Algemene informatie voor beginners en nieuwelingen

Marko

Berichten: 1650
Antwoord #175 Juni 04, 2009, 21:38:46
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu een fantastic mqueen 2007.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #176 Juni 04, 2009, 21:45:51
edit2Rapporteer  
:-)

het is fanatic en niet fantastic, maar ik vraag me af of dat een spelfout was of een grapje :-)

en die twijfels heb ik ook bij boardcrap in je vorige post :-)

Ook ik denk dat 130 x 40 gewoon een mooie maat is voor jou.
Je zou eens wat boardjes kunnen gaan testen om erachter te komen wat voor jou persoonlijk fijn is, kleiner of niet..

marving60

Berichten: 256
Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #177 Juni 05, 2009, 19:47:15
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik wil graag gaan beginnen met kitesurfen deze zomer.
ik heb zo'n 2 a 3 jaar geleden 1 dag les gehad bij Harry vogelezang en dat ging best lekker.
Ik wil nu graag wat spulletjes gaan kopen om te kunnen kiten.
Ik heb via marktplaats gezien dat Kater funsport (waar ik nog niet veel goeds over gelezen heb hier) erg goedkope overjarige kites in de aanbieding heeft. o.a. een Naish x4 en v4 uit 2004/2005 van 14m2.
Ik heb al aardig wat ervaring met wakeboarden (zo'n 8jaar) en ik vlieger van kinds af aan. de laatste jaren heb ik een Peter lynn C-quad 6.4

Nu vraag ik me af of ik een beetje wat kan met zo'n naish 14m2?
ik wil geen bakken uitgeven aan iets wat ik wil gaan proberen dus dit leek me wel wat.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Greetz Marvin
gecko265

Berichten: 60
Antwoord #178 Juni 05, 2009, 20:29:47
edit2Rapporteer  
ik zou geen 04/05 kite nemen als beginner.
neem een bow delta of hybrid kite. geen C kite. dus iets vanaf 2007 ofzo
Kitestuff.nl heeft de Slingshot T3 in de aanbieding. ook in combinatie met een board. perfecte beginnerskite.
(ikzelf koop altijd bij Kitepirates.de maar misschien heb je bezwaar tegen kopen in DE..)
marving60

Berichten: 256
Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #179 Juni 05, 2009, 20:36:16
edit2Rapporteer  
nee hoor. helemaal geen probleem met kopen in DE!
maar waarom geen 2005 kite? ik heb er waarschijnlijk die aant jaar geleden ook les mee gehad en vlieg zelf die c-quad dus weet niet beter Wink

en het volgende. die kite's bij kater zijn 99 of 199euries. dus dat is natuurlijk extreem el cheapo!
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #180 Juni 05, 2009, 21:47:12
edit2Rapporteer  
Over het algemeen wordt gezegt: Hoe ouder hoe ONveiliger.

Dit heeft te maken met safety, depower, kwaliteit.
De laatste niet altijd, de V4 was zeker een goed, degelijk ding (uit ervaring).

Ook zijn nieuwere kites vaak makkelijker te vliegeren, bow's / sle's zijn vaak rustiger en laten meer beginnersfoutjes toe (niet altijd, ook per kite afhankelijk)

Kortom, beginnen met een V4 of X4 kan zeker, maar bedenk het volgende:

1. het is minder veilig
2. het is iets moeilijker (herstarten... waardoor je het minder snel onder de knie kan krijgen)
3. als je het eenmaal onder de knie hebt zul je snel uitgekeken zijn op je V4 / X4 omdat kites van tegenwoordig gewoon meer kunnen.

koop gewoon voor ietsje meer geld een wat goedkopere 2007 kite, daar zul je meer plezier aan beleven.


p.s. een 14m2? Wat is je gewicht?

marving60

Berichten: 256
Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #181 Juni 05, 2009, 22:22:12
edit2Rapporteer  
92kg schoon aan de haak Wink

Ik had zo iets van voor 100euries kan ik me geen bult vallen. Als ik het daar dan mee onder de knie krijg kan ik altijd nog verder gaan kijken.

Nadeel is dat ik in noordlimburg woon en dus niet elk weekend richting het strand kan.
En ik ben aan het sparen voor een campertje waarmee ik (als ik t kiten onder de knie heb) lekker de europese kusten af kan struinen.

wat denk je/jullie van 14m2? te groot? of krijgt dat mijn lompe verschijning wel uit het water met wat minder wind?

Niet om op te scheppen: maar ik denk dat ik het vrij snel onder de knie heb (was met wake en snowboarden ook zo. en ik vlieger al m'n hele leven.

Qua veiligheid snap ik dat een nieuwe waarschijnlijk een betere Depower heeft dan een oud gebakje. Maarja... een kite van 100e durf ik nog wel weg te laten vliegen om het zo maar te zeggen Wink

Als ik zo'n v4 of x4 koop als complete set dan zit er (neem ik aan) orginele bar en lijnen bij. Dus hoop ik dat de safety shit wel in orde is?!

Maar graag hoor ik jullie mening! ik wil het echt super cheap houden.

Greetz en thanks!

Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #182 Juni 05, 2009, 22:35:37
edit2Rapporteer  
14m kan je makkelijk hebben dat is echt et probleem niet. Je kunt et ook prima leren met een 2004 kite. Alleen als je echt snel leert wil je over 2 maand em kwijt.. en 2e hands brengt die kite niet veel meer op.

Daarbij is de leerprogressie met een bow/SLE/DELTA/hybride gewoon veel sneller en beter. en misschien nog belangrijker het bereik.
Die 14m vaar jij vanaf 14 knopen tot misschien 19 knopen..

een SLE 12m vaar jij ook vanaf 14 knopen maar dan wel tot 27 knopen.
Dus dat beetje meer geld is ook een hoop meer varen.

Maar goed.. als je gewoon goedkoop en snel wilt beginnen met kiten.. gewoon die 14m 2004 kite halen.. werkt prima. heeft alleen zn nadelen.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #183 Juni 05, 2009, 22:36:49
edit2Rapporteer  
Marving60 de zin: een kite van 100e durf ik nog wel weg te laten vliegen om het zo maar te zeggen  bevalt mij niet echt.

Je moet eens goed nadenken wat je daar precies zegt en na wat kiten zal je begrijpen dat dit een rare uitspraak is.

Het laten wegvliegen van je kite moet geen hoofddoel zijn, daar dit gevaren oplevert voor de andere mensen. (bij nood natuurlijk wel doen).

Het laten wegvliegen is ook niet zo snel mogelijk als jij doet vermoeden. Je kite zit aan je vast dus voor je het merkt dat hij je de lucht in sleurt of het strand op dan lig je er al of vlieg je al. Het trekken van de safety is dan al wat moeilijker of bij het met buik over strand vliegen zelfs onmogelijk.

Een oude C-Kite is zowiezo af te raden ook al denk je het te kunnen. Een C-kite hoe modern dan ook is zowiezo niet voor beginners naar mijn idee. Begin lekker met een bow van 2006 of jonger en dan leer je het in ieder geval op een veilige manier. Je hebt al bow kites uit 2007/08 voor rond de 300/350.

1 ding moet ook duidelijk zijn, kitesurfen kost geld. Ga dus niet lopen besparen op je belangrijkste equipment. Je hoeft natuurlijk niet alles nieuw te kopen maar koop zeker geen oude C-kites waar je jezelf en anderen mee in gevaar brengt. De bedragen die jij noemt zijn niet rieel.

Spaar door tot je een goede bow kite kan kopen, dat is het advies wat je meegegeven kan worden.

Dan rest mij nog 1 vraag, hoe kan je na 2 a 3 jaar pas besluiten om te kiten als het zo lekker ging in je les?
marving60

Berichten: 256
Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #184 Juni 06, 2009, 10:46:36
edit2Rapporteer  
met de zin: een kite van 100e durf ik nog wel weg te laten vliegen om het zo maar te zeggen, Bedoel ik verder niets naars ofzo!
Maar ik bedoel maar... een kite van 100euro zal ik niet zo veel waarde aan hechten. En natuurlijk staat de veiligheid van anderen voorop en zal ik er alles aan doen om niets met anderen te laten gebeuren!!!

Maar goed. uit de reaties zal ik maar op maken dat ik die overjarige modellen bij Kater beter niet kan halen. hoe verleidelijk het ook is.
Ook de grotere windrange van een bow is wel aannemelijk! Thanks voor die info!!!

Quote: Dan rest mij nog 1 vraag, hoe kan je na 2 a 3 jaar pas besluiten om te kiten als het zo lekker ging in je les? 
$Geld, tijd, andere duure hobbies, woonplaats, uit huis gaan etc etc.

En nog even hoog in het vaandel: ik wil eerst een 3 daagse cursus volgen met m'n eigen gear voor ik zelf ga zitten knungelen.

Greetz
marving60

Berichten: 256
Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #185 Juni 06, 2009, 10:48:11
edit2Rapporteer  
oh shit... vergeten te vragen: Wat voor maat bow kite heb ik nodig voor m'n 92kg?
Greetz
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #186 Juni 06, 2009, 11:04:44
edit2Rapporteer  
Ok die laatste vraag was gewoon omdat normaal iedereen vast zit aan de hobby na 1 keer te proberen Wink

Maat ligt eraan of je er meerdere koopt maar ik denk van niet. Dan zou ik voor een 11m2 gaan. Daarmee kan je met lichte wind kiten tot een knoop of 25 als beginner. Daarboven is het zowiezo niet aan te raden om te kiten als je het nog niet goed kan.

Overjarige kites is niks mis mee zolang ze niet ouder zijn als 2006 en het een bow/delta/sle is.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #187 Juni 06, 2009, 11:59:11
edit2Rapporteer  
Een 11m of een 12m idd. afhankelijk van het merk.
wil je wel meer kites, zou ik voor 14/13/12 als grootste gaan..  en dan later een 9 of 7m erbij.

Maar een 11m of 12m kan je eigenlijk bijna altijd kiten. alleen bij hele harde wind word et wat lastiger. boven de 27 knoopjes
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #188 Juni 07, 2009, 16:00:31
edit2Rapporteer  
12 met goede low-en high end kom je idd een heel eind.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #189 Juni 12, 2009, 11:07:07
edit2Rapporteer  
beginners, bekijk ook deze link, erg goede omschrijving over powerzone en leren vliegeren: http://www.powerkitesdirect.com/
MCCollet

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #190 Juni 14, 2009, 09:01:07
edit2Rapporteer  
Ja ik vind het geweldig dat dit soort initiatieven worden gehouden maar ik ben toch nog steeds benieuwd of het beginnerssetje dat ik voor ogen heb ook geschikt gaat zijn. Wat vinden jullie?

Gisteren heb ik geinformeerd naar een beginnersset. Ik heb nu de volgende set samengesteld. Ga ik hier blij van worden?

Even wat context:
Ik weeg afhankelijk van het squashseizoen :-) tussen de 79 en 85 kilo.
Ik zal voornamelijk lekker cruisen over het water en hoog aan de wind willen kunnen varen, gemakkelijk willen kunnen waterstarten en met weinig wind kunnen varen.

De set die ik nu in gedachten heb is:
- Board Naish Haze '09 143/40
- Kite North Evo '08 10mtr
- Bar Naish

Ga ik hier blij van worden? Als ik hier lees weet ik het niet meer. De Evo 1 komt minder goed uit de bus?!


hoop wat van jullie te horen.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #191 Juni 14, 2009, 12:01:33
edit2Rapporteer  
Of die bar op die kite gaat werken... zou et niet weten.
North Evo staat idd niet bekend als de meest fijne kite op aard. maar goed sommigen vinden em wel goed. Dus waarschijnlijk ook een kwestie van smaak. Evo II schijnt wel een enorme verbetering te zijn.
Het board..beeeeetje overdreven lang. met een 130/135 zou je ook al meer als genoeg hebben. Zo'n lang board zou zeker wat minder fijn zijn in je highend, maar als de Evo net zo is bandit 1, dan wil je geen highend. want dan word je uitelkaar getrokken door de bardruk.

Maar om je vraag te beantwoorden, ja hoor je zult je hier prima mee vermaken.  afgezien van die bar werkt et allemaal. De kite zal vliegen je zult et ook met deze kite fijn vinden, je boardje zal varen. Je lowend is zeker goed door het board. En je zult lekker kunnen cruzen.

Tis nogal een kwestie van smaak. Et setje is verder prima.
MCCollet

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #192 Juni 14, 2009, 12:05:56
edit2Rapporteer  
OK, bedankt voor de comments...welke Kite zou je dan wel aanraden? Op dit moment zit ik met mijn pricing ronde 1250 euro voor de set compleet. Dat is een aardige prijs voor een complete set denk ik!? Kan ik voor die prijs dan ook een betere combinatie kiezen die bij weinig wind ook al lekker vaart?

Groetjes,

Marc
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #193 Juni 14, 2009, 13:19:10
edit2Rapporteer  
mmm 1250, dan kan je redelijk starten, 2 kites, 1 bar, plus board moet te doen zijn.
kites overjarig of goed 2e hands 400-500 per stuk, boardje 250-300 2e hands, heb je nog wat voor een bar en een trapeze. met jou gewicht een 12 en 8m of daaromtrent. Als je een bar met twee kites wilt, beter kites uit het zelfde jaar/type/merk
boardje 130-135cm
je kan wouter of barry bij de ballen nemen voor een deal op overjarig, www.stormchaser.nl
vinden ze lekker.

ps weinig wind & lekker varen is niet echt mogelijk, als je als ondergrens houd dat je je kite nog uit het water wilt krijgen, dit is niet zo afhankelijk van de grootte, 12-13 knopen is dan de ondergrens.
Lekker varen begint voor jou met een 12m bij 15 knopen (hoogte lopen). een grotere kite helpt maar een heel klein beetje, en loopt minder goed hoogte.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #194 Juni 15, 2009, 20:29:27
edit2Rapporteer  
Je kunt ook voor een spikslinternieuw setje kunnen van Zeeko. Ze hebben momenteel erg goede actie! Ga je voor een one-kite quiver dan zou ik een 9m pakken, kun je niet heel goed varen maar ik denk wel het vaakst. Anders zou ik voor de 11 gaan, kun je vroeg varen en ook wel tot 25 knopen.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #195 Juni 15, 2009, 21:55:46
edit2Rapporteer  
eh reclame? modereer de moderator Grin
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #196 Juni 15, 2009, 22:00:54
edit2Rapporteer  
eh reclame? modereer de moderator Grin
Neehoor, ik raad iemand gewoon een goed product aan. Heb verder geen belangen in Zeeko hoor.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #197 Juni 15, 2009, 22:05:33
edit2Rapporteer  
eh reclame? modereer de moderator Grin
Neehoor, ik raad iemand gewoon een goed product aan. Heb verder geen belangen in Zeeko hoor.

ok het is dat ik geen moderator ben, maar anders
MCCollet

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #198 Juni 15, 2009, 22:45:11
edit2Rapporteer  
Ok, maar mag ik dan toch nogmaals iets vragen...doe ik nu echt een enorme miskoop dan met een North Evo 10m uit 2008? Of kan ik toch echt beter de 2009 nemen voor 300 meer of de Dos Bandit gaan kopen (dus doorsparen)...

Thanx in advance!
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #199 Juni 15, 2009, 23:00:20
edit2Rapporteer  
Vanaf hoeveel knopen wil je varen? De EVO1 werd niet altijd even goed gewaardeerd. Hoeveel zou je er voor moeten betalen?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.