Wat veroorzaakt pop?

Taco.

Juni 21, 2007, 20:02:01
edit2Rapporteer  
natuurlijk weet ik hoe de pop van een kite voelt, hoe je hiermee springt en hoe dit kan verschillen van kite tot kite.

Maar wat veroorzaakt dit verschijnsel? En dan bedoel ik: welk aerodynamisch effect zorgt nou voor de pop. Bij een gewone sprong is het overduidelijk, dan is het een combinatie van snelheid en sturen van je kite waardoor het vleugelprofiel lift genereert naar boven en je uit het water trekt.

Maar bij pop? Enige wat ik doe is flink aankanten en boem....

Waar komt die energie ineens vandaan? De kite staat gewoon op 10 a 11 uur. Welke aerodynamische effect is dat?
DaanD

Antwoord #1 Juni 21, 2007, 20:03:43
edit2Rapporteer  
Die energie komt door de kracht/spanning op je ljinen die je tijdens het aankanten van je board creëert, dit zorgt voor de 'potselinge reactie'.

Hoe dat aerodynamische effect heet weet ik niet precies.
sjembek

Antwoord #2 Juni 21, 2007, 20:05:36
edit2Rapporteer  
Je lijnen staan constant onder spanning, bij aankanten nog meer.
Bij poppen laat de druk los waardoor je de lijnen hun elastische effect
op jou doet laten uitoefenen, plus de kite gaat naar boven toe waardoor
je lijnen weer strak komen te staan en jou dus de lucht intrekken, klopt dit?

VincentC

Antwoord #3 Juni 21, 2007, 20:07:34
edit2Rapporteer  
Doordat je aankant 'rem' je de vlieger in een korte tijd uit simpel gezegd. Je bouwt druk op, lijnen staan op spanning, profiel van je kite staat helemaal vlak, op het moment dat je je boardje er nog wat harder indrukt is die spanning zo groot dat je wordt 'afgeschoten' doordat de spanning zo groot wordt dat je hem niet meer houdt. Daarom is het ook zo dat als je hem echt 100% goed wegpopt je lijnen 'slap' komen te hangen, omdat je zo hard afgeschoten wordt.

Kijk maar naar wakeboarders, die doen niets anders dan snelheid maken en de kabel blokeren, door die blokkade poppen ze omhoog.
Taco.

Antwoord #4 Juni 21, 2007, 20:07:52
edit2Rapporteer  
Okee. Toch lijkt het wel alsof je "meer" terug krijgt dan je er in stopt.... Wat doet de kite met die opgebouwde spanning om de explosieve pop te leveren? Klapt is als de vleugel van een vogel? Ik heb het gevoel dat een kiter meer hoogte en airtime haalt dan een kabelwakeboarder
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #5 Juni 21, 2007, 20:42:07
edit2Rapporteer  
hier de wiskundige formule als antwoord..

4^-(#%9-5x23e/YxX= 52   (lees:pop)

(grinnik_kitesmiley)

snapt u het ?
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Juni 21, 2007, 20:43:05
edit2Rapporteer  
Pop komt ook door je kite, maar je type board heeft ook invloed. Daarbij heeft de ene kite veel meer pop als de andere, geldt ook voor de boardjes.

De hoek van je kite t.o.v. de horizon is ook heel bepalend voor hoe hoog je gaat. Bij de kabelbaan is die hoek veel kleiner dan met je kite. De kabel werkt als een veer, waardoor er nog meer energie vrij kan komen dan bij het kiten. Moeilijke daarbij is om die energie om te zetten in hoogte. En daar komt het board weer om de hoek kijken (en uiteraard de techniek van de boarder). Bij je kite kun je de hoek variabel.

Die kracht die je in je kite voelt ontstaat idd. omdat de kite ietsje terug gaat in de powerzone VOORDAT je afzet. Bij een railey bijvoorbeeld vaar je altijd net ietsje downwind voordat je vet aankant. Bij mijn Rebel betekent dit veel extra trekkracht, maar weinig pop. De kite accelereert te snel naar de windvensterrand, omdat hij heel gevoelig is op power/depower. Mijn Rhino daarentegen is veel trager met depoweren, en heeft echt een megabak pop.

Uiteraard is het (vleugel) profiel van je kite ook heel belangrijk, en zo zijn er nog wel meer factoren.

Hoe meer je je hierin verdiept, hoe knapper ik de kite designers ga vinden!
TtHoM@s

Antwoord #7 Juni 21, 2007, 20:46:13
edit2Rapporteer  
het zit toch ook in het boad die je onder spanning zet

en de kite doordat je snelheid heb verplaats je het wind venster naar achter.  kant je in 1 keer hard aan dan rem je en verplaats het wind venster weer verder naar voren en vliegt de kite dus opeens in de power zone, als je nu los pop vliegt die weer snel naar de rand en dat is was je zoon pull geeft

ik dacht dat het dit effect was  :Smiley
Taco.

Antwoord #8 Juni 21, 2007, 21:09:16
edit2Rapporteer  
Okee dan klinkt logisch.
Het lijkt erop dat het schijnbare windvenster iets verandert, waardoor de kite (mits die niet te snel naar de rand schiet) de extra druk dieper in het windvenster kan benutten. De combi van het aankanten en tegelijk benutten van de druk in het windvenster geeft de pop.

hier de wiskundige formule als antwoord..

4^-(#%9-5x23e/YxX= 52 (lees:pop)

(grinnik_kitesmiley)

snapt u het ?
Harry je bent er aardig handig in (grinnik_kitesmiley) nu snap ik het
kentyman

Antwoord #9 Juni 21, 2007, 21:11:16
edit2Rapporteer  
door koolzuurgas
Tjok
Gast
Antwoord #10 Juni 21, 2007, 21:26:34
edit2Rapporteer  
pop pop the shit
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Juni 21, 2007, 21:30:10
edit2Rapporteer  
Hoor net Kirstin Boesche zeggen in het interview op kiteforum.com dat een C-shape zowiezo meer pop heeft als een flat kite. Hoe zou dat komen?
Idefixe

Antwoord #12 Juni 21, 2007, 21:41:33
edit2Rapporteer  
is een beetje de theorie van Einstein ( dacht ik / school is echt lang verleden tijd voor mij  schater is dus Newton)
Energie blijft ten alle tijden behouden
Een vlieger genereert op 2 manieren "kracht" / energie. Ten eerste heb je de daadwerkelijke wind die in je vlieger staat te drukken. ( vlieger op 12 uur boven je) op het moment dat je de vlieger "instuurt"gebeuren er 2 dingen:
1)  De hoek van de vlieger t.o.v. de wind veranderd ( vlieger komt op een andere plaats in het windvenster) er wordt dan meer daadwerkelijke wind omgezet in kracht/ energie.

2)  Door de beweging van de vlieger zelf wordt er ook kracht ontwikkeld ( schijnbare wind) een snelle(re) vlieger genereerd hierdoor meer kracht.

Al deze energie zit dus in de vlieger en wordt via de lijnen/bar/trapeze overgebracht naar de kiter + board en het zaakje komt in beweging. Dit is een doorlopend proces. wind + schijnbare wind = energie = beweging.
Door tijdens dit proces de boel abrubt stil te gooien anders gezegd : de beweging te stoppen ( hard aankanten bijv.) heb je dus een moment van "ophoping van energie" ( een board met veel "pop" neemt dan veel energie op)
 Door op het juiste moment de boel weer "vrij te geven voor beweging" = mee geven met de opgebouwde energie/kracht  krijg je dus een plotselinge "energie ontlasting"waarmee je dus allerlei leuke dingen kunt doen. Een raily met je kite constant op dezelfde hoogte is hier een mooi voorbeeld van.
Nicolas

Antwoord #13 Juni 21, 2007, 21:45:08
edit2Rapporteer  
simpel en kort
2de wet van newton: actie/reactie
Idefixe

Antwoord #14 Juni 21, 2007, 21:48:40
edit2Rapporteer  
simpel en kort
2de wet van newton: actie/reactie
ik dacht al : met die naam zit fout   schater
Havoc

Geen avatar

Antwoord #15 Juni 21, 2007, 22:11:52
edit2Rapporteer  
Krijg een beetje het idee van een katapult.
Katapult aanspannen = Aankanten+kite insturen
Katapult releasen = Meegeven met de Kite
Idefixe

Antwoord #16 Juni 21, 2007, 22:19:59
edit2Rapporteer  
Krijg een beetje het idee van een katapult.
Katapult aanspannen = Aankanten+kite insturen
Katapult releasen = Meegeven met de Kite

klopt helemaal: katapult aanspannen + kite insturen = energie opbouwen / verzamelen
katapult releasen = de opgebouwde energie in één moment vrijgeven
Molliebollie

Antwoord #17 Juni 21, 2007, 22:34:14
edit2Rapporteer  
In het geval van een railey stuur je niet echt aan lijkt mij ...
daarentegen, maar dat zal meer met mijn techniek te maken hebben, als ik hard aankant en gewoon een sprong maak, draai ik onvrijwillig de meest zieke 360's en 180's, oftewel, ongewenste rotaties. Dat is miss. een beetje offtopic, maar ik hou mijn katapulteffect m.b.t. het springen op:

Katapult aanspannen: kite insturen en bar aantrekken
Katapult releasen: de onderkant van het board voor langere tijd in contact laten komen met de frisse buitenlucht Grin
Taco.

Antwoord #18 Juni 21, 2007, 23:22:51
edit2Rapporteer  
vergelijking met katapult gaat volgens mij niet op, omdat je bij een katapult de energie opslaat in een veer (elastiek). dynama veert niet, en ik zie de kite ook niet uitrekken (grinnik_kitesmiley)
Idefixe

Antwoord #19 Juni 21, 2007, 23:28:13
edit2Rapporteer  
vergelijking met katapult gaat volgens mij niet op, omdat je bij een katapult de energie opslaat in een veer (elastiek). dynama veert niet, en ik zie de kite ook niet uitrekken (grinnik_kitesmiley)
nee maar je boardje neemt door buiging wel energie op.
kentyman

Antwoord #20 Juni 22, 2007, 00:13:04
edit2Rapporteer  
nee maar je boardje neemt door buiging wel energie op.

Volgens mij zit Idefixe er niet ver naast maar dat een pop komt uit de energie van je buigende board dat geloof ik niet Smiley

De kite werkt als een vleugel: de wind langs het vleugel profiel van de kite zorgt voor "lift". Hoe meer airspeed de kite heeft hoe meer kracht (wind + apparent wind). Vandaar dat hoe harder je gaat hoe hoger je pop.
Als je kite bijvoorbeeld op 45 graden met het water staat dan trekt de kite je nog steeds voor een groot deel omhoog (en ook naar voren). Je houdt jezelf eigenlijk op het water door je board te edgen. Als de opwaartse kracht van je kite groot genoeg is dan hoef je alleen je edge te releasen om de lucht in te gaan.

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar met een breder board (bredere tail & nose) heb je meer pop. Volgens mij komt dit omdat je dan meer water verplaatst (energie) met je tail als je een pop doet. ofzo

bladie bla Smiley
Idefixe

Antwoord #21 Juni 22, 2007, 00:34:48
edit2Rapporteer  
tis natuurlijk nooit alleen de buiging van je board ( alhoewel veel of weinig flex natuurlijk best wel scheelt)

Powered_by_north

Antwoord #22 Juni 22, 2007, 00:58:05
edit2Rapporteer  
Het waait zeker weer niet?

Dan krijg je altijd van dit soort gediscuzeur ;-)
arjanschip

Antwoord #23 Juni 22, 2007, 01:33:16
edit2Rapporteer  
Het waait zeker weer niet?

Dan krijg je altijd van dit soort gediscuzeur ;-)

gezeur?? tog leuk joh dit. ALs je het niveau nie aankan zeg het dan:P
Hoe kan het dan dat het per kite zo vreselijk verschillend is hoeveel pop je hebt?? de meeste vormen zijn tog wel ongeveer hetzelfde??
Lex

Antwoord #24 Juni 22, 2007, 01:42:30
edit2Rapporteer  
een kite met een hoge AR, dus een smal profiel vliegt na het aankanten sneller naar de rand van het windvenster. Een kite met een lage AR blijft meer op dezelfde plek staan na het aankanten en zorgt dus voor een toename aan kracht....correct me if I'm wrong
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.