he? wat nu... dubbelgevouwen xbow

michel318

Geen avatar

Berichten: 24
Mei 07, 2007, 03:23:30
edit2Rapporteer  
tijdje geleden op autoplaya, 29 april
rond 4 uur begon het toch een partij vlagerig te worden, ik had er de balen in zeg!! ging net zo lkkr.
dus ik het water uit, had mn kite redelijk laag (10 uur ofzo) en toen viel de wind weg.....als een samengevouwen theedoek fladderde de kite naar mij toe!! lijnen helemaal slap, ik dacht ooohh shit, hopelijk geen windvlaag en jawel hoor, gelukkig was ik nog een beetje in het water en hield ik hem nog!, wat een t^&%$ us klap was dat zeg! gelukkig niks met mij aan de hand, maar vervolgens lag hij met de tube op het water maar dan met het doek naar me toe (trekt voor geen meter meer kon hem zo binnenhalen) maar wat kan je nu het beste doen met die vlagerige wind?? powerstrap op "de-power" ofzo en de kite in beweging houden en hoe krijg je in je 1-tje zo'n dubbelgeslagen kite weer goed? volgens mij niet....... of wel?
hoor het graag
sjembek

Berichten: 984
Antwoord #1 Mei 07, 2007, 03:27:03
edit2Rapporteer  
safety?
xxedguyxx

Berichten: 443
Antwoord #2 Mei 07, 2007, 03:29:51
edit2Rapporteer  
dubbelgeslagen kite laat ik nooit herstarten, aangezien de lijnen door elkaar kunnen zitten. Maar ik hou me kite met vlagen wel in beweging, aangezien ik niet wilt dat hij gaat stallen, en daarna een grote vlaag oppakt... ik weet zelf niets van een xbow, maar helemaal depoweren is bij sommige bows ook geen optie: kans op inverteren....

KORTOM: aan mijn tekst heb je ook niets;)
Gwensio

Berichten: 728
Antwoord #3 Mei 07, 2007, 03:37:29
edit2Rapporteer  
vlagerige wind is altijd moeilijk! het enigste wat je volgens mij kunt doen is wat je al doet je kite zo laag mogelijk houden!

hand op de safety en dan maar lopen!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Mei 07, 2007, 03:42:47
edit2Rapporteer  
Zit toch geen safety op een Xbow? Dat is ook echt een probleem in dit soort situaties.

Maar aan de andere kant, heb je een kite met een goed werkende safety, 9 van de 10x vergeet je toch hem te activeren in zulke omstandigheden.

Blijft oppassen geblazen, zeker met een kite die niet volledig drukloos gemaakt kan worden.
robin..

Berichten: 1511
Antwoord #5 Mei 07, 2007, 03:55:53
edit2Rapporteer  
volgensmij helemaal depoweren ook met de depowerstrap en dan kite heel laag

of je zorgt dat er iemand klaar staat die je kite meteen aanpakt als je van het water komt en jij nog half in het water snapie
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Mei 07, 2007, 04:05:12
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een Xbow2 en als de wind wat vlagerig is dan moet je hem zeker niet heleamaal depoweren want dan gaat die meer op de voorste lijnen vliegen en kan die gaan klapperen.
Als je bar iets aan trekt en je hebt je kite laag genoeg zou er niks aan de hand moeten zijn.
hifly

Berichten: 136
Antwoord #7 Mei 07, 2007, 04:07:21
edit2Rapporteer  
Hey Michel ,

Ik heb een Switchblade en heb dit ook eens voorgehad ,heel vlagerige wind ( zoals de laatste weken hier ) is best niet op het water gaan , je beleeft er trouwens niet veel lol aan . Normaal is vlagerige wind zoals we hem gewoon zijn , geen probleem voor een bow .Als je kite dubbelklapt hebt beste wat je kan doen is gewoon laten doen . Het is zoals edguy zegt ofwel in de knoop ofwel komt hij er vanzelf wel rustig uit . Als de kite met de LE naar je toe ligt , waarbij hij geen wind kan vangen om te herstarten en echt volledig plat op het water lig , moet je gewoon een van de stuurlijnen nemen en die binnehalen , je zal zien dat de kite zachtjes weer wind zal nemen en draait , je hoeft hem niet volledig te laten draaien de wind doet dit wel . De kite komt dan met de LE van de weg in de goeie richting te liggen voor te herstarten . Hierbij moet je weerom 1 van de stuurlijnen pakken en naar je toe trekken , de kite gaat dan draaien, komt met z'n punt op het water te staan en naar gaat dan naar de uithoek van het windvenster vervolgens omhoog te gaan . LET WEL : als je de stuurlijn naar je toe trekt moet je dit doen door je arm van je weg te strekken anders loop je kans dat de stuurlijn achter je bar haakt ! ( je wil niet weten wat dit geeft als resultaat )
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #8 Mei 07, 2007, 05:38:03
edit2Rapporteer  
1. tuurlijk zit er een safety op de xbow
2. wat ik zou doen ik hem door de stopper heen drukken en de bar loslaten dan gaat de kite naar de grond/water en kan je hem rustig neerleggen
robin..

Berichten: 1511
Antwoord #9 Mei 07, 2007, 13:56:04
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een Xbow2 en als de wind wat vlagerig is dan moet je hem zeker niet heleamaal depoweren want dan gaat die meer op de voorste lijnen vliegen en kan die gaan klapperen.
Als je bar iets aan trekt en je hebt je kite laag genoeg zou er niks aan de hand moeten zijn.

met depoweren van je de klappen wel op hoor
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Mei 07, 2007, 15:42:03
edit2Rapporteer  
1. tuurlijk zit er een safety op de xbow
2. wat ik zou doen ik hem door de stopper heen drukken en de bar loslaten dan gaat de kite naar de grond/water en kan je hem rustig neerleggen

Zover ik weet is de 'safety' de mogelijkheid de kite door de stopper te drukken (zoals bij de meeste Bow's/SLE's) waardoor hij naar beneden dwarrelt als een blad van een boom.

Helaas is dit niet volledig drukloos in noodsituaties, wat dit toch echt wel is. Op kiteforum.com staan er diverse kitemares wat er kan gebeuren in noodsituaties met een Bow die drukloos gesteld is.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 Mei 07, 2007, 16:01:47
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een Xbow2 en als de wind wat vlagerig is dan moet je hem zeker niet heleamaal depoweren want dan gaat die meer op de voorste lijnen vliegen en kan die gaan klapperen.
Als je bar iets aan trekt en je hebt je kite laag genoeg zou er niks aan de hand moeten zijn.

met depoweren van je de klappen wel op hoor

Ja als je aan het kiten bent wel, maar loopt je ergens heen en je krijgt en vlaag met de kite laag bij de grond. Dan kan het zijn als de vlaag over is dat die naar het midden van het windvenster klapt, en daarom houd ik er altijd een beetje druk op de lijnen als ik met de kite ga lopen.
michel318

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #12 Mei 07, 2007, 16:54:54
edit2Rapporteer  
ja tis gewoon goed opletten met die vlagerig rot wind, gewoon laag houden maar je zag wat er met me was gebeurd..... ik krijg hem niet makkelijk door de stopper heen gedrukt orr (lucky me, want bij sommige floept ie er makkelijk doorheen), maar je kan natuurlijk bij de crossbow je safety trekken bij je chicken loop en vervolgens is je kite helemaal de weg kwijt doordat je kiteleash aan 1 stuurlijn vast zit..... dat is de veiligste saftety die ik kan bedenken....
Heeft trouwens iemand anders nog problemen met de kiteleash van cabrinha dat die te kort is voor een zit trapeze? als de kite een loop heeft gemaakt bij een lompe start zit dat ding te trekken aan mn stuurlijn en zit strak om mn powerstrap gedraaid.... super irritant. Kom er ook net niet bij om hem van mn stuurlijn af te haken (zit veel ste hoog man! :-) ) moet hem altijd dan ff benden bij mn trapeze afhaken -> uit de knoop halen -> vast haken -> kite herstarten.
RobB_W

Geen avatar

Berichten: 133
Antwoord #13 Mei 07, 2007, 17:03:24
edit2Rapporteer  
De meeste mensen haken de leash ook niet aan die stuur lijn, maar aan de chickenloop.

Uiteraard is dat minder veilig dan aan de stuurlijn, maar zodra je je bar door de stopperball heendrukt is er al bijzonder veel kracht uit de kit vandaan.

Ik heb 'm dus ook aan m'n chickenloop vastzitten.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Mei 07, 2007, 19:07:01
edit2Rapporteer  
Feit blijft dat als je in zo'n situatie terecht komt de meesten toch vergeten aan de safety te trekken van de schrik, als je er al een hebt.

Probeer altijd op de kite te letten als je loopt over land. Als het vlagerig wordt blijf ik meestal stil staan waardoor ik de kite beter kan observeren. Met naar voor/achter lopen kun je dan meer problemen voorkomen.
robin..

Berichten: 1511
Antwoord #15 Mei 07, 2007, 21:12:04
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een Xbow2 en als de wind wat vlagerig is dan moet je hem zeker niet heleamaal depoweren want dan gaat die meer op de voorste lijnen vliegen en kan die gaan klapperen.
Als je bar iets aan trekt en je hebt je kite laag genoeg zou er niks aan de hand moeten zijn.

met depoweren van je de klappen wel op hoor

Ja als je aan het kiten bent wel, maar loopt je ergens heen en je krijgt en vlaag met de kite laag bij de grond. Dan kan het zijn als de vlaag over is dat die naar het midden van het windvenster klapt, en daarom houd ik er altijd een beetje druk op de lijnen als ik met de kite ga lopen.

bij mij zakt die kite nooit terug in het wind venster
als je hem powert kan hij wel terug zakken


maar ik heb er even over nagedacht en als je hem net aan niet helemaal depowert dan is het het beste snapie
zodatie net niet gaat klaperen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.