xray
|
Bows zijn ook gewoon minder lang op de markt. Recentere kites zijn prijziger... Veel mensen zijn nergens anders mee begonnen, dus het kan wel. De depower van een bow maakt het echter voor een beginner wel makkelijker.
|
|
|
Jolien.
|
nja het zit min of meer zo. Bow's zijn er nog niet zo lang, en zijn dus vrij nieuwe kites. Ze zijn dus dan ook wat duurder (omdat ze niet veel gebruikt zullen zijn) dan de C-shape. De C-shapes die goedkoop zijn zijn waarschijnlijk wat oudere modelen. Deze zijn meestal 4lijns en hebben niet de safety als 2006/2007 kites of bow's. Zeker in deze fase, als beginner, is het belangrijk dat je goede safety hebt. Dus bow of 5th line kite. Je hebt zeker goede C-shape beginners kite's. Ik vaar zelf vanaf het begin bow, dus ik kan je niet vertellen wat een goede C-shape kite is voor jou. Ik zou een bow nemen, Jaaa ik vaar het zelf ook, maar als beginner is het gewoon fijn om mega depower te hebben. Anyway; Succes!
|
|
|
snean
Geen avatar
|
Thanx guys, keep it coming, heb er veel aan. Ik heb nog een vraagje, een 9 meter bow is ook nog redelijk betaalbaar maar zou dat te klein zijn voor mijn gewicht? , ik heb gelezen dat een waroo bijvoorbeeld best een grote windrange heeft
|
|
|
El Rudo
Logs: 0 | 252 uur
|
Ha Snean! Met een 9m kom je niet weg bij 4 bft, ook niet met jouw vlieggewicht, ga lkkr voor een 12 of 14 bow. Ja die zijn courant dus dan moet je er aan!
|
|
|
Joosttt
Geen avatar
|
Denk dat een 12 bow het mooist is voor jouw gewicht. Een 9 kun je anders alleen varen met hele harde wind. Een 14 kun je weer minder lang doorvaren. Een ander voordeel van bow kites is dat ze een groter windbereik hebben. Met C-shapes heb je minimaal 3 kites nodig om een beetje dekking qua windbereik te hebben. Met 2 bow kites kun je het prima af. Om te beginnen kun je het prima af met één bow, omdat je met hele harde wind toch nog even beter thuis kunt blijven. Kijk ook even op het nieuwe topic voor beginners: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=25794.0
|
|
|
_Chris
|
Dat probleem had ik ook toen ik zelf materiaal wilde kopen. Überhaupt was de kitemaat die ik wilde amper 2e hands te krijgen en laat staan een bow, maar bij jou is dat wel anders lijkt me omdat je veel zwaarder bent en dus ook een grotere maat nodig hebt.
Uiteindelijk heb ik een 5th line C-shape (nieuw en compleet) uit 2006 gekocht, en ik ben er zeker tevreden mee.
Misschien kun je ergens gaan testen met verschillende kites en dus ook verschillende shapes om te kijken wat je beter vindt?
|
|
|
snean
Geen avatar
|
He, dat topic voor beginners is TOP! ik had er al naar gezocht maar niet gevonden, misschien ff een link plaatsen op de hoofdpagina, vooral dat overzichtje met kites is voor mijn vraag handig
@ el rudo: ik had ook nog een bericht voor je achtergelaten op het nederlandkite forum, gezien?
|
|
|
|
Geronimo79
|
@ snean
Hey, bow schijnt idd veel beter te zijn om mee te beginnen.. lijkt mij ook wel top. Zit zelf ook te denken over Waroo kites.. idd geld.. tis nog best veel geld.. Met 90kg, mag je idd wel wat groter denken dan een 9m, ik denk een 13m en een 9m dat je een heel fijn bereik hebt. dus als je start een 13m. iz idd iets duurder maar is zeker nog te doen. Waroo 07 staat af en toe wel te koop 2e hands.. maar idd blijft nog even een stukkie duurder.. 2006 waroo's heb ik al wel vanaf 250 euro gezien.. maar daar moet je toch even mee uitkijken. zwarte LE waroos schijnen veel sterker te zijn dan die vreselijke kleurcombis die ze daarna gemaakt hebben. De 2007 is wel veel beter afgewerkt.
Met die 13m waroo kun je al heel vroeg varen en behoorlijk lang doorgaan, jah er zal zeker nog een 9m bij gaan komen, maar aan de 13 kun je vooral in het begin heel veel aan hangen. Heb zelf C kites gebruikt om het te leren, eerst naish x3tjes en nu heb ik Yargas en het vaart heerlijk. Gaat prima met C kites, alleen een bow schijnt iets veiliger te zijn. Maar een C met 5e lijn is ook al erg veilig.
Waar je aan moet denken is dat het bereik van een C een heeeeeeeel stuk minder is. een 13m Waroo heeft gemiddeld het zelfde bereik als een C 10m tot 15m.. (denk dat ik daar wel aardig mee in de buurt zit) houd dus in dat je voor het zelfde bereik een 15m/11m en misschien nog een 9 zou moeten hebben.. dus misschien in eerste instantie duurder maar haal je er wel uit.
anders even kijken op xworxkiteboarding.com , die hebben daar 2006 yargas staan voor 299 nieuw.. misschien is dat een idee. Voordat alle anti BEST blazers gaan beginnen.. een ander merk kan natuurlijk ook.. maar kwa nieuwprijs en wat je er later voor terug krijgt.. vind ik best niet zo'n raar idee.
Hoop dat je er wat mee kan
|
|
|
xray
|
Pfff, dat bereik met een nieuw C is nauwelijks minder.....wel even objectief blijven graag!
|
|
|
Geronimo79
|
nouw zit nog steeds wel wat verschil in hoor.. maar idd minder tegenwoordig.. dat is wel waar.. maar gemiddeld gezien zal de 13m dat bereik ongeveer overlappen..
|
|
|
|
Geronimo79
|
damn... lekker kitetje zo'n ozone... zoiets staat ook wel bij die waroo.. maar tel er voor het gemak altijd 2 knopen bij op.
|
|
|
Myzrael
Gast
|
Poef......dat lukt mij met 77kg met mijn 9m2 C echt nog niet. Heb minstens 20 knopen nodig om een beetje relaxt te kunnen varen ermee.
|
|
|
Marcel~
Logs: 0 | 281 uur
|
132/39,5 Thorn 2... Overigens is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Meeste beginners willen bow en die zijn relatief jong dus weinig aanbod en veel vraag => hogere prijzen...
|
|
|
Youri Blokdijk
|
ik heb zelf 2 c-shape kites (vegassen 06) een 10m2 en een 14m ik weeg 90 kilo en kan altijd wel kiten kan van 11knopen tot 30 knopen , dus bereik genoeg en een vegas heb ook zat depower. en toch schijnt een c-shape natuurlijk wat sneller te sturen.
|
|
|