Geen kitewissel tussen dealers. Normale gang van zaken?

Sake
Gast
Mei 24, 2007, 19:45:50
edit2Rapporteer  
Ik heb het volgende:
Ik wil een nieuwe North kite in een bepaalde maat.
Deze kite is niet direct leverbaar bij "mijn" dealer of via de importeur.

Vervolgens weet ik een dealer die hem heeft liggen.
De dealer zit 2 uur rijden weg en vraagt een hogere prijs.
Dus denk ik: stuur ze 'm op via de importeur naar de dealer bij mij in de buurt.

Deze dealer wil 'm echter niet versturen naar de dealer bij mij in de buurt (al dan niet via de importeur)
1 winkel in het zuidwesten en de andere in de noordwesten.
Wat afstand en prijs betreft allebei erg onhandig.

Onderling uitwisselen tussen de dealers levert direct een verkochte kite op en een tevreden klant.
Wat wil je nog meer denk ik dan. Helaas.

Ben ik nou zo naief of is deze situatie belachelijk voor woorden?
Maurits

Berichten: 1008
Antwoord #1 Mei 24, 2007, 19:48:03
edit2Rapporteer  
Daarvoor ben je toch een dealer, om kites te verkopen. Volgens mij gaat het nergens over hoor. Gewoon ff blijven door drammen.
vin2481

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #2 Mei 24, 2007, 19:58:09
edit2Rapporteer  
Welke kite?? Welke winkel??
Buur

Berichten: 989
Antwoord #3 Mei 24, 2007, 20:05:52
edit2Rapporteer  
Ik neem aan dat de dealer zelf de kites in koopt en niet de kite heeft liggen die eigenlijk van de inporteur is. dus als hij hem door stuurt aan jou dealer dan maakt hij er verleis op.. want jou dealer gaat niet de hooftprijs betalen. Als hij de kite zelf verkoopt is de winstmarge voor hem het beste.. dus commercieel gezien de meest logische keuze.
Wel minder voor jou... moet jou dealer maar meer bij de importeur gaan zeiken
 
Coen2000

Berichten: 994
Antwoord #4 Mei 24, 2007, 20:24:24
edit2Rapporteer  
ja precies, ik snap niet waarom je dit zo "raar"  vindt...volgens mij doet bijna geen enkele dealer dit
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #5 Mei 24, 2007, 21:24:52
edit2Rapporteer  
Dan wacht je toch gewoon even tot dat ''jou'' dealer hem wel binnen heeft (kiss_kitesmiley)
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #6 Mei 24, 2007, 21:34:20
edit2Rapporteer  
mijn dealer in het zuidwesten heeft het wel weten te regelen met een dealer in zuidholland.
Ricardo

Berichten: 1037
Antwoord #7 Mei 24, 2007, 21:39:22
edit2Rapporteer  
Dealers zijn hier niet toe verplicht, realiseer je wel dat op het moment dat de kites ingekocht zijn de kite van de dealer zelf is en niet meer van de importeur. Voor een shop is er geen doel om een bepaalde hoeveelheid kites van 1 merk te verkopen, een shop heeft maar 1 doel en dat is zelf verkopen.
In deze situatie zal een shop dus de afweging maken of hij gaat voor een goede verstandhoudeing met zijn concurrent door zin concurrent te helpen of voor een extra kiter met een onbevvredigde koopbehoefde.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #8 Mei 24, 2007, 21:42:55
edit2Rapporteer  
Ze mogen zich dan wel dealer noemen maar dat wil niet zeggen dat ze ook allemaal dezelfde winst marge willen en kunnen maken.
Bijvoorbeeld de overhead van de ene is hoger dan de andere en moet er dus meer marge gemaakt worden.
Een internetshop kan ook heel goed een dealer zijn maar heeft lage overhead en neemt dus genoegen met minder marge.
Als dealers onderling uitwissellen heb je mazzel.
Degene die hierin kan onderhandellen is de importeur,hij heeft bonusafspraken met zijn dealers inzake algehele verkoop over het jaar.
Zo kan hij het eventuele verlies compenseren.
Het is maar de vraag of de importeur dat wil voor 1 kite.
Oja ik heb me nu eens eindelijk geregistreerd ThumpsUp

Langbeest
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #9 Mei 24, 2007, 22:19:32
edit2Rapporteer  
Moet toch gewoon kunnen vind ik, voorbeeldje:
Kite ingekocht door Dealer A voor 500
Dealer A scheept hem door naar Dealer B voor 550
Dealer B verkoopt de kite aan jou voor 650
Is winst voor beide partijen en jij hebt je kite  ThumpsUp
mazzomrx

Berichten: 332
Antwoord #10 Mei 24, 2007, 22:32:32
edit2Rapporteer  
Gaat het?????  schater

Stel :

MediaMarkt verkoopt dig.fotocamera's van Sony. Toevallig verkoopt BCC ook diezelfde type dig.fotocamera's. Ze zijn dus beide dealer.....maar toevallig zit MediaMarkt bij jou om de hoek en BCC heeeeeeelemaal aan de andere kant van het dorp.....Wat blijkt nou?? Die ene type die je wilt hebben is uitverkocht bij de MediaMarkt.....minder maar waar. Maar wat blijkt : BCC heeft em nog!!!..maar je vind het toch best wel ver om dat hele stuk te kruipen dus je komt tot het unieke idee : Zou MediaMarkt de door jou gewilde dig.fotocamera willen inkopen cq ruilen tegen iets anders van Sony en dan aan jou willen geven zodat je niet helemaal naar de andere kant van het dorp hoeft te gaan??!!!!

Vraag;
Denk je nou echt dat MediaMarkt dat zal doen???

 schater
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #11 Mei 24, 2007, 22:34:44
edit2Rapporteer  
Dus dealer A neemt genoegen met 50 euro terwijl hij er 150 kon  verdienen als hij hem rechtstreeks aan een klant verkoopt.
Ik zou het niet doen maar ja wie ben ik.
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #12 Mei 24, 2007, 22:35:28
edit2Rapporteer  
Dus dealer A neemt genoegen met 50 euro terwijl hij er 150 kon  verdienen als hij hem rechtstreeks aan een klant verkoopt.
Ik zou het niet doen maar ja wie ben ik.


Je moet het zo zien, of die 50 pleurie of geen pleurie
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #13 Mei 24, 2007, 22:38:52
edit2Rapporteer  
Dus dealer A neemt genoegen met 50 euro terwijl hij er 150 kon verdienen als hij hem rechtstreeks aan een klant verkoopt.
Ik zou het niet doen maar ja wie ben ik.


Je moet het zo zien, of die 50 pleurie of geen pleurie

Geen pleurie..........???????.hij wacht gewoon op een klant in zijn shop.

Pieter!

Berichten: 195
Antwoord #14 Mei 24, 2007, 22:40:49
edit2Rapporteer  
Wil hier toch even op reageren.

Jullie doen allemaal of is het een hele vreemde vraag, maar dat valt reuze mee.
Bij fietsenwinkels is het een hele normale gang van zaken dat dit gebeurd.

Als een fabrikant de fiets niet meer kan leveren, dan wordt er door een dealer/winkel gekeken bij andere winkels of die de fiets nog hebben staan. Deze wordt dan vaak doorgeleverd met een vast kortings-percentage.

En een winkel die in hetzelfde gebied actief is, die zal dit natuurlijk niet doen. Maar als de winkels elkaar niet concureren, dan is het een win-win situatie voor klant en beide winkels.
Ze verdienen er beide iets op, en de klant is tevreden!
Myzrael
Gast
Antwoord #15 Mei 24, 2007, 22:49:35
edit2Rapporteer  
Dus dealer A neemt genoegen met 50 euro terwijl hij er 150 kon  verdienen als hij hem rechtstreeks aan een klant verkoopt.
Ik zou het niet doen maar ja wie ben ik.


Je moet het zo zien, of die 50 pleurie of geen pleurie

Hij verdient 50 euro op deze manier volgens jouw voorbeeld. De andere winkelier verdient er 100 euro op. Prijs van winkelier A is hoger dan winkelier B. Stel winkelier A verkoopt de kite normaal voor 700 euro dan loopt hij door de kite aan winkelier B te geven dus 150 euro mis als de kite niet direct meer in voorraad is en hij slechts 1 exemplaar heeft liggen. Plus het feit dat er geen klantenbinding plaats vind bij winkelier A als hij het aan meneer B verkoopt.
mazzomrx

Berichten: 332
Antwoord #16 Mei 24, 2007, 23:05:08
edit2Rapporteer  
Je moet het zo zien, of die 50 pleurie of geen pleurie

...volgens mij om die 50 pleurie te verdienen maakt ie meer kosten....

zo werkt het niet.....dealers zijn niet gelijk automatisch partners....zijn gewoon elkaars concurenten...
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #17 Mei 24, 2007, 23:17:38
edit2Rapporteer  
Ik vind de uitdrukking "Win-Win situatie" een hele enge......en niet alleen in deze situatie.
Is echt een sales truuk (en ik kan het weten) schater

Oke back on topic
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #18 Mei 24, 2007, 23:25:13
edit2Rapporteer  
Vervolgens weet ik een dealer die hem heeft liggen.
De dealer zit 2 uur rijden weg en vraagt een hogere prijs.

je kan die andere dealer toch gewoon bieden wat je bij die andere zou moeten betalen (trouwens wel vaag een prijs geven voor een kite die ze niet kunnen levern) en dan ben je klaar toch? evnt. wat meer korting voor benzine geld!
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #19 Mei 24, 2007, 23:47:27
edit2Rapporteer  
Wat doe je moeilijk.
Maak de centen over naar de dealer 2uur verderop
en hij stuurt de kite naar je toe.

Sake
Gast
Antwoord #20 Mei 25, 2007, 01:38:19
edit2Rapporteer  
Mij lijkt:
Kite gaat van de 1ste winkel voor inkoopprijs terug naar de importeur en die stuurt 'm door naar de 2de winkel. Kost de eerste winkel niets, behalve wat rente over geinvesteerd vermogen. Daarnaast ligt er zelfs nog een 2de bij de eerste winkel.
Ik zie het probleem niet behalve de onwillendheid van de eerste winkel.
En wat denk je wat de 2de winkel wellicht voortaan ook gaat doen? En een 3de etc etc.
Worden we uiteindelijke allemaal de dupe van een stuk onwillendheid.
Daarnaast zal ik niet zo snel meer, ook niet iets wat goedkoop en makkelijk op te sturen is, bij de eerste winkel halen.
En als ik een kite op zou willen laten sturen kan ik toch net zo goed in Duitsland een kite bestellen. Service 'om de hoek" is er dan ook niet meer. Of het nou 2 uur of 3 uur is maakt dan ook niet uit.
Als je ziet hoe beroerd de levering van nieuwe kites is, als die toevallig niet in de winkel ligt, kan ik eigenlijk nog beter de kite bij een winkel in Duitsland halen waar die op dat moment op voorraad in de winkel ligt.
1 a 2 dagen voor versturen ik heb de kite.

Edit: Afstand maakt dat ze IMO geen concurrent zijn.
Edit2: Ze kunnen leveren, alleen duurt het weer eens lang en de eerste datum dat de kite er zou zijn is verschoven naar 2 weken verder. Ik zal niet verbaasd zijn als blijkt dat ook die datum verschuift/niet gehaald wordt. Iets wat zo vaak gebeurt dat ik het inmiddels als normaal accepteer.
Edit3: Ik hoop op een reactie van de importeur. Wat is feitelijk nou mooier als een flexibele levering uit je dealernetwerk + eigen voorraad importeur.
mazzomrx

Berichten: 332
Antwoord #21 Mei 25, 2007, 19:42:55
edit2Rapporteer  
Worden we uiteindelijke allemaal de dupe van een stuk onwillendheid.

Edit3: Ik hoop op een reactie van de importeur. Wat is feitelijk nou mooier als een flexibele levering uit je dealernetwerk + eigen voorraad importeur.

Waarom zou hij zijn winst "weggeven" aan een ander? Men is ondernemer geen liefdadigheidsinstelling....

Mbt Edit3 ;

Yep dat is zeker waar! Wat zou het toch fijn zijn als Mediamarkt produkten/voorrad gaan delen met BCC.........
Sake
Gast
Antwoord #22 Mei 26, 2007, 09:03:45
edit2Rapporteer  
Worden we uiteindelijke allemaal de dupe van een stuk onwillendheid.

Edit3: Ik hoop op een reactie van de importeur. Wat is feitelijk nou mooier als een flexibele levering uit je dealernetwerk + eigen voorraad importeur.

Waarom zou hij zijn winst "weggeven" aan een ander? Men is ondernemer geen liefdadigheidsinstelling....

Mbt Edit3 ;

Yep dat is zeker waar! Wat zou het toch fijn zijn als Mediamarkt produkten/voorrad gaan delen met BCC.........

Je kan of wil het niet snappen. Ze ZIJN geen concurrent door afstand. Je vergelijking met 2 winkels om de hoek gaat niet op. De eerste winkel ZAL geen kite aan me verkopen. Dus zal deze niet de winst opstrijken.
Ik wil wel extra betalen voor service in de buurt maar niet voor 2 uur verder rijden ook al is deze winkel ook in NL. Als ik voor een beetje sneller levering dan toch een kite op moet laten sturen haal ik 'm net zo goed nog goedkoper uit Duitsland.

Als de nieuwe 2007 levering weer uitgesteld wordt, zit ik er serieus over te denken om de kite in Duitsland te bestellen. Resultaat: zowel de Nederlandse importeur als een Nederlandse winkel verkoopt een kite minder!!

Bedankt voor de reacties. Blijkbaar zijn de meningen verdeeld.
Het zij zo en ik trek m'n conclusie.
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #23 Mei 26, 2007, 17:47:13
edit2Rapporteer  
je hebt een 3 keuzen man, heel simpel:

1. je koopt geen kite
2. je koopt hem 2 uur verderop (wel of niet per post)
3. je haalt hem ergens anders weg!

je zegt zelf "Als de nieuwe 2007 levering weer uitgesteld wordt" dan heeft die andere gast en geen kite verkocht en geen kite liggen in de winkel! wat is zijn winst, waarom zou ie dat doen?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.