overdreven of terecht?

mees!.

Berichten: 56
Juni 20, 2007, 16:00:50
edit2Rapporteer  

Mensen,

http://access.soulonline.nl/index.php?page=leesvoerdetails&CID=404

overdreven, of terecht??

ciao
milamber

Berichten: 354
Antwoord #1 Juni 20, 2007, 16:13:45
edit2Rapporteer  
Terecht natuurlijk!
Wie?
Gast
Antwoord #2 Juni 20, 2007, 16:15:00
edit2Rapporteer  
Kan je het een beetje kort samenvatten ik hou niet zo veel van lezen:(
Lars.

Berichten: 44
Antwoord #3 Juni 20, 2007, 16:17:05
edit2Rapporteer  
staat genoeg in voor die ambtenaren om weer een kitespot te sluiten...
mees!.

Berichten: 56
Antwoord #4 Juni 20, 2007, 16:29:36
edit2Rapporteer  
alsof die ambtenaren dat nog niet wisten ...
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #5 Juni 20, 2007, 16:51:11
edit2Rapporteer  
TERRECHT
amorw

Berichten: 67
Antwoord #6 Juni 20, 2007, 17:00:39
edit2Rapporteer  
Terecht vind ik.

We hebben allemaal al wel eens domme dingen gedaan, maar de blijvers zijn zij die ervan leren.

Voor de rest kunnen we ook leren van andermans fouten, spijtig genoeg.

Er is echter een contingent beoefenaars met meer zelfvertrouwen dan kennis ( en daarbij vaak ook nog een grote bek).
Beginners die stuurlijnen vooraan knopen, en na hierop aangesproken te zijn toch trachten hun kite op die manier op te trekken. (geschokt_kitesmiley)
Mensen uit een verboden (zwem-)zone sturen en tot de ontdekking komen dat de board leash aan de pols hangt en de kite leash aan het onderbeen. (geschokt_kitesmiley)
Het oplaten van een kite met de wind recht in de rug, en na opmerkingen erover, ongeveer 10 graden opschuiven. Zelfs geen voeling met de windrichting hebben.

etc ....

Voorgaande is een slechts een greep uit eigen ervaring.

Die ervaring leert ook dat mensen die bereid zijn te luisteren en moeite doen om te begrijpen, de mensen zijn die de sport blijven beoefenen.
Zij die bij opmerkingen een grote bek opzetten, of je zowat aankijken van wat staat die hier nou te lullen, zijn zij die ook het snelst afhaken.
Bij die laatste groep ga ik ook wat opzij staan en met mijn handen diep in de zakken het naderend onheil afwachten, ja er zelfs op hopen.

Ik vrees dat die laatste groep het voor de 'veiligen' heel moeilijk kan maken, maar die groep zal steeds bestaan. Het is hetzelfde soort dat met de auto tegen 100km/u door de dorpskern raast, of zonder ook maar eens een motor van dichtbij gezien te hebben, een 150 pk racemonster kopen.
Je kan enkel hopen dat zij in hun grootheidswaan zo snel mogel verongelukken zonder iemand anders schade te berokkenen.

Deze groep is mijn inziens ook vrij groot, zodat de wil om anderen te helpen smelt.
Het vechten tegen die apathie is eigenlijk al een doel op zich.

Ten slotte nog dit, ongelukken zullen er in deze sport wel steeds gebeuren, ook al doet iedereen het 100% veilig, het is tenslotte een 'extreme sport' remember. Maar onschuldigen, die slecht les gehad hebben, of onwilligen die weigeren raad te vragen of aanvaarden, maken nu nog een te groot aandeel van de beoefenaars uit.
mees!.

Berichten: 56
Antwoord #7 Juni 20, 2007, 17:04:13
edit2Rapporteer  
is toch typisch..

hier zeggen veel mensen terecht: bijvoorbeeld dat je moet lesnemen voordat je gaat kiten maar er zijn al genoeg topics geweest dat iedereen zo'n beetje instemd met, een vriend kan je het ook wel leren...
Ernestoo

Berichten: 22
Antwoord #8 Juni 20, 2007, 17:05:22
edit2Rapporteer  
De vraag overdreven of terecht?

Het is een artikel waar veel instaat. Voor mij is het dus een beetje gissen waar jou vraag precies op slaat.
Is het terecht dat hij die dag aan de kant bleef staan? Als iemand dat  besluit is dat ALTIJD terecht.
Is het terecht dat dit artikel is uitgebracht? In mijn ogen wel, veel mensen kunnen hiervan leren. Ook voor de ervaren kiters kan een reminder zo af en toe geen kwaad.
Is het terecht dat de auteur enkele gevaren/ risico's toelicht? In mijn ogen terecht, kan geen kwaad.


Maar het blijft bijzonder ongelukkig en klote wat er die dag is gebeurt en dat is NOOIT terecht!
Denice

Berichten: 186
Antwoord #9 Juni 20, 2007, 17:09:05
edit2Rapporteer  
Natuurlijk terecht.

Bij deze mijn verhaal.
Na jaren windsurfen werd ook ik enthousiast.
Belletje naar Katwijk voor kitelessen.
Het eerste wat je als beginner vraagt is. Hoe snel kan ik het leren?
Als antwoord kreeg ik " gisteren was er nog iemand die de eerste dag zo op en neer is gevaren.
Dus ik dacht!!!?? Mooi niet dus. Kosten 130 euro voor deze eerste kennismaking!
2 weken later mijn 2de les weer in Katwijk. Door de harde wind en hoge branding weer geen meter gevaren. Weer 130 euro betaald. Wel het advies meegekregen om als starter een bowkite te kopen! Beide lesdagen geen saftylaesh gebruikt, die heb je met een bowkite volgens de geleerde (kite -instructeurs) niet nodig omdat een bow volledige depower heeft als je de bar loslaat.
Voelde me nog niet geheelm safe, dus op vakantie Spanje nog 2 dagen les genomen. Totaal weer 250 euro. Kon daarna waterstarten en enkele meters varen. Echter niks over veiligheid geleerd, geen les gehad met een bowkite en geen saftylaesh gebruikt! Wel veel poen gevangen! Gevraagd! "Kan ik nu zelfstandig verder??" Maar natuurlijk meneer, u gaat top en u hebt echt aanleg! (ben overigens verre van a-sportief)
Dus een setje kopen, want ik was natuurlijk wild enthousiast. Vegas 14 m2 met een 555 en een harnas voor 1400 euro. Duur, maarja ik had nog 2 weken, en wou niet vanaf de kant toekijken. De volgende dag het water op en niemand meer die van de kiteschool naar mij omkeek. Ze hadden het te druk en de poen was tenslotte binnen. Bij de eerste de beste waterstart lag ik bijna op het strand, want ik had iets te enthousiast van 11 naar 2 ingestuurd, en het waaide net iets harder als de dag waarop ik met een 12m les had. In deze panieksituatie was ik veel telaat met mijn saftytlaesh, omdat ik dit tenslotte nooit geoefend had. Ik kwam er gelukkig met wat schaafwonden vanaf, maar was wel giga geschrokken, en overwogen om er mee te stoppen. Heb van de winter een 12m crossbow gekocht, en weer les genomen in Oostvoorne ( 110 euro)met mijn eigen materiaal. Voor miijn eigen gemoedsrust
Nog heb ik niet het gevoel dat ik alles 100% altijd onder controle heb, maar een aantalzaken heb ik wel geleerd.
1. Ga er vanuit dat je het niet zomaar in 1 dagje leert. ( geloof die sterke verhalen niet )
2. op zee met branding leren is veel moeilijker.
3. Kiten (leren) is niet goedkoop
4. neem een keer les met je eigen gekochte materiaal
5. Ondiep water is aan te bevelen! Locatie is zeer belangrijk!
6. Kite nooit met aan of aflandige wind ( beginner )
7. Wissel veel ervaringen met elkaar uit, zeker op dit soort forums!
8  Laat je niet opnaaien, en ga er nanuit dat er altijd gevaar aanwezig is.

Ik hoop dat andere hier wat aan hebben, want toen ik het verhaal van Ralph las ging mijn rikketik wat sneller slaan en dacht ik "shit dit had mij ook kunnen gebeuren daar in Spanje", dus elke waarschuwing is terecht!
Gr Marc
mees!.

Berichten: 56
Antwoord #10 Juni 20, 2007, 17:31:20
edit2Rapporteer  
zelf, heb ik na 1 les wel op een neer gevaren...
Vervolgens daarna nog een les genomen.
Maar als je eenmaal zelf bezig bent zonder toezicht moet je echt je koppie erbij houden! Omdat ik nog heel jong ben vroeg degene waarbij ik mijn kite kocht, weet je zeker dat je wel wilt kitesurfen? er kan namelijk zoveel foutgaan ( het verhaal van ralph werd weer aangehaald)
1 maand terug was er bij mirns ook weer zo'n gozer die met kite op 12 uur het land op liep, rustig over het dammetje stapte en vervolgens per ongeluk mee werd gesleurd het prikkeldraad in, kite stortte neer ( bijna op een man die heel onschuldig bezig was met een stuntvliegertje) en dan hebben zulke mensen wel hulp nodig van Kiters die Wel verantwoordelijk bezig zijn. Denk dus eerst goed na!
Marz

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #11 Juni 20, 2007, 17:41:37
edit2Rapporteer  
terecht
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #12 Juni 20, 2007, 17:46:57
edit2Rapporteer  
Gewoon een beetje je gezond verstand gebruiken.
Ik zie echt niet in wat je aan 5 lessen hebt.
Het is gewoon belangrijk dat je je verdiept in de theorie achter het kiten voordat je begint.
Denk hierbij aan typen kites, weersomstandigheden, spots, etc.
Praat hier met veel mensen over.
Neem daarna een les, en ga daarna met weinig wind op een ondiepe plek (het liefst met een ervaren kiter) oefenen. Je zal het toch zelf moeten leren, daar kunnen 5 lessen e niet bij helpen.
RobB_W

Geen avatar

Berichten: 133
Antwoord #13 Juni 20, 2007, 17:55:16
edit2Rapporteer  
Of je 't nou in 1 les leert of in 5 maakt gewoon geen drol uit, 't is mij ook niet snel genoeg gegaan. De kwaliteit van een les is gewoon veel belangrijker.

Ik hoop gewoon dat het artikel bij een aantal mensen de ogen geopend heeft, al was het maar bij een handvol, gewoon ff wat bewuster met je sport omgaan kan zo nu en dan geen probleem vormen.

Ik vind 't een heel terecht artikel!
Tom Kite

Berichten: 480
Antwoord #14 Juni 20, 2007, 18:09:46
edit2Rapporteer  
Heel terecht. En je kan kiten uiteraard van een maatje leren, maar dan moet dat maatje wel weten wat een beginner allemaal moet leren !

Ik geef mijn vriendin, broertje en wat maten ook les, maar ik heb mijn iko en kan het dus wel. Als jij zelf net een maandje met een kite kan kloten en niet eens weet wat een quick release is, kan je natuurlijk iemand "leren" kiten, maar nooit op een Veilig manier !

Dit zijn de dingen die je gewoon moet weten, en KUNNEN !

- quick release gebruiken
- self rescue uitvoeren
- kite veilig landen / starten
- Inzien of een spot veilig is of niet
- Je materiaal kennen en goed kunnen gebruiken (dus ook veilig materiaal hebben)
- Inschatten wanneer het weer veilig is voor jou niveau en materiaal
- Regels kennen

Kan je een van deze dingen niet, of je hebt geen ervaren kiter of instructeur die dit wel weet, mag je naar mijn mening NIET KITEN !

En als er iemand komt die je een tip geeft en dit kan onderbouwen, doe dan niet te groot en stoer en neem hem aan !
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #15 Juni 20, 2007, 20:00:57
edit2Rapporteer  
volkomen terecht

in dit artikel probeert de schrijver aan te geven wat er mis is met de "kite-cultuur" in Nederland: er is bij veel mensen gebrek aan kennis en gebrek aan inzicht in de gevaren van de sport.

"Ook de volgende, letterlijk geciteerde minidialoog is echt. Leerling: ‘Wat is het druk... zijn er eigenlijk regels op het water?’ Leraar: ‘Uh nee, je moet gewoon een beetje uitkijken.’ Bijna onnodig te zeggen dat scholen als deze de sport en dus uiteindelijk ook zichzelf geen goed doen. Want als jij bij een school hebt les gehad met als leerresultaat ‘de kite sturen, bodydraggen en waterstarten’, dan is het niet zo gek dat je denkt dat je het een beginnende vriend ook wel kan leren. Het resultaat is dat een groot deel van de Nederlandse kite-cultuur bestaat uit kiteboarders die denken dat ze alles wel weten, terwijl ze er helemaal niets van snappen. En omdat ze denken alles te weten, willen ze ook niet meer luisteren en leren."

Het idee dat je met 1 lesje of zelfs zonder les veilig zelfstandig kan kiten is in Nederland heel normaal maar het slaat natuurlijk nergens op. Ik kite nu zelf zo'n 6 jaar ofzo en nog steeds leer ik elke keer weer dingen over veiligheid (omgeving, materiaal, mede-kiters, omstanders, het weer etc).

In Belgie is het geloof ik een stuk beter (heb ik gehoord), daar gaan ze ervan uit dat je toch zeker iets van 12 uur les moet hebben gehad voordat je zelf aan de slag kan. Kwestie van mentaliteit?
Michael H

Berichten: 48
Antwoord #16 Juni 20, 2007, 20:32:29
edit2Rapporteer  
Absoluut terecht.

Heb zelf vorig jaar 2 uren les gehad, wel met waterstarten bezig geweest, maar nog geen meter gevaren.
Heb inmiddels wel een set (bow met board van 144x43), maar ga zeker eerst nog lessen. Ook heb ik een helm gekocht en gebruik altijd mijn leash.
Ik wil eerst het gevoel hebben dat ik zelf goed weet waar ik mee bezig ben voor dat ik "los" ga varen.
Passie

Berichten: 3397
Antwoord #17 Juni 20, 2007, 20:46:23
edit2Rapporteer  
Overdreven en ook wel terecht..
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #18 Juni 20, 2007, 20:54:59
edit2Rapporteer  
Voor een heel groot deel terecht.
Zaterdag op de brouwersdam heb ik me er ook hard over verbaasd dat het gros van de kitesurfers nog op het water was toen ik toch echt de 6e  of 7e onweersklap hoorde.
Over dat zelf vrienden lesgeven: Dat hoeft natuurlijk niet fout te zijn, maar het is natuurlijk wel heel belangrijk HOE je het doet. Je kunt best bij een stabiele 15 knopen wind iemand aan een 6 meter stormkite hangen. (Na een grondige uitleg natuurlijk...) Als eind van het liedje boddy draggen, varen, springen is dan is er wel iets fout gegaan. Zelf kun je natuurlijk ook uitleggen wat de voorrangsregels zijn. (Alhoewel je daar natuurlijk niet mee moet beginnen) en bij welke omstandigheden je als beginner wel en niet kunt varen. Het lezen van bovengenoemde tekst wijst natuurlijk wel op extra aandachtspunten.
Ik denk ook dat als je van het lezen van die tekst schrikt, je inderdaad beter niet andere mensen de beginselen van het kiten kunt leren...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #19 Juni 20, 2007, 21:45:47
edit2Rapporteer  
Niet overdreven. Better safe than sorry.
Mijn ervaring bij de kitesurfschool vorig jaar september in Katwijk was ook niet denderend. Ik wou net die survey invullen maar die is voor seizoen 2007 dus leg ik mijn ei maar hier. De instructeur mompelde onverstaanbaar, wel een paar dingen opgestoken over windvenster en zo, ik had me ook al wel in de materie verdiept. Geen woord over safetyleashes, self rescue, verkeersregels etc. En wachten. Iedere keer als m'n maat aan de bak ging stond ik te niksen, dus als je aan het eind van de ochtend 2 uur gevliegert hebt is dat lang.
Ik heb toen besloten een oude kite te kopen en het daarmee voorzichtig te proberen bij max 3bft. Na een paar keer kon ik het water op, toen nog die ouwe V4 verkocht en shockwaves geregeld. Sindsdien vaar ik. Door heel voorzichtig te doen en rustig weer en veeeeeel ruimte uit te kiezen was dit gewoon veilig. Oefeningen doen, veel strand-reet draggen, linksaf en rechtsaf. En door veel op o.a. kitehigh te snuffelen heel veel geleerd.
Wat betreft de veiligheidscultuur op de spots: Op het autostrand is dat prima, doordat er beginners, intermediates en gevorderden door elkaar lopen. Op anders spots kom je nog wel eens jonge gasten tegen die heel nodig bij aflandige wind moeten varen en een bek geven als je vraagt of ze het zeker weten. Ik denk dat machismo icm onkunde het grootste risico is, en als je 4 pubers bij elkaar zet weet je het wel.
Maar gezien de gemiddelde leeftijd hier zulen we het wel met mekaar eens zijn...
mees!.

Berichten: 56
Antwoord #20 Juni 20, 2007, 21:49:15
edit2Rapporteer  
oh ja?
Ik ben 13 ...
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #21 Juni 20, 2007, 21:57:22
edit2Rapporteer  
Over dat zelf vrienden lesgeven: Dat hoeft natuurlijk niet fout te zijn, maar het is natuurlijk wel heel belangrijk HOE je het doet. Je kunt best bij een stabiele 15 knopen wind iemand aan een 6 meter stormkite hangen. (Na een grondige uitleg natuurlijk...)

Dit is waar, maar ik denk dat veel mensen onderschatten wat een goede instructeur allemaal tijdens een les doet / in de gaten houdt / overdraagt / aan theoretische kennis heeft etc. Ook denk ik dat veel mensen hun eigen "instructeurs-skills" overschatten. Goed lesgeven is heel wat anders dan een beetje ouwehoeren over kiten. Lesgeven is een vak apart!
mees!.

Berichten: 56
Antwoord #22 Juni 20, 2007, 22:05:33
edit2Rapporteer  
ben ik helemaal met je eens! Er staat nota bene in het artikel dat Niet-instructeurs zichzelf overschatten en zo'n beetje het eerste wat hier gezegd wordt is dat ze vriendinnen, vrienden en broertjes ook les geven..
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #23 Juni 21, 2007, 01:47:03
edit2Rapporteer  
marc d ik heb wat vragen voor jouw:
jij zegd dat ze toen je met je eigen materiaal aankwam en zelf ging oefenen dat niemand van de kiteschool meer naar je omkeek, wat zou jij willen (of wat verwachte) jij dat ze op dat moment voor jouw zouden doen?

ook kan je een school niet verantwoordelijk houden voor dat jij niks leert (bv waterstart) dat is iets waar niemand behalve jijzelf wat aan kan doen, waar je wel kritiek op kan hebben is als de school iets niet of verkeerd uitlegd en dat jij daardoor gehinderd werd, was dit laaste bij jouw het geval?

ik bewonder trouwens wel je doorzettingsvermogen zeker voor iemand die niet zo goed in sport is
Denice

Berichten: 186
Antwoord #24 Juni 21, 2007, 13:47:20
edit2Rapporteer  
Kietschool in spanje adviseerde mij een 14m2 ( terecht overigens), maar een dag later waaide het 5, en geen 3 /4. Wind was aanlandig. Hier hadden ze me totaal niet voor gewaarschuwd.
Ik werd dus gelanceerd en belande op het strand. Kwam er met een paar schaafwonden op mijn onderarmen vanaf! Geluk gehad, het had anders af kunnen lopen als er obstakels op het strand hadden gestaan.Wat ze mij geleerd hadden was dat ik mijn kite snel tussen 12 en 2 moest bewegen om voldoende snelheid te maken. Wat ze me niet geleerd hadden was dat met meer wind ik de kite stabiel en minder in de powerzone moest zetten, en dat aanlandige wind gevaarlijk is met kiten. Het probleem bij mij was dat ik wel kon waterstarten, maar dat ik nog onvoldoende boardcontrol met varen had ( heb ),dan is de kans dat je gelanceerd word meer aanwezig!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.