Revieuw Yarga 2007 9m

Papa

Geen avatar

Berichten: 658
Mei 25, 2007, 13:16:24
edit2Rapporteer  
Kite: Best Yarga 2007, 45cm Best bar met 25m lijnen
Omstandigheden: Strakke 20 knp tot 25/30 knp, vlak water en golven
Tijd: 4 dagen met elk verschillende omstandigheden
Rider: Michiel Arndts
Board: Naish Thorn 128x38 2007
Foto's : www.3m-team.com
Tekst: Michiel Arndts (met dank aan Fokke voor de tekst opzet)

Prijzen:

Best Yarga compleet:
7m2 = 978,-
9m2 = 1078,-
11m2 = 1173,-
13m2 = 1273,-

Materiaal indruk:

Kite ziet er goed uit op het 1ste gezicht. Het design is simpel en vind het persoonlijk heel mooi. Misschien wordt het wel een keer tijd om de vis toch iets te veranderen omdat ik vind dat die een beetje saai begint te worden.
De kite is op meerdere punten goed verstevigd, zoals de TE en de hoeken bij de afgeronde tips. De bridles hebben net als de bij de Waroo/Bularoo simper vervangbare tussenstukjes bij de bridles. De kite is te varen op 4/5 lijns, bridle en eventueel een combinatie van bridle en 5th. De bridle is makkelijk wegwerkbaar met klittenbandjes en een opbergvakje voor de pulley. Nadeel is dat er geen foolproof systeem opzit wat bij de meeste andere merken wel is geintregeerd.
De kite heeft onepump waarbij gewerkt wordt met 1way valves.Het systeem wat gebruikt word is hetzelfde als op de Bularoo. Dit vind ik voordelen en nadelen hebben. Voordeel is dat de struts goed hard worden bij oppompen en je deze evt opgepompt kan laten. Nadeel is dat je de struts apart leeg moet laten lopen en bij het oppompen dus eerst de ventielen vast moet zetten voordat je weer kan oppompen. Ook wanneer er 1 strut lek is zal de LE leeg lopen.
De tas ziet er goed uit en is “ritsvrij”. Dat wilt zeggen dat er bij het deel waar de kite opgeborgen zit geen ritsen zijn. Er zijn 2 ruime opbergvakken waar 5 extra battens en een stuk plakbaar dacron en groot vel tube reparatie vel geleverd word.

Bar

De bar ziet er goed uit en werkt op alle fronten uitstekend. Doordat ik veel bezig ben met oefenen van unhooked tricks heb ik vaak de safety getest. Deze werkt erg goed. De chickenloop release heeft een keurmerk maar vind persoonlijk dat er op dat punt meer aandacht voor nodig is. Deze release werkt met en pin release. Deze werkt heel goed en schiet niet los maar het rode loopje die je moet trekken voor de safety is veels te klein en dus is de safety moeilijk te trekken.
De bar is voorgevormd en heeft ribbels op de bar waar je vingers goed invallen. De enige keren dat ik de bar los moest laten was omdat ik crashte maar de grip is uitstekend.
Er zit een rond rubbertje net boven de chickenloop die ervoor zorgt dat wanneer je uithaakt de chickenloop stevig tegen de bar zit aangedrukt. De bar is makkelijk in en uit te haken. De stopper die gebruikt word is uitstekend en is makkelijk verplaatsbaar.
Voor de mensen onder ons met korte armen zal de power/depowerstrap wat ver weg zijn maar de depowerlijn is makkelijk vervangbaar en dus evt ook korter te maken. De swivel die gebruikt is de zogenaamde mouse ear. Deze werkt onder spanning slecht.

Varen:

Eerste indruk op het water voelt heel goed. Kite ziet er zeer klein uit in de lucht. Vind hem net een 7m. Ik heb de kite op 4 lijns en bridle gevaren. Mijn voorkeur gaat uit naar de 4lijns modus omdat naar mijn idee er een lichte vertraging is bij gebruik van de bridle. Het voordeel van de bridle is dat je maximale depower hebt. Maar vind de depower in 4 lijns modus meer van genoeg.
De kite staat heel stabiel in de lucht. Dit komt mede door gebruik van de cambattens bij de LE en de tips. Bij maximale depower zakt de kite rustig naar 1 hoek. In 4 lijns modus blijft de kite langer bovenin staan maar zakt op gegeven moment ook naar 1 hoek. De kite heeft een normale bardruk. Iets zwaarder als de Waroo. Je voelt goed waar de kite staat.

Upwind:

Gewoon net als elke andere kite.

Restart:

Doordat het een 9m en de kite dus in wat meer wind gevaren word is herstarten makkelijk. Wanneer je kite op depower naar 1 hoek zakt blijft hij rustig wachten op zijn tip totdat je de bar weer aantrekt.
Ligt de kite met de LE op het water gaat herstarten net als elke andere 4/5 lijns kite.
 
Springen:

Springen viel mij wat tegen met de kite. Het is niet een big air kite. Dit kan misschien ook aan mijzelf liggen omdat ik al ruim een jaar met SLE kites vaar en dus mijn techniek meer op springen met SLE is dat met een C shape kite. Je wordt redelijk snel naar je hoogste punt getrokken en de landingen zijn rustig. Je valt niet als een baksteen uit de lucht. Met meer wind komt de kite meer tot zijn recht met springen omdat je je rail lekker lang kan houden.

Stabiliteit:

Kite is zeer stabiel, met teruglopen kun je hem boven je laten staan zonder je zorgen te maken dat hij eruit klapt. Blijft ook lang staan zonder de bar aan te raken wanneer deze is gepowered met de stopper.

Kiteloops:

De eerste kiteloop die ik deed was in 22/24 knp en schrok een beetje van de pull van de kite. Mede omdat ik dus al ruim een jaar SLE kites gewend ben. Wanneer je richting de 30knp gaat wordt je lekker afgeschoten. De kite draait ruim om zijn tip dus lekker door het windvenster. Pak wel optijd je bar weer vast omdat je anders een 2de loop inzet en je landing dus wat ruiger zal worden. De landing na een goede kiteloop is heel relaxt en je hebt tijd genoeg om weer in de haken.

Bereik:

Het bereik van de kite is goed en niet goed. De lowend van de kite vind ik persoonlijk niet je van het. Om de kite lekker te varen heb je veel wind nodig. Normaal zou ik niet snel uithaken met 25knp of meer. Met deze kite gaat dat nog erg goed. Mijn lowend met iets meer als 85kg is ongeveer 20/21 knp om lekker te kunnen varen. In de hogere windsegmenten is de kite het meest in zijn nopjes. De highend heb ik niet kunnen testen nog maar verwacht dat hij behoorlijk hoog zal zijn.

Conclusie:

Deze kite is er denk ik voor de wedstrijd/wakestyle riders onder ons. Je zal niet snel afgestraft worden maar voor een beginnen zal een Waroo/Bularoo beter geschikt zijn. De Yarga is een zeer goede C-shape met naar omstandigheden opties voor een grotere depower. De kite werkt perfect in zowel 4 lijns als op bridle. Wil je hard hakken met lekker geweld is dit er een goede kite voor. Er zit een goede pop in de kite die ook zijn weg weet in het golfrijden doordat hij toch snel draait en hoge vliegsnelheid heeft.

Voordelen:
    * Een echte kite om lekker mee te wakestylen
    * In hogere winden zeer goed controleerbaar
    * Zeer goede depower zelfs in 4 lijns modus

Nadelen:
    * Veel wind nodig om echt lekker te kunnen varen
    * Lift naar mijn idee niet heel bijzonder
    * Prijs is hoger dat wat er van Best verwacht word maar vind het hem wel waard

Voor detail foto's www.boardsports.nl
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Mei 25, 2007, 15:52:07
edit2Rapporteer  
Mooie review Michiel, ik wil hem wel een keer proberen!
xav

Geen avatar

Berichten: 352
Antwoord #2 Mei 25, 2007, 16:05:59
edit2Rapporteer  
chickenloop release heeft een keurmerk maar vind persoonlijk dat er op dat punt meer aandacht voor nodig is. Deze release werkt met en pin release. Deze werkt heel goed en schiet niet los maar het rode loopje die je moet trekken voor de safety is veels te klein en dus is de safety moeilijk te trekken.

Bij mij gebeurt dit wel regelmatig
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #3 Mei 25, 2007, 16:16:16
edit2Rapporteer  
Mmm. op de Slufter was er twee weken geleden eentje bezig die retehoog ging. Waaide ook wel gruwelijk... Helaas na een aardige crash scheurde de 5th bevestiging op de LE finaal uit de LE...

En dat voor een nagelnieuwe kite  ThumpDown Shit happens...
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #4 Mei 25, 2007, 23:06:06
edit2Rapporteer  
Bij mij gebeurt dit wel regelmatig

dan zet je je hem niet goed in elkaar denk ik

je moet het ene lusje door het andere lusje heen doen
en dan doe je het pinnetje door het ene lusje
en dan het pinnetje nog in het berschermhoesje

kon zijn dat je het pinnetje door bijde lusjes deet maar dat is dus niet de bedoeling


verder mooie revieuw  ThumpsUp
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Berichten: 841
Antwoord #5 Mei 25, 2007, 23:30:14
edit2Rapporteer  
Ik zat wel te denken aan een yarga, alleen denk ik dat een 13 gewoon te weinig lowend heeft als grootste kite.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.