RH
|
Nee joh, juist een groter board loopt beter hoogte. Je moet proberen met minder wind je board juist iets vlakker te varen en je kite wat hoger (11 uur plus). Je lichaam wat meer op je voorste voet zodat je goed gebruik maakt van de hele rail. Hoogtelopen moet dan als de brandweer gaan. Eigenlijk is dit de manier waarop het met windsurfen ook het beste gaat met minder wind en het werkt met kiten ook perfect.
|
|
|
VincentC
|
Kleiner boardje met jouw gewicht 132x40 oid zal echt een wereld van verschil maken. Boardje is gewoon erg groot met veel drijfvermogen en is lastiger om je rail erin te drukken,.
Probeer ook eens te varen met een handje los, meestal neem je dan een betere houding aan waardoor je beter upwind gaat.
|
|
|
RH
|
Vincentt heeft gelijk wat betreft rail erin drukken, maar dat speelt vooral met meer wind en druk in de kite. Alleen dan is ook weer het devies: je kite hoger, meer depower en je board vlakker. Ook met veel wind blijft dat de manier om gecontroleerd (met weinig snelheid) hoogte te lopen.
|
|
|
El Rudo
Logs: 0 | 252 uur
|
AHAAAA! Dat is het dus, ik dus juist die kite superlaag houden, maar je kan 'm beter zo rond half elf zetten? Ik kan niet wachten om het proberen,kan ik nog even door met de Sumo, mss nog een kleinere erbij scoren.
Superrrrrr bedankt maar weer.
|
|
|
Fe®®y
|
verleg ook je aandacht eens naar je kite. vooral met weinig wind ben je geneig aan je bar te trekken je kite valt terug in het wind venster en trekt je downwind. dus goed in je trapeze hangen en de bar zoveel mogelijk van je af drukken. let op je je ben zo upwind en krijg je moeite om downwind te gaan
|
|
|
milamber
|
handje los is het beste advies...dan gaat het echt vanzelf. Moet je wel je kite kunnen controleren met 1 hand natuurlijk!
|
|
|
michiel v geel
|
je bar los ander loop je geen hoogte met die krengen
zeker ook depoweren
|
|
|
Morres
|
er worden weer rare adviezen gegeven, kite lager=meer hoogte, niet omgekeerd!
iig, je board is denk ik idd te groot om goed aan te kanten.
wat ook wel wil helpen is niet naar je kite kijken, maar kijk waar je naar toe wilt varen.
|
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Je vaart met een BOW kite en kan daardoor net iets anders hoogte lopen dan iemand met een C-shape kite... * Zet je kite laag en depower de bar iets... Hierdoor gaat de kite iets voor in het venster vlieger zodat je makkelijker hoogte loopt.. * Kite niet op 11 uur zetten want dan heb je ook veel pull omhoog en verlies je bij elk klein rimpeltje in het water veel hoogte omdat je de rail niet kan houden.. * Kijk naar de plek waar je heen wilt gaan (dan draait je bovenlichaam automatisch bij) * Probeer tijdens het varen je voorste voet iets naar buiten te draaien en je achterste voet iets naar binnen hierdoor druk je het board al in de goede richting.. * Wanneer dit niet voldoende is kun je de bar in z'n geheel iets naar achteren brengen zodat je de bar thv je achterste heup hebt tijdens het varen (niet je heup naar de bar brengen maar dus de bar naar de heup) Dit laatste werkt bij mij heel goed maar natuurlijk wel in combinatie met de rest.......Ik hoop dat je hier iets aan hebt en hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb... Succes.......
|
|
|
Ondabeach
|
Stond weinig wind. We hebben met onze gewichten ook wel een beetje druk nodig. Gaat zaterdag goed komen. Voor jou spot zeker met Zuid West. Mischien zie ik je nog, dan kijken we ff.
|
|
|
michiel v geel
|
wat ik de eerste keer fout deed met een bowkite is de bar aangetrokken houden, bij eigenlijk alle bowkites nu op de markt krijgd je dan het effect dat hij een aantal graden meer naar het windvenster schuift en daardoor verhinderd dat je hoogte loopt
je kan beter met wat minder kracht en de bar van je af dan goed gepowerd met de bar aangetrokken
|
|
|
El Rudo
|
Okay gasten, bedankt, ik heb nu iig weer wat input om uit te proberen. @ onda: viel mee gisteren, er waren vlagen bij richting 5bft rond 13:00 - 14:00 en ik moet zeggen dat er dan wel iets van hoogte in zat. Maar iid tussen de vlagen in kom je niet weg en dan verlijer je, ik zat op het laatst helemaal bij die duinen van het oostvoornse meer te k*tten, gelukkig nog gered door een paar vlaagjes. Zo'n lang board is dan wel prettig want dan je ten minste nog iets van halve wind varen zonder te zinken. Maar je wilt eigenlijk een beetje opkruisen, dieper water, meer ruimte en minder klasjes. @ MINI-ME: goed verwoord man! thx!
|
|
|
|
WaZuP
|
met jou set moet je in ieder geval heel makkelijk hoogt kunnen lopen maar j=met jou gewicht moet je wel zorgen dat je echt veel power in je kite hebt,
zeg maar dat als de kite op 9 of 3 uur staat en je je bar aantrekt al achter je kite aan begint te schuiven
|
|
|
El Rudo
|
gelukkig val ik per keer kiten ongeveer 1-1,5 kilo af, maar daar zal ook wel een minimum anzitten... dus in zeil lingo: oploefen door af te vallen...
|
|
|
RH
|
Gasten, kite laag is misschien bij genoeg wind een goede optie (mits bijna volledig gedepowered), maar bij weinig wind moet je een balans vinden tussen board vlak en kite (dus) hoger. Ook dan kan je heel erg goed hoogte lopen (waarschijnlijk zelfs beter). Met meer dan 15 jaar windsurf en daarna meer dan 5 jaar kite-ervaring weet ik echt wel waar ik het over heb. Het gaat altijd om de optimale balans tussen zoveel mogelijk druk in de kite zonder dat je board gaat verlijen. De beste hoogte loop je als je de minimale druk op je board heb maar nog net wel kan planeren en dat is als je kite wat hoger houdt. Wat men terecht zegt is dat je wel moet voorkomen dat je door de opwaardse pull geen kant verliest, maar daar komt die balans weer om de hoek kijken. Dus de kite zo hoog mogelijk, zoveel mogelijk gedepowered, maar dat je nog net kan planeren in een rechte lijn upwind.
|
|
|
WaZuP
|
klopt als een bom,
ik vind het alleen meetsal te langzaam gaan en kies ervoor om iets harder te varen maar ook iets minder upwind te steken, maar uiteindelijk door de extra snelheid zal ik in bijna evenveel upwind komen in de zelfde tijd,
echter je komt nooit upwind als je vaarsnelheid >/= de windsnelheid
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Elke situatie is ook anders maar probeer een paar vuist regels te geven... Natuurlijk ga je niet je board aankanten en één arm los doen als je tot aan je knieën in het water staat Succes maar weer en laat ff weten of het werkt
|
|
|
El Rudo
|
als je tot aan je knieën in het water staat HOE WEET GIJ DAT! is goed man, als ik eens een keer es een weekend niet aan lagerwal raak hoor je 't wel
|
|
|
extreme animal
|
Ik heb zelf een shockwave 12m en weeg ongeveer zoveel als jij en heb het zelfde probleem, pas bij 5 bft kan ik goed hoogte lopen (als de stroming de goede kan op staat). Wat volgens mij een typisch kenmerk van de shockwave is dat je door de hoge bardruk de neiging hebt te veel aan de bar te gaan hangen waardoor de kite dieper het windvenster in zakt wat voorkomt dat je goed hoogte loopt (vooral bij wat minder wind dus). De oplossing is gaan varen met de bar op 1:1 dat is echt een wereld van verschil, de bediening van je kite gaan dan superlicht en kan je veel beter met 1 hand aan de bar varen. (met de bar op 2:1 kon ik dat niet)
|
|
|
El Rudo
|
Ik ga zo ff proberen met mijn 9, die staat 1:1. Die heb ik nog nooit geprobeerd. Kan ik dan nog dezelfde magische depower verwachten of is dat dan minder?
|
|
|
extreme animal
|
wat mij opvalt is dat je de kite veel verder kunt depoweren als je dat hoesje dat over je strap zit helemaal omhoog schuift en niet aan het rode handvatje trekt maar aan het koordje zelf ook kan je het proberen met het rode stoppertje, dan kan je de bar nog veel verder weg duwen.
|
|
|
El Rudo
|
ik heb op een forum gezien dat je de pigtails - die je volgens de ganbare methode op de achterkant van je kite zet, beter aan de stuurlijnen aan de bar-kant kan zetten. Het verlengen van de aanhechtingspunten op de kite zou nl een verandering in je bridal plus ongewenste vervorming betekenen en als je alleen je stuurlijnen verlengt heb je dat niet. hiero: http://216.70.100.159/forum/viewtopic.php?p=94&sid=593ef4d6501871d260921c92d19773a0Ook het korter aanknopen van de powerlines lijkt een simpel idee!
|
|
|