crossbow ontploft

devi

Berichten: 46
Juli 08, 2007, 20:17:28
edit2Rapporteer  
Hallo, afgelopen zaterdag is mijn crossbow letterlijk ontploft bij het oppompen. De linker helft leek bij het oppompen op een stel worstjes die je wel eens in tekenfilms ziet. je zag duidelijk dat er 3 compartimenten waren aan de linkerkant van de vleugel. Nu dacht ik altijd dat de tube die erin zit uit een stuk bestond, maar dat is dus niet zo. Ik ben toen gewoon doorgegaan met oppompen omdat ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen, maar integendeel het ontplofte gewoon.

nu heb ik hier een aantal vragen over, wat kan ik de volgende keer doen om te voorkomen dat dit niet meer gebeurt. en wat is eigenlijk de oorzaak hiervan, want nooit eerder heb ik opgemerkt dat de tube uit compartimenten bestond.

waar kan ik hem het beste laten repareren, ik woon in bergen op zoom, en ben vaak in zeeland aan het surfen. weet iemand een goed adres voor me.

alvast bedankt.
zwelgje

Berichten: 54
Antwoord #1 Juli 08, 2007, 21:24:41
edit2Rapporteer  
Okej, je bladder (binnenband) bestaat niet uit compartimenten. Wat er waarschijnlijk aan de hand was is dat je bladder gedraaid zat, dan draait ie zeg maar als een toffee en komen er zo 'compartimenten' in.
Als je dit ziet gebeuren moet je meteen stoppen met pompen en proberen om (eventueel wat lucht eruit) je bladder weer goed te frommelen. Wanneer dit niet lukt zal je je bladder eruit moeten halen (touwtje aan het uiteinde om m er weer makkelijk in te krijgen) en dan bij het terug stoppen er goed op letten dat ie recht zit.
Reparen kijk even onder links.. Maar ik denk dat je nu wel echt een nieuwe leading edge bladder nodig gaat hebben. Succes iig
devi

Berichten: 46
Antwoord #2 Juli 08, 2007, 21:50:46
edit2Rapporteer  
bedankt voor je reactie, ik heb het zelf nog nooit gedaan maar, moet te doen zijn lijkt me om je bladder er in en uit te krijgen. nu het toch stuk is kan ik er mooi mee oefenen (hangloose_kitesmiley)

maar ook onder links zie ik niks staan over kitereparaties. Ik weet dat er een kiterepair bestaat in kamperland maar kan er niks over vinden. misschien dat iemand het me zo kan vertellen.

¦Tim¦

Berichten: 740
Antwoord #3 Juli 08, 2007, 22:07:22
edit2Rapporteer  
vaak als je pompt en je ziet dat er druk op je "opgerolde" kite staat en hij vouwt uit zichzelf een beetje uit kan je het best gewoon altijd even een sjor geven aan die kant waar je dat hebt waardoor die zelf helemaal uitvouwt en je em gelijdelijk op druk pompt dan kan dit ook bijna niet gebeuren
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #4 Juli 08, 2007, 22:09:45
edit2Rapporteer  
bladder verdraaid waarschijnlijk. Kan weleens gebeuren, komt waarschijnlijk door de manier van opruimen.
Zeer aangeraden wordt om bij het opvouwen, eerst de tips op elkaar te leggen. En naar het midden te rollen. Op die manier pers je de lucht eruit, en komt er ook minder zand in je kite.

Let zowiezo bij inflaten er op dat je bladder nergens verdraaid zit. Is dat wel zo dan leeglaten en bladder goed doen.
rikdekker

Berichten: 737
Antwoord #5 Juli 08, 2007, 22:21:55
edit2Rapporteer  
@ Tim, ooit met nederlands wel eens iets over leestekens gehoord?

@ Rory, best slim idee om je tips eerst op elkaar te leggen, had ik nog nooit van gehoord!
franco

Berichten: 874
Antwoord #6 Juli 08, 2007, 23:33:00
edit2Rapporteer  
hee rikdekker je kan tog wel zien wat er staat, waar om dan tog weer comentaar op iemand ze texst.
beetje jammer weer hoor.
¦Tim¦

Berichten: 740
Antwoord #7 Juli 09, 2007, 00:21:48
edit2Rapporteer  
@ Tim, ooit met nederlands wel eens iets over leestekens gehoord?

@ Rory, best slim idee om je tips eerst op elkaar te leggen, had ik nog nooit van gehoord!

moest even snel.

Charles

Geen avatar

Berichten: 42
Antwoord #8 Juli 09, 2007, 00:42:09
edit2Rapporteer  
bladder verdraaid waarschijnlijk. Kan weleens gebeuren, komt waarschijnlijk door de manier van opruimen.
Zeer aangeraden wordt om bij het opvouwen, eerst de tips op elkaar te leggen. En naar het midden te rollen. Op die manier pers je de lucht eruit, en komt er ook minder zand in je kite.

Let zowiezo bij inflaten er op dat je bladder nergens verdraaid zit. Is dat wel zo dan leeglaten en bladder goed doen.

misschien broodje-aap verhaal, maar het zou kunnen zijn dat het verdraaien van de bladder is gekomen door het te snel laten leeglopen (na het kiten); ik heb ooit zelf met m'n 9 m² meegemaakt dat de pompslang uit het ventiel schoot toen ik de boel goed op druk had. Vervolgens bleek de bladder zo'n 30 cm verderop gedraaid (je ziet het aan een kreukel in de LE). Dus weer leeg laten lopen en vervolgens 20 min staan pielen om de boel goed op zijn plaats te krijgen - wat lukte. Moraal: laat de lucht in eerste instantie niet te snel uit de LE lopen door NIET het grote ventiel (deflate), maar eerst het kleine (inflate) ventiel te openen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Juli 09, 2007, 13:24:59
edit2Rapporteer  
Ik heb dat ook weleens gehad dat mijn bladder gedraaid zat. Ik stopte gelukkig wel met pompen, ff leeg laten lopen, beetje frommelen..probleem opgelost.

Als je doorpompt dat je bladder scheurt kan iedereen zich wel voorstellen. Maar dat hierdoor je LE uitscheurt vind ik wel erg vreemd?
daan

Berichten: 426
Antwoord #10 Juli 09, 2007, 15:25:44
edit2Rapporteer  
heb het wel eens gehad met me cabrinha nitro. Hier zat ook een draaiing in de LE maar door frommelen wilde hij er niet uit. Toen er uit gehaald wel touwtjes aan het uit einde van je bladder knopen zodat je hem er weer in kan stoppen. Waneer je hem er uit heb insmeren met talkpoeder zodat hij makkelijker kan draaien (terugdraaien) ,want het talkpoeder werkt als een soort geleidmiddel. Wanneer je dit gedaan heb stop je hem weer recht terug in de LE let op dat je hem er niet gedraait in terug stopt. Wat hiervoor de oplossing kan zijn de bladder na het insmeren op de grond leggen  zoals hij in de LE terug moet en dan vanuit het midden trapjes er in vouwen.
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #11 Juli 10, 2007, 01:03:40
edit2Rapporteer  
Klote!
rickclaus

Berichten: 112
Antwoord #12 Augustus 03, 2007, 01:59:40
edit2Rapporteer  
Ik was vorige week naar Rosas op vakantie. Met het leeg laten lopen van mijn crossbow bleef er in een sectie ook lucht hangen, waarschijnlijk heeft de bladder ook gedraat gezeten...
Waar kan ik nu een nieuwe bladder bestellen, en wat gaat mij dat kosten?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.