Alvast iets over de bouw van de Pinda

Wimt

Juni 12, 2007, 22:57:43
edit2Rapporteer  
Onder heb ik 2 banen van 30 cm breed, was rolbreedte, kruislings laten lopen, dus het midden is sterker, maar dat moet ook, want daar is de Pinda maar 43 cm breed. Het is 550 UD, dus schuren met de 1000 watt bandschuurmachine is geen probleem. Ik gooi erop wat extra bubble-epox, en is zodoende mijn eerste schuurlaag. Hierop komt 1 cm piepschuim.
Met eenbreekijzer, na harding, heb ik dat er in 5 min. weer af, en dit schuim egaliseert meteen.
Op die 2 lagen gekruist glas, ligt 5 mm pvc-schuim. Het schuim zit dus a.d. onderkant van de plank, het berken triple van 3 mm dik, zit aan de bovenkant van de plank, omdat hout druk perfect opvangt.
Berkentriplex is iets zwaarder dan populierentriplex, maar veel watervaster. Te verkrijgen bij Formido; 153 bij 153 cm, ideale maat.
Het schuim wordt dus afgeschuind d.m.v. de electroschaaf, het triplex loopt dus door naar de tips.
De inserts zijn gegalv. inslagmoeren, Gamma, die ik alvast in het triplex heb geboord, de prikkers van de moeren moet je wegbuigen. En je moet wat ruimte slijpen in het schuim, waar de onderkant van de moeren komen.
Om het schuim heb je als rand; 5 mm driehoek berkenlat, dat je, vanwege de Pindavorm, rond vastniet op het triplex, daarna vastlijmt met lijmpistool, en de nietje er weer uithalen. Latje verjong je met electroschaaf, gelijk met de verjonging van het schuim.
Tussen schuim en triplex doe je bubble -epox, en ook tussen lat en schuim.
Op het dek zit 160 gr. keper; komt weinig kracht op (ook vanwege de 1,5 cm concaaf).
Alles nu in 1 keer vacumeren, en plamuren met poleysterplamuur; werkt snel en handig, en daarna DD-lak rollen, na 2 uur weer rollen, en klaar. Voetbanden zet ik vast met dubbelzijdige kleeftape van Aldi.
Totaal 4, 1 kg, met voetbanden etc. en 2 middagen werk.
Ondanks 1,5 cm concaaf, over bijna de hele lengte van de plank, toch nog 8 cm doorbuiging bij 75 kg. Plank zelf is nml. 5 + 3 mm dik, dus dat kan. Buiging is van belang, omdat je de plank dan beter kunt `carven`, ik noem het expres geen edgen, vanwege de Pinda-vorm, gelijk snowboards.

Deze werkwijze is beproefd, is nml .ook toegepast op de 2 jaar oude Pinda.   

De 2 concaven overdwars bij de board-einden moeten zorgen voor meer low-end en betere manoevreerbaarheid, kom ik nog op terug.
Davidov

Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #1 Juni 12, 2007, 23:12:13
edit2Rapporteer  
Wimt, een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Wimt

Antwoord #2 Juni 12, 2007, 23:21:05
edit2Rapporteer  
Deze anti-fan moet nog een cluster-mailtje van mij ontvangen. Pacifisticher is een anti-dislexy cursus  loser
Davidov

Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #3 Juni 12, 2007, 23:44:57
edit2Rapporteer  
Ik zeg alleen dat je met foto's moet komen. Dan is het allemaal vele duidelijker.

Anti-fan? Ken wel anti-flag. Maar dat is wel iets anders loser
Joosdo

Antwoord #4 Juni 13, 2007, 04:32:09
edit2Rapporteer  
Ben zeker ook geen wimt hater, kan in zekere mate zelfs genieten van je lappen tekst, maar investeer aub eens in een simpele camera, dan kom je zo veel beter over.

Lijkt me wel leuk om al die creaties eens van dichtbij te mogen aanschouwen. Of geef je dan teveel geheimen weg...

Groeten Joost
Tommie

Geen avatar

Antwoord #5 Juni 13, 2007, 17:05:46
edit2Rapporteer  
jongens dat word al langer geprobeerd wimt aan de camera te helpen.
lees gewoon zijn verhalen, en als je het wil zien spreek je toch af op het strand.

anders zien we wimt weer een hele tijd niet!!
Jeroen Oomen

Antwoord #6 Juni 13, 2007, 19:04:19
edit2Rapporteer  
Voetbanden vastzetten met dubbezijdig tape? Ben benieuwd!
Leuk project trouwens :-)
Henp

Geen avatar

Antwoord #7 Juni 14, 2007, 17:44:28
edit2Rapporteer  
Van mij mag je wel weer opflikkeren. ListenToMe
Nee hoor Wim ThumpsUp, je bent een kanjer
Wimt

Antwoord #8 Juni 14, 2007, 20:19:49
edit2Rapporteer  
Voetbanden vastzetten met dubbezijdig tape? Ben benieuwd!
Leuk project trouwens :-)

Sorry, footpads.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.