Ik zeg de 11m2 want met je gewicht kun je dan best lekker varen en heb je altijd nog de speling om voor een 15m2 te gaan... Of de 13m2 en dan later een 9m2 erbij.... Dus je moet jezelf afvragen of je ooit een 2e kite erbij zou willen hebben en zoja welke..
Want de wind range van een 13 sluit perfect aan met die van een 8je dus als je er ook een 8je bij koopt later, kun je met 2 kites volledig uit de voeten!!!! ik heb zelf een dream 8 en daarmee kan ik al heel vroeg varen ( ik heb er een grotere windrange mee dan door F-one wordt aangegeven) en ga der dus eigenlijk vanuit dat je dat met een 13 ook kunt eerder wegkomt dan aangegeven.
met de 13 kom je later weg dan staat aangegeven! staat 10 knopen maar dan kom je never nooit weg! met 75 kilo en klein board want ik kom met 68 kilo en 136 board nog nie weg!
Aangezien ik afgelopen maandag een Tribal 9m heb gekocht en daar geen handleiding bij heb, de vraag of iemand deze digitaal heeft. De site van F-One doet het bij mij niet, steeds geeft hij Java-script problemen aan.
De 11 heeft net zo'n groot bereik als de 13, alleen zit je in een andere windbereik. Wil je zoveel mogelijk het water op met 1 kite, kies dan een 13. Vaar je vanaf een knoop of 10/11 tot 20+ En met een 9 erbij vaar je zelfs tot 30+!!