloed gaat altijd koken als ik weer van die "gevorderde macho sukkeltjes" zie die dwars door het beginners-veldje knallen al handle-passend en kite-loopend. Als je zo goed bent gebruik je uber-skills dan even om upwind te varen en blijf op veilige afstand van die beginners! Je brengt niet alleen jezelf maar ook een hele groep (nietsvermoedende?) beginners in (levens)gevaar!

Gevorderde kiters die zeuren over beginners moeten zichzelf achter de oren krabben: als gevorderde moet je gewoon uit de buurt blijven van beginners, die verantwoordelijkheid moet je op je nemen zodra je als kiter het beginners stadium verlaat en door mag gaan als intermediate ktier. En ja, soms moet je eerst door een haag van beginners heen (het mijnenveld) voordat je upwind bent maar je zou ook eerst een stuk upwind kunnen lopen of bodydraggen!

Ik ben zelf IKO instructeur en voor mij is de veiligheid het belangrijkste van de kite-sport. Hoe meer ervaring en kennis je hebt als kiter hoe veiliger je de sport KAN bedrijven (jammer genoeg zijn er altijd aso's die denken dat ze juist onveiliger bezig kunnen zijn zodra ze meer gevordert zijn). Je moet dus niet de verantwoordelijkheid voor het "veilig SAMEN kiten" bij de beginners leggen, maar juist bij de gevorderde kiters. ok.
blabla
punt gemaakt.

verder leert eenvoudige natuurkunde ons dat een kite op 12 de kiter omhoog trekt, een kracht die (in de juiste wind condities) makkelijk kan worden opgeheven door het lichaams gewicht van de ktier.
een kite op 3 of 9 uur trekt de kiter horizontaal, een kracht die je niet met je lichaams gewicht kan opheffen maar die je dus op kracht en skill moet bedwingen. Vandaar dat gevorderde kiters hun kite vaak lager hebben en beginners juist hoger. Niets mis mee, zodra je meer gevordert begint te worden pas je je kite-gedrag aan (en wordt je als het goed is dus meer verantwoordelijk en veiliger voor je zelf en je omgeving).

ok aaaaaaargh!

voor de rest heeft zeiken op een forum weinig nut. Als je de kite-sport een warm hart toedraagt doe dan gewoon chill op het strand, neem je verantwoordelijkheid en wees open voor commentaar / suggesties van anderen, luister naar elkaar en geef elkaar advies!
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #105 Mei 08, 2007, 16:46:25
edit2Rapporteer  
Helemaal mee eens Kentyman!

Ik heb persoonlijk eigenlijk nooit last van beginners en ik vaar regelmatig op het autostrand of andere plaatsen waar veel beginners zijn.
Je kan als intermediate/ gevorderde kiter prima even wat verder uitvaren, of wat meer upwind van de beginners gaan kiten en dan heb je nergens last van.

Ik begrijp heel goed dat beginners hun kite hoog houden. Dit is gewoon de ideale positie om een waterstart te maken en om recht naar achteren te lopen. De beginner valt dan ook niets te verwijten.

Wat ik dan veel irritanter vind is als tijdens het varen de kite niet laag wordt gezet zodat je elkaar kan passeren. Als je kan varen, dan kan je ook je kite laag zetten als je onderdoor gaat of je Kite hoog zetten als je bovenlangs gaat. Dit zijn dan vooral de intermediate kiters die dit niet helemaal begrijpen, en dit vind ik persoonlijk dan veel irritanter als een beginner die gewoon stil staat in het water.
Myzrael
Gast
Antwoord #106 Mei 08, 2007, 16:56:20
edit2Rapporteer  
Helemaal met jullie eens en ik heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen meer. 'k Heb zo'n beetje alles wel gezegd en mijzelf herhalen is niet nuttig. Petje af dat er mensen zijn die wel aan de beginners denken en snappen waardoor dingen gaan zoals ze gaan.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #107 Mei 08, 2007, 17:54:02
edit2Rapporteer  
Laat de beginner een beginner zijn en zijn ding (veilig) doen maar wel op de plek waar hij alle ruimte heeft.

Op de meeste spots is denk ik wel genoeg plaats.

Dus hou het simpel, houdt de boel gescheiden van elkaar.

En de gasten die al goed kunnen varen, gewoon uit de buurt blijven van de beginner.

Dusz de beginners naar links en de gevorderden naar rechts of andersom net als in het verkeer, daar rijd je ook niet met je fiets op de snelweg.,.. doei ik ga te werk.

diederik

Berichten: 908
Antwoord #108 Mei 09, 2007, 20:03:46
edit2Rapporteer  
Mark je hebt een punt...snap het allemaal niet, het is gewoon zo klaar als een klontje...

KITE OP 12 UUR IS GEVAARLIJK!!!!!hij kan terugvallen in het windvenster, nekklachten door het omhoog kijken, onverwachts gelift worden, steeds coorigeren en irritant voor anderen.

KITE OP 10 OF 2 UUR (OF LAGER) IS VEILIGER!!!!!met een hand te besturen waardoor je met je andere hand bij de strap of safety kan, je ziet waar je kite staat en je bent anderen niet tot last, ook kan je niet onverwachts gelift worden. en idd als je met je kite laag niet tegen de wind in komt sta je gewoon met een te grote kite.

Wat is hier nou moeilijk aan te begrijpen, het is toch pure logica! en loop niet zo op elkaar te zeiken of doe het in iemand zijn gezicht ipv op een forum!
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #109 Mei 09, 2007, 23:31:41
edit2Rapporteer  
Je slaat de spijker op z'n kop aangaande de argumenten die je opnoemt, helemaal mee eens!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.