BELANGRIJK!! ff lezen

Eef

Geen avatar

Berichten: 23
Juni 13, 2007, 16:41:23
edit2Rapporteer  
Heads up voor alle kiters in ons land!!

De Natura 2000 komt eraan!! Omdat deze wetgeving grote invloed kan hebben op onze (toch al onderdrukte) kitespots, hier een samenvatting van wat er aan de hand is.

Onder deze wet worden in ons land 162 gebieden aangewezen die beschermd gaan worden. Het aanwijzen van deze gebieden is in volle gang. De inspraaktermijn van 111 van deze gebieden is inmiddels afgelopen (liep tot 19 feb). Op dit moment loopt de inspraaktermijn van 7 gebieden op de wadden (tot 3 juli). De NKV houdt deze termijnen in de gaten en is aanwezig bij de vergaderingen. Maar helaas liggen de gebieden op grond van diversiteit en ecologische (Europese) relevantie al grotendeels vast.

Voor de ernst van de situatie en de grootte/ ligging van de gebieden: check dit kaartje!! http://www.synbiosys.alterra.nl/natura2000/gebieden/habgebieden.pdf

Wat van groter belang wordt voor onze sport is wat NA de aanwijzing van de gebieden gebeurt. Per gebied wordt een beheerplan gemaakt. Dit wordt gedaan door Gedeputeerde staten van de provincie en in sommige gevallen de minister van LNV. In deze beheerplannen wordt vastgesteld welke activiteiten wel of niet schadelijk zijn voor de soorten en habitattypen waarvoor het gebied is ingesteld. Hierin moet kitesurfen dus ook zeker opgenomen worden!! Als een activiteit namelijk in het beheerplan komt, wordt het eerst wel getoetst op schadelijkheid maar is verder geen extra vergunning meer nodig.

Op het moment dat het niet specifiek in het bestuurplan komt, moet de initiatiefnemer zelf aantonen dat de activiteit niet schadelijk is en bij enige twijfel kan de vergunning niet verleend worden.
Om onderzoek te gaan doen naar de invloed van kitesurfen op broed/leefgedrag van verschillende vogelsoorten wordt wel heel moeilijk voor de NKV...

Voor details hierover is dit een mooie samenvatting (4 pag.) http://dnn.ntfu.nl/Portals/0/documents/natura2000-beheerplannen_en_vergunningen.pdf

En voor meer info over de inzage, inspraaktermijnen en gebieden kun je hier terecht
http://www2.minlnv.nl/thema/groen/natuur/Natura2000_2006/natura2000.htm

Een laatste noot: voor het maken van de beheerplannen wordt 3 jaar uitgetrokken nadat de gebieden definitief zijn aangewezen (wat ze dus nog niet zijn). In de tussentijd worden er een soort van overgangswetten gemaakt die vooralsnog positief beloven uit te vallen en niet gelijk alle kiters van het water gooien.

Dus we hebben nog tijd om met de instanties in gesprek te gaan, ons imago proberen te verbeteren, de sport bekender te maken etc. En gelukkig staan we niet alleen, de NKV en het watersportverbond werken hard met ons mee dus er is geen reden tot algehele paniek, maar het is wel goed om te weten wat er aan de hand is en wat ons te wachten staat, lijkt me!
peter.

Berichten: 1145
Antwoord #1 Juni 13, 2007, 16:46:31
edit2Rapporteer  
ik ga denk ik maar eens verhuizen naar een ander land ben het vlink ZAT!!!! in nederland

bah (angry_kitesmiley)
slingshot {Thomas}

Berichten: 1466
Antwoord #2 Juni 13, 2007, 18:08:36
edit2Rapporteer  
ik ga denk ik maar eens verhuizen naar een nader land ben het vlink ZAT!!!! in nederland

bah (angry_kitesmiley)

ik ga met je mee!!!
posty

Berichten: 2454
Antwoord #3 Juni 13, 2007, 18:25:47
edit2Rapporteer  
tjah, dat heb ik gelukkig vorig jaar al gedaan  (sealedlips_kitesmiley)

wetsuit wat is dat? oostenwind? yes please! windguru heel de week rood gekleurd  ThumpsUp


het is gewoon een grote ellende en ik word er zelfs helemaal simpel van als ik het lees.

alleen maar kiters erbij en spots eraf! alleen maar om meer te bebouwen en meer te verdienen.

het is een neergaande spiraal en die is niet te stoppen. who cares over honderden mensen die ieder weekend een hoop plezier beleven, gezond bezig zijn, van de straat zijn en niet aan de drugs zitten!
(behalve af en toe een waterpijp maar dat is legaal)  (tong_kitesmiley)

heel de week een bijdage geven aan de maatschappij en in het weekend hun ei kwijt kunnen op het water...

zucht.......................
chico

Berichten: 1112
Antwoord #4 Juni 13, 2007, 19:23:39
edit2Rapporteer  
Heel goed hoor van die gebieden in 0031. Dat moeten ze niet alleen met fauna doen maar ook met belastingen. Zomaar van die gebieden in Nederland waar het verboden is om belasting te betalen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Juni 13, 2007, 20:12:57
edit2Rapporteer  
17.000.000 mensen op de opp. van een postzegel. En dan de schaarse ruimte die er is om te recreeren vrijwel geheel tot natuurgebied verklaren. Er is bijna niets niet GROEN gekleurd op die kaart. Alleen de Noordzeekust op het vaste land niet boven de rivieren.

Ben blij dat je dit aan ons kenbaar maakt. Was de term Natura2000 al eerder tegen gekomen. Door eerdere ervaringen met natuurgebieden vs. belanghebbenden ben ik allergisch voor het woord "natura"  (angry_kitesmiley) (angry_kitesmiley) (angry_kitesmiley)
alexfloor

Berichten: 79
Antwoord #6 Juni 13, 2007, 21:16:38
edit2Rapporteer  
Ben toch van mening dat een woordvoerder van de NKV maar eens bij edwin evers op de radio moet komen hieromtrent. Die zijn daar echt wel voor in met zulke dingen. We hebben gewoon wat meer bekende nederlanders nodig die deze sport gaan beoefenen!!!!
Marijn alias Vos

Berichten: 502
Antwoord #7 Juni 13, 2007, 21:43:37
edit2Rapporteer  
nou we hebben Floortje toch al rond lopen op muiderberg?! Als iemand er nou een even aanspreekt..........

Lex

Berichten: 4827
Antwoord #8 Juni 13, 2007, 22:58:36
edit2Rapporteer  
pfff...word je toch ziek van......
Davidoff
Gast
Antwoord #9 Juni 14, 2007, 00:11:46
edit2Rapporteer  
Nah..

Stel voor dat er géén Bn'ers gaan kiten. Floortje is cool;).
Straks krijg je een hilbrand nawijn op een 16 m2 kite met windkracht 7+.

Dat is weleenswaar wel  televisie!

Jammer dat de sport ten ondergaat door een stelletje van die groene grasneuqerrrrrs.

cheers.

Frank77

Berichten: 690
Antwoord #10 Juni 14, 2007, 04:17:28
edit2Rapporteer  
nou we hebben Floortje toch al rond lopen op muiderberg?! Als iemand er nou een even aanspreekt..........
Is dit een grap?
Nicolas

Berichten: 914
Antwoord #11 Juni 14, 2007, 06:20:10
edit2Rapporteer  
Heel de Nederlandse kust is groen?   (geschokt_kitesmiley) Maar denk wel dat kitesurfen en andere watersporten hiervoor geen probleem moeten zijn, geen motor/vevuiling/geluid is al veel
mijngatindelucht

Berichten: 408
Antwoord #12 Juni 14, 2007, 14:57:54
edit2Rapporteer  
1 De andere watersporters hebben ook een probleem. Hun voordeel is echter dat ze wettelijk nu op een heleboel plaatsen mogen varen, terwijl het kiten maar op een aantal plekken wettelijk is gereguleerd. Nu merk je dat niet, want veel wordt gedoogd, zijn tijdelijke afspraken voor of is toegestaan maar niet wettelijk vastgelegd.

2 Het is nu geen tijd om actie te voeren. Lees het stuk hieronder. Het is wel tijd om middels acties aan iedereen te laten weten wat kitesurfen is. Als je elke dag met de wind, dit forum e.d. bezig bent is het bijna niet voor te stellen dat iemand niet weet wat kitesurfen is. Maar als je alleen de media volgt en er verder niet mee in aanraking komt... Ludieke acties, goede folders/films etc kan de sport echt helpen.

Het Nederlands Platform voor Waterrecreatie, waar ook het Watersportverbond deel van uitmaakt, heeft een handreiking “Aanbevelingen verbeteringen uitvoering Natura 2000” laten opstellen. Hierin worden voorstellen gedaan die kunnen bijdragen tot goede besluiten, zonder afbreuk te doen aan de doelstellingen van Natura 2000. De komende maanden wordt de handreiking gebruikt in gesprekken met natuurorganisaties en LNV. Bedoeling is de resultaten van die gesprekken in september of oktober aan te bieden aan de Vaste Kamercommissie voor LNV.

Intussen heeft het Nederlands Platform voor Waterrecreatie zich aangesloten bij een regiegroep met Hiswa, Recron, Horeca Nederland en ANWB (allen recreatie en toerisme). Deze groep tracht, in aansluiting op de 5000 ingediende zienswijzen, te bereiken dat vele activiteiten van het bestaande gebruik worden vrijgesteld van de verplichting een vergunning ingevolge de Natuurbeschermingswet aan te vragen.

Maar let op...de vraag is of kitesurfen een bestaand gebruik is. Op dit moment is er een handje vol kitespots wettelijk vastgelegd. En helaas zijn we niet dekkend met onze regiovertegenwoordiging. We zullen dus nooit voor alle spots het BPR kunnen aanvechten of zienswijzes kunnen indienen...daarom de oproep richting scholen en shops...help mee je afzetmarkt te behouden.

Over KNWB (watersportverbond)...het is een grote club, dus het is zaak die in beweging te krijgen. Ik snap wat de risico's zijn van deze politieke weg. Toch heb ik er vertrouwen in. Dat komt vooral door de manier waarop het KNWB nu info deelt, meedenkt en haar RV'ers in zet voor ons doel.

Let wel, dit is de eerste keer dat we intensief met de KNWB aan de slag gaan. Daarom is een positieve overtuiging de meest effectieve houding. We zullen iig tot de beheerplannen over 3 a 4 jaar klaar zijn deze lijn volgen. Dan moet alle inzet rond BPR en natura 2000 tot concrete resultaten hebben geleid. Het is nu dus nog geen tijd voor acties. Dat zou juist het omgekeerde effect hebben.

Ik ben zelf ambtenaar 3 dgn in de week. Ik weet dat er luie, maar ook heel gedreven en betrokken ambtenaren zijn. Er is een kans dat ze op de hoogte zijn van de BPR, maar nu niet over gaan tot regulering door de komst van natura 2000. Dat lijkt lui, maar is vanuit hun bezien strategisch. Anderzijds geloof ik dat de kitesport bij veel ambtenaren onbekend is.

Waardevol is dus om de sport te promoten/ het imago te verbeteren onder watersporters en gemeenteraden. Dat begint bij het uitleggen van de sport: kiten en natuur, kiten en beweging, kiten en socialeverbinding en eindigt bij de deelname van de gemeenteraadsleden aan een kiteles.

De NKV en KNWB richten zicht daarbij op alle verenigingen binnen de KNWB, Rijkswaterstaat en LNV. Daarnaast moeten we promo-acties bedenken en uitvoeren op lokaal niveau.

Ivo
Jeks one

Berichten: 883
Antwoord #13 Juni 14, 2007, 16:31:03
edit2Rapporteer  
pfff, je zal in zeeland kiten, dan heb je nog 2 heel kleine plekjes waar je heen kan ?? en wat me verbaasd is dat bijvoorbeeld strand horst en nulde ook bij deze gebieden worden betrokken ??  en is die snelweg die naast deze stranden liggen niet nadeling of worden die ook verplaatst en/of verboden.
Ik ben voor natuurbehoud en dat soort milieu dingen, maar dit gaat net eff tever.
IK zeg : we zien wel, maar waarschijnlijk krijgen we over een paar jaar een hoop problemen krijgen met justitie en dat soort instanties.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #14 Juni 14, 2007, 17:51:39
edit2Rapporteer  
t valt allemaal wel mee, niemand probeert t alleen om nieuwe spots te zoeken want er zijn er nog zoveel,

tis aardig wat kilometer strand hoor wat we hebben,

alleen omdat altijd iedereeen PERSE op 1 plek wilt varen loopt t uit de hand en word het daar verboden
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.